• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی بازی کالاف دیوتی مدرن وارفیر (Call of Duty: Modern Warfare)

author-img

توسط : مریم داوردان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2489 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
داستان بازی نشان می‌دهد انگلیس و آمریکا به نجات خاورمیانه آمده‌اند! این دو کشور به همراه یک زن شبه‌نظامی در یک کشور خیالی عربی(سوریه) هم‌پیمان می‌شوند تا تروریست‌ها و ارتش فاسد روسیه را نابود کنند. روسیه قصد دارد از گازهای شیمیایی استفاده کند و این گروه جلوی این فاجعه انسانی را می‌گیرند. آماده‏‌ی جنگی تمام‌عیار از شکنجه، خون ریزی تا کودک کشی و سلاح شیمیایی باشید. بخش چند نفره‌ی آنلاین بازی مدل‌ها و امکانات فراوانی دارد.

ژانر : اکشن

سال ۲۰۱۹ جزئیات کامل اثر
18 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

جایزه بهترین بازی چندنفره آنلاین از (Game Critics Awards)، جوایز موسیقی هالیوود در رسانه‌ها، بهترین طراحی صدا از The Game Awards 2019، بهترین میکس صوتی از هجدهمین دوره جوایز سالانه gang، بازی سال esport از جوایز جوی استیک طلایی 2020، منع فروش بازی برای کنسول PlayStation 4 در کشور روسیه به‌خاطر نمایش غیرواقعی و بسیار خشن ارتش روسیه. بازی بارها اصلاح شده تا حساسیت سیاسی آن کم‌تر شود.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بازی آنلاین و تیراندازی اول‌شخص در محیط دنیای امروز است.

در بازی به‌وضوح تحریف تاریخی مشاهده می‌شود. بازی به طرز هالیوودی آمریکا را قهرمان می‌کند. درحالی‌که درگیری ارتش ایالات متحده در خاورمیانه قطعاً قابل انتقاد است.

 این بازی روسیه را به‌عنوان شرور اصلی معرفی می‌کند که حواشی زیادی داشت و فروش بازی در نسخه پلی‌استیشن در روسیه ممنوع اعلام شد.

از نکات بحث‌برانگیز پیش از انتشار بازی نام‌بردن از کشور سوریه و مسئله‏ ی شلیک به کودکان و افراد بی‌دفاع بود که در نسخه منتشر‏شده شلیک به غیر نظامیان ممنوع و باعث باخت است. اما در قسمت‌هایی از بازی انتخاب را به عهده‏‌ی فرزندمان می‌گذارد و وادار به تصمیم‌گیری اخلاقی می‌کند و یا حتی فرزندمان در نقش یک کودک باید اعمال خشونت کند که باعث می‌شود فشار احساسی بسیاری به او وارد شود و حتی افراد بالای 18 سال هم نتوانند به‌راحتی فضای دردناک و خاکستری در بخش کمپین بازی را تحمل کنند.

 گفتگوی درون بازی دائماً شامل فحاشی است. نمایش سیگار، مشروبات الکلی و بار در صحنه‌هایی از بازی وجود دارد.

چندین حالت بازی در بخش آنلاین وجود دارد و چالش‌های زیادی برای کسب امکانات کشتار در اختیار فرزندمان قرار می‌گیرد. بعضی امکانات بازی نیازمند پرداخت درون برنامه‌ای است اما بازی را می‌توان بدون نیاز به خرید چنین مواردی نیز انجام داد.

امکان چت متنی و صوتی در بخش آنلاین بازی است که تنها امکان گزارش ناهنجاری در بازی وجود دارد. امکانات سفارشی‌سازی اسلحه و حتی صدا هم در بازی وجود دارد که باعث درگیری بیشتر فرزندمان با بازی می‌شود.

