• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی بازی جی.تی.ای.وی (Grand Theft Auto V (GTA V))

author-img

توسط : محسن رزاقی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

16186 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

جی.تی.ای وی، واقعا از نظر فنی قوی ست و بسیار شگفتی‌آفرین و سرگرم‌کننده است اما از نظر محتوا و روند بازی، آشی از تمام آسیب‌هایی ست که یک رسانه می‌تواند داشته باشد، از خشونت، بددهانی، مسائل غیراخلاقی، مواد مخدر را دارد و از این جهت در کشور ما و بعضی از کشورهای دیگر ممنوع است.  در این بازی، بازیکن به سبک خلافکارها زندگی می‌کند و هر قانونی را زیر پا می‌گذارد.

ژانر : اکشن

297 مناسب خانواده 146 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 21 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

بازی هشت سال پیش برای کنسول‌های نسل هفتم مثل xbox360 و ps3 منتشر شد. از آن زمان شگفتی‌های بسیاری خلق کرد و باعث اثرات فراوانی شد. از جمله اینکه روی جهان فیلم‌ها سینمایی مانند free guy اثر جدی داشت و در مورد آینده بازی مباحث زیادی را ایجاد کرد. بعد از انتشار این بازی ژانرهای کلاسیک بازی‌های رایانه‌ای به چالش کشیده شدند چرا که در این بازی، گیم پلی‌های مختلفی قرار گرفتند. در سال‌های مختلف نامزد شده است که در برخی موارد موفق به بردن شده است. از جمله در سی و یکمین جشنواره Golden Joystick Awards برنده بهترین بازی سال شد. همچنین در چهاردهمین دوره Game Developers Choice Awards نیز موفق به کسب همین عنوان شد. جوایز دیگری را در زمینه تکنولوژی، صداگذاری ، گیم دیزاین، خلاقیت و بهترین بازی چند نفره از جشنواره‌های گوناگون در همان سال‌های ابتدایی عرضه کسب کرد. محتوای بازی هم در مجامع مختلف علمی مورد بررسی قرار گرفت و در موارد مختلف مانند جنسیت‌زدگی، شکنجه، نقد اجتماعی سیاسی به آن پرداخته شد.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

ارزیابی که خواندید و نکاتی که می‌خوانید در مورد بخش داستانی و آفلاین GTA V ست. جی.تی.ای.وی یک بازی بزرگ نام آشناست و احتمال اینکه فرزند شما این بازی را بازی کرده باشد یا بخواهد آن را بازی کند زیاد است.

در این بازی بازیکن در قالب سه خلافکار بازی می‌کند و  می‌تواند هر کار غیرقانونی انجام دهد. در داستان بازی، بازیکن به واسطه سفارش‌هایی که دریافت می‌کند و خلاف‌های بزرگی که انجام می‌دهد، ثروت زیادی جمع می‌کند.

 در این بازی همه چیز در مورد پول است  و عنصر پول محوری‌ترین و پرتکرارترین مساله‌ای‌ست که بازیکن با آن رو به رو می‌شود.

 مساله مهم بعدی در بازی، خانواده است. افراد به شکل‌های مختلف درگیر خانواده هستند و بخشی از ماموریت‌های بازی،  رسیدگی به مسائل خانوادگی و بچه‌هاست.  تقریبا هر سه کاراکتر قابل بازی هم با خانواده مشکل دارند. حتی تراور که در بازی ظاهرا یک دیوانه بی‌خانواده است، در آخرین مرحله مادرش را می‌بینیم که  او هم شخصیت غیر عادی  دارد.

 رفاقت عنصر دیگر این بازی‌ست. سه شخصیت قابل بازی در جی تی ای وی با هم دوستند و پشت هم هستند. در این بین، فرانکلین که اهل یک محله خاص است از همه بیشتر اهل رفاقت است و بازیکن در طول بازی بارها لیمار، دوست فرانکلین را از دردسر نجات می‌دهد.

