شبکه‌های اجتماعی فواید زیادی دارند. در آنجا می‌توانیم با دوستانمان مرتبط باشیم، برای کارهایمان برنامه‌ریزی کنیم و همچنین از وقایع روز مطلع شویم. با این وجود، این فضا می‌تواند منبع اضطراب و پریشانی ما هم باشد. در این مقاله نکاتی بیان می‌شود تا به شما کمک کند از شبکه‌های اجتماعی به شکل مثبت استفاده کنید.

حساب‌های کاربری خود را بررسی کنید.

آیا می‌دانید چند حساب کاربری در اینترنت دارید؟ اگر یک‌بار شروع به بررسی این حساب‌های کاربری کنید ممکن است متوجه شوید بیش از چیزی که فکر می‌کردید حساب کاربری دارید. شبکه‌های اجتماعی به شکل برنامه‌های کاربردی برای گوشی‌های هوشمند هم عرضه شده‌اند، برنامه‌هایی که بسیار هم محبوبند. برنامه‌هایی مثل اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، اسنپ‌چت، رِددیت، تیک‌تاک و برنامه‌های بسیار دیگر. چند دقیقه وقت بگذارید و ببینید که در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارید، سپس خودتان را بررسی کنید و ببینید چطور از آن‌ها استفاده می‌کنید. برای این کار می‌توانید این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  •  وقتی در این برنامه هستم چه کار می‌کنم؟
  •  این برنامه چه حسّی به من می‌دهد؟ لذت، خنده، اضطراب یا عصبانیت؟
  •  آیا این برنامه چیز ارزشمندی به زندگی من اضافه می‌کند؟ چطور؟
  •  آیا من در این برنامه، ارتباطات عاقلانه‌ و ارزشمندی برقرار می‌کنم؟

شبکۀ‌ اجتماعی باید جایی باشد که در آن با افراد ارزشمندی ارتباط برقرار کنید، به شما احساس آرامش بدهد و همچنین باعث تعالی شما بشود. اگر می‌بینید که شبکه‌های اجتماعی که از آن‌ها استفاده می‌کنید از این اهداف دور شده‌اند، از دستشان خلاص شوید! یا اینکه کمتر به آن‌ها سربزنید. اگر در مورد پاک کردن حساب کاربری خود مطمئن نیستید؟ می‌توانید آن را غیرفعال کنید. این کار باعث می‌شود بدون اینکه اکانتتان را کاملاً‌ از دست بدهید، موقتاً حساب‌ کاربری و صفحه‌تان از آن وبسایت حذف شود. با این کار، اگر بعداً احساس کردید دلتان برای حساب کاربریتان تنگ شده است می‌توانید دوباره آن را فعال کنید.[۱]

دکمۀ آنفالو را بفشارید!

چه کسانی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید؟ آیا دوستان نزدیک و اعضای خانواده‌تان را دنبال می‌کنید یا سلبریتی‌ها و حساب‌هایی که عکس و کلیپ‌های پربازدید را منتشر می‌کنند؟ مهم است که بدانید چه کسانی را دنبال می‌کنید و چرا. نگاهی به کسانی که دنبالشان می‌کنید بیندازید و از خودتان بپرسید:

  • آیا دارم مطالب و تصاویری را می‌بینم که مرا ناراحت می‌کند و باعث می‌شود حالت روانی بدی پیدا کنم؟
  • آیا این حساب کاربری باعث می‌شود احساس کنم لازم است تبدیل به کسی بشوم که نیستم؟
  • آیا دارم زندگی خودم، بدنم یا موفقیتم را با دیگران مقایسه می‌کنم؟

اگر به هرکدام از این پرسش‌ها «بله» گفتید، شاید وقت آن است که دیگر آن شخص یا حساب کاربری را دنبال نکنید و او را آنفالو کنید.[۲] اگر به هر دلیلی همچنان نمی‌خواهید کسی را آنفالو کنید، می‌توانید به جای آن، مطالبش را مخفی کنید تا دیگر در صفحة شما نشان داده نشوند. پنهان کردن مطالب کسانی از این دست، به شما کمک می‌کند که احساس آرامش کنید و همچنین جا را برای کسانی که مطالبشان به شما حس خوب می‌دهد باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: رینستا و فینستا چیستند؟

قبل از اینکه مطلبی را ارسال کنید اندکی صبر کنید

مهمانی‌ها و کارهای خنده‌دار می‌توانند سوژه‌های خوبی برای شبکه‌های اجتماعی باشند اما ممکن است تأثیر انتشار این چیزها بر زندگی ما، خیلی بیشتر از یک پست در شبکۀ‌ اجتماعی باشد. بسیاری از کارفرمایان، در روند استخدام، حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند و ممکن است بیش از آنکه فکرش را بکنید به گذشتۀ شما توجه کنند. حساب‌های کاربری گروهی و حتی آن‌هایی که مستقیماً به شما مربوط نمی‌شوند ممکن است در آینده، روی زندگی شما اثر منفی داشته باشند، پس قبل از اینکه چیزی را منتشر کنید از خودتان بپرسید:

  •  آیا انتشار این عکس تأثیر مثتبی بر مسیر زندگی من دارد یا اثری منفی؟
  •  انتشار این مطلب چه اثری روی دیگران خواهد داشت؟ برای مثال، روی کسانی که در این عکس یا ویدیو حضور دارند.

