• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم جاده‌ی یخی (The Ice Road)

author-img

توسط : مهدیه جعفری ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2359 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
فیلم «جاده‌ی یخی» محصول ۲۰۲۱ آخرین فیلم «لیام نیسون» محسوب می‌شود که به‌تازگی منتشر شده است. داستان فیلم درباره‌ی چند راننده‌ی کامیون است که باید محموله‌ای مهم را از جاده‌ای خطرناک عبور دهند و به مقصد برسانند. با توجه به میزان خشونت و ترس زیاد این فیلم، تماشای آن برای نوجوانان زیر 17 سال مناسب است.

ژانر : اکشن

سال 2021 108 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم نمایش تلاش چهار راننده‌ی کامیون است که برای نجات معدنچی‌ها راهی جاده‌ی یخی بسیار خطرناکی می‌شوند. در این فیلم شاهد خیانت، درگیری، دروغ، تهمت و همچنین نمایش سلاح گرم هستیم. با توجه به مواردی که در قسمت خشونت و ترس و ناهنجاری ذکر شده است، این فیلم برای افراد بالای 17 سال مناسب است.

می‌توانید این فیلم را درکنار فرزندتان مشاهده کنید و در مواردی که لازم می‌دانید با او به گفت‌وگو بنشینید. سعی نکنید افکار خود را به او تحمیل کنید؛ بلکه با بیان مثال‌های عینی می‌توانید افکار او را جهت‌دهی کنید.

خلاصه: این فیلم برای نوجوانان بالای 17 سال مناسب است. با هم به تماشای این فیلم بنشینید و دباره‌ی پیام فیلم گفت‌وگو کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

تصور فرزندتان را از زوایای مختلف داستان بسنجید. محصول حاضر از دو وجه اکشن و محتوا قابل بررسی است. اگر وجه اکشن و ظواهر تکنیکی اثر مدنظر فرزندتان است، نوع مواجهه شما نیز متفاوت است. شاید لازم باشد فرزندتان را در یکی از کلاس‌های رزمی و جنگی ثبت نام کنید تا هیجاناتش در مسیر درستی قرار بگیرد. :) اما اگر مدل ذهنی او حول محتوا و پیام اصلی اثر می‌چرخد، می‌توان سوژه‌هایی برای بحث و تبادل نظر پیدا کرد. سوژه‌هایی چون کار تیمی در گردنه‌های حساس زندگی. فرزند شما در مقابل دروازه زندگی بزرگسالی قرار دارد. یعنی آماده رویارویی با چهره جدی و شاید خشن زندگی است. از ظرفیت پیام‌های فیلم برای کمک به فرزندتان در این دنیای جدی استفاده کنید. اگر ذهن فرزند شما در یکی از حوزه‌های گفته شده پرسه می‌زند، شما نیز در همان حیطه با او صحبت کنید. سعی نکنید با ادبیات نصیحتگر، او را بیشتر از اقتضای سنش، از خانواده گریزان کنید:)

خلاصه:طبق دریافت فرزندتان از اثر با او صحبت کنید.

داستان اثر

 داستان فیلم جاده یخی از انفجار متان در یک معدن الماس در کانادا آغاز می‌شود که طی این حادثه ده‌ها نفر در معدن گرفتار می‌شوند. برای نجات این افراد از خفگی با متان، به یک چاه گازی ۳۰تنی نیاز است. اما انتقال آن به این ناحیه دورافتاده امکان‌پذیر نیست؛ چون هواپیماهای بزرگ نمی‌توانند آنجا فرود بیایند و هلی‌کوپتر هم نمی‌تواند چنین حجمی را حمل کند. بنابراین تنها راه، استفاده از کامیون است.

کامیون‌ها برای اینکه به آن منطقه برسند تنها یک راه دارند که آن هم عبور از جاده‌ی یخی است؛ درواقع همان مسیر منجمد روی دریاچه‌های شمالی که فقط در زمستان مورداستفاده قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که یخ کاملاً متراکم و سفت باشد. اما حالا اواخر آوریل است و بیشتر راننده‌ها هم رفته‌اند. بااین‌وجود، قهرمان‌های قصه برای نجات معدن‌کاران دست‌به‌کار می‌شوند؛ هرچند که برای این کار جایزه‌ی بزرگی هم در نظر گرفته شده بود.

