• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن ری: زیرو- شروع زندگی در دنیای دیگر (Re: Zero − Starting Life in Another World)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1282 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه‌ی «ری: زیرو» داستان پسر نوجوانی است که وارد دنیایی فانتزی می‌شود، در آنجا بارها مرگ دردناکی را تجربه می‌کند و دوباره زنده می‌شود تا معشوقه‌اش را از خطرات پیش‌رو نجات دهد. این دنیای فانتزی هیچ شباهتی با دنیای واقعی ندارد و مانند یک بازی ویدئویی با هربار مرگ شخصیت اصلی، از نقطه‌ی اول آغاز می‌شود. هرچند ظاهر این دنیای فانتزی، رنگارنگ و بامزه است، اما حوادث هولناکی که برای شخصیت اصلی اتفاق می‌افتد این اثر را دلهره‌آور و خشونت‌بار کرده است.

درک چنین خط داستانی برای کودکان دشوار است. به‌علاوه، ترس و خشونتِ اثر به ویژه از نیمه‌ی فصل اول شدت بسیار بالایی دارد، بنابراین تماشای این سریال مناسب افراد زیر 18 سال نیست. این اثر پیام و الگوی مثبتی ندارد. از این انیمه بازی‌های ویدئویی متعددی اقتباس شده است.

ژانر : ایسکای دلهره‌آور فانتزی

سال 2016-2021 دو فصل، 50 قسمتِ 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریای «ری: زیرو» انیمه‌ای در ژانر «ایسکای» است که به موضوع تناسخ در یک دنیای فانتزی می‌پردازد. این انیمه دارای مانگا و رمان است و بازی‌های ویدیویی زیادی از آن ساخته شده است.

جهان انیمه بسیار فانتزی است و از هیچ یک از قوانین دنیای واقعی تبعیت نمی‌کند. به‌عنوان مثال شخصیت اصلی داستان زمانی که می‌میرد به نقطه‌ی اول برمی‌گردد و اتفاقات قبل از مرگش را به یاد می‌آورد، اما سایر شخصیت‌ها چیزی به خاطر ندارند. شخصیت‌هایی با ظاهر خردسال بیش از صدسال عمر دارند، برخی شخصیت‌ها می‌توانند تبدیل به حیوان شوند و برخی دیگر در مبارزات از نیروهای جادویی استفاده می‌کنند.

ممکن است در ابتدای داستان احساس کنید که این اثر چندان هم خشونت‌بار نیست، اما از نیمه‌های فصل اول مسیر داستانی به یکباره دگرگون می‌شود. خشونت و ترس به اوج می‌رسد و سوبارو فشار روانی زیادی را متحمل می‌شود. چراکه فرقه‌ی ساحره تمام مردم روستا، امیلیا، رم و رام را به قتل می‌رساند و سوبارو در جلوگیری از این اتفاقات احساس ناتوانی می‌کند و دیوانه می‌شود.

شاید برای مخاطب بزرگسال داستانی با محوریت تناسخ چندان درگیر‌کننده نباشد، اما توجه داشته باشد که ذهن نوجوانان در معرض پرسش‌های بنیادینی قرار دارد که باید برای آنها پاسخی قانع‌کننده یافت. بنابراین این اثر سوالات فلسفی و هستی‌شناسانه‌ای را برای فرزندانتان ایجاد می‌کند که پاسخ‌دادن به آن نیازمند هوشمندی و مهارت بالایی است.

ممکن است فرزند شما از ایده‌ی برگشت به زندگی استقبال کند، چراکه درک مرگ به‌عنوان یک حقیقت برای انسان پیچیده و ناخوشایند است. چنانچه فرزندتان سوالاتی در مورد زندگی بعد از مرگ و درستی یا نادرستی تناسخ پرسید، راحت‌ترین پاسخ را می‌توان از خود سریال برداشت کرد؛ جایی که سوبارو با هربار مرگ درد فیزیکی را تجربه می‌کند و حتی با خودکشی هم نمی‌تواند از این جهان رهایی یابد. او محکوم است به مردن و دوباره زنده‌شدن. در طی این داستان می‌توان به این نکته پی برد که انسان‌ها درنهایت انتظار دارند با مرگ به آرامش برسند و تناسخ چرخه‌ی بی‌پایانی است که نه‌تنها باعث نمی‌شود که انسان از رنج مرگ رهایی یابد، بلکه مسبب مشقت بیشتری در زندگی می‌شود.

استدلال‌های عقلی و منطقی فراوانی در جهت رد تناسخ وجود دارد که بنا به سطح نیاز و علاقه‌ی مخاطب نوجوان باید جست‌وجو شود. توصیه می‌شود والدین فرزندان خود را در این مسیر همراهی کنند و از پاسخ‌های سطحی و کلیشه‌ای خودداری نمایند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی ژانر ایسکای و مسئله‌ی تناسخ پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌ی «به‌دنبال زندگی بهتر در جهانی بهتر» را از همین سایت مطالعه بفرمایید.

 

خلاصه: مهم‌ترین موضوع مطرح شده در این اثر، مسئله تناسخ است که ممکن است باور به آن برای نوجوانان خوشایند باشد. توصیه می‌شود والدین با دقت در تماشای سریال و یا از طریق جستوجو در منابع اینترنتی فرزندان خود را در تعقل در این موضوع همراهی نمایند.

