• امروز : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

حکم دادگاه

حکم دادگاه

بررسی تخصصی بازی genshin impact

author-img

توسط : محسن رزاقی ارزیاب کدومو

1 ماه پیش مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیدگاه کدومو

16 + kodoumo-logo
امتیازدهی‌های «کدومو» مبتنی بر مهم‌ترین مطالعات رشد است. ما حداقلی از سن را نمایش می‌دهیم که محتوای اثر از لحاظ رشد کودک مناسب باشد. درجه‌بندی این قسمت، بر اساس کیفیت کلی اثر است.

گنشین ایمپکت یک دنیای بزرگ و زیباست که داستانی غنی دارد اما وجود نکاتی در مورد طراحی شخصیت‌ها، زمینه داستانی و اعتیاد آور بودن بازی، باعث شده است در مورد بازی کردن این بازی تردیدهایی باشد.

سال 2020 جزئیات کامل اثر

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه کودکان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

بازی Genshin Impact اولین بازی بزرگ جهانی یک شرکت چینی‌ست که در مدت کوتاهی توانسته است درآمد میلیاردی کسب کند و امتیازهای مثبت و بالایی از منتقدین دریافت کند. گوگل در سال 2020 جایزه‌ی بهترین بازی موبایلی را به این بازی اهدا و آن را “جذاب، قابل دسترسی برای همه‌ی گیمر‌ها و یک اثر مولف” خطاب کرد. موسیقی بازی توسط Yu-Peng Chen یکی از بهترین آهنگ‌سازان چینی ساخته شده است.
جزئیات
خشونت

این بازی که فضایی کارتونی و فانتزی دارد، فاقد خشونت قابل توجه است. خون‌ریزی و جزئیات استفاده از اسلحه دیده نمی‌شود و در پایان مبارزه‌ها جسدی نیز باقی نمی‌ماند. مبارزات با اسلحه‌های سرد مثل شمشیر، گرز، نیزه، کمان و قدرت‌هایی جادویی انجام می‌شود که هیچکدام از آنها، نشانه‌ی ظاهری ندارند. گاهی، در جملات شخصیت‌های منفی تهدید و تحقیر دیده می‌شود.

جزئیات
ترس

بازی ترسناک نیست و فضاهای ترسناک نیز ندارد اما در برخی موارد از جمله لحظات حمله و محاصره دشمنان یا حمله اژدها به شهر ، بازیکن کم سن و سال استرس و دلهره را تجربه می‌کند.

جزئیات
ناهنجاری اجتماعی

در یکی از مراحل داستانی، شخصیت کایا، فرمانده سوارنظام شهر، برای به دام انداختن شکارچیان گنج برای شخصیت اصلی قصه‌ای تخیلی تعریف می‌کند و دروغ می‌گوید. همچنین در شهرها بار وجود دارد و مدیریت بار، تجارت یکی از قهرمانان است. هر چند شخصیت‌های اصلی، از مشروب استفاده نمی‌کنند. در یکی از مراحل، برای حل مساله اژدها، بازیکن تلاش می‌‎کند، ساز خدای باد را که به صورت یک اثر باستانی مهم، تحت‌الحفظ در عبادتگاه شهر نگه‌داری می‌شود، بدزد، هر چند که در این راه، ناموفق است. در بازی سیستم لوت وجود دارد. بازیکن علاوه بر اینکه بعد از مبارزه با دشمنان، محتویات صندوقچه‌های دشمنان را به عنوان پاداش و غنیمت بردارد، می‌تواند از جای دیگر نیز چنین کاری انجام دهد و از لوازم مختلفی که در جاهای مختلف وجود دارند برای خود استفاده کند. همچنین با توجه به سبک هنری بازی، باید توجه کرد که طراحی شخصیت‌های بازی، تحریک‌کننده جنسی‌ست و این مساله برای بازیکنان نوجوان پسر حساسیت بیشتری دارد. سیستم آرزو در بازی در واقع همان سیستم گاچا است. این سیستم، به عنوان نوعی از قمار شناخته شده و به خاطر وابسته‌کننده بودن، با محدودیت‌هایی رو به روست. از آنجایی که بازی این امکان را فراهم می‌کند که با منابعی که از طریق بازی به دست می‌آید، بازیکن آرزو کند. برای همین، بازیکن زمان زیادی را درگیر بازی می‌شود تا به پاداش‌ها آرزوها برسد.

