• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی بازی کالاف دیوتی: مدرن وارفیر || (Call of Duty: Modern Warfare II)

author-img

توسط : مریم داوردان ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

14397 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

داستان بازی حول موضوع ترور ژنرال قربانی (شهید سپهبد سلیمانی) می‌گذرد. سپاه قدس به دنبال انتقام از آمریکاست. در این راه می‌خواهد خاک آمریکا را هدف موشک قرار دهد؛ اما آمریکا به کمک متحدانش این حمله را خنثی می‌کند! بازی نشان می‌دهد ایران و روسیه سلاح‌های سنگین به نیروهای افراط‌گرای اسلامی می‌فروشند و منطقه را ناامن کرده‌اند! روند بازی یک اکشن پرهیجان با گرافیکی بالاست، به همین دلیل اثرگذاری آن بر روی بازیکن و دید منفی و تاریکی که نسبت به ایران پیدا می‌کند قطعاً جدی و عمیق خواهد بود. این بازی به دلیل ضدایرانی‌بودن نشان ممنوعیت کدومو را گرفته است.

ژانر : اکشن

107 مناسب خانواده 204 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 17 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

این بازی رکورد فروش در روز اول را نسبت به نسخه‌های پیشین خود شکست.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

کدومو در این ارزیابی بخش کمپین یا داستانی بازی را بررسی کرده است، بازی بخش آنلاین هم دارد که در این ارزیابی به آن پرداخته نشده است.

لازم است بدانید هدف از بازی‌های کال‌اف‌دیوتی مدرن وارفیر، توضیح دلیل حضور آمریکا، جنگ و کشتار آنان در منطقه خاورمیانه است.

خوب است بدانید در این سری از بازی‌ها، سیاست‌گذاری سازندگان به این شکل است که در نام‌گذاری شهرها، کشورها و حتی گروه‌های مبارز دشمن از اسامی مستعار استفاده شود. اما نام روسیه، ایران و سپاه قدس به‌صراحت و به طور مکرر در بازی می‌آید!

فرزند شما با یک اثر جذاب، گیرا و نفس‌گیر سروکار دارد. داستانی صریح و شفاف که نکته مبهم یا حرف دوپهلویی در آن نیست. بیانیه‌ای کامل از طرف آمریکا برای ایران!

موضوع اصلی این قسمت درباره شهادت سردار سلیمانی و قضیه انتقام سخت ایران از آمریکاست، بخشی از روایت‌های بازی واقعی هستند. تلفیق واقعیت و پیام‌هایی که سازندگان بازی در بازی گنجانده‌اند، سبب می‌شود فرزند شما در اولین مرحله سؤال‌های زیادی در ذهنش ایجاد شود. اگر هجوم این مدل محتوا، در توییتر، اینستاگرام و شبکه‌های دیگر برایش زیاد باشد همچنین شما و رسانه‌های دیگر جوابی برایشان نداشته باشید احتمال اینکه دچار حس سرخوردگی، بدبینی، اختلال هویتی و بی‌تفاوتی نسبت به کشور و وطنش شود بسیار است.

لطفاً رده‌بندی سنی را جدی بگیرید، این بازی برای فرزندان زیر 18 سال شما مناسب نیست. علاوه بر بحث خشونت بالا، به دلیل تکرار زیاد موضع منفی نسبت به ایران، فرزند نوجوانتان حتماً دچار مشکلات هویتی خواهد شد.

این بازی نشان ممنوعیت کدومو را گرفته است.

انحرافات بازی محدود به ماهیت سپاه قدس نیست. تجارت و ارتباطات سیاسی ایران با امریکای لاتین زیر سؤال رفته؛ بازی نشان می‌دهد ایران به نام تجارت در حال انتقال سلاح و مهمات به‌وسیله کشتی است. این مسئله در بازی آمده است که ارتش امریکا تروریست نیست. این گروه‌های نظامی خصوصی مثل بلک واتر (در بازی با نام گروه شدو) هستند که مرتکب جنایت می‌شوند و اتفاقاً نیروهای رسمی ناراضی‌اند و ...