 بازیکن در این بازی تجربه جهانی بدون قانون و رها را دارد.  می‌تواند مردم را به گلوله ببندد، رابطه جنسی خارج از خانواده داشته باشد، شکار غیر قانونی حیوانات داشته باشد  و هر کار غیرقانونی دیگر. همچنین فضای بازی هم به شدت جنسی شده است و در جای جای بازی، پوسترهای با تصاویر نامناسب دیده می‌شود و افراد  بد دهن اند و مرتب فحش‌های رکیک می‌دهند.

شخصیت تراور یک روان پریش خشن است که هر کاری از دستش برمیاد و معمولا در بازی در شرایط نامناسبی نشان داده می شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اگر فرزند شما هنوز این بازی را بازی نکرده است، با گفت و گو و بیان نکاتی که شما بهتر در مورد فرزندتان می‌دانید تلاش کنید مانع شوید تا این بازی را بازی کند.

اگر فرزند شما این بازی را انجام داده است. او با موضوعات زیادی آشنا شده است که شاید نشود در مورد تمامی آن‌ها به راحتی صحبت کرد و البته توجه داشته باشید که فرزند نوجوان خودش متوجه برخی نکات می‌شود. برای همین بهتر است نظرش را در مورد برخی موارد جویا شوید.

خوب است با رفاقت شروع کنید. انسان تا کجا برای رفاقت پیش می‌رود ؟ فرصت‌ها و آسیب‌های رفاقت و رفیق پرستی چه چیزهایی هستند ؟ کی باید با کسی قطع رابطه کرد؟

 آثار استفاده مواد مخدر و مشروبات الکی نکته دیگر است. مثلا از او بپرسید وقتی در بازی مواد استفاده می‌کند یا مشروب  می‌خورد چه اتفاقی می‌افتد؟ (احتمالا می‌گوید که کنترل شخصیت سخت می‌شود و از خط سلامتی‌اش کم می شود.)

نظر او را در مورد موارد استفاده از خشونت بپرسید. بپرسید کجا می شود از خشونت استفاده کرد؟ برای چه مقاصدی می‌شود از خشونت استفاده کرد؟ آیا راه حل دیگری وجود ندارد؟

 به او در مورد خود کنترلی و اهمیت حفظ شان خود در مواجه شدن با محتوای مستجهن  نکاتی را بیاموزید. مخصوصا پسرها  اگر عزت نفس کافی داشته باشند برای حفظ شخصیتشان کمتر حاضرمی‌شوند با محتوای مستجهن رو به رو شوند و خودکنترلی بهتری دارند.

ماجرای بازی

جی تی ای وی یکی از بلندترین خط‌های داستانی را بین بازی‌ها دارد و جزئیات زیادی دارد که نوشتن همه‌ی آن ممکن نیست ولی سعی می‌کنیم عناصر مهم در روند و داستان بازی را بیان کنیم.  بازی در جهانی که یادآور لس‌آنجلس و تگزاس است روایت می‌شود . بازیکن در طول بازی می‌تواند سه شخصیت را کنترل کند؛ مایکل، فرانکلین و تراور . مایکل یک پدر ثروتمند است که با پسر، دختر و همسرش مشکل دارد و ثروتش را از  یک دزدی  بانک و کلاه گذاشتن سر بقیه شرکایش به دست آورده است. فرانکلین یک راننده ماهر سیاه‌پوست در محله فقیرنشین است که صاحب کارش به اندازه حقش به او پرداخت نمی‌کند. فرانکلین در منزل خواهرش زندگی می‌کند و معمولا از اعمال خشونت و دعواهای پوچ چلوگیری می‌کند، هرچند اگر لازم باشد در اعمال خشونت توانمند است. او در جریان دزدی ماشین پسر مایکل با او آشنا می‌شود و وقتی مایکل توانمندی او را می‌بیند برای کار بعدی با او تماس می‌گیرد و همکاری شکل می‌گیرد.  شخصیت سوم، تراور است که یک خلبان روانی‌ست که از ارتش کانادا اخراج شده است و البته جزو شرکای سابق مایکل است و فکر می‌کند که مایکل در جریان سرقت از بانک کشته شده است.