 

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندان خود صحبت کنید درباره‌ی:

شخصیت سوبارو را چگونه شخصیتی می‌دانید؟

چرا شخصیتی مانند سوبارو که در زندگی واقعی فردی گوشه‌گیر است در این جهان به قهرمان داستان تبدیل شده؟

آیا زندگی در جهانی که تناسخ در آن امکان‌پذیر است بهتر است؟

به‌نظر شما آیا ایده‌ی برگشتن به نقطه‌ی اول در زندگی خوشایند است؟

مرگ برای انسان چه معنایی دارد؟ چرا همه در این جهان باید بمیرند؟

خلاصه: نظر شما درباره ایده‌ی تجربه‌ی مرگ و سپس برگشتن به زندگی چیست؟

داستان اثر

«ناتسوکی سوبارو»، پسری نوجوان است که مدرسه را ترک کرده و تنها به بازی‌های ویدئویی می‌پردازد. روزی سوبارو پس از خرید از فروشگاه به‌صورت اتفاقی وارد یک جهان فانتزی می‌شود. در این دنیای فانتزی، جادوگران، شیاطین، اجنه، روح و حیوانات در کنار هم زندگی می‌کنند. سوبارو با دختری مو نقره‌ای به نام «امیلیا ساما» آشنا می‌شود. امیلیا کاندید انتخابات سلطنتی پادشاهی لوگونیا است و جواهر ارزشمندی را گم کرده است. سوبارو به او کمک می‌کند تا از دزدها این نشان را پس بگیرد، اما در این مسیر به قتل می‌رسد. سوبارو بعد از مرگش دوباره به همان لحظه‌ی اولی برمی‌گردد که وارد دنیای جدید شده بود و با اینکه اتفاقات قبل از مرگش را به یاد دارد، اما دیگران او را به یاد نمی‌آورند. سوبارو به امیلیا کمک می‌کند تا جواهرش را پس بگیرد و به‌تدریج دلبسته‌ی او می‌شود. درواقع سوبارو در این جهان عجیب تنها کسی است که توانایی جادویی خاصی ندارد و فقط می‌تواند بارها بمیرد و سپس زندگی را از سر بگیرد.

در ادامه، سوبارو وارد عمارت «روزوال» می‌شود؛ جایی که امیلیا به‌همراه دو خدمتکار به نام‌های «رم» و «رام» آنجا زندگی می‌کنند. روزوال جادوگری است که از امیلیا در انتخابات سلطنتی حمایت می‌کند. سوبارو تلاش می‌کند اعتماد اهالی عمارت را جلب کند تا او را به‌عنوان خدمتکار بپذیرند که از این طریق به امیلیا نزدیک‌تر شود.

امیلیا به‌خاطر کاندیدبودن برای پادشاهی بعدی در معرض خطر و تهدید قرار دارد. سوبارو که متوجه می‌شود با هربار مرگ می‌تواند زندگی مجدد را در این دنیا تجربه کند، تلاش می‌کند از این توانایی برای نجات امیلیا و دوستانش از مرگ استفاده کند. از نیمه‌ی فصل اول، «فرقه‌ی ساحره» به قلمرو امیلیا حمله می‌کنند و همه‌ی مردم را به‌طرز هولناکی قتل‌عام می‌کنند. حتی سوبارو نیز بارها تلاش می‌کند تا جلوی این اتفاق را بگیرد، اما نهایتاً دیوانه می‌شود. در ادامه او بارها و بارها مرگ‌های دردناکی را تجربه می‌کند تا با آزمون و خطا بتواند دشمنان زیادی را از سر راه بر‌دارد.

جزئیات اثر

کارگردان: ماساهارو واتانابه/ masaharu watanabe

نویسنده‌ی اثر: ماساهیرو یوکوتانی/ masahiro yokotani

نویسنده‌ی مانگا: تپی ناگاتسوکی/ Tappei Nagatsuki 

نویسنده‌ی رمان (light novel): تپی ناگاتسوکی/ Tapei Nagatsuki 

نام بازیگران: Yûsuke Kobayashi / Rie Takahashi

نام شخصیت‌ها:

 ناتسوکی سوبارو: پسر نوجوانی است که مدرسه را ترک کرده و شبانه‌روز به بازی‌های ویدئویی مشغول است. او به‌صورت اتفاقی وارد یک دنیای فانتزی می‌شود که با هر بار مرگ، می‌تواند زندگی جدیدی را تجربه کند. سوبارو به‌تدریج به امیلیا علاقه‌مند می‌شود و از قابلیت تناسخ برای کمک به امیلیا و نجات دوستانش از مرگ استفاده می‌کند.

امیلیا ساما: دختری نیمه اِلف است که کاندید پادشاهی بعدی کشور لوگونیا است و همین موضوع او را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. امیلیا نیز متقابلاً به سوبارو علاقه پیدا می‌کند.

روزوال ساما: جادوگری است که از امیلیا در انتخابات سلطنتی حمایت می‌کند.

رام و رم: دو خواهر دوقلو از قبیله‌ی شیاطین‌اند که در عمارت روزوال ساما خدمتکار هستند.

فرقه‌ی ساحره: گروه مخوفی هستند که به روستاها و شهرها حمله و مردم را قتل‌عام می‌کنند. رئیس این فرقه، ساحره‌ای به نام ساتِلا است که از نظر ظاهری شبیه به امیلیاست. ساتلا عاشق سوبارو است و به او توانایی بارها زنده‌شدن را داده است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: وایت فاکس

جوایز و افتخارات: برنده‌ی 19 جایزه از مجموع 29 نامزدی. برنده‌ی جوایز انیمیشننیوتایپ سال ۲۰۱۵ ،۲۰۱۶ و ۲۰۱۷. Sugoi Japan نامزد بهترین انیمیشن سال در مراسم جوایز انیمه‌ی ۲۰۱۶ کرانچی‌رول.

مخاطب اثر: بزرگسالان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ری: زیرو- شروع زندگی در دنیای دیگر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!