• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

معرفی سیستم رده‌ بندی سنی بازی‌ های ویدیویی «PEGI»

آخرین مطالب

مطالب ویژه

معرفی سیستم رده‌ بندی سنی بازی‌ های ویدیویی «PEGI»

رده‌بندی سنی به سیستمی گفته می‌شود که سعی می‌کند محتوای سرگرمی‌ها، ازجمله بازی‌های ویدیویی، فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های موبایل را به نحوی طبقه‌بندی کند که مناسب سن مصرف‌کننده باشند. این رده‌بندی به مصرف‌کننده‌ها و خصوصاً والدین کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم بگیرند که کدام محصول برای کودکان مناسب است.

طیف وسیعی از اروپاییان مخاطب بازی‌های ویدیویی هستند. بچه‌ها و بزرگسالان و همچنین مردان و زنان با استفاده از کنسول‌های خانگی، کامپیوترهای شخصی و یا تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها پیوسته مشغول انجام بازی‌های ویدیویی هستند. درحالی‌که بیشتر بازی‌ها برای تمام سنین مناسب‌اند، برخی دیگر از بازی‌ها فقط برای نوجوان‌ها و تعداد دیگری از بازی‌های موجود در بازار تنها برای بزرگسالان مناسب هستند.

سیستم رده‌بندی «PEGI» به‌طورمشخص فقط رده‌ی سنی بازی را در نظر می‌گیرد و به درجه‌ی سختی بازی ارتباطی ندارد. مثلاً محصولی که رده‌ی سنی PEGI 3 را دریافت می‌کند هیچگونه محتوای نامناسبی ندارد، اما ممکن است برای کودکان بسیار دشوار باشد. در طرف مقابل، محصولی که رده‌ی سنی PEGI 18 را دریافت کرده ممکن است بسیار ساده باشد ولی درعینِ‎‌حال سرشار از محتوایی باشد که برای سنین پایین‌ مناسب نیست.

سیستم رده‌بندی PEGI در سراسر اروپا شناخته شده و به کار گرفته می‌شود و از پشتیبانی کامل اتحادیه‌ی اروپا سود برده و به‌عنوان مدلی برای تعیین استانداردهای لازم در زمینه‌ی محافظت از کودکان شناخته می‌شود.

گروه‌های سنی در سیستم PEGI

محتوای بازی‌هایی که رده‌ی سنی «بالای 3سال» به آن‌ها تعلّق می‌گیرد برای تمام سنین مناسب است. ممکن است کمی خشونت به‌صورت کارتونی (مانند آنچه در کارتون‌های Bugs Bunny یا Tom & Jerry می‌بینیم) وجود داشته باشد. شخصیت‌های بازی کاملاً خیالی و فانتزی هستند، به‌طوری‌که کودکان نمی‌توانند آن‌ها را با زندگی واقعی مرتبط کنند. همچنین این بازی‌ها دارای هیچ‌گونه صدا یا تصویر ترسناک و دلهره‌آور برای بچه‌های کم‌سن نیستند. هیچ عبارت زشت و نامناسبی هم در بازی بیان نمی‌شود و دارای هیچ‌گونه تصاویر عریان یا فعالیت‌های مرتبط با مسائل جنسی نیست.


محصولاتی رده‌ی سنی «بالای 7سال» می‌گیرند که به‌طورعادی رده‌ی سنی بالای 3سال را گرفته‌اند، اما برخی صحنه‌ها و یا صداهای ترسناک در آن‌ها وجود دارد. میزان خشونت در بازی‌های این رده‌ی سنی بسیار پایین بوده و به‌هیچ‌عنوان واقع‌گرایانه یا با جزئیات نیست.


بازی‌هایی که خشونت کمی واقع‌گرایانه درمقابل شخصیت‌های خیالی یا خشونت غیرواقعی در مقابل انسان را نمایش می‌دهند در رده‌ی سنی «بالای 12سال» جای می‌گیرند. اشاره‌ی تلویحی به مسائل جنسی یا استفاده‌ی کم از ادبیات نامناسب در این رده‌ی سنی دیده می‌شود. قمار و مسائل مربوط به آن به شکلی که در زندگی روزمره وجود دارند نیز مجاز است.


رده‌ی سنی «بالای 16سال» زمانی برای یک عنوان در نظر گرفته می‌شود که خشونت یا ناهنجاری‌های اجتماعی به‌گونه‌ای نمایش داده شود که در دنیای واقعی وجود دارد. عبارت‌ها و الفاظ نامناسب به نسبت رده‌ی سنی قبلی شدیدتر است و مفاهیمی چون مصرف سیگار، مواد مخدر و ترسیم فعالیت‌های مجرمانه در محتویات بازی‌های این رده‌ی سنی هستند اما خیلی شدید نیست.


رده‌ی سنی «بالای 18سال» وقتی در نظر گرفته می‌شود که نمایش خشونت به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند شخص را تحریک به ارتکاب قتل یا اِعمال خشونت درمقابل افراد بی‌دفاع کند. نمایش استفاده از مواد مخدر غیرمجاز یا نمایش صریح  مسائل جنسی نیز در این رده‌ی سنی جای می‌گیرند.