خلاصه‌ی آن:

تیراندازی اول‌شخص و نیازمند اتصال به اینترنت، نمایش خشونت در خاورمیانه، تحریفات تاریخی و حواشی سیاسی زیاد قبل و بعد از انتشار بازی، حالت آنلاین با امکان پرداخت درون برنامه‌ای و چت صوتی و متنی بدون نظارت از ویژگی‌های این بازی است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

ابتدا باید فرزند خود و سطح بلوغ او را بشناسیم. هنگامی‌که تصمیم گرفتیم آیا این بازی برای فرزندمان مناسب است یا خیر، قدم بعدی این است که تصمیم خود را با او در میان بگذاریم. یک گفت‌وگوی شفاف، راحت، بدون کنایه و صادقانه با فرزند خود داشته باشیم و دلایل خود را با او در میان بگذاریم.

می‌توان یک توافق خانوادگی برای مکان، زمان و بخش‌هایی که اجازه بازی دارد با کمک فرزندمان تهیه کنیم.

با فرزندمان بازی کنیم یا هنگام بازی لحظاتی را در کنارش نظاره‌گر باشیم، ممکن است عجیب به نظر برسد، اما یکی از بهترین راهکارهاست تا درک کنیم چه چیزی فرزندمان را جذب بازی کرده است و این حس همدلی باعث می‌شود اگر فرزندمان لطمه‌ای از داستان بازی یا فضای آنلاین بازی‌خورده راحت‌تر با ما در میان بگذارد، همچنین در صورت مشاهده‏ ی ناهنجاری در بخش آنلاین بازی می‌توانیم گزارش کاربران را بدهیم.

با فرزندمان در مورد مضامین جنگ و نقش غرب و آمریکا در آتش‌افروزی سوریه، عراق و افغانستان صحبت کنیم و اطلاعاتی از جنایات آن‌ها در اختیارش قرار دهیم. به آن‌ها بگوییم که جنگیدن و کشتن آخرین راهکار است. هم چنین باتوجه‌به پایان بازی که سرباز آمریکایی برای نجات دنیا از جان خود می‌گذرد، بهتر است درباره‏‌ی چهره‏ ی واقعی سربازان آمریکایی و مشکلات روحی و روانی زیادی که در طول جنگ‌های متعدد درگیرش شده‌اند، صحبت کنیم.

شخصیت‌ها و موقعیت‌های پیچیده اخلاقی در عصر مدرن امروزی بیشتر از گذشته است. از فیلم و سریال گرفته تا بازی شاهد خلق آدم‌های خاکستری هستیم، آدم‌هایی که موقعیت و جبر زمانه آنها را وادار به انجام هر سطح از خشونت و بی‌اخلاقی می‌کند، و باعث شده مفاهیمی چون راست‌گویی، خیر و شر، جهاد و شهادت کم‌رنگ شود. بهتر است با آنها بنشینیم و با طرح پرسش‌هایی در مورد این مضامین صحبت کنیم. به‌عنوان‌مثال، کاپیتان پرایس مشخصاً شخصیت خوبی است، اما برای رسیدن به اهداف خود، گروگان‌گیری می‌کند و از اهرم فشار خانواده برای اعتراف کمک می‌گیرد. آیا این کار از او شخصیت بدی می‌سازد؟ اگر فرزندمان به‌اندازه کافی بزرگ هست که این موقعیت‌ها را ببیند، هیچ تردیدی وجود ندارد که او به‌اندازه کافی بزرگ هست که بتواند استدلال کند.

 همچنین برای کودکان با سن کمتر می‌توان بازی‌های دیگری را به‌عنوان جایگزین معرفی کرد. به طور مثال

Starwars Battlefront II (PEGI 16+) Warface(PEGI +16)

باید توجه داشت که افراد گوناگون با فرهنگ‌های مختلف در محیط آنلاین بازی هستند. بهتر است با فرزندمان صحبت کنیم که در محیط بازی فقط درباره ‏ی بازی صحبت شود و هیچ اطلاعاتی از نام و محل زندگی تا اطلاعات امنیتی و پسورد در اختیار کسی قرار نگیرد. هم چنین بهتر است با کسانی ارتباط بگیرد که در فضای واقعی با آنها در ارتباط است و آنها را از نزدیک می‌شناسد و ارزش‌ها و هنجارهای مشترک دارند.

