• امروز : 20 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم توصیه‌ی دکتر برد برای شاعر غمگین (Dr. Bird's Advice for Sad Poet)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4265 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
موضوع این فیلم کمدی و درام، بحران‌های نوجوانی به نام جیمز است که خواهرش از خانه فرار کرده و پدری پرخاشگر و خشن دارد و مادرش نیز افسرده و غمگین است. او در خانه شاهد دعواهای لفظی و فیزیکی پدرش با خواهر و مادرش بوده دچار اضطراب و افسردگی‌ شده و با درمانگر پرنده‌ای در خیالش صحبت می‌کند و گاهی اوقات دچار توهمات و حملات عصبی می‌شود. جمیز در آخر با مشکلاتش به نحو مؤثرتری برخورد می‌کند و به جای اینکه همانند پدرش احساسات خود را سرکوب و انکار کند، آن‌ها را می‌پذیرد و از یک متخصص برای بهبود مشکلات روانی اش کمک می‌گیرد. این اثر شامل صحنه‌هایی از درگیری فیزیکی، مصرف بیش‌ازحد الکل و نمایش کلوب‌های ناهنجار است.

ژانر : درام و راز آلود کمدی

سال 2021 109 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این فیلم، خانواده‌ای درحال فروپاشی نمایش داده شده است. بخش مهمی از اضطراب و افسردگی جمیز به علّت روابط خانوادگی خصمانه و دور از آرامش است. خواهر جیمز از خانه فرار کرده و جمیز خودش را مقصر می‌داند؛ جون نتوانسته از خواهرش دربرابر خشونت پدر محافظت کند. جمیز که تصور می‌کند مادرش نیز به‌زودی خانه را ترک خواهد کرد تا آستانه‌ی خودکشی پیش می‌رود.

در داستان، قضاوت‌های جمیز نسبت به پدر و مادرش کمی تعدیل می‌شود و پدرش را تنها مقصر این اتفاقات نمی‌بیند و ازطرفی اشتباهات مادرش برایش آشکار می‌شود. بنابراین تأثیر خانواده بر آسیب‌های روانی قابل برداشت است. به‌طورکلّی، تمایلات نوجوانی که در سایر فرهنگ‌ها هنجار شمرده می‌شود به نمایش درآمده است.

به‌عنوان‌مثال، تمایل به تجربه‌ی اولین عشق، نوشیدن الکل و شرکت در مهمانی‌ها و خوشگذرانی از این موارد است که لازم است درمورد بعضی از آسیب‌های آن با نوجوانان گفت‌وگو شود. همچنین مشکلاتی که ممکن است گریبان‌گیر نوجوانان شود در این اثر تشریح شده است و راهکاری که درنهایت جمیز به آن می‌رسد، کمک‌گرفتن از یک متخصص روانشناس است.

شما می‌توانید درمورد بخشی از این مشکلات با نوجوانان صحبت کنید و درمورد اهمیت کمک‌گرفتن از یک متخصص صحبت کنید. هرچند سوفی شخصیتی شاداب است، اما درنهایت به بحران هویّت دچار می‌شود. بحرانی که به‌طورطبیعی برای نوجوانان رخ می‌دهد و خوب است درمورد آن با نوجوانان گفت‌وگویی ترتیب دهید.

بخش عمده‌ای از صحنه‌های ناهنجار در نسخه‌ی سانسورشده موجود نیست و تنها ناهنجاری‌هایی مانند فرار از خانه، علاقه‌ی نوجوانان به جنس مخالف و نمایش مشروبات الکلی مشاهده می‌شود. بعضی عبارات نامناسب و ناسزاگویی‌ها هم در دوبله اصلاح شده است. نسخه‌ی سانسورشده که مبنای ارزیابی حاضر بوده است برای نوجوانان بالای 15 مناسب به نظر می‌رسد.

خلاصه: خوب است والدین درمورد تأثیر خانواده بر سلامت روانی نوجوانان و آسیب‌های برخی ناهنجاری‌های نمایش داده شده با نوجوانان صحبت نمایند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درمورد اهمیت مراقبت از سلامت روانی با نوجوانان صحبت نمایید.

به نظر شما چه عواملی باید ایجاد مشکلات روانی در نوجوانان می‌شود؟

چه چیزی سبب می‌شود که افراد از مراجعه به روانشناس اجتناب نمایند؟

درمورد تمایلات نوجوانی و آسیب‌هایی که گاهی به دنبال دارد با نوجوانان صحبت نمایید.