توضیحات محتوایی سیستم رده‌بندی PEGI

                                                                                     Violence

در بازی صحنه‌های خشونت نمایش داده می‌شود. در بازی‌های رده‌ی سنی 7سال این خشونت باید غیرواقعی و بدون جزئیات باشد. بازی‌های رده‌ی سنی 12سال می‌توانند شامل خشونت در فضاهای خیالی یا خشونت غیرواقعی درمقابل شخصیت‌های انسانی باشند، درحالی‌که بازی‌های رده‌ی سنی 16 و 18سال می‌توانند خشونت کاملاً واقعی و شدید را شامل شوند.


                                                                             Bad language

وجود این برچسب نشانگر وجود ادبیات نامناسب در بازی است. این نوع ادبیات در بازی‌های رده‌ی سنی 12سال (میزان کم و ملایم)، 16سال (توهین و دشنا‌م‌های جنسی) و 18سال (توهین و دشنام‌های جنسی) ممکن است دیده شود.


                                                                                          Fear

این برچسب زمانی‌که بر بازی‌های رده‌ی سنی 7سال قرار بگیرد به معنی این است که بازی شامل تصاویر یا صداهایی است که ممکن است بچه‌های کوچک را بترساند و زمانی‌که روی بازی‌های رده‌ی سنی 12سال قرار بگیرد به این معنی است که بازی شامل تصاویر و صداهای ترسناک (ولی بدون هرگونه خشونت) است.


                                                                                 Gambling

این برچسب به عنوان‌هایی تعلّق می‌گیرد که شامل المان‌هایی برای ترویج و آموزش قمار می‌باشند. این المان‌ها معمولاً در زندگی واقعی در کازینوها یا قمارخانه‌ها دیده می‌شوند. بازی‌هایی که این علامت را دریافت می‌کنند در رده‌ی سنی 12، 16 یا 18سال قرار می‌گیرند.

 

                                                                                             Sex

این برچسب درصورتی‌که روی بازی‌های رده‌ی سنی 12سال قرار بگیرد وجود اشارات تلویحی به مسائل جنسی را نشان می‌دهد؛ اگر روی بازی‌های رده‌ی سنی 16سال قرار بگیرد وجود صحنه‌های عریان و اعمال جنسی (بدون جزئیات) را نشان می‌دهد و اگر روی بازی‌های رده‌ی سنی 18سال قرار بگیرد وجود اعمال جنسی صریح و بی‌پرده را نشان می‌دهد. صحنه‌های عریان بدون اینکه تداعی‌کننده‌ی مسائل جنسی باشند محدود به رده‌ی سنی خاصی نبوده و نیازی به دریافت این علامت ندارند.

 

                                                                                         Drug

بازی‌هایی که این برچسب را دریافت می‌کنند حاوی صحنه‌های استفاده از مواد مخدر، الکل و تنباکو هستند. بازی‌هایی که شامل چنین صحنه‌هایی باشند همیشه در رده‌ی سنی 16 یا 18سال قرار می‌گیرند.


         

Discrimination

وجود این بر چسب نشانگر این موضوع است که بازی المان‌هایی مربوط به اقوام و نژادها، ادیان، ملّیت‌ها و سایر مسائلی که ممکن است تنفّر و دشمنی را ترویج دهند دارد. تنها بازی‌های رده‌ی سنی 18سال شامل چنین المان‌هایی می‌شوند و احتمالاً در تضاد با قوانین کیفری کشورها هستند.

وقتی یک بازی چنین برچسبی دارد، یعنی بازی امکان پرداخت و خرید با پول واقعی دارد. این خریدها شامل محتوای اضافی (سطح، تغییر پوسته، وسایل غافلگیرکننده، موسیقی و...) است و همچنین ارتقا (مثلاً برای غیرفعال‌کردن تبلیغات)، اشتراک در به‌روزرسانی‌ها، پول درون بازی هم می‌تواند باشد.

اگر خریدهای درون بازی شامل موارد تصادفی (Random items) مانند لوت‌باکس‌ها یا گاچا هم باشد، برچسب‌ها و توصیف‌کننده‌های بازی گاهی اوقات با یک اخطار اضافی همراه‌اند. «موارد تصادفی پولی» شامل همه‌ی پیشنهادهای درون بازی است که بازیکنان قبل از خرید دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی دریافت می‌کنند. بسته به بازی، این موارد ممکن است کاملاً تزئینی باشند یا ارزش عملکردی داشته باشند و می‌توان آن‌ها را مستقیماً با پول واقعی خریداری کرد یا با یک نماد ارزشمند درون بازی (ارز مجازی) عوض کرد. اعلان همیشه در زیر یا نزدیک برچسب سن و توصیف‌کننده‌ی محتوا نمایش داده می‌شود:

این یادداشت، به نقل از تارنمای «بازی‌سنتر» منتشر شده که می‌توانید آن را در اینجا نیز بخوانید!

معرفی سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی «ESRB»

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!