بازی به مخاطب آمریکایی و غربی می‌گوید این شما، ارتش و سربازانتان است که جلوی جنگ جهانی جدیدی را گرفته و از طرفی به انسان شرقی حس عذاب وجدان برای دخالت نیروهایش در اتفاقات کشورهای دیگر و قتل مردم بی‌گناه را منتقل می‌کند. برای شرح بهتر این موضوع یک مثال کمک‌کننده است؛ قانون بازی برای فرزندتان در نقش سربازهای غربی این است که اگر افراد عادی کشته شوند، گیم اور می‌شود؛ اما در طول بازی اشارات متعدد به نیروهای اسلام‌گرای افراطی می‌شود و نشان می‌دهد آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان از مردم به‌عنوان سپر دفاعی استفاده کرده و جانشان را به خطر می‌اندازند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره خشونت در بازی‌های رایانه‌ای می‌توانید با فرزندتان گفتگو نمایید.

والدین عزیز، ابتدا نیاز است این پرسش مطرح شود که به عنوان یک والد و همراه فرزندمان، در مورد اتفاقات و اخبار خاورمیانه چه میزان اطلاع داریم؟ اگر دانش کافی را در این حوزه دارید، برای روشن‌شدن موضوع می‌توانید به فرزندتان کمک کنید. در غیر این صورت نیاز است دانش خود را در مورد اتفاقات منطقه بالا ببرید. اصلا همین بازی می‌تواند بهانه ای باشد برای تماشای مستندو فیلمهای مرتبط با حوادث منطقه و یا مطالعه اخبار و تحلیل های مختلف در مورد نقش ایران و آمریکا در حوادثی که رخ داد.

از فرزندتان بپرسید داستان بازی چیست؟ این میزان تأکید روی سپاه قدس و شخص فرمانده به چه دلیلی است؟ چرا موضوع اصلی و تأکید بر روی ایران است؟ بر اساس داده‌هایی که فرزندتان از بازی دریافت کرده با او گفتگو کنید.

تعریف فرزندتان از کلمه قهرمان چیست؟

 

ماجرای بازی

ارزیابی پیش‌ رو نسخه داستانی یا کمپین کال‌اف‌دیوتی است. این بازی در ژانر اکشن عرضه و در ادامه نسخه‌های قبلی آن وارد بازار شده است. در این لینک می‌توانید داستان نسخه قبلی را مطالعه بفرمایید.

داستان بازی در نسخه پیشین زمانی تمام می‌شود که گروه افراط‌گرایی القتله به تجهیزات سنگینی دست پیدا کرده‌اند و به هیچ‌کس رحم نخواهند کرد. مأموریت جدید در بازی، پیداکردن منبعی است که این تجهیزات را به آن‌ها فروخته است. داستان از جایی شروع می‌شود که نیروهای ایرانی سپاه قدس با همکاری روسیه در حال تجهیز نیروهای القتله هستند. آمریکا با کمک تیم نیروی ویژه خود سعی دارد از این اقدامات تروریستی جلوگیری کند. در اولین قدم به کمک گوست (شخصیت اصلی این سری بازی)، آقای قربانی (شهیدسلیمانی) ژنرال ارشد سپاه قدس را هدف موشک قرار می‌دهد. بازیکن در نقش موشک، مامور رساندن موشک به هدف است!

بازی نشان می‌دهد حسن زیانی سرگرد سپاه قدس و دست راست ژنرال قربانی، به دنبال انتقام خون ژنرال سپاه است. هدف او شلیک سه موشک به خاک آمریکاست. موشک‌هایی که به دست حسن افتاده‌اند آمریکایی هستند. روسیه این موشک‌ها را از آمریکا دزدیده است. ایران قصد دارد با کمک کارتل مواد مخدر مکزیک و نیروهای افراطی القتله موشک را تا نزدیک آمریکا ببرد و چند شهر آمریکا از جمله واشنگتن را هدف قرار دهد. تیم ویژه باید جلوی اقدام ایران و شروع یک جنگ جهانی جدید را بگیرد. تیم ویژه شامل طیف وسیعی از کشورهاست که در مقابل آنها ایران و گروه‌های اسلام‌گرای افراطی ایستاده‌اند. بازی نشان می‌دهد،آمریکا بالاخره موفق می‌شود در نزدیکی خاکش این حمله را خنثی کند. بازیکن در طول بازی مأمور هدایت شخصیت‌های مختلف است. هدف اصلی در بازی کشتن و حذف دشمنان است که به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود.