سه کامیون به‌سوی منطقه راه می‌افتند که یکی‌شان را مایک مک‌کاین (با بازی لیام نیسن) و گرتی، دوست او و کهنه‌سرباز جنگ عراق (با بازی مارکوس توماس) می‌رانند. گرتی مکانیک ماهری است اما از یک سری اختلالات عصبی رنج می‌برد که از عوارض دوران جنگ است. کامیون دوم را جیم گولدنرود (با بازی لارنس فیشبرن)، صاحب شرکت و کامیون سوم را تانتو (با بازی امبر میدتاندر) می‌راند که یک آمریکایی بومی است و برادرش جزو معدن‌کارانی است که گیر افتاده‌اند. وارنای نیز که نماینده‌ی شرکت بیمه است او را همراهی می‌کند.

آن‌ها در طول مسیر باید دقت کنند؛ اگر کامیونشان خیلی آهسته حرکت کند، فشاری که بار روی چرخ‌ها می‌آورد باعث ترک‌خوردن یخ‌ها می‌شود و اگر خیلی سریع حرکت کنند، موجی از فشار روی یخ‌ها ایجاد می‌شود و بازهم ترک می‌خورند. ناگفته پیداست که کامیون‌ها اصلاً نباید در مسیر توقف کنند. اما برای کامیون صاحب شرکت مشکلی پیش می‌آید و مجبور می‌شود برای تعمیر متوقف شود و همین امر باعث فرورفتن خود و کامیونش می‌شود.

مایک و گرتی ابتدا فکر می‌کنند که تانتو برای به‌دست‌آوردن جایزه باعث ایجاد مشکل فنی در ماشین جیم شده است به همین دلیل با او برخورد می‌کنند اما با گذشت زمان متوجه می‌شوند که وارنای که خود را نماینده‌ی بیمه معرفی کرده است سبب این مشکلات است پس با او به مبارزه می‌پردازند و درنهایت او را شکست می‌دهند. وارنای از طرف عده‌ای مأمور بود تا مانع رسیدن کامیون‌ها به معدن شود زیرا آن ها باعث انفجار شده بودند و این امر باعث لورفتن آن‌ها می‌شد. اما درنهایت یکی از کامیون‌ها به مقصد رسید و توانست معدنچی‌ها را نجات دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: Jonathan Hensleigh/جاناتان هنسلی

نویسنده: Jonathan Hensleigh/جاناتان هنسلی

نام تهیه‌کننده: Al Corley،Bart Rosenblatt/ال کورلی، بارت روزنبلاتنام بازیگران:

شخصیت‌ها:

مایک مک‌کاین: راننده‌ای بسیار شجاع و نترس است که ابتدا برای به‌دست‌آوردن جایزه راهی سفری پرخطر می‌شود، ولی در نیمه‌ی راه، برای نجات معدنچی‌ها و ازبین‌بردن دشمنان تمام تلاش خود را می‌کند تا کامیون را سالم به مقصد برساند.

گرتی: دوست مایک و کهنه‌سرباز جنگ عراق است.او مکانیک ماهری است اما از یک سری اختلالات عصبی رنج می‌برد که از عوارض دوران جنگ هستند.

تانتو: او یک آمریکایی بومی است و تنها راننده‌ی زن در این فیلم است. برادر او جزو معدن‌کارانی است که گیر افتاده‌اند. او به همراه مایک تلاش می کند تا دشمنان را از مسیر بردارد و کامیون به سلامت به مقصد برسد.

وارنای: او ابتدا خود را نماینده‌ی بیمه جا می‌زند اما فردی است که از طرف عده‌ای مأمور شده است تا نگذارد کامیون‌ها به مقصد برسند. او فردی دروغگوست که به راننده‌ها خیانت می‌کند.

کشور سازنده:امریکا

کمپانی سازنده: Code Entertainment،ShivHans Pictures،Envision Media Arts/کد اینترتیتمنت، شیوهانس پیکچرز، اینویژن مدیا آرت

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جاده‌ی یخی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!