ادامه متن
جزئیات
مصرف گرایی

بازی پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد اما می‌توان به راحتی بدون نیاز به چنین کاری بازی را ادامه داد. محدود بودن آیتم‌های فروشگاهی و اثرگذار بودن جوایز بتل‌پس در روند بازی از جمله نقاط منفی بازی در این حوزه است.

جزئیات
ارزش یاددهی

برخی خدایان، دارای ایده‌های ارزشمندی مانند عدالت و آزادی هستند. همچنین مسئولیت‌پذیری و تلاش برای حل مساله نیز عناصر مهمی در داستان بازی هستند. بازیکنان با همکاری راحت‌تر می‌توانند مسائل را حل کنند و برای پیشبرد بازی ضروری‌ست تا تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی داشته باشند. همچنین از آنجایی که هر کدام از شخصیت‌های قابل بازی و دشمنان، قدرت یکی از عناصر را دارند، بازیکن باید نسبت بین عناصر مختلف و آثار هر کدام بر هم را یاد می‌گیرد.

ادامه متن
جزئیات
آسانی بازی

بازیکن دارای انتخاب‌های متعددی‌ست. از انتخاب قهرمانی که با او مبارزه می‌کند، سلاح‌هایی که استفاده می‌کند، قدرتی که دارد و منابعی که باید به رشد شخصیت‌ها اختصاص دهد. همگی نیازمند داشتن استراتژی و تفکر منطقی‌ست. به همین خاطر بازی علی رغم ظاهر ساده‌ای که دارد، دارای پیچیدگی‌های جدی‌ست.

جزئیات
بازی پذیری

گنشین ایمپکت برای تمامی گروه‌های بازیکنان جذابیت دارد. چالش‌ها و ماموریت‌های مختلف، دنیای بزرگی که ارزش کاوش بسیار دارد و همچنین منابع مطالعاتی مختلف در مورد آشنایی با دنیای بازی، شخصیت‌های متعدد و فراوان به همراه حالت همکاری، همگی مواردی هستند که انواع بازیکنان را به این بازی جلب می‌کند.

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین باید بدانند که گنشین ایمپکت یک بازی جهان باز در سبک نقش‌آفرینی‌ست؛ یعنی این بازی می‌تواند به شدت بازیکنان را درگیر خود کند. روند بازی از جمله مراحل مختلف، خط پیشرفت رویدادهای مختلف و به طور کلی شیوه‌ی پاداش‌دهی بازی که بر اساس میزان بازی کردن است، این وابستگی را تشدید می‌کند. محتواهای متعدد و داستانی غنی هم بر درگیرکننده بودن بازی می‌افزاید.

دراین‌باره بخوانید: لوت‌باکس‌ها؛ تخم‌مرغ‌شانسی‌های نسل جدید!

کیفیت بالای این بازی باعث شده است طیف وسیعی از بازیکنان به این بازی در سراسر دنیا اقبال نشان دهند اما والدین باید توجه کنند که هر چند ظاهر بازی، کودکانه به نظر می‌رسد اما به خاطر فضای داستان بازی و غلبه افسانه و جادو در محیط آن، این بازی به بازیکنان کم سن و سال توصیه نمی‌شود. جالب است که فرزندمان در طول روز به جای کشتن و خون‌ریزی دنبال شلغم و تخم مرغ باشد تا بتواند غذای جدیدی بپزد اما این کار از او بسیار وقت می‌گیرد و البته معمولا این کارها از طریق سیستم لوت یا غارت به دست می‌آید که آثار سوء تربیتی دارد. طراحی‌های شخصیت‌های بازی به گونه‌ای است که محرک جنسی هستند و تخیل بازیکن را درگیر می‌کند و حتی ممکن است تصور او از مفاهیمی مانند زیبایی، بدن و مانند آن را تغییر دهد که ممکن است در مراحل آینده زندگی، فرزندمان را دچار مشکل کند. به همین خاطر توصیه ما این است که از راه‌های مختلف مانع از این شویم که فرزند پسر ما این بازی را بازی کند؛ البته کماکان خطر وابستگی فرزندان دخترمان را تهدید می‌کند.

البته بازی دارای نقاط مثبتی هم هست. این بازی بزرگ، امکان انتخاب‌های متعددی را برای بازیکن به همراه می‌آورد که بازیکن را وادار می‌کند تا با برنامه و تفکر استراتژیک بازی را جلو ببرد. همچنین برخلاف بازی‌های رایج، پیشروی و موفقیت در بازی را به پرداخت درون‌برنامه‌ای محدود نکرده است و بازیکن می‌تواند به راحتی پیش برود. از جمله نقاط مثبت این بازی، ارائه کامل و شفاف سیاست‌های حریم خصوصی و تبادل داده است. همچنین در ابتدای بازی هشداری برای رعایت نکات سلامتی نمایش داده می‌شود.

