• امروز : 24 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه پرسونا ۵ ( persona5)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

7 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

450 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سریال پرسونا 5، اقتباسی است از بازی به همین نام که در سال 2018 منتشر شده است. داستان از این قرار است که گروهی از نوجوانان دبیرستانی تصمیم دارند تا با ورود به قلب بزرگسالان، جهان فاسد را اصلاح نمایند. این گروه که خود را دزدان شبح نامیده اند، از طریق نرم‌افزاری ناشناخته به دنیای موازی منتقل می‌شوند و در آن جا خواسته و آرزوهای افراد را به شکل قصری می‌بینند که با دزدیدن گنجینه قصر می‌توانند شخصیت فرد فاسد را تغییر دهند و او را به اعتراف به گناهانش وادار کنند. این کار آنها سبب می‌شود تا مورد پیگرد پلیس واقع شوند. خط زمانی در این سریال مدام بین گذشته و حال جابه‌جا می‌شود، به علاوه پرش‌های متعددی میان دنیای واقعی و دنیای موازی وجود دارد که درک این سریال را برای کودکان دشوار می‌سازد. مهم‌تر از آن، ناهنجاری بالا در خصوص برهنگی و سوءاستفاده جنسی، این اثر را برای سنین زیر 18 سال نامناسب کرده‎است. قهرمان‌های این داستان کامل و بی‌نقص نیستند و نمی‌توان آنها را مطلقا مثبت یا منفی درنظر گرفت، و درنهایت نیز داستان پایان شوکه‌کننده و ناامیدکننده‌ای دارد.

ژانر : اکشن دبیرستانی فانتزی ماورایی

سال 2018 26 قسمتِ 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
-1 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال پرسونا 5 از معدود انیمه‌هایی است که از بازی اقتباس شده است. بازی پرسونا 5، یک بازی در سبک نقش‌آفرینی است که مخاطب خود را جای کاراکترها قرار می‌دهد. داستان در مورد نوجوانانی است که گروه دزدان شبح را تشکیل داده‌اند. دزدان شبح این امکان را دارند که از طریق یک نرم‌افزار وارد قلب افراد فاسد شوند و قلب آنها را اصلاح نمایند و بعد آن شخص بدون اینکه بفهمد چطور تغییر کرده، به گناهان خود اعتراف می‌کند.

انگیزه این گروه کاملا واضح است، آنها قربانی ظلم و فساد جامعه بوده‌اند و می‌خواهند برای تباهی این دنیا چاره‌ای اندیشه کنند اما به این نتیجه می‌رسند که قانون محدودیت‌هایی دارد و حتی خود پلیس ژاپن نیز درگیر فساد است، بنابراین باید به سراغ کارهای قهرمانانه دست بزنند و به شیوه خود عدالت را برقرار کنند، اما مهم‌ترین بحث در اینجا در مورد تایید یا رد این نوع از عدالت است. در خود سریال نیز این سوال مطرح شده که آیا آنها می‌توانند به اجبار قلب یا شخصیت کسی را عوض کنند؟ و آیا آنها این امکان را دارند که از این قابلیت در جهت اهداف مجرمانه استفاده کنند؟ توصیه ما این است که والدین برای همراهی فرزندان خود، در مورد این سوالات با نوجوانان خود هم‌فکری کنند.

بخشی از این سریال به سوءاستفاده جنسی از دختران نوجوان پرداخته‌است و خشونت روانی ناشی از تهدید و تعرض در قسمت‌های مختلف دیده می‌شود هرچند که صحنه مستقیمی از این موارد به تصویر کشیده نشده‌است اما می‌تواند برای نوجوانان کم‌سن احساس ناامنی ایجاد کند.

  از آنجا که قربانیان خشونت یا سوءاستفاده بیشتر نوجوانان هستند، بنابراین امکان همدلی همراهی مخاطب با آنها زیاد است، به خصوص شخصیت اصلی که پسری آرام و درونگرا است. از طرفی دیگر شخصیت‌های قهرمان این اثر، کاملا مثبت و بی‌نقص نیستند. آنها دنیا را سراسر تباهی می‌دانند و در نهایت نیز شخصیت اصلی، رِن، به سرنوشت دردناکی دچار می‌شود. شخصیت ضدقهرمان تا قسمت آخر سریال، مورد اعتماد گروه است و به یکباره رِن را می‌کشد و نشان می‌دهد که از ابتدا با اقدامات این گروه مخالف بوده است و آنها را فریب داده است. در صورتی که نوجوان شما روحیه حساسی دارد این پایان شوکه‌کننده می‌تواند برای او آزاردهنده باشد.

خلاصه: سریال با اتفاقی شوکه‌کننده به پایان می‌رسد و بهتر است والدین در خصوص تماشای این سریال طبق روحیات فرزند خود تصمیم‌گیری نمایند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا رِن را در خصوص جرمی که مرتکب شده مقصر می‌دانید؟

آیا با نوع عدالتی که دزدان شبح تلاش دارند برقرار کنند، موافقید؟

ایا می‌توان برای رسیدن به عدالت از هر طریقی اقدام کرد؟

به نظر شما انگیزه گروه دزدان شبح از این کار چیست؟

چرا دزدان شبح در نهایت نتوانستند موفقیت چشمگیری داشته باشند؟

خلاصه:  در خصوص چگونگی برقراری عدالت در جامعه با فرزندان خود صحبت کنید.