خلاصه‌ی آن:

مکالمه صریح و صادقانه با فرزند خود داشته باشیم. در مورد تحریف‌های تاریخی و نقش منفی آمریکا در خاورمیانه با او صحبت کنیم. درباره‏ ی مرزبندی حق و باطل گفت‌وگو کنیم، فرهنگ استفاده از فضای آنلاین و نکات امنیتی و اخلاقی این فضا را به فرزندمان بگوییم.

ماجرای بازی

در بخش داستانی (کمپین)، ماجرا در فضای واقعی و امروزی اتفاق می‌افتد، کشور خیالی در خاورمیانه به نام اورزیکستان، درگیر جنگ داخلی است، ژنرال فاسدی از ارتش روسیه، به بهانه‏‏‌ی دفاع از کشورش، اورزیکستان را به ویرانه‌‌‌ای تبدیل کرده است. در طرف دیگر، (القتله) قرار دارد که گروهی از افراطیون داخلی است و به بهانه‏‌ی آزادی وطن، دست به هر خشونتی می‌زند، در این میان گروهی از مبارزان آزادی به رهبری فرح کریم با الکس عامل سیا آمریکا و گریک نیروی ویژه بریتانیا (که به علت حملات تروریستی القتله در لندن کینه زیادی از آنها دارد)، با فرماندهی کاپیتان پرایس محبوب، برای بازپس‌گرفتن گازهای اعصاب ربوده شده از عوامل روسی هم‌پیمان می‌شوند. بازی فراز و نشیب داستانی بسیاری دارد و در هر مرحله بازیکن در نقش یکی از این شخصیت‌ها بازی را پیش می‌برد. بازی بر پایه‏‌ی کشتار است، جنایات علیه غیرنظامیان بی‌گناه، حملات تروریستی و صحنه‌های شکنجه در بازی بسیار است. تمرکز بازیکنان بر این است که از تیراندازی به غیرنظامیان تا زمانی که مشخص شود افراد دشمن واقعی هستند یا بی‌گناه جلوگیری کند اما ممکن است اشتباه هم انجام دهند. این بازی به‌خاطر گیم پلی، داستان، حالت چندنفره و گرافیک و صداگذاری خود موردتوجه قرار گرفته است، بیشتر انتقادها معطوف به انحرافات تاریخی و به‌تصویرکشیدن ارتش روسیه به‌عنوان نیروهای مزدور و به شدت خشن است. در حالت آنلاین چالش‌ها و مدل‌های بسیار زیادی برای بازی وجود دارد که همگی بر اساس کشتار است و فقط هدف کشتن متفاوت است. بازیکنان برای کشتار بیشتر و حرفه‌ای‌تر، پاداش می‌گیرند و در جدولی رده‌بندی می‌شوند. این کشتار به‌وسیله‏‌ی سلاح‌های گرم و سرد صورت می‌پذیرد. در بخشی از بازی آنلاین مبارزه‏‌ی متفاوتی بین انسان و شبه زامبی‌ها را شاهد هستیم. امکان گفتگوی صوتی و متنی در بخش آنلاین بازی بدون هیچ محدودیت و نظارتی وجود دارد.

جزئیات اثر

سیستم‌عامل (ها): مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن 4، ایکس باکس 1

نام ناشر: Activision

نام توسعه‌دهنده: Infinity Ward

تاریخ آخرین به‌روزرسانی: 11/9/2020   (1399/8/19)

نیاز به اینترنت: دارد

امکانات آنلاین: پرداخت درون برنامه‌ای، بازی‌کردن چندنفره، امکانات ارتباطی مثل چت متنی و صوتی و تشکیل گروه، لیگ‌های جهانی

امکان بازی به‌صورت چندنفره محلی (آفلاین): دارد.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کالاف دیوتی مدرن وارفیر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!