• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

دوستم میشی!

امروزه اینترنت، گوشی‌های هوشمند و رایانه جزء وسایل جدایی ناپذیر زندگی افراد به خصوص نوجوانان و جوانان شده است و همین باعث شده است که بسیاری از نوجوانان و جوانان در این فضا به دنبال این باشند که با یک نفر ارتباط برقرار کرده و مسائل و درد و دل‌های خود را با آن‌ها مطرح کنند. سایت‌های دوست‌یابی، محیط‌های گفتگوی اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی این روزها بستری برای انجام این‌گونه فعالیت‌ها را فراهم ساخته است. اما بسیاری از کاربران از این موضوع غافل هستند که این گونه فعالیت‌ها می‌تواند موقعیتی سوء برای انجام انواع کلاهبرداری‌ها، مزاحمت‌ها، هتک حرمت و حیثیت‌ها از طریق فریب و دسترسی به اطلاعات شخصی، خانوادگی و نقض حریم خصوصی‌شان را فراهم سازد.

اعتماد و پیگیری‌های اینترنتی

با حضور اینترنت و فضای ناامن در آن که از خبرهای منتشر شده در سراسر جهان به گوش می‌رسد احساس می‌شود که در فضای مجازی اینترنت، عنصر اعتماد بسیار کم رنگ شده است. این حرکت تکنولوژی و احتمال گول خوردن افراد در آن به عنوان یک چالش بزرگ قرن حاضر مطرح است و حتی افراد برایشان سخت است که بتوانند نشان دهند که فردی قابل اطمینان و صادق هستند.

معایب دوستی های آنلاین

1. به دلیل بودن تعداد زیادی از افراد همفکر و همسن در این فضا، ممکن است دوری از خانواده، انزوا و افسردگی را به بار بیاورد. 2. افراد در این فضاها، معمولا خود ایده آل را ارائه می‌دهند، ایده آلی که مشخص نیست چقدر به واقعیات نزدیک است. 3. افرادی که دوستی‌های آنلاین را انتخاب می‌کنند، از حضور در دنیای واقعی منع شده یا با آن مشکل دارند. این مسئله می‌تواند دلیلی برای وجود مشکلات و اختلالات روحی و روانی باشد. 4. اعتماد متقابل در اینگونه روابط معمولا مختل است. ممکن است افرادی که می‌بینید با چندین نفر در ارتباط باشند و مقایسه‌ها و سوءظن‌ها در اینگونه آشنایی‌ها بسیار زیاد است. 5. در دوستی‌های آنلاین، ابتدا دلبستگی ایجاد می‌شود سپس آشنایی، این دلبستگی باعث اختلال در شناخت کامل طرف مقابل شده و ممکن است واقعیات نادیده گرفته شود. مخصوصا اگر این دلبستگی بین دو جنس مخالف و به قصد ازدواج باشد. 6. سکس چت و رابطه جنسی مجازی از دیگر معایب این گونه ارتباطات است و افراد را از برقراری رابطه جنسی در چهارچوبی سالم و در دنیای واقعی باز می‌دارد و مشکلات زیادی را به همراه دارد.

مزایای دوستی های آنلاین

امکانی که تکنولوژی برای افراد فراهم می‌آورد، آشنایی با انسان‌های مختلف، فرهنگ‌های مختلف و تجربیات تازه ای است که ممکن است به دلیل بعد مسافت، امکان ارتباط حضوری وجود نداشته باشد. برخی از مزایای دوستی‌های آنلاین به شرح زیر می‌باشد: 1. امکان پیدا کردن کسانی که علایق و نگاه به زندگی مشترکی با شما دارند. 2. به دلیل وجود محدودیت‌های فرهنگی، امکان ارتباط و آشنایی نزدیک پیش از ازدواج وجود ندارد و افراد می‌توانند از این طریق شناختی نسبی از هم پیدا کنند. اما این ارتباط نباید طولانی شود. 3. امکان انتخاب بین تعداد زیادی از افراد که شبیه شما هستند وجود دارد.

توصیه‌هایی به نوجوانان و جوانان

* به یاد داشته باشید، دوستی اینترنتی، روابط و گفتگوها هرگز نمی‌تواند مانند گفتگو با یک شخص واقعی باشد. اگر واقعاً نیاز به صحبت کردن دارید، سعی کنید با دوستان واقعی و یا افراد خانواده‌ی خود صحبت کنید. * به هیچ وجه با کسانی که در اتاق‌های گفتگو و شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوید، قرار ملاقات حضوری نگذارید. *در موقع ارتباط‌های اینترنتی هرگز نام واقعی، تاریخ‌ تولد، آدرس خانه یا مدرسه و هرچیزی که ممکن است از آن سوءاستفاده شود، ارسال نکنید. *به خاطر داشته باشید بسیاری از افراد هویت خود را در فضای مجازی مخفی می‌کنند و قصد دارند با ارتباط طولانی اعتماد شما را جلب کنند، از این رو حرف‌های آن‌ها را هیچ‌وقت باور نکنید. *در مورد کسانی که اطلاعات شخصی شما را در فضای مجازی می‌پرسند، احتیاط کرده و ارتباط خود را با آن‌ها قطع کنید.

امنیت مجازی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!