• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن کومی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند (Komi-san cant communicate)

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3133 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
شوکو کومی دختری زیبا و باوقار است به طوریکه پس از ورود به مکانی تمام سرها به سمت او بازمی‌گردد، اما یک مشکل اساسی دارد. او از اختلال ارتباطی رنج می‌برد و نمی‌تواند با آدم‌ها ارتباط برقرار کند. کومی به همراه تادانو می‌خواهد به هدف خود که پیداکردن صد دوست است برسد. «کومی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند» انیمه‌ای سریالی در ژانر کمدی و مدرسه‌ای است. این اثر به دلیل ناهنجاری‌هایی مناسب نوجوانان زیر 15 سال نمی‌باشد.

ژانر : شونن کمدی مدرسه‌ای

سال 2021-2022 2 فصل- 24 قسمتِ 25 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
9 مناسب خانواده 14 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 10 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«کومی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند» انیمه‌ای سریالی در ژانرهای شونن، کمدی، مدرسه‌ای، عاشقانه و روانشناختی محصول سال 2021 ژاپن است. این انیمه در دوفصل 12 قسمتی در سالهای 2021- 2022  بر اساس مانگایی با همین نام منتشر شده ‌است. از دیگر ژانرهای این انیمه برشی از زندگی است در نتیجه داستان روند آرامی دارد و از حوادث غیرمترقبه خالی است، اما معمولاً در این ‌ژانر نکات مهمی در رابطه با یک موضوع عنوان می‌شود.

بلوغ و مسائل آن یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در این انیمه به آن پرداخته ‌شده است. شخصیت‌های این داستان هر کدام با مسئله‌ای درگیر هستند. هویت جنسی، انواع اختلالات اضطرابی، خودبزرگ بینی، خودتخریب‌گری و باقی مسائلی که نوجوانان با آن در چالش هستند در این انیمه به نمایش گذاشته شده‌ است. با اینکه تمام این مشکلات به‌صورت اغراق‌شده‌ای به‌تصویر کشیده شده و به نظر می‌رسد از ما و نوجوانان ما به دور است، اما می‌توان با احتمال بالایی گفت که خیلی از نوجوانان ما هم کم و بیش با این مسائل درگیر هستند. دوران نوجوانی در دنیای امروز همین‌قدر گیج‌کننده و عجیب است و آگاهی والدین از مسائل آن قطعا برای گذر از آن کمک‌کننده خواهد بود. اختلال اضطراب اجتماعی از جمله اختلالاتی است که در داستان بر آن تاکید شده‌ است و حتی راه‌حل‌هایی هم برای آن مطرح شده ‌است، اما نکته‌ای که در انیمه اغماض شده کمک‌گرفتن از یک روانشناس خبره در این مورد است.

در دوره‌ی نوجوانی دوستی و دوست‌یابی در ذهن نوجوان ضریب بالایی پیدا می‌کند. همانطور که در داستان انیمه مشهود است، پدیده‌ی دوست برای نوجوان به‌قدری مهم است که حتی ممکن است او را در حد یک خدا بپرستد و اگر در رابطه‌اش خدشه‌ای وارد شود طوری رفتار کند که انگار کشور خود را از دست داده‌ است. از این نظر داستان انیمه نکات خوبی برای ارتباطگیری و نگه‌داشت یک رابطه به مخاطب منتقل می‌کند، اما در بخش‌هایی به شدت ضعیف عمل کرده ‌است. کومی هدف خود را پیداکردن صد دوست تعیین کرده ‌است و برایش فرقی نمی‌کند که با چه اشخاصی دوست می‌شود و حداقل در انتخاب دوست نقش منفعلی دارد. او اگرچه تمام سعی‌اش را می‌کند تا با اختلالش کنار بیاید، اما باز هم بدون کمک تادانو ناتوان است.

از دیگر شخصیت‌های قابل بحث در این انیمه، اوسانو ناجیمی است. او فردی است که در سرتاسر انیمه شما را می‌خنداند و با توانایی اجتماعی‌اش شما را شگفت‌زده می‌کند، اما نکات قابل تأملی دارد و آن نامشخص‌بودن جنسیت ناجیمی است. او در حالیکه پسر است لباس دخترانه می‌پوشد و مانند یک دختر رفتار می‌کند. ناجیمی مدام میان دختربودن و پسربودن در رفت‌وآمد است و علائم اختلال در هویت‌یابی جنسی را از خود نشان می‌دهد. این اختلال در حال حاضر بین نوجوانان رشد صعودی داشته‌ است.

