• امروز : 23 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم طلا و مس

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

9257 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«طلا و مس» فیلمی تحسین‌شده به کارگردانی همایون اسعدیان است که داستان زن و شوهری مذهبی به نام «سیدرضا» و «زهراسادات» را روایت می‌کند. سیدرضا برای حضور در کلاس یک استاد اخلاق همراه با خانواده‌‌اش به تهران می‌آید تا درس طلبگی خود را ادامه دهد.

آن‌ها به‌زودی به بیماری MS زهراسادات پی می‌برند و زندگی آن‌ها دچار آشفتگی می‌شود. به‌تدریج هردوی آن‌ها می‌آموزند که چطور درکنار یکدیگر خوشبخت زندگی کنند و قدر لذّت‌های کوچک زندگی را بدانند. در این اثر، بیماری MS معرفی شده است و همچنین مملو از پیام‌های اخلاقی مثبت است. این فیلم در سال 89 با بازی درخشان نگار جواهریان ساخته شده و سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان آورده است.

ژانر : درام

سال ۱۳۸۹ 9۷ دقیقه جزئیات کامل اثر
20 مناسب خانواده 11 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 10 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

هنگامی که ناتوانی زهراسادات در پیش‌بردن امور منزل مطرح می‌شود، یکی از راه حل‌های احتمالی ازدواج مجدّد سیدرضا است که این مسئله از نظر جامعه خوشایند و پذیرفته نیست. این موضوع ابتدا توسط زهراسادات مطرح می‌شود. اما بااین‌حال، زمانی که می‌بیند سیدرضا نیز برای این کار برنامه دارد از او خشمگین می‌شود. شما می‌توانید درمورد این راهکار و عواقب آن برای فرزند نوجوان خود توضیح دهید.

یکی از نکات تربیتی نمایش داده شده در این اثر این است که مادر به فرزند بزرگ‌تر خود آموخته است که هنگام تعویض پوشک برادرش، امیرعلی، نباید نگاه کند و عاطفه این نکته را در نبود مادر نیز رعایت می‌کند. می‌توانید درمورد رعایت‌کردن حریم خصوصی افراد، حتی خردسالان، به فرزند خود توصیه‌هایی داشته باشید.

هنگامی که زهراسادات در بیمارستان بستری می‌شود، مرگ بیماران بستری‌شده را مشاهده می‌کند و دچار ترس می‌شود. او درخواست می‌کند که زودتر به خانه برود. چون نمی‌خواهد در بیمارستان بمیرد. ممکن است مشاهده‌ی این صحنه برای کودکان نامناسب باشد.

پیام‌های اخلاقی و مثبت این اثر نیاز به واکاوی و تأمّل دارد. بهتر است ابتدا از فرزند خود بپرسید کدام پیام مثبت مورد توجهش قرار گرفته سپس با گفت‌وگو، آن پیام را تشریح کنید.

یکی از صحنه‌های مهم فیلم، درگیری لفظی سیدرضا و زهراسادات است که در آن نشان داده می‌شود هردوی آن‌ها از وضع موجود ناراضی و خسته‌اند. توصیه می‌شود درمورد حرف‌هایی که در عصبانیت به زبان آورده می‌شود با فرزندان به گفت‌وگو بپردازید.

 

خلاصه: توصیه می‌شود والدین درمورد پیام‌های مثبت اثر با فرزند خود گفت‌وگو کنند تا معنای عمیق آن توسط فرزندشان درک شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

می‌توانید با فرزند خود درمورد رنج‌هایی که از حوزه‌ی کنترل و اختیارات انسان خارج است و باعث تغییرات دائمی در زندگی می‌شود سخن بگویید. رنج‌هایی مانند بیماری یا مرگ عزیزان که در فیلم به‌طور مستقیم نمایش داده شده است.

از فرزندتان بپرسید که بهترین عکس‌العمل دربرابر چنین مشکلاتی چیست؟ چطور می‌توان با این رنج‌ها کنار آمد؟ آیا معنویت می‌تواند در کنارآمدن با این شرایط کمک‌کننده باشد؟ سیدرضا و زهراسادات چگونه با این مشکل سازگاری پیدا کردند؟ این دو شخصیت در مسیر داستان چه تغییراتی داشتند؟ از فرزند خود بپرسید درمورد بیت «از کیمیای مهر تو زر گشت روی من *** آری به یمن لطف شما خاک زر شود» چه برداشتی دارد؟ سپس ارتباط این بیت با داستان را برای او شرح دهید.

 

خلاصه: از فرزند خود درمورد تغییراتی که بیماری یا مرگ در زندگی انسان به وجود می‌آورد سوال کنید و درمورد نحوه‌ی سازگاری انسان با این پدیده‌ها گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

سیدرضا طلبه‌ی جوانی است که برای شرکت در کلاس درس یک استاد اخلاق، همراه با خانواده‌اش به تهران نقل‌مکان می‌کند. همسر او، زهراسادات، خانه‌دار و مادر دو فرزند است.

زهراسادات در خانه بسیار کار می‌کند. تاجایی‌که نشانه‌هایی از بیماری مانند بی‌حس‌شدن دست و پا بروز می‌دهد. سیدرضا زهراسادات را به بیمارستان می‌برد و او برای چند روز در بیمارستان بستری می‌ماند.