 در این بازی جهان باز، انواع وسایل نقلیه از هواپیما و هلیکوپتر تا قایق و زیردریایی وجود دارد و بازیکن می‌تواند  آنها را تجربه کند. روند بازی معمولا با کشتار و خوشنت همراه است و تقریبا هیچ مساله‌ای حل نمی‌شود، مگر با کتکاری یا کشتار و یا هرگونه خلافکاری دیگر! اساس هرکاری که بازیکن در بازی انجام می‌دهد خلاف قانون است.  حتی اگر بازیکن جلو کیف قاپی را بگیرد، می‌تواند پول را برای خودش بردارد یا اگر مانع دزدین فردی شود، می‌تواند خودش آن انسان را به فرقه‌های انحرافی حاضر در جهان بازی بفروشد.

 داستان اصلی بعد از ماجرای سرقت از بانک توسط مایکل و تراور شروع می‌شود، جایی که  مایکل متوجه می‌شود  که همسرش با مربی تنیسش در ارتباط است و به خانه مربی حمله می‌کند  و آن را ویران می‌کند اما خانه در واقع متعلق به یکی از خلافکارهای بزرگ شهر است و حالا باید بدهی خود را به او بپردازد. برای همین به دنیای خلافکاری برمی‌گردد و شروع به کسب درآمد برای پرداخت بدهی خود می‌کند. اما این سرآغاز ماجراست و بعد از این مدام درگیر کارهای خلاف و البته سودآور دیگر می‌شود. سرقت از جواهرفروشی، همکاری با مامورین فاسد اف.بی.آی، همکاری با شبکه سرقت بزرگ ماشین و چند کار دیگر.

در پایان بازی،  بازیکن به عنوان فرانکلین  باید تصمیم بگیرد یا مایکل را بکشد یا تراور را یا اینکه از طرف یکی از همین خلافکارهای بزرگ شهر، جانش در خطر می‌افتد. البته بازیکن می‌تواند، به دو دوست دیگرش اطلاع دهد و با هم، او را بکشند و خط داستانی بازی اینجا تمام می‌شود.

بعد از پایان خط داستانی بازی، بازیکن می‌تواند کماکان در جهان بازی باشد، کسب و کارهایی را بخرد و شروع کند به کسب درآمد کردن و لذت بردن از جهان بازی

 در کنار این خط داستانی اصلی، هر کدام از شخصیت‌ها  هم ماموریت‌های خاص خودشان را دارند. مثلا مایکل باید مساله خودش با اعضا خانواده را حل کند. فرانکلین علاوه بر ماجراهایی که در محله دارد، به یک فامیل کمک می‌کند و تراور هم کارهای شرارت بار خودش را دارد.

در جای جای  جهان بزرگ بازی هم  ماموریت های اتفاقی وجود دارد که بازیکن ممکن است با آنها رو به رو شود و هرکدام یک تک ماموریت هستند.

غیر از این‌ها فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای در جهان بازی هستند که بازیکن می‌تواند آنها را انجام دهد. می‌توانند با دوستان یا اعضا خانواده بیرون بروند و یا از دیگر گزینه‌ها مثل سینما، دارت، تنیس، چتر بازی، گلف، کلوب رقاصان برهنه، شهربازی، کوهنوردی و شکار بپردازد یا  هیچکاری نکند و صرفا در جهان بازی بچرخد و دور دور کند.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): Windows, PS3, PS4, PS5, xbox360, xbox one, xbox sries s/x

نام ناشر: Rockstar Games

نام توسعه دهنده: Rockstar North

تاریخ آخرین به روزرسانی: November 2021 (آبان 1400)

نیاز به اینترنت: بدون نیاز به اینترنت می‌شود بازی کرد اما با اتصال به اینترنت امکانات بیشتری فعال می‌شود.