خلاصه: دوران نوجوانی دورانی پرفراز و نشیب با چالش‌های گوناگون است. این انیمه تاحدی به شما کمک می‌کند تا مسائلی که نوجوانان با آن درگیر هستند را شناسایی کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با کدام از شخصیت‌های داستان احساس نزدیکی کردی؟ چرا؟

با کدام یک از چالش‌های انیمه تا به حال روبه‌رو شده‌ای و چطور آن را حل کرده‎‌ای؟

برای انتخاب دوست چه معیارهایی داری؟

خلاصه: دوستی برای تو در زندگی چه مرتبه‌ای دارد؟

داستان اثر

تادانو هیتوهیتو اولین روز خود در مدرسه‌ی نخبگان ایتان را شروع می‌کند و به این می‌اندیشد که سه سال آرام و بی‌دردسر را بگذارند تا فارغ‌التحصیل شود. اما این کار غیرممکن است زیرا دبیرستان ایتان جایی است که انواع انسان‌های عجیب و غریب در آن جمع شده‌اند و او در اولین روز مدرسه با شاهدخت مدرسه یعنی شوکو کومی برخورد می‌کند. شوکو کومی در پس ظاهر بی‌نقص خود مشکلی دارد که او را در ارتباط با دیگران ناتوان کرده ‌است و در این بین تنها تادانو متوجه اختلال ارتباطی او می‌شود. تادانو به او قول می‌دهد تا برای رسیدن به هدف کومی یعنی پیداکردن صد دوست او را یاری دهد.

زندگی مدرسه‌ای بی‌دردسر تادانو در همین ابتدا نابود می‌شود چون علاوه بر اینکه به‌خاطر دوستی با شاهدخت مدرسه مورد نفرت قرار گرفته ‌است باید به کومی هم کمک کند تا بر اختلال خودش مسلط شود و صد دوست در مدرسه‌ی عجیب و غریب‌ها پیدا کند. این انیمه در 24 قسمت به بیان چالش‌های تادانو و کومی می‌پردازد.

جزئیات اثر

کارگردان: ایوما واتانابه/Ayame Watanabe

نویسنده: دکو آکائو، فومیه میزوهاشی/ Deko Akao, Fumie Mizuhashi

نویسنده‌ی مانگا: توموهیتو اودا/ Tomohito Oda

نام تهیه کننده: Ayumu Watanabe

نام بازیگران: Koga Aoi/ Gakuto Kajiwara/ Murakawa Rie/ Ookubo Rumi

نام شخصیت ها:

شوکو کومی: دختر 16 ساله‌ای است که جذابیت‌های ظاهری‌اش باعث شده در اولین روز مدرسه به‌عنوان شاهدخت مدرسه لقب بگیرد، اما او در برقراری ارتباط با دیگران مشکل ‌دارد. کومی اختلال ارتباط در گفتار دارد و به همین دلیل نمی‌تواند با افراد حرف بزند. او هدف خود را پیداکردن صد دوست قرار داده است.

هیتو هیتو تادانو: تادانو پسر 16 ساله‌‌ای معمولی است که تصمیم گرفته ‌است زندگی دبیرستانی بدون دردسری را پشت‌سر بگذارد. او فردی مهربان و با هوش اجتماعی بالاست. در اولین روز مدرسه متوجه مشکل کومی شده و تبدیل به اولین دوستش می‌شود. تادانو به کومی قول می‌دهد تا در پیداکردن 100 دوست به او کمک کند.

اوسانو ناجیمی: ناجیمی به گفته‌ی تادانو هیولای اجتماعی و دوست دوران راهنمایی اوست. ناجیمی شخصیتی بسیار اجتماعی و خونگرم دارد و با همه در ارتباط است و به گفته‌ی خودش تمام مدرسه دوست دوران بچگی او هستند. او جنسیت نامشخصی دارد به‌طوری که در راهنمایی لباس پسرانه می‎‌پوشید و در دبیرستان لباس دخترانه می‌پوشد و مانند یک دختر رفتار می‌کند.

یامایی رن: رن همکلاسی کومی است و به‌شدت به او علاقه دارد. رن شخصیتی خشن دارد و برای نزدیک‌شدن به کومی به هر روشی متوسل می‌شود. علاقه و عشق او به کومی به‌شکل مخرب و سرشار از خشونت نمایش داده‌ می‌شود. در اصطلاح ژاپنی به چنین شخصیتی یاندره هم گفته‌ می‌شود.

ناکاناکا: ناکاناکا نیز همکلاسی کومی است. او یک گیمر حرفه‌ای است و با یامایی رن معمولاً در بحث و جدل است. ناکانا به‌شکل خاصی لباس می‌پوشد و یک چشم‌بند دارد. ناکاناکا معتقد است که قدرتی مخوف دارد و در دنیایی دیگر زندگی ‌می‌کند. در اصطلاح ژاپنی به نوجوانانی که توهمات خاص خودشان را دارند چونیبیو می‌گویند.

هیمیکو آگاری: همکلاسی کومی که موهایی سبز دارد و تا اندازه‌ای شبیه کومی است. آگاری اضطراب اجتماعی و خودتخریب‌گری بالایی دارد و کومی را به‌شکل الهه‌ای می‌بیند که باید پرستش شود.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: OLM

مخاطب اثر: نوجوان/ بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : نیکی نیکو

۵ مهر ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

این انیمه بسیار عالی است

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کومی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!