داستان اثر

رِن آمامیا، پسر نوجوانی است که به خاطر جرمی که مرتکب شده، از مدرسه اخراج شده و به شهر و مدرسه دیگری منتقل شده است. رِن به صورت اتفاقی از طریق نرم‌افزاری در موبایلش وارد یک دنیای موازی می‌شود که خواسته‌ها و آرزوهای هر شخص به صورت یک قصر تجسم یافته است. او به تدریج با دیدن رویا، با قوانین و منطق این دنیا آشنا می‌شود. در این دنیا، نیروی درونی هر شخص با نام پرسونا شناخته می‌شود. پرسونا در شرایط معینی بیدار می‌شود و می‌تواند رِن یا دوستانش را در برابر حوادث محافظت کند.

در مدرسه جدید، رِن با مربی والیبالی به نام کاموشیدا آشنا می‌شود. او شخص فاسدی است که دانش‌آموزان را تنبیه بدنی می‌کند؛ با توطئه، دانش‌آموزان تیم رقیب را مصدوم می‌کند و به دختران تعرض می‌کند. به این دلیل که او در گذشته نتایج خوبی در مسابقات ورزشی کسب کرده، کسی جرئت اعتراض به سوءاستفاده‌های او را ندارد. رِن با هم‌کلاسی‌اش به قصر کاموشیدا وارد می‌شوند. آنها در این قصر می‌توانند خواسته‌های نامشروع و ظالمانه هر شخص را ‌بینند و با سایه‌ی آن شخص ملاقات ‌کنند در حالی که خودِ واقعی شخص از ماجرا بی‌خبر است. در هر قصری یک گنج وجود دارد که با دزدیدن این گنج ناخودآگاهِ شخص فاسد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. روز بعد مربی ورزش به گناهان خود اعتراف می‌کند و مجازات خود را به قانون می‌سپارد.

موفقیت رِن و دوستانش باعث شد تا به فکر تشکیل گروهی به نام «دزدان شبح» بیفتند. عقیده آنها این است که جهان رو به تباهی است و فساد در آن فراگیر است. هدف آنها این است که افراد فاسد را پیدا کنند و با اصلاح قلب آنها به انسان‌های زیادی کمک کنند. این گروه بلافاصله در مدرسه محبوبیت پیدا می‌کند اما پلیس قصد دارد آنها را شناسایی و دستگیر کند، چرا که مشخص نیست آنها از چه طریقی می‌توانند شخصیت کسی را عوض کنند و آیا می‌توانند از همین طریق کارهای مجرمانه کنند یا نه.

دزدان شبح موفق می‌شوند قلب استاد نقاش مشهوری که از شاگردانش سرقت هنری می‌کرده، رئیس باند مافیایی که با سوءاستفاده جنسی از دختران درآمدزایی داشته و دختر نوجوانی که خود را در مرگ مادرش مقصر می‌دانسته اصلاح کنند. در هر یکی از این ماموریت‌ها یک عضو به گروهشان اضافه می‌شود.

«آکچی جورو» که کارآگاه جوان و مشهوری است، گروه دزدان شبح را  شناسایی می‌کند و با یک برنامه‌ریزی دقیق اعتماد گروه را جلب می‌کند و در آخرین ماموریت آنها مشارکت دارد. در انتهای این ماموریت، رِن آمامیا توسط نیروهای پلیس دستگیر می‌شود و در بازجویی مورد شکنجه قرار می‌گیرد و آکچی که به ظاهر با دزدان شبح همکاری داشته، رِن را که تحت بازداشت بوده می‌کشد و با صحنه‌سازی، مرگ رِن را خودکشی جلوه می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: ماساشی ایشیهاما

نویسنده‌ی اثر: کاتسورا هاشینو، شینچی اینوتسومه

منبع اثر: بازی پرسونا

نام بازیگران: جون فوکویاما، رینا ساتوآ، مامورو میانو، نانا میزوکی

نام شخصیت‌ها:

رِن آمامیا: پسری دبیرستانی است که مردی را که برای یک زن در خیابان مزاحمت ایجاد کرده بود مجروح کرده و از دادگاه حکم عفو مشروط گرفته است. او از مدرسه اخراج و به شهر دیگری منتقل شده تا تحت نظارت باشد. رِن رهبری گروه دزدان شبح را به عهده دارد.

دزدان شبح (دزدان فانتوم): گروهی از نوجوانان دبیرستانی هستند که می‌خواهند با اصلاح قلبِ بزرگسالان فاسد، دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. این گروه از طریق یک نرم‌افزار وارد دنیای موازی می‌شوند؛ جایی که خواسته‌ها و آرزوهای نامشروع افراد فاسد به شکل قصری تجسم یافته‌است. آنها با دزدیدن گنجینه، باعث می‌شوند فرد مورد نظر نسبت به کارهای گذشته‌اش احساس پشیمانی کند و روز بعد به تمام گناهانش اعتراف کند.

این گروه در هر ماموریت عضو جدیدی پیدا می‌کند که به نوعی قربانی شخص مورد نظر است و رِن رهبر این گروه است و گربه‌ای سخنگو به نام مورگانا نیز به عنوان راهنما با این تیم همراه است.

آکچی: کارآگاه جوانی است که طرفداران زیادی دارد. او در ابتدا کارهای دزدان شبح را محکوم می‌کند اما در ادامه با نقشه‌ای به گروه آنها نفوذ می‌کند و موفق می‌شود این گروه را منحل کند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: cloverworks

مخاطب اثر: نوجوانان

دیالوگ‌های تأثیرگذار: رویاهای تو از آنچه فکر می‌کنی پیچیده‌ترند. «رِن آمامیا»

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پرسونا ۵

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!