• امروز : 9 فروردین 1403
logo

۸ کتاب نوجوان برای روزهای محرم

آخرین مطالب

مطالب ویژه

۸ کتاب نوجوان برای روزهای محرم

ابزار و رسانه‌های مختلفی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با مفاهیم و ارزش‌ها وجود دارد. کتاب یکی از مهمترین ابزارها برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیمی مانند عاشورا و محرم هست.  همانقدر که انتخاب کتاب مناسب در این زمینه می‌تواند کارگشا و مفید باشد، انتخاب کتاب نامناسب می‌تواند باعث بروز برخی ناهنجاری‌ها در رفتار کودک و نوجوان شود. در این مقاله برخی کتاب‌های پیشنهادی ویژه نوجوانان که مناسب مطالعه در روزهای محرم و آشنایی با مفاهیم مرتبط با عاشورا ، واقعه کربلا و محرم  هست را معرفی خواهیم کرد.

منظومه روز دهم

مجموعه‌ی شعری از قیصر امین‌پور که ماجرای شهادت  حضرت قاسم را روایت می‌کند. این کتاب را انتشارات سروش منتشر کرده است. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۰ سال توصیه می‌شود.

کودکی از خیمه بیرون جَست/با صدایی گرم و روشن گفت: /«اینک من، یاوری دیگر»

ظهر روز دهم

در کنار او فقط تو بوده‌ای

این کتاب به قلم فریبا کلهر و در انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. در این کتاب ماجرای کربلا و محرم از زبان ابلیس روایت می‌شود. این کتاب برای گروه سنی مثبت ۱۲ سال توصیه می‌شود.

"این است حال و هوای جایی که من و دوستانم زندگی می‌کنیم و رئیس همه‌مان ابلیس است."‌

در کنار او فقط تو میمانی

فرمانروای گندم خوار

این کتاب به قلم سید سعید هاشمی و در انتشارات مهرستان به چاپ رسیده است. عمر سعد شخصیت ترسو و منفعت‌طلب کربلا است. مردی که برای رسیدن به حکومت ری هر کاری می‎‌کند. اما باز هم  به گندم این شهر نمی‌رسد. این کتاب داستان حادثه کربلا را از نگاه عمرسعد به تصویر می‌کشد. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود.

فرمانده گندم خوار

پدر عشق پسر

این کتاب به قلم سید مهدی شجاعی و در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. احتمالا شما هم در دوران نوجوانی خودتان این کتاب را خوانده‌اید اما همچنان تازه و جذاب است. این کتاب بخشی از داستان زندگی حضرت علی اکبر را از زبان اسب ایشان روایت می‌کند. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۱ سال توصیه می‌شود.

    پدر،عشق،پسر

بچه‌های فرات

این کتاب به قلم خانم لیلا قربانی و در انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است. سعد، علی و مالک جوان‌هایی از شهر کوفه‌ هستند.  پسرانی که در زمان حادثه کربلا در این شهر زندگی می‌کنند و هر کدام تصمیم‌های متفاوتی برای ادامه‌ی زندگی می‌گیرند. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود.

سقای آب و ادب

این کتاب به قلم سید مهدی شجاعی و در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. سقای آب و ادب  یکی از کتاب‌های قدیمی آقای شجاعی هست که احتمالا خیلی از ما قبلا مطالعه کردیم. کتاب داستان زندگی حضرت عباس به زبانی ادبی هست که قطعا برای نوجوانان این نسل هم جذاب است. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود.

ماه به روایت آه

این کتاب به قلم ایوالفضل زرویی نصرآباد و در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. در این کتاب زندگینامه حضرت عباس(ع) از نگاه شخصیت‌هایی کمتر شناخته شده به تصویر کشیده می‌شود. کتاب از این جهت که فقط به حادثه کربلا و محرم  نپرداخته و بخش‌ها و جنبه‌های دیگری از زندگی حضرت عباس( ع) را هم روایت می‌کند حائز اهمیت است. این کتاب برای گروه سنی بالای ۱۴ سال توصیه می‌شود.

فتح خون

این کتاب به قلم شهید سید مرتضی آوینی و در انتشارات واحه به چاپ رسیده است. فتح خون ماجرای کربلا و محرم را با زبانی ادبی و زیبا روایت می‌کند. با توجه به عمق کلمات این کتاب برای سال‌های پایانی نوجوانی توصیه می‌شود.

دیگر مطالب مرتبط با محرم از جمله چطور محرم را برای کودکان روایت کنیم؟ را در سایت کدومو مطالعه کنید.

محرم را چطور برای کودکان روایت کنیم؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!