• امروز : 30 فروردین 1403
logo

مادرانه ای برای مادران زیست بوم رسانه

آخرین مطالب

مطالب ویژه

مادرانه ای برای مادران زیست بوم رسانه

به عقب نگاه می­‌کنم؛ در مرور خاطراتم به روزهایی برمی­‌خورم که خالی بود از سایه شوم این ویروس منحوس بر سر زندگی­‌هایمان؛ آن روزها که وسعت زندگی فرزندان من به اندازه­‌ی شوق دوره‌­گردی در خیابان­‌ها بود، به اندازه لذت سرخوردن روی چمن­‌ها، آزادانه غلتیدن در پارک­‌ها، متحیرانه در اوج کوه­‌ها پرکشیدن، آن روزها که کودکانم «موش آب کشیده» می­‌شدند در چشمه­‌ها و آبشارها و بی­‌دغدغه از فوران پرسش­‌هایشان، سرک می­‌کشیدند در موزه‌­ها و باغ­‌ها، روزهایی که گربه و خرگوش، بره و بزغاله را بغل می­‌گرفتند تا حرف­‌های یواشکی برایشان بگویند و ....

روزهایی که گاهی ماه‌­ها منتظر می­‌ماندیم تا بر سر یک انیمیشن خوب توافق کنیم، و برای نشستن بر روی صندلی­‌های تاریک سینما روزشماری که نه، سال­شماری می­کردیم ... روزهایی که مهمان داستان کتاب‌هایی بودیم که از لابلای انبوه قفسه­‌های کتابفروشی­‌ها با وسواسی مادرانه و ذوقی کودکانه، به خانه‌­مان می­‌آمدند و ما را با خود به جهان­‌های باورنکردنی می­‌بردند و دنیایمان را رنگی می­‌کردند...

همان روزها که گهگاه از شدت خستگی و ناچاری، می­‌نشستم و همراه می­شدم با بازی­‌های کامپیوتری که اندکی از اوقات تفریح کودکم را به خود اختصاص می‌­داد، و در همان وقت در عین این­که از این آرامش و سکون لذت می­بردم، فکرم درگیر انتخاب بازی­‌های دیگری برای کودکم می­‌شد، که اگر روزی دوباره خواستم اندکی گوشی را به دست دخترم بسپارم، کدام بازی برای او مناسب‌­تر خواهد بود؟

و امروز در حسرت بازگشت به آن خاطرات، دنیای جدیدی را به تجربه نشسته­‌ایم؛ دنیایی بی در و پیکر اما در کنج خانه! پر از اتفاقات بی­‌روح مجازی؛ و همین متناقضات است که مرا می­‌ترساند؛ دنیاست اما در کنج خانه!!! کودک من با یک کلیک می­تواند تا آفریقا سفر کند و حیواناتی را ببیند که تاکنون فقط در کتاب­‌ها وصفشان را شنیده یا عکسشان را دیده! با یک کلیک!! و این همان کلیکی است که می­‌تواند او را به مناطق ممنوعه بکشاند، در همان حالی که در کنج خانه‌­ی امن و امان ما نشسته است ... از اینجا بوی خطر به مشامم می­‌رسد. مگر سفر به آفریقا بد است؟؟ و دیدن چیزهایی که شاید هرگز در زندگی فرصت تجربه واقعیشان بدست نیاید؟! پاسخ این سوال حتما منفی نیست؛ اما به­‌راحتی نمی‌­توانم سهل­‌انگارانه فرزندم را در فضای امن و امان خانه تصور کنم حال آن­که فکر و ذهن او در جای دیگری است که در یک کلمه بی در و پیکر است. این همه تناقض سبب می‌­شود در دقایقی که با خود خلوت می­کنم این سوال ذهنم، بلکه تمام وجودم را به خود مشغول سازد: به­‌راستی زندگی در این قلمرو جدید، یادگیری نمی­‌خواهد؟؟

