• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن جاسوس و خانواده (فصل ۱) (Spy x family)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3426 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

جاسوسی به نام توایلایت باید با تشکیل خانواده، از طریق فرزندش به جناح دشمن نزدیک شود و اهداف آنها را خنثی نماید. او که در همه‌ی مامورت‌هایش موفق بوده این‌بار چالش بزرگی در پیش دارد، چرا که این بار موفقیت او به موفقیت آنیا در مدرسه بستگی دارد. این ماموریت می‌تواند صلح در جهان را تضمین کند. اهمیت خانواده، درک احساسات کودکان و جایگاه و نقش پدر و مادر، از پیام‌های مثبت این اثر است. شخصیت‌های اصلی، دوست‌داشتنی اما دورو هستند که قضاوت اخلاقی را برای مخاطب دشوار می‌کند. به دلیل اعمال و توجیه خشونت و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، تماشای اثر به افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اکشن کمدی

سال 2022 فصل اول 25 قسمتِ 25 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
23 مناسب خانواده 13 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 13 +
بر اساس 4 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«جاسوس و خانواده» در ژانر کمدی، اکشن، جنایی و خانوادگی سریالی در دو فصل است که ارزیابی حاضر برای فصل اول آن است. این سریال به‌دلیل جذابیت داستانی و طنزگونه‌ی خود در میان نوجوانان بسیار پرطرفدار است. هرچند که ممکن است کودکان نیز مجذوب شخصیت دوست‌داشتنی آنیا و طنزپردازی اثر بشوند، اما به دلیل نمایش خشونت و برخی ناهنجاری های اخلاقی، تماشای اثر به افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود.

در این سریال، حرکاتِ خشونت‌آمیز سریع، بی‌درنگ و گاهی با دلایل غیرمنطقی رخ می‌دهد، ضمن اینکه گاهی نیز برای دفاع از خانواده خشونت به کار برده می‌شود، اما همه‌ی این‌ها در لایه‌ی طنز داستان است و کمتر مخاطب را درگیر حس همدلی و یا انزجار از عامل خشونت می‌کند. هر چند استفاده از کمدی،  شدت خشونت اثر را کاهش می‌دهد، اما توجیه علت خشونت با دلایل غیرمنطقی، می‌تواند باعث عادی‌سازی این‌گونه رفتارها شود.

قضاوت در مورد شخصیت‌های اصلی (لوید و یور) بسیار سخت است، چراکه هر دو، دو چهره‌ی کاملا متناقض دارند؛ در خانواده بسیار مهربان و دوست داشتنی‌اند، اما درواقع، جاسوس و قاتل بی‌رحمی هستند که می‌توانند دست به هر کاری بزنند تا به هدفشان برسند. به علاوه هر دو آنها کودکی سختی داشتند، و با فضای خانوادگی غریبه‌اند اما در قبال آنیا مسئولیت‌پذیر و مهربان هستند و حتی گاهی فراموش می‌کنند که در حال نقش بازی کردن هستند.

 دروغ و فریب به وفور اتفاق می‌افتد که البته هم مایه‌های طنز دارد و هم آنیا با ذهن‌خوانی می‌تواند به اصل قضیه پی ببرد و در این جریان شریک شود.

 در بخش دوم سریال، آنیا به خاطر عملکرد خوبش در مدرسه، به عنوان جایزه از پدرش یک حیوان خانگی می‌خواهد و طی یک ماجرای پر پیچ و تاب صاحب یک سگ بزرگ می‌شود. از آنجا که شخصیت آنیا بسیار محبوب است می‌تواند سبب شود فرزند شما نیز چنین درخواستی از شما داشته باشد.

هرچند خانواده فورجر برای تحقق اهداف سیاسی، در حال تظاهر هستند، اما در این بین نکات تربیتی مهمی درباره‌ی نقش پدری و مادری و حمایت از کودکان مطرح می‌شود که از نکات مثبت این اثر به شمار می‌رود.

خلاصه:

در این اثر اعمال خشونت، وجود تناقض‌های اخلاقی و برخی از ناهنجاری اجتماعی مانند مصرف مشروب و ارتباط با جنس مخالف وجود دارد که برای افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود. تظاهر و دورویی در شخصیت‌های اصلی می‌تواند نوجوانان را با پرسش‌های اخلاقی مهمی مواجه سازد. به علاوه تمامی اینها در طنز داستان نقش دارند که می‌تواند مخاطب را از پیام‌های پنهان اثر غافل سازد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا لوید یا یور می‌توانند به خاطر هدفشان، اقدام به هر کاری کنند؟

همه ما موافقیم که خانواده اهمیت بسیار زیادی دارد، اما آیا شما کارهایی که یور برای دفاع از خانواده‌اش پیش گرفته را مناسب می‌دانید؟

شخصیت توایلایت و یور را دوست داشتنی می‌بینی؟ به‌خاطر چه ویژگی‌هایی؟

رفتار و نگرش توایلایت از ابتدا تا انتهای سریال دستخوش تغییر بوده، این تغییر را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

اولویت شخصیت‌ها در اهداف شغلی و خانوادگی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خلاصه:

شخصیت‌های این اثر ویژگی‌های منتاقضی دارند. این ویژگی‌ها را چطور ارزیابی و قضاوت می‌کنید؟

داستان اثر

 در دورانی که دو کشور شرقی و غربی به نام‌های اوستانیا و وستالیس در دوران جنگ اطلاعاتی به سر می‌برند؛ سازمان‌های جاسوسی فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای اهداف سیاسی انجام می‌دهند.

