• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی بازی هورایزن زیرو دون ( horizon zero dawn)

author-img

توسط : محسن رزاقی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3154 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

بازی هورایزن زیرو دون، یک بازی جهان باز نقش آفرینی‌ست که در آینده اتفاق می‌افتد. بازیکن در آن به عنوان اِلوی ایفای نقش می‌کند تا کشف کند چه اتفاقاتی باعث شده است وضعیت جهان به نابودی برسد. بازی محتوای ارزشمند زیادی در خود دارد. هرچند بازیکن برای لذت بردن از تمام آن باید زبان انگلیسی خوبی داشته باشد. بازی یکی از عناوین موفق و با کیفیت پلی استیشن است و بسیار سرگرم کننده  و در عین حال سالم است.

ژانر : نقش آفرینی

11 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

هورایزن زیرو دوون در هفته اول انتشار توانست در صدر جدول فروش در اقصی نقاط دنیا قرارگیرد. او در سال‌های قبل از انتشار توانسته جوایز متعددی در جشنواره‌های گیم و حتی غیرگیم برنده شود. برای نمونه در سال 2017 توانست در جشنواره The Independent Game Developers' Association Awards برنده بهترین بازی نقش آفرینی شود. در همان سال از جشنواره Golden Joystick Awards برنده سه جایزه مختلف از جمله بهترین بازی قصه‌گو شد. در سال 2018 از جشنواره Writers Guild of America Awards 2017 برنده دستاورد برجسته در زمینه بازی‌نامه شد و جوایز دیگری در زمینه زیبایی بصری، قصه و تکنولوژی شد. این برنده شدن، غیر از ده‌ها عنوانی ست که این بازی در آن زمینه‌ها نامزد بوده است. موسیقی بازی نیز از جمله نقاط شگفت انگیز بازی ست که کار مشترکی از هنرمندان سراسر دنیا ست.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

هورایزن زیر دوون بازی مناسبی برای نوجوانانی‌ست که مایل اند یک بازی نقش آفرینی جهان باز با داستانی مفصل، تجربه کنند. برای پیشروی در بازی علاوه بر شجاعت و مبارزه خوب، باید برنامه‌ریزی داشت و برای شرایط مختلف آماده بود.  بازیکن در این بازی باید مدام حواسش به ابزارهایی که می‌تواند با خود همراه کند باشد و آنها را به اندازه و کارآمد نگه دارد. زمینه داستانی بازی باعث می‌شود بتوانید بهانه خوبی برای صحبت در موارد مختلف پیدا کنید و شاید این بازی برای شروع بعضی مطالعات و فیلم دیدن‌ها مناسب باشد. در بازی خشونت هست و بازیکن در برابر اعمال خشوت پاداش می‌گیرد اما این کار را با اهداف درست انجام می‌دهد و البته این خشونت فاقد جزئیات است. بازی محتوای ترسناک ندارد ولی بیشتر لحظات مبارزه، نفس‌گیر و دلهره آور است. البته والدین باید توجه کنند که شخصیت اصلی بازی مدام مورد تحقیر و توهین است اما با تلاش و پشتکار و برنامه ریزی می‌تواند اوضاع را تغییر دهد و بقیه را  واردار کند او را تحسین کنند و از او عذرخواهی کنند. به طور کلی در بازی، چیزهای بد یا تقبیح می‌شوند و عاملان آنها از آنچه انجام داده‌اند پشیمان می‌شوند یا مجازات می‌شوند. این بازی پیشنهاد خوبی به عنوان یک بازی با کیفیت و سالم است و محتواهای ارزشمند زیادی در بازی وجود دارند که والدین می‌توانند در توضیحات «ارزش یاددهی» آنها را مطالعه کنند. همچنین به خاطر آفلاین بودن بازی، هیچگونه از آسیب‌های بازی‌های آنلاین در مورد این بازی وجود ندارد و از نظر هزینه نیز بسیار مناسب است.