به خودم حق می­دهم نگران باشم و پر از سوال، به خودم حق می­‌دهم تمام آن نگرانی­‌هایی را که پس از مادر شدنم روزی به آن­ها غلبه کرده بودم تا روزهایی ناب برای فرزندانم بسازم، دوباره بر من هجوم آورند؛ به­‌عنوان مادری که می­خواست بستر رشد کودکان خود را خوش رقم بزند، به خودم حق می­دهم بترسم برای فرزندانم که در فضایی دو در سه و از پشت شیشه­‌هایی جادویی به تجربه ی دنیایی بنشیند ناشناخته و پر از رمز و راز..( می­گویم جادو چون در درون خانه امن من و در کنار گوشم می­تواند حریم مرا شکسته و کودکم را که پیش از این دودستی چسبیده بودم، از من برباید و مال خود کند، اگر من به‌­عنوان یک مادر حواسم نباشد)، دنیایی که پیش از این حکم ابزاری را داشت برای ساختن فرصت­های تازه برای تجربه های نو، کم­کم بشود مرز تمام خاطرات گذشته، بشود مرز زندگی بچه­‌هایم؛ مرزی که ترس نمی­گذارد پا از آن فراتر بگذارم، مرز میان واقعیت و مجاز ( و مرز خواهد ماند اگر من به­عنوان یک مادر آن را تمام واقعیت بدانم) ... و من به خودم حق می‌­دهم از این دنیا بترسم.

اما آیا راهی برای غلبه بر این ترس وجود ندارد؟؟

این پرسشی است که هر روز بارها آن را با خود تکرار می­‌کنم و در وقت مرور (محاسبه) خود می‌­بینم که من سعی داشتم زندگی را درست بازی کنم، نه اینکه زندگی بی‌­باختی داشته باشم و همیشه برنده باشم، اما دست­‌کم، از شکست­‌هایم پلی بسازم برای پیروزی­‌ها، دست کم پشت رل زندگی جهت فرمان را گم نکنم و پایم را آهسته و پیوسته بر اهرم گاز بفشارم و به وقت ترمز دست و دلم نلرزد از ایستادن و باز در مسیر درست به حرکت ادامه دادن ...

من می­خواستم مادر باشم و مادری کنم و مادرانه­‌هایم را با دنیا به اشتراک بگذارم...

اگر این خواست من بوده، دنیا هرچه که باشد، هرچقدر هم بی­‌قاعده و بد­قواره، حتما من، به­‌عنوان یک مادر، قواعدی برای بازی خواهم یافت؛ قواعدی که اگر من بر آن­ها پایبند بمانم، هم مسیر را گم نخواهم کرد و هم خوب و درست خواهم راند.

بار دیگر عزمم جزم می­شود و ترسم بدل به اشتیاق حرکت می­‌گردد: شناخت رسانه و دنیایی که رسانه­‌ها برای من می‌سازند..

آری، این همان مسیر درستی است که باید در آن گام بردارم...

باید جنس فضای مجازی و رسانه‌­ها را بشناسم، من قبلا هم این کارها را کرده‌­ام، پس این بار نیز خواهم توانست و باید توانست ...

باید بدانم این چه دنیایی است؟ چه نقاط تاریک و روشنی دارد؟ در میان آن همه تهدید، من به‌­عنوان یک مادر، چه فرصت­‌هایی برای رشد و اعتلای خود و فرزندانم می‌­توانم بسازم؟

باری دیگر اوضاع خودم و فرزندم را دوره می‌­کنم:

تا امروز من فرزندم را مانند کف دستم می‌­شناختم؛ با هر نگاهش به رازهای درونش پی می­بردم و دهان باز نکرده، افکارش را می­‌شنیدم ... و در این دنیای واقعی خودساخته میان من و فرزندم، مادری می‌­کردم ... فرزند من، همان فرزند است و من، همان مادر، فقط زمین بازی‌مان اندکی عوض شده: یک عنصر جدید به زمین ما اضافه شده: فضای مجازی

مادامی‌­که حواسم باشد این امکان جدید در زندگی امروز نیست که شرایط و قواعد و اصول مادری من را تعیین می‌­کند، بلکه این من هستم که به‌­عنوان یک مادر، فرزندانم را نسبت به این امکان همچون سایر امکانات هدایت و جهت­‌دهی خواهم کرد، اینجا نیز تحت کنترل ما (من و فرزندانم) خواهد بود.

من به­‌عنوان یک مادر، به‌­دنبال رشد همه­‌جانبه و یکپارچه کودکانم بودم و همچنان نیز، باید از سویی با ایجاد زمینه برای رشد و از سوی دیگر، با صیانت از کودکانم در مقابل تهدیدها به راه خویش ادامه داده و فرآیند رشد آن­ها را با انگیزه و با شجاعت پی بگیرم.

چگونه فرزندم را از خشونت رسانه ها در امان نگه دارم؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!