 

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): PlayStation 5, Xbox Series X and Series S, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows

نام ناشر: Activision

نام توسعه دهنده: Infinity Ward

تاریخ انتشار:  - October 27, 2022-۵ آبان ۱۴۰۱

تاریخ آخرین به روزرسانی: 1 دسامبر 2022- ۱۰ آذر ۱۴۰۱

نیاز به اینترنت: بدون نیاز به اینترنت می‌توان بازی کرد اما با اتصال به اینترنت امکانات بیشتری فعال می‌گردد.

امکانات آنلاین: خرید

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد.

نشان‌ها: ممنوعیت

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محمدحسین امیدی

۲۶ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

من این بازی رو کردم بد نیست فقط اینکه با ایران میجنگه بده

بزرگسال

توسط : حسین نوری

۱۶ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خوبه ولی از نظر جمهوری اسلامی ایران ابدا خیلی بده

بزرگسال

توسط : علی حسنی

۲۹ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خب از این بازی صحنه ترور سردار سلیمانی رو دیدم البته نه به طوری که اتفاق افتاد به دلیل اینکه نشون می ده دشمن به راحتی درخاک نفوذ می کنه و موشکی شلیک می کنه که نمی دونم اون مقدار سوخت از کجا میاره ناراحت شدم البته تخیلی بیش نیست .هر دشمنی که نظر به خاک ما کنه بهش رحم نمی کنیم ولی این بازی با کالاف دیوتی آنلاین متفاوته چون فعلا صحنه ضد ایرانی در آنلاینش ندیدم پاپ جی و فری فایر رو ترجیح می دم .فری فایر ساخت کشور سنگاپوره و حتی برای ماه رمضان جایزه های زیادی گذاشته بود ....

بزرگسال

توسط : سعید سپهوند

۲۳ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

مرگ بر آمریکا که حامی تروریست تو منطقه است مرگ بر امپریالیسم

بزرگسال

توسط : نجمه ربیعی

۱۶ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 8 +

به نظر من عالیه پسرم هر روز بازی میکنه من چیز بدی توش ندیدم جز مرحله ی اول که ترور سردار سلیمانیه

بزرگسال

توسط : زهره فتحی

۲۹ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

پسر من 8 سالشه و این بازی رو داره. در حال انجام بازی به خودش و دوستانش گفتم که ژنرال قربانی حاج قاسم ه.با این که پلیرهای حرفه ای هستند نمی تونستن مرحله ی اول رو بازی کنن و خالی اعصابشون خورد می شد و هر کدوم از بچه ها با مدلهای خاصی ابراز ناراحتی می کردند که قابل تامل ه،اما مجبور بودن که بازی رو پیش ببرن. من اطلاع نداشتم والا اجازه نمی دادم که این بازی پسرم داشته باشه.امیدوارم بقیه خانواده ها مثل من این اشتباه رو انجام ندن.

بزرگسال

توسط : ناشناس ناشناس

۳۱ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

خوب

بزرگسال

توسط : کوشان یوسفی

۹ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

Koo

بزرگسال

توسط : کوشان یوسفی

۹ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

Koo

بزرگسال

توسط : شهاب دورقی

۲۶ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 15 +

قطا در حق خود جفا میشه

بزرگسال

توسط : شهاب دورقی

۲۶ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 15 +

قطا در حق خود جفا میشه

بزرگسال

توسط : علی علیپور

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

چرا کلاف دیوتی برای من نصب نمیشه

بزرگسال

توسط : سینا سلمانی

۲۶ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

بازی جذابی است ولی نگرش ضد ایرانی هدف از این بازی تروریست نشان دادن ایران و جبهه مقاومت

بزرگسال

توسط : علیرضا خدیر

۲۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

من از این برنامه خیلی خوشحالم این برنامه خیلی خوب است

بزرگسال

توسط : علیرضا خدیر

۲۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

من از این برنامه خیلی خوشحالم این برنامه خیلی خوب است

بزرگسال

توسط : حسین مصطفایی

۲۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

تیر اندازی و خونریزی با انواع سلاح ها باعث ترس کودکان میشود

بزرگسال

توسط : حسین مصطفایی

۲۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

تیر اندازی و خونریزی با انواع سلاح ها باعث ترس کودکان میشود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کالاف دیوتی: مدرن وارفیر ||

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!