خلاصه‌ی آن:

بازی دارای آسیب کم و محتوای ارزشمند خوبی برای نوجوانان است و می‌تواند بهانه خوبی برای ارتباط مثبت بین والدین و فرزندان شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نظر فرزندمان را در مورد رفتار قبیله‌ی الوی با او را جویا شویم؟ به نظرش آنها حق داشتند؟

 در مورد خرافات مانند نحسی با فرزنمان صحبت کنیم؟ آیا واقعا دلیل حمله به قبیله، نحسی الوی است؟ داستان در مورد چه می‌گوید؟

 در مورد نسبت جهل مردم با خرافات با فرزندمان صحبت کنیم. مردم قبیله سال‌هاست پناهگاه انسان‌های پیشین را  می‌پرستند الوی چطور توانست به آنها نشان دهد که آن صرفا یک در است؟!

به نظر فرزندمان آیا راست درست می‌گوید که یک شجاع در هر شرایطی باید از قبیله (سرزمین و مردمش) دفاع کند؟

 هورایزن بهانه خوبی ست برای اینکه در مورد ترس انسان از تکنولوژی صحبت کنیم. آیا پیشرفت بدون مرز تکنولوژی  چیز خوبی ست؟

فرزندمان راز موفقیت الوی را در چه می‌بنید؟

بعد از بازی کردن از او بپرسید برنامه ریزی، استراتژی و پشتکار چه نقشی در مسیر زندگی و رسیدن به موفقیت دارد؟

خلاصه‌ی آن:

هورایزن زیرو دوون بهانه خوبی برای صحبت در مورد مرز پیشرفت تکنولوژی، نسبت علم و جهل و داشتن برنامه ریزی و پشتکار در زندگی ست.

ماجرای بازی

روند بازی( گیم پلی) به صورت کلی مبتنی مبارزه با ربات‌ها و بعضی انسان‌ها، گشت و‌ گذار و کشف در محیط، پیدا کردن برخی آیتم‌ها و حل کردن معماهاست. بازیکن در طول بازی باید چیزهای مختلفی را جمع‌آوری کند تا بتواند سلاح‌ها، دارو و تجهیزات مختلف بسازد و همواره موارد کمی هستند که می‌تواند با خود همراه کند، به همین خاطر باید بتواند مدیریت مصرف داشته باشد و راهبرد (استراتژی) برای خود تعیین کند. بازیکن در طول مسیر، بر اساس کارهایی که انجام می‌دهد، تجربه کسب می‌کند و می‌تواند شخصیت الوی را رشد دهد.

داستان بازی در حدود سال ۳۰۲۰ روایت می‌شود و زمینه اصلی همان غلبه تکنولوژی و هوش مصنوعی بر تمدن بشری‌ست و مبارزه خیر و شر در بازی عناصر پرررنگی دارد.

داستان بازی بسیار غنی‌ست؛ شخصیت‌پردازی‌های مفصل و گره‌های جذاب دارد و بازیکن بخش زیادی را شاهد برش‌های سینمایی‌ست. طبیعی‌ست پرداختن به همه‌ی داستان ممکن نیست اما مسیر اصلی داستان را که البته حاوی اسپویل است را بیان می‌کنیم.

در جهان بازی، تمدن بشری نابود شده و به جز چند ساختمان مخروبه و بعضی ابزارها، چیز دیگری باقی نمانده است و انسان‌ها به ابتدای تمدن برگشتند و منازل چوبی دارند و با تیر و‌ کمان شکار و مبارزه می‌کنند.

در این جهان انسان‌ها در قالب قبایلی زندگی می‌کنند و هر قبیله دارای مقدسات، نشان، سیستم سیاسی، معماری و‌ آداب و‌ رسوم خود را دارند.

قصه بازی، قصه دختری به اِلوی (Aloy) است که با راست(Rost) ، پدرش که البته خیلی زود متوجه می‌شویم پدرخوانده‌اش است و ربات‌ها الوی را برای راست آوردند زندگی می‌کند. راست، پدرخوانده‌ی الوی، یک مبارز قوی از قبیله نورا (Nora) است که قبیله‌ای مادر محور است اما چون از الوی که مادری ندارد نگه‌داری می‌کند از قبیله اخراج می‌شود و کسی حق صحبت کردن با آنها را ندارند. در همان ابتدای بازی، کودکان از بازی با الوی پرهیز می‌کنند و با سنگ او را می‌زنند با اینکه الوی جان‌ یکی از آنها را نجات داده است.