خلاصه‌ی آن: بازی در عین داشتن ویژگی‌های مثبت پر رنگ، دارای آسیب‌های جدی نیز هست که والدین باید نسبت به آن آگاه باشند.

ادامه متن

با کودکان خود صحبت کنید درباره

با فرزندمان در مورد میزان و ساعت بازی کردن قرارهایی بگذاریم. به نظر می‌رسد یک ساعت بازی کفایت کند.

در طول زمان بازی کردن، با او صحبت کنیم و از اتفاقاتی که در بازی می‌افتد جویا شویم.

با او در مورد اینکه آیا کشتن راه حل نهایی‌ست و هیچ راه دیگری وجود ندارد صحبت کنیم.

با فرزندمان در مورد اینکه آیا می‌شود استثناهایی برای دزدی و غارت قائل شد صحبت کنیم و نظرش را به چالش بکشیم تا دقیق شود.

در مورد افسانه‌ها و اساطیر و تفاوت آن با تاریخ صحبت کنیم و تلاش کنیم او را متوجه خیالی بودن این قصه‌ها کنیم و او را به مطالعه تشویق کنیم.

بازی بهانه خوبی برای خواندن داستان‌های اساطیری ایرانی مانند شاهنامه است.

با ادبیات و به بهانه‌های گوناگون در مورد تخیلی بودن این دنیا و ویژگی‌هایش به فرزندمان تذکر دهیم.

در مورد استفاده نکردن در سیستم آرزو یا همان گاچا و عدم پرداخت درون‌برنامه‌ای با فرزندمان قرارهایی بگذاریم.

خلاصه‌ی آن:

با فرزندمان در مورد زمان و میزان بازی کردن، تفاوت تاریخ و افسانه صحبت کنیم.

ماجرای بازی

گنشین ایمپکت دارای بخش داستانی غنی و عمیقی‌ست که دارای ابعاد مختلف دینی، تاریخی، اساطیری‌ و سیاسی‌ست. بازی دارای دو لایه داستانی متفاوت است. این دو لایه، غیر از محتواهایی‌ست که حین رو به رو شدن با هر شخصیت در دنیای بازی و گفت و گو با بازیکن بیان می‌شود.

یک خط داستانی اصلی وجود دارد و یک سری قصه‌هایی‌ست که در طول گشت و گذار در دنیا پیش می‌آید و غیر از رو به رو شدن با شخصیت‌های مختلف، امکانات جدیدی نیز در بازی آزاد می‌کند. مثلا ممکن است بازیکن با یک آشپز همراه شود تا به او کمک کند در مسابقه آشپزی برنده شود. بعد از تمام کردن این ماجرا، بازیکن می‌تواند شکار کند.

خط داستانی اصلی از جایی شروع می‌شود که خدایی ناشناخته که خودش را نگهدارنده آسمانی می‌خواند وارد دنیا شده و ناگهان اعلام می‌کند که وقت نابودی بشر فرارسیده و ما را به دنیا تیوَت تبعید می‌کند. دنیای تیوت، جهانی با مناظر چشم نواز و زیباست که ۷ دولت-شهر دارد. هر کدام از این شهرها حول یک خدا شکل گرفته است و هر خدا، خدای یک عنصر است. باد، سنگ، گیاه، آب، آتش، الکترسیته و یخ عناصری هستند که در این دنیا وجود دارند. هر خدا یک آرکان (سرپرست) برای منطقه‌اش تعیین کرده است که گاه محسوس و گاه نامحسوس بین مردم هستند و تلاش می‌کنند مشکلات را ریشه‌ای حل کنند.