در این مدّت، خانه بدون حضور زهراسادات دچار آشفتگی‌ می‌شود و بچه‌ها بی‌قراری می‌‌کنند. بالاخره بیماری زهراسادات اسکلروز چندگانه یا همان MS تشخیص داده می‌شود. سیدرضا در نبود زهراسادات فشار زیادی متحمّل می‌شود و زهراسادات نیز از نظر روحی حال نامساعدی دارد.

درنهایت سیدرضا و زهراسادات هردو با این مشکل کنار می‌آیند و خوشبختی را در دیدن چیزهای کوچک می‌بینند.

جزئیات اثر

کارگردان: همایون اسعدیان

 نویسنده: حامد محمدی

تهیه‌کننده: منوچهر محمدی

بازیگران: بهروز شعیبی، نگار جواهریان، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، مهران رجبی

شخصیت‌ها:

آقاسیدرضا: طلبه‌ی جوانی است که همراه با همسر و فرزندانش به قصد تحصیل در مدارس علمیه‌ی تهران به تهران مهاجرت می‌کند.

زهراسادات: همسر سیدرضا است که در خلال داستان، بیماری MS در او تشخیص داده می‌شود.

عاطفه و امیرعلی: فرزندان این زوج هستند که عاطفه در مقطع دبستان تحصیل می‌کند و امیرعلی نوزاد است.

سپیده: پرستار زهراسادات در بیمارستان است که در شرف طلاق است.

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : وحید یوسفی

۱۵ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

خیلی خیلی ممنون

بزرگسال

توسط : مریم فروزان کیا

۲۲ خرداد ۱۴۰۰

مناسب سن 10 +

بارها و بارها این فیلم را دیدم و هر بار بیشتر از قبل افسوس خوردم که چقدر جای چنین فیلم هایی در سینمایی ایران خالیست اولین بار در جشنواره فیلم فجر 88 بود که دیدمش و خوب یادم هست بعد از اتمام فیلم اشک بر گونه هایم روان بود و نمی توانستم تا مدتی از جایم برخیزم بعدها فهمیدم این فیلم در نظر آقا هم تحسن شده و ایشان مضمون طلا و مس را \"عالی\" خطاب کرده اند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده است از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند تمجید فرموده اند. فیلم را بسیار دوست داشتم فضای واقعی یک زندگی ایرانی اسلامی و مملو از پیام ها نکات مثبت آموزشی نشان دادن نقش مهم مادر و زن در خانه که هسته اصلی کانون هر خانه ایی است و تازه بیننده با بیماری زهرا(مادر خانواده) همراه با همسرش که یک روحانی است متوجه حضور مهم و نقش او در تربیت فرزندان و حفظ زندگی می شود نوع برخوردش با فرزاندنش و خطاب کردن با احترامشان، صبر و حوصله ایی که برای غرغرهای کودکانه شان به خرج می دهد، حتی توجهش به دختر همسایه که به نوعی معلولیت جسمی دچار است و رفتارهای خارج از عرف یک خانواده مذهبی را دارد(نوار و آهنگ های غیر مجاز گوش میدهد) با مهربانی از او و حضورش استقبال می کند، همراه با او در کنار فرزندانش سر یک سفره غذا می خورند و همیشه شادابی و نشاطش را حفظ می کند حتی بعضا به زن پیر همسایه کمک هم می کند در این اثناء همواره مراقب شوهرش و درس او هم هست و مدام به او این اطمینان را می دهد که خیالش از بابت همه چیز راحت باشد و فقط و فقط تمرکزش بر روی درسش باشد، برایش شال گردن می بافد، موهایش را کوتاه می کند، میداند که نمر ه عیک همسرش بالا رفته و باید عینک تهیه کنند و ... از آن سو نقش مرد خانواده بعد از بیماری همسر کم کم پررنگ می شود و به نوعی شرمندگی را در او حس می کنیم که افسوس می خورد چرا تا پیش از بیماری همسر قدر زحمات او را ندانسته و زحماتش را ندیده بوده است هم و غمش را جذب می کند گویی از صفر شروع می کند با بچه ها همراه می شود، شروع به بافتن قالی می کند و برای خانواده و همسرش هدیه می خرد در حالی که فیلم را دنبال می کنیم شاهد برگزاری کلاس مهم اخلاقی هم هستیم که مرتضی(همسر زهرا) همیشه به خاطر مشغله هایش یا از آن جا می ماند یا به دلیل دیر رسیدن در پشت در از کلاس بهره می برد. فیلم سراسر اوج و فرود است، چالش های موجود در خانواده کاملا واقعی و مملوس هستند، کارگردان به خوبی از بازیگران و به خصوص کودکان بازی معقولی را گرفته پیام داستان به خوبی به همه منتقل می شود و درکش برای افرادی هم که خیلی اهل فیلم و سینما نباشند هم قابل درک است و به اصطلاح تلنگر را به مخاطب می زند فیلم را دوست داشتنی دیدم و دیدنش را در یک جمع خانوادگی همراه با فرزندان بسیار مناسب می دانم و از والدین می خواهم درزمان دیدن فیلم اگر فرزندان توضیحاتی نیاز داشتند از ارائه یک پاسخ دقیق و کامل دریغ نکنند چرا این خود یک روش تربیتی غیر مستقیم اما اثر گذار و ماندگار است. برای کودکان توضیح دهید نوع برخورد صحیح با بچه های معلول را، نوع احترام به پدر و مادر و چگونگی درک مشکلات و مصائب خانوادکی را امیدوارم از این دیدن این فیلم مثل من لذت ببرید.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد طلا و مس

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!