این رفتار باعث می‌شود که الوی سوالاتی در مورد دلیل رفتار  هم قبیله‌ای‌ها، نداشتن مادر، طرد شدن و مانند این‌ها برایش ایجاد شود. راست به او پیشنهاد می‌کند که در مسابقه‌ی انتخاب شجاعان آماده شود و شرکت کند تا قبیله را مجبور کند طرد را بشکند.

در اواخر مسابقه در جریان یک حمله الوی راست و همه شرکت‌کنندگان، کشته می‌شوند اما بعد از این اتفاق، الوی‌ در قبیله پذیرفته می‌شود و ماموریت پیدا می‌کند تا به کاوشگری بپردازد تا علاوه بر انجام ماموریت‌های قبیله، بتواند مادرش را پیدا کند.

او در این راه، ساختمان‌ها و غارهایی مختلف از تمدن گذشته می‌رود و با قبایل دیگر آشنا می‌شود و علاوه بر اینکه به آنها کمک می‌کند تا مسائلشان، اندک اندک وضعیت کنونی بشریت را متوجه می‌شود.

او متوجه می‌شود که در گذشته، شرکتی ربات‌هایی به نام نگهبانان صلح با هوش مصنوعی قوی ساخته است اما این ربات‌های هوشمند، انسان‌ها را به عنوان خطری برای صلح تشخیص داده و شروع به کشتار می‌کنند و تمدن بشری به سرعت به نابودی نزدیک می‌شود. در چنین فضایی پرفسور الیزابت کلبرک پروژه ای به نام زیرو دوون ( نام بازی) برای حفظ جهان‌ پیگیری می‌کند. در این‌ پروژه، کلبرک هوش مصنوعی به نام گایا (Gaia: مادر زمین در اساطیر یونان) را به کمکی جمعی از دانشمندان جهان راه اندازی می‌کند. گایا این وظیفه را داشت تا بعد از نابودی زمین، حیات را به زمین برگرداند. گایا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. مثلا آپولو تمام دانش بشری را حفظ و به نسل جدید منتقل کند. همچنین در این مدت انسان‌های محدود شبیه‌سازی توسط رحم‌های مصنوعی در مکان‌هایی خاص ایجاد  و آموزش داده می‌شوند.

یکی دیگر از بخش‌های گایا، هادس یا هیدیس (Hades: خدای جهان مردگان در اساطیر یونان) است که علیه سیستم می‌شورد و بعد از آنکه بقیه دستیاران گایا و خود او را نابود می‌کند؛ خودش در یک سیستم قدیمی به خواب می‌رود.

گایا قبل از اینکه نابود شود، در یکی از رحم‌های مصنوعی، دختری با ژنتیک کلبرک برای رشد قرار می‌دهد تا شاید او بتواند مقابل هادس بایستد. این دختر همان الوی، شخصیت بازی‌ست.

در همان سال‌هایی که الوی برای مسابقه‌ی انتخاب شجاع‌ترین فرد قبیله آماده می‌شود. مردی به نام سایلنس که علاقه‌مند به تمدن نابودشده بشری‌ست، به صورت اتفاقی هادس را بیدار می‌کند و هادس بعد از اینکه از سایلنس اطلاعات را دریافت می‌کند، تلاش می‌کند تا به برج مینروا برسد تا بتواند کنترل تمامی ربات‌ها را برای نابودی تمامی انسان‌ها به دست بگیرد. او برای رسیدن خود، با دادن وعده قدرت به فردی قدرت طلب به نام هِیلیس (Helis)، او را برای حمله به شهر مردین که برج مینروا در قلمرو آنهاست ترغیب می‌کند.

الوی در جنگ بین مردین و نیروهای هادس تمام تلاشش را می‌کند و به کمک دوستانش، هادس را شکست می‌دهد اما هادس مجدد فرار می‌کند و دوباره به سایلنس پناه می‌برد.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): پلی‌استیشن4، ویندوز

نام ناشر: sony interactive entertainment

نام توسعه دهنده: Guerrilla

تاریخ انتشار: برای PS4  در سال 2017 و برای ویندوز در سال 2020

نیاز به اینترنت: ندارد و کاملا آفلاین است.

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد

نشان‌ها: نشان سلامت

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد هورایزن زیرو دون

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!