خلاصه: درمورد آسیب‌های شایع در دوران نوجوانی و مراقبت از سلامت روان با فرزندان خود صحبت نمایید.

داستان اثر

«جمیز ویتمن» در آستانه‌ی بلوغ، با مشکلات زیادی در خانه و اجتماع مواجه است. پدر و مادر او در خانه دائماً دعوا می‌کنند و خشونت فیزیکی از سمت پدر وجود دارد. مادرش نیز غمگین و افسرده است و جمیز پدرش را مقصر می‌داند؛ به‌طوری‌که او را وحشی صدا می‌زند.

خواهر او، جوری، اخیراً ناپدید شده و جمیز تصور می‌کند هیچ‌کس از او خبری ندارد. او در مدرسه و اجتماع نیز دچار اضطراب اجتماعی است و نمی‌تواند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند، از مهمانی‌رفتن می‌ترسد و هرگونه گفت‌وگویی برایش چالش‌آفرین است.

جمیز پسری منزوی و افسرده است که اضطراب بالایی همراه با علائم فیزیولوژیکی تجربه می‌کند و به‌علاوه گاهی دچار توهم می‌شود که مهم‌ترین مورد آن کمک‌گرفتن از یک پرنده‌ی خیالی به نام دکتر برد است.

او تصمیم دارد به دنبال خواهرش بگردد و او را به خانه برگرداند زیرا رابطه‌ی او و جوری بسیار گرم و صمیمی است. جمیز  نسبت به همکلاسی‌اش سوفی علاقه پیدا می‌کند و آن‌ها با هم به دنبال جوری می‌گردند و در طی جست‌وجوها فکر می‌کنند او عضو یک فرقه‌‌ی مذهبی شده. اما دست اخر جوری را در یک کلاب درحال رقص پیدا می‌کنند.

جوری به جمیز می‌گوید که خودش می‌خواسته مدّتی از خانه دور بماند و و اکنون نمی‌خواهد به خانه برگردد. جمیز درنهایت متوجه می‌شود که نباید مانند پدرش مشکلات روانی‌اش را سرکوب و انکار کند باید از یک متخصص کمک بگیرد و به‌این‌ترتیب او خودش را باوجود مشکلاتش می‌پذیرد و به نحوی با اوضاع خانه کنار می‌آید.

جزئیات اثر

کارگردان: یانیو رز

نویسنده: یانیو رز، ایوان راسکاس

نام بازیگران: چون لیسا ادلستین، جیسون آیزکس، یایا گوسلن، تیلور راسل، دیوید آرکت، لوکاس جید زومان، تام ویلکینسون و چیس استوکس

شخصیت‌ها:

جیمز ویتمن: نوجوان 16ساله‌ای است که دچار افسردگی و اضطراب اجتماعی است. او در خانه فضای امنی ندارد. پدرش سابقاً نظامی بوده و رفتار پرخاشگرانه‌ای دارد و مادرش نیز غمگین و افسرده است و دعوا و بحث میان آن‌دو باعث اضطراب جمیز می‌شود. خواهر جیمز نیز اخیراً از خانه فرار کرده و ازآنجاکه تنها فرد صمیمی زندگی جمیز بوده، جمیز برای جست‌وجوی خواهرش وارد ماجراجویی‌های متعددی می‌شود.

جوری: خواهر جمیز است، او به درخواست مادرش برای اینکه مدّتی از محیط سرد و خشن خانه دور بماند بی‌اطلاع از خانه فرار می‌کند و هیچکس از او خبر ندارد. او به‌عنوان یک رقصنده، در یک کلاب کار می‌کند. جمیز موفق می‌شود درنهایت او را پیدا کند اما جوری نمی‌خواهد به خانه برگردد.

سوفی: هم‌کلاسی جمیز است که او را در پیداکردن خواهرش همراهی می‌کند. به‌تدریج علاقه‌ای میان جمیز و سوفی آشکار می‌شود.

 

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

کمپانی سازنده: کریت فیلمز

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : نازنین زمانی

۸ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

در پس فیلم نماد و موسیقی ها و پیام های شیطان پرستی وجود داشت

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد توصیه‌ی دکتر برد برای شاعر غمگین

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!