امکانات آنلاین:

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد

نشان‌ها: ممنوعیت

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : komeil jafarnejhad

۱۶ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

کیفیت اثر عالی بود اما اگه بخوایم یه ناهنجاری اجتماعیش نگاه کنیم به +۲۵هم پیشنهاد نمیشه. این بازی یک بازی بسیار خلاقانس و یک شاهکار واقعی از استدیو راکستاره. گرافیف عالی گیم پلی ساده و روانو خلاقانه داستان گیرا و بسیار اعتیاد آور

بزرگسال

توسط : Gamer SA

۴ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

من که عاشق جی تی ای وی هستم به دلایل مختلف 1ماشین های بینظیر برای رانندگی 2جهان باز بودن یعنی هر جایی که بخواهیم میتونیم بریم3فیزیک طبیعی4گرافیک عالی 5داستان جذاب و... کسانی که میگن برای +18 مناسبه ، سخت در اشتباهید اگر منظورتون صحنه های خشن و .. هست باید بدونید این بازی کشور آمریکا رو نشون میده . به نظرم ی بازی نمیتونه آدم رو منحرف کنه خودتون باید سالم باشید. این فقط یه بازیه که خیلی نکات مثبتی هم داره. و پایان.

بزرگسال

توسط : حسین رحیمی

۳۰ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

اگر مراقب بچه خود در هنگام بازی کردن باشید این بازی بازی خوبی است

بزرگسال

توسط : سینا حضرتی

۷ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

عالی ولی بد

بزرگسال

توسط : آرمان احمدی

۱۴ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

بازی خوبی بود ولی جلوی خانواده بازی نکنید

بزرگسال

توسط : Parsa Alipna

۱۲ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

برای همه مناسبه

بزرگسال

توسط : محمد ایمان شانه

۱۴ مهر ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

بازی بسیار ناهنجاری اجتماعی داره. مثل زنان خیابانی که شب ها... ، یه ساختمون داره برای پارتی و بی اخلاقی، لباس های خانوم ها خیلی نامناسب هست مخصوصا لب ساحل که تقریبا برهنه اند.

بزرگسال

توسط : حسام بقایی

۱۷ شهریور ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

خوب

بزرگسال

توسط : امیررضا بابالو

۱۳ شهریور ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

بازی عالی من تو گیمنت بازی می‌کنم بازی عالیه

بزرگسال

توسط : رحیم عرب

۲ شهریور ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

عالی

بزرگسال

توسط : مهدی عیانی

۲۰ مرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

خوبه الایه

بزرگسال

توسط : متین سنگین آبادی

۱۵ مرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

عالیییییییییییییییییییییییییییییییی ییییییییییییییییییییییسییییییییییییی

بزرگسال

توسط : یاسین خرمی

۲۳ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

برای بعضیا این بازی میتونه بهشون رانندگی رو یاد بده تفکر ها فرق داره یکی میخواد خشن بازی کنه همه رو بزنه یکی میخواد آروم بازی کنه به نظرم این بازی زیاد چیز بدی نیست از بقیه بازی ها بهتره

بزرگسال

توسط : امیر محمد بهزادی مقدم

۱۴ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

این اثر بسیار بد و پر صحنه های جنسی است و باعث میشود که جوانان گمراه شوند

بزرگسال

توسط : پیام طهماسبی

۴ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

آدم ها

بزرگسال

توسط : عباس خلجی

۴ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

بازیش عالی

بزرگسال

توسط : علی علی محمودی

۱ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

بازی خوبیه ولی چون خیلیا سن شون کمه نمی تونن بازی کنن

بزرگسال

توسط : علیرضا قائد

۱۲ خرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

اگر پدر و مادر با فرزند خود ارتباط جدی داشته باشند نباید بزارند گرایش فرزند به سمت این بازی برود و اگر رفت مدیریت کنند .

بزرگسال

توسط : محمد مهدی رفیعی

۲ خرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

باتوجه به ناهنجاری های اجتماعی و خشونت نسبتا زیاد از نظر من این بازی در رتبه خوبی قرار نمیگیرد

بزرگسال

توسط : آوین زارع

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

عالی همه چی داره

بزرگسال

توسط : علیرضا نقوی

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

جی تی ای از پرطرفدار ترین بازی های دنیا و در عین حال حاوی ناسالم ترین محتوا هاست

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جی.تی.ای.وی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!