بازیکن قبل از تبعید می‌تواند انتخاب کند از یک خواهر و برادر دوقلو، دختر باشد یا پسر. بازیکن هر کدام را که انتخاب کند، باید در ادامه داستان دنبال قل دیگرش بگردد. در این مسیر او با همراهی یک پری به نام پایمان، شروع به گشت و گذار در دنیا می‌کند و متوجه شهری به نام مانستد (اولین دولت-شهر در بازی) می‌شود که درگیر حمله‌های اژدهایی‌‌ست که مردم شهر آن را استروم‌ترور صدا می‌زنند اما متوجه می‌شود که نام آن اژدها دوالین است و در اثر نیرویی اهریمنی بداخلاقی می‌کند. اولین داستان این است که بازیکن سعی کند به همراه «وِنتی» که آرکان کنونی خدای باد است، راهی پیدا شود تا دوالین، آزاد و شهر دوباره به حالت عادی برگردد. بعد از مسیر پر ماجرای رام کردن اژدها، تازه داستان اصلی شروع می‌شود. جایی که مانستد در محاصره‌ی دیوهاست و آنها توانسته‌اند تحت هدایت یک رهبر جدید متحد شوند. در درون شهر نیز، دیپلمات‌های فتویی قلب خدایی ونتی را می‌دزدند!

از اینجا ماجرای اصلی دفاع از تیوت در برابر دو دشمن اصلی‌ست.

دشمن اول، نظم آبیِس است. نظم آبیس مجموعه‌ای از موجودات مختلف دیوگونه هستند که تا پیش از این در نقاط دور دست جنگل‌ها و دشت‌ها زندگی می‌کردند اما اخیرا کنترل دوالین را به دست آوردند و به مانستد نزدیک شده‌اند. ظاهرا نظم آبیس به انتقام  نابودی دنیای خانیرا، که محل ایجاد آن موجودات است، قصد نابودی دنیای تیوت را دارد. دنیای خانیرا، دنیایی زیرزمینی بود که خدایی نداشت و توسط بشریت ایجاد شده بود اما 500 سال قبل به دستور خدایان، جمعی از پهلوانان از جمله رستم، به آنجا حمله کردند و تمام آن دنیا را نابود کردند. از آن زمان به بعد، اهالی خانیرا، در دنیای تیوت سرگردان شدند. نظم آبیس، گروهی‌ست که بعد از ویرانی دنیایشان، تصمیم به انتقام گرفتند.

در میانه آزاد کردن دوالین، بازیکن ( و نه شخصیت‌های بازی) متوجه می‌شود که رهبر جدید نظم آبیس قل دیگر دوقلوی داستان است که دنبال اوییم و البته نمی‌دانیم چرا و چگونه به این مقام رسیده است.

دشمن دوم، نیروهای دولت-شهر هفتم‌اند که فتویی نامیده می‌شود. گفته می‌شود که فتویی‌ها برترین قدرت نظامی تیوت هستند و البته بین ملت‌های دیگر به فریبکاری شهرت دارند. اهالی این شهر یا بروکرات یا نظامی و یا بازرگانان دولتی هستند که البته همگی به عنوان دیپلمات به دولت-شهرهای دیگر سفر کرده و در امور داخلی آنها دخالت می‌کنند. قراردادهای ظالمانه می‌بندد و مالیات‌های سنگین اخذ می‌کنند.

حاکم فوتویی‌ها زنی‌ست به نام تیریتزا (به معنی ملکه) که او هم مانند ونتی، یک آرکان است. او در قلمرو خدای یخ فرمانروایی می‌کند ولی حالا به دلایل نامعلوم دنبال این است تا تمام قلب‌های خدایان که در تیوت، نوسیس نامیده می‌شوند را جمع کند.

نکته‌ی مهمی که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند این است که آنچه که گفته شد صرفا رئوس مطالب است و دنیای بزرگ گنشین ایمپکت پر از جزئیات است.

نکته‌ی بعدی این است، بازی در حال گسترش است و استدیو می‌هی‌یو پشتیبانی خوبی از بازی دارد. به همین دلیل به طور منظم محتواهای جدیدی به بازی اضافه می‌شوند.

خلاصه آن: خواهر و برادری به دنیایی اساطیری تبعید می‌شوند و در آنجا با خدایگان و گروه‌های مختلف رو به رو می‌شوند.

ادامه متن

جزئیات بازی

ژانر بازی: نقش‌آفرینی

سیستم عامل(ها): windows, ps4, ps5, android, ios

نام ناشر: mihiyo

نام توسعه دهنده:  mihiyo

تاریخ انتشار: 7مهر 1399. (28 2020سپتامبر)

تاریخ آخرین به روزرسانی: 8اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۸ آوریل ۲۰۲۱ میلادی)

نیاز به اینترنت: دارد و کاملا آنلاین است.

امکانات آنلاین: خرید، ایجاد دوستی، رویداد، چالش، چند نفره بازی‌کردن، گفت و گوی متنی.

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد.

نشان‌ها: ممنوعه بودن.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه