• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه وقتی مارنی آنجا بود (When Marnie Was There)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

2 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

566 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه «وقتی مارنی آنجا بود» اثری دلنشین از استودیو جیبلی است که نامزد هشتادوهشتمین دوره اسکار نیز هست. این اثر اقتباسی است از کتابی با همین نام از «جوآن جی. رابینسون» وکارگردان این انیمه، «هیروماسا یونبایاشی» سازنده اثر مشهور « آریتی » است.

داستان در مورد دختر یتیمی به نام «آنا» است که به خاطر حوادث کودکی‌ش دچار انزوای اجتماعی و غم عمیقی است و با پیدا کردن دوستی خیالی به نام «مارنی» می‌تواند اوضاع روانی آشفته خود را بهبود بخشد. در انتهای داستان متوجه می‌شویم که «مارنی» در واقع روح مادربزرگ آنا است. خشونت و ترس و ناهنجاری اجتماعی در این اثر شدت کمی دارد اما با این حال درک پیام و روند داستان برای افراد زیر 12 سال دشوار است.

ژانر : درام

سال 2014 103 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

محتوای انیمه «وقتی مارنی آنجا بود...» برای کودکان زیر 12 سال نامناسب است به این علت که در سنین کودکی، افراد خود را کاملا وابسته به والدین می‌پندارند و معمولا ترس از دست دادن پدر و مادر ترسی جدی و تاثیرگذار است. در کنار این موضوع، داستان فراواقعی این اثر ممکن است برای کودکان کمتر از 12 سال غیرقابل‌فهم باشد. کودکان در سنین پایین (تا 8 سالگی) در تشخیص واقعیت و خیال با مشکل روبه‌رو هستند، به همین دلیل این اثر که داستانی فراواقعی دارد، می‌تواند موجب سردرگمی آن‌ها شود.

از نظر شدت ترس، این اثر امتیاز پایینی دارد، اما چنانچه فرزند شما نسبت به موضوعات ماورایی مانند روح و ارواح ترس و استرس را تجربه می‌کند، بهتر است این اثر را تماشا نکند.

داشتن دوستی سالم در دوره نوجوانی اهمیت ویژه‌ای دارد و به عنوان والد یا مربی می‌توانیم از این اثر به عنوان یک الگو برای دوستی سالم نام ببریم. ما می‌توانیم، همدلی و پذیرش دوستان را در این اثر مشاهده کنیم، عاملی که می‌تواند رهایی‌بخش و سازنده باشد. اینکه چطور مارنی و آنا، بدون پیش‌داوری، برچسب‌زدن و یا مسخره‌ کردن، همدیگر را می‌شنوند و یاری‌گر یکدیگر هستند نقطه قوت شخصیت‌های این انیمه است. بنابراین این اثر حامل پیامی ارزشمند است، هر چند که ممکن است این پیام برای افراد زیر 12 سال قابل درک نباشد.

نکته مهم در خصوص این اثر این است که هر چند پایان دلنشینی دارد اما آنا و مارنی در انتها با یکدیگر برای همیشه خداحافظی می‌کنند. البته این جدایی دیگر برای آن‌ها رنج‌آور نیست و همین نشان از رشد شخصیت این دو دارد، اما در هر صورت ممکن است مخاطب کم سن را ناراحت و مبهوت رها کند.

 

خلاصه:  این داستان محرومیت عاطفی را در دو دختر نوجوان نشان می‌دهد و تماشای چنین محتوایی برای کودکان آزاردهنده است. این اثر پیام ارزشمندی دارد که نشان می‌دهد سختی‌ها و زخم‌های روانی، دائمی نیستند و قابلیت التیام دارند. این پیام برای افراد 12 سال که در آستانه هویت‌یابی هستند موضوعیت بیشتری دارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

شخصیت آنا در ابتدای داستان تا انتها چه تغییراتی داشت؟

به نظر شما چه چیزی توانست ناراحتی آنا را برطرف کند؟

چه ویژگی‌هایی در دوستی میان مارنی و آنا سبب شد که تا پایان داستان، هر دوی آن‌ها شادی را تجربه کنند؟

به نظر شما دوستی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

چه چیزی سبب می‌شود که انسان‌ها بر ناراحتی‌های بسیار عمیقی که دچارش هستند غلبه کنند؟

چه راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات و ناراحتی‌های روانی می‌شناسید؟

 

خلاصه: در خصوص ویژگی‌های دوستی سالم و گذر از رنج‌های کودکی با فرزند خود صحبت کنید.

داستان اثر

آنا دختر نوجوانی است که در کودکی یتیم شده و به همین خاطر دختری منزوی است و از خودش متنفر است. سرپرست او «یوریکیو» زن مهربانی است که از او به خوبی نگه‌داری می‌کند اما موضوعی آنا را آزار می‌دهد. یوریکیو بابت نگه داری از آنا از دولت یارانه دریافت می‌کند و سعی می‌کند این موضوع را از آنا مخفی نگه دارد، هر چند که آنا از این موضوع با خبر می‌شود.

آنا به خاطر حملات آسمی مدتی نزد عمو و عمه‌اش به دهکده‌ای سرسبز سفر می‌کند و این شروع ماجراجویی اوست. در این دهکده ویلایی متروکه در نزدیکی مرداب وجود دارد که از همان ابتدا توجه آنا را جلب می‌کند. آنا وارد این ویلا می‌شود و در آن‌جا خوابش می‌برد. هنگام برگشت به دلیل جریان مد، آب دور تا دور ویلا را گرفته و او با کمک مرد قایق‌سواری برمی‌گردد. هنگام برگشت احساس می‌کند چراغ‌های کلبه روشن است و دختری در اتاق نشسته. او روز بعد به آن خانه بازمی‌گردد و دختری موطلایی را به نام «مارنی» در آنجا می‌بیند.

پدر و مادر مارنی دائما در سفرند و او با دایه و خدمتکارانش زندگی می‌کند؛ کسانی که مارنی را آزار می‌دهند و سعی می‌کنند او را بترسانند. دوستی آنا و مارنی سرآغاز ماجراجویی‌های این دو است.

مارنی در واقع دوستی خیالی است که آنا برای فرار از ارتباط با دیگران در تخیلات خود می‌سازد. آنا مرز میان خیال و واقعیت را گم کرده و بعد از هر بار ملاقات با مارنی، در جایی متروکه از خواب برمی‌خیزد و مارنی را گم می‌کند.

مارنی و آنا هر دو از محبت و توجه پدر و مادر محروم بوده‌اند و به همین خاطر دوستی عمیقی میان هر دو آن‌ها شکل می‌گیرد و هر دو آن‌ها سعی می‌کنند با همدلی، رنج‌های یکدیگر را التیام دهند.

اینکه آیا مارنی روحی بوده که با آنا ملاقات می‌کند یا زاده تخیلات آنا است، تا پایان انیمه احتمال همسانی دارد. در انتهای انیمه آنا دفتر خاطراتی را در خانه متروکه می‌یابد که متعلق به مادربزرگش بوده و نشان از این دارد که مارنی همان مادربزرگی است که در کودکی برای مدتی سرپرست آنا بوده است.

جزئیات اثر

کارگردان: هیروماسا یونه‌بایاشی

نویسنده‌ی اثر: هیروماسا یونه‌بایاشی

نویسنده‌ی مانگا:

نویسنده‌ی رمان (light novel): جوآن جی. رابینسون

نام بازیگران: سارا تاکاتسوکی

نام شخصیت‌ها:

آنا: دختری نوجوان است که در کودکی پدر و مادرش را از دست داده و سرپرستش یوریکیو از او نگه‌داری می‌کند.

مارنی: دوست خیالی آنا است که با یکدیگر با هم ماجراجویی‌های را پشت سر می‌گذارند. در انتهای داستان آنا متوجه می‌شود مارنی در واقع روح مادربزرگش است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: استودیو جیبلی

جوایز و افتخارات: نامزد جایزه بهترین انیمیشن اسکار 88

مخاطب اثر: نوجوانان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد وقتی مارنی آنجا بود

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!