شخصیت اصلی داستان، جاسوس ماهری به نام توایلایت است که برای جاسوسی به کشور اوستانیا  فرستاده می‌شود. ماموریت او این بار تشکیل خانواده است تا از این طریق بتواند اهداف محوله را به ثمر برساند. او باید فرزندش را به مدرسه‌ای خصوصی بفرستد تا از این طریق به دزموند، رئیس حزب اتحاد ملی نزدیک شود و اهداف او را خنثی نماید. در نهایت، موفقیت در این ماموریت باعث پایداری صلح در جهان خواهد شد.

توایلایت تا حالا ازدواج نکرده است، پس فرزندی ندارد بنابراین دختربچه‌ای به نام «آنیا» را از یتیم‌خانه به سرپرستی می‌گیرد و نام خود را به «لوید فورجر» تغییر می‌دهد. آنیا همانند توایلایت در آزمایشگاه پرورش یافته و توانایی ذهن‌خوانی دارد. او با استفاده از همین ویژگی از همان ابتدا به هویت واقعی توایلایت پی می‌برد. در ادامه توایلایت به دنبال فردی به عنوان همسر می‌گردد که با «یور» مواجه می‌شود. یور، زنی قاتل است که در کودکی والدینش را از دست داده است و از همان سن کم برای کارفرمایانش قتل انجام می‌داده تا بتواند از این طریق زندگی خود و برادرش را پیش ببرد. او تاکنون با کسی در ارتباط نبوده و همین سبب می‌شود که همکارانش به او مشکوک باشند و یور نیز نگران از دست‌دادن شغل خود باشد. بنابراین یور به دنبال کسی می‌گردد که نقش دوست‌پسر او را بازی کند و در ادامه یک قاتل، یک جاسوس به همراه آنیا، خانواده‌ی جعلی فورجر را تشکیل می‌دهند. در ادامه آنیا باید در مدرسه امتیاز دانش‌آموز برتر را کسب کند و یا با پسر دزموند دوست شود تا پدرش بتواند اقای دزموند را ملاقات کند.

جزئیات اثر

کارگردان: Kazuhiro Furuhash/ کازوهیرو فوروهاشی

نویسنده: Kazuhiro Furuhashi/ کازوهیرو فوروهاشی

نویسنده‌ی مانگا: /Tatsuya Endo تاتسویا اندو

نام بازیگران: Atsumi Tanezaki Takuya Eguchi, Saori Hayami,

نام شخصیت ها:

توایلایت: جاسوسی حرفه‌ای است که در ماموریت جدید خود، باید به رهبر حزب ملی، آقای دزموند نزدیک شود. او باید خانواده‌ای تشکیل دهد تا بتواند از طریق فرزندش در مدرسه به پسر دزموند نزدیک شود. نام جعلی او در این خانواده لوید فورجر است.

آنیا: دختربچه‌ای بامزه و یتیم است که توسط توایلایت به سرپرستی گرفته می‌شود. ویژگی خاص آنیا توانایی ذهن‌خوانی است.

یور: توایلایت، یور را به‌عنوان همسر و مادر برای آنیا انتخاب می‌کند تا ماموریت خود را بی‌نقص انجام دهد. یور یک قاتل خطرناک است که از سن کم برای به‌دست آوردن پول آدم می‌کشته، اما در زندگی عادی زنی مهربان و حامی است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده:  wit Studio, cloverworks

مخاطب اثر: نوجوان و بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : صبا محمدی

۴ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

بنظرم 15 سال خیلی زیاده هم‌چنین این اثر آموزنده نیست

بزرگسال

توسط : المیرا رفعتی

۴ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

بنظرم رده ی سنی این انیمه باید ۹+ باشد

بزرگسال

توسط : محمدطه زندیان

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

سگ و شراب دو عامل اصلی جدا کننده سبک زندگی خانواده های غربی و خانواده های اسلامی ایرانی است. حواسمان باشد که در دام این دو تله خطرناک نیافتیم!

بزرگسال

توسط : محمدطه زندیان

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

این که انیمه خانواده را طوری به تصویر می‌کشد که گویا این مفهوم مقدس صرفاً وسیله ایست برای رسیدن به اهداف شخصی مسئله ناخوش‌آیندی به نظر می‌رسد. در Spy x Family نشان داده می‌شود که افراد می‌توانند با پنهان کردن اهداف و مسائل شخصی خودشان در کانون گرم یک خانواده زندگی کنند و خوشبخت هم بشوند! این تصور غلط است که ما می‌توانیم با پنهان کاری و دروغ گفتن درباره مشکلات و دغدغه هایمان سالم زندگی بکنیم؛ یا اصلاً مجبوریم دروغ بگوییم تا بتوانیم درست زندگی بکنیم. تصور کنید خانواده‌ای که مبنای وجودی آن یک گناه کبیره باشد!

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جاسوس و خانواده (فصل ۱)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!