• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

۵ گام ساده به‌سوی خانواده‌ای با رژیم رسانه‌ای سالم

آخرین مطالب

مطالب ویژه

۵ گام ساده به‌سوی خانواده‌ای با رژیم رسانه‌ای سالم

شما سعی می‌کنید رژیم غذایی خانواده‌تان را متعادل کنید اما چرا همین‌کار را دربارۀ محتوای رسانه‌‌ای که خانواده‌تان، استفاده می‌کند، انجام نمی‌دهید؟ در این مقاله، رازهایی برای متعادل ‌کردن رژیم رسانه‌ای بیاموزید.

بسیاری از والدین با این موضوع درگیرند که کودکانشان دقیقاً چقدر مجازند از وسایل دیجیتال استفاده کنند یا به اصطلاح «زمان صفحه‌نمایش[1]» مناسب برای آن‌ها چقدر است؟ آیا تماشای یک برنامۀ نیم‌ساعته اشکالی ندارد اما دیدن یک فیلم کامل زیاد است؟ وقتی فرزندتان از رایانه برای انجام تکالیفش استفاده می‌کند، باید به او اجازه دهید چقدر از وقتش را صرف بازی کند؟ آیا گشتن در ویکی‌پدیا مطالعه محسوب می‌شود؟ چه‌زمانی شوق و اشتیاق به فعالیتی مثل انجام بازی‌های رایانه‌ای، مشکل‌ساز می‌شود؟

واقعیت این است که هیچ فرمول جادویی‌ و ویژه‌ای برای محاسبۀ این زمان‌ها وجود ندارد. درست مثل اینکه اعضای هر خانواده‌ای غذاهای مختلفی مصرف می‌کنند و چیزهای متفاوتی را دوست دارند، رژیم رسانه‌ای سالم هم برای هر خانواده‌ نیز متفاوت است. نکتۀ کلیدی این است که مطمئن شوید چیزهایی که برای خانوادة شما اهمیت دارند، برای مدت‌زمانی طولانی، به‌خوبی متعادل شده‌اند.

یک رژیم رسانه‌ای سالم بین فعالیت‌های رسانه‌ای مثل بازی‌کردن، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تماشای تلویزیون و بین فعالیت‌های بیرون از فضای مجازی مانند ورزش‌کردن، گفت‌وگوی رودررو و خیال‌بافی‌های روزمره، تعادل برقرار می‌کند، همچنان که به این مسئله توجه می‌کند که زمان مناسب برای این فعالیت‌ها چقدر است و انتخاب‌های درست از بین محتوای رسانه‌ای مختلفی مانند یوتیوب، ماینکرافت یا جنگ ستارگان کدام است.

از بعضی جهات، کودکان می‌توانند رژیم رسانه‌ای خودشان را مدیریت کنند، در این میان، این نکات نیز می‌توانند برای رساندن آن‌ها به موفقیت، مفید باشند:

تعادل بیابید: به‌جای شمارش روزانة زمان صفحه‌نمایش،‌ هدفتان استفادة متعادل در طول هفته باشد. با کمک فرزندانتان برنامه‌ای هفتگی بچینید که هم شامل فعالیت‌هایی باشد که لازم است انجام دهند و هم فعالیت‌هایی که دوست دارند انجام دهند، یعنی چیزهایی مثل انجام تکالیف مدرسه، وظایف شخصی، مطالعه‌کردن، وقت‌گذراندن با خانواده، تماشای تلویزیون و بازی‌کردن. با استفاده از «توافق‌ رسانه‌ای خانوادۀ ما» در مورد نوع انجام کارها و محدودیت‌های زمانی آن‌ها تصمیم بگیرید.

با رفتارتان نشان دهید: هنگام رانندگی، سر سفرة غذا و موقع گفت‌وگوهای مهم، دستگاه‌های دیجیتال خود را کنار بگذارید. بچه‌ها رفتارهایشان را از شما می‌آموزند.

در موردش صحبت کنید: از فرزندانتان بپرسید بازی‌ها، سریال‌ها و شخصیت‌های محبوبشان کدامند. در مورد موضوعات و مسائلی که درباره‌شان مطالعه کرده‌اند یا در سریال‌ها و بازی‌ها آموخته‌اند با آن‌ها گفت‌وگو کنید. این کار برای همبستگی بیشتر فرصت مناسبی است و از این طریق می‌توانید ارزش‌هایی قبول دارید به به کودکان خود آموزش دهید.

فضاهایی بدون دستگاه دیجیتال درست کنید: قواعدی بگذارید که خانوادۀ شما را سالم نگه‌ دارند. مانند این قانون که «هیچ گوشی و تبلتی موقع شام دستتان نباشد»، «استفاده از شبکه‌های اجتماعی موقع انجام تکالیف ممنوع!» «همه صفحه‌نماش‌ها را قبل از زمان خواب، خاموش کنید».

امتیازات را بررسی کنید: برای فرزندانتان محتوای رسانه‌ای با کیفیت و متناسب با سنشان انتخاب کنید. برای یافتن چیزهای مناسب، از بررسی‌های ما استفاده کنید.

[1] Screen time

پی‌نوشت: این مقاله را Caroline Knorr در Common sense media نوشته و «کدومو» آن را به فارسی ترجمه کرده‌است.

فرزندمان در اینترنت با چه کسی در حال گفتگوست؟

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!