اگر پاسختان به این سوالات کاملاً منفی است، دکمۀ انتشار را نزنید. شما حافظه دارید و برای یادآوری خاطراتتان می‌توانید به حافظة خود مراجعه کنید!

اگر دیدید تمام طول روز در شبکه‌های اجتماعی هستید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که مدت کوتاهی از آن‌ها استفاده نکنید.

مدتی از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید و استراحت کنید!

اگر دیدید تمام طول روز در شبکه‌های اجتماعی هستید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که مدت کوتاهی از آن‌ها استفاده نکنید و استراحت کنید تا به قطع وابستگی شما کمک کند. یک راه برای کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که مکان‌هایی را مشخص کنید و در آن‌ مکان‌ها گوشی خود را کنار بگذارید. می‌توانید نام این مکان‌ها را «جاهای بدون ‌گوشی» بگذارید. برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید که کلاس درس شما یک جای بدون گوشی باشد. شاید اگر گوشی‌ خود را از کوله‌پشتی مدرسه‌تان بیرون نیاورید، ببینید که بیشتر می‌توانید در کلاس تمرکز داشته باشید. یکی از اثرات این کار بهبود نمرات و موفقیتتان در امتحانات است. زمانی که با دوستانتان هستید هم زمان خیلی خوبی برای کنار گذاشتن گوشی تلفن همراه و تمرکز بر افرادی است که در کنارشان هستید. اگر برای قطع ارتباط و وابستگی خود به گوشی، به کمک بیشتری نیاز دارید این روش‌ها را امتحان کنید:

  •  برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را از صفحۀ اصلی گوشی خود پاک کنید و آن را در صفحاتی غیر از صفحۀ خانه یا صفحۀ اصلی بگذارید. برداشتن چند گام دیگر در این مسیر باعث می‌شود به محض اینکه سراغ گوشی خود رفتید، برای ورود به شبکه‌های اجتماعی احساس ضرورت نکنید.
  •  اگر برنامه‌ای باعث احساس شادی و لذت شما نمی‌شود کاملاً حذفش کنید.
  •  زمانی که دارید درس می‌خوانید یا روی پروژه‌ای کار می‌کنید، زمان‌سنج را روی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تنظیم کنید و تا پیش از خاموش شدن زمان‌سنج از گوشی خود استفاده نکنید. البته می‌توانید از برنامه‌هایی مثل پاکِت‌پوینتس[۳] استفاده کنید تا به‌ازای استفاده نکردن از گوشی خود جایزه بگیرید، یا اینکه با دوستانتان قرار بگذارید و همگی از برنامۀ فلیپد[۴] استفاده کنید. این برنامه استفاده از برنامه‌های دیگر را در زمان‌های مشخصی در طول روز محدود می‌کند.
  •  از حالت «مزاحم نشوید» گوشی خود استفاده کنید. اگر با هر اعلانی در گوشی خود یک صدای بوق بشنوید یا لرزشی احساس کنید، به احتمال زیاد گوشی خود را بر می‌دارید. بی‌صدا کردن اعلان‌ها می‌توند به شما کمک کند که روی کارتان تمرکز کنید و برنامۀ خوابتان را تنظیم کنید، چرا که با این کار، در طول شب با صدا یا لرزش اعلان از خواب نمی‌پرید.
  •  سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان راهی برای برنامه‌ریزی دیدارهای حقیقی استفاده کنید. چه در حالت دیدار در خارج از فضای مجازی و چه در حالت تماس تصویری، ما تمایل داریم که ارتباطات معناداری در حالت تعامل چهره به چهره داشته باشیم.
  •  در مورد چیزهایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید و روی شما اثر می‌گذارند با دوستان یا اعضای خانوادۀ خود صحبت کنید. در مورد اینکه چه چیزهایی را دوست دارید، چه چیزهایی را دوست ندارید و اینکه دوست دارید چه چیزهایی تغییر کنند گفت‌وگو کنید. در مورد چیزهایی که باعث می‌شوند شبکه‌های اجتماعی برای شما و دوستانتان مثبت‌تر باشد صحبت کنید.

 

[۱] مراقب باشید که این کار در همۀ شبکه‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد!

[۲] اصطلاح آنفالو برای کاربران فضای مجازی مخصوصا آشناتر است برای همین، این جمله اضافه شده است.

[۳] Pocket Points

[۴] Flipd

[۵] این عبارت به وبسایت یک کلینیک روانشناسی مرتبط می‌شود و گویا تبلیغ است. لذا اطلاعات زمان حضور و مراجعه ترجمه نشد. (مترجم)

پی‌نوشت:

این مطلب در وب‌سایت دانشگاه colorado منتشر شده و«کدومو» ان را به فارسی منتشر کرده است.