• امروز : 12 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه وان پیس (one piece)

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

7 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1616 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

مانکی دی لوفی پسر نوجوانی است که پس از گذشت بیست سال از مرگ گلدراجرز برای دست‌یافتن به عنوان پادشاه دزدان دریایی وارد دریا می‌شود. او که به دنبال بزرگ‌ترین گنج دنیا یعنی وان پیس است، گروه دزدان دریایی کلاه حصیری را پایه‌گذاری کرده و به همراه دوستانش به ماجراجویی می‌پردازد. وان پیس انیمه‌ای است که از سال 1999 در حال انتشار است و با وجود اینکه بیش از 1000 اپیزود از آن بیرون‌آمده همچنان توانسته ضمن نگه‌داشتن طرفداران قدیمی، طرفداران جدیدی را هم به خود جذب کند. این اثر حاوی پیام‎های مثبت زیادی درمورد آرمانگرایی ، تلاش و پشتکار و همچنین ستایش روحیه‌ی ماجراجویی است اما ناهنجاری‌های موجود در آن و همچنین برخی پیچیدگی‌های جهان داستانی موجب می‌شود که دیدن این انیمه برای نوجوانان بالای 15 سال مناسب‌تر باشد.

ژانر : اکش شونن فانتزی ماجراجویی

سال 1999-2023 1073 قسمت 24 دقیقه ای – درحال پخش جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در جهان رسانه‌ای کنونی لازم نیست حتما انیمه باز باشید تا نام انیمه‌ی بلندآوازه وان پیس را بشنوید، انیمه‌ای که با گذشت بیش از 1070 قسمت همچنان طرفداران خود را جلوی تلوزیون میخکوب می‌کند. مانگای این انیمه از سال 1997 توسط «ایچیرو اودا» طراحی و از سال 1999ساخت انیمه آن توسط کمپانی « Toei Animation» آغاز و منتشر‌شد. وان پیس به خاطر روند داستان‌گویی، طراحی، شخصیت‌پردازی و حس شوخ‌طبعی خود، به سرعت محبوب شد. به‌صورتی که در ماه می سال ۲۰۱۸ این مانگا با فروش بیش از ۴۴۰ میلیون نسخه در سراسر جهان به پرفروش‌ترین مانگای دنیا تبدیل شد.

 اودا در مصاحبه‌ای گفته بود درواقع قصد داشته است تا داستان وان پیس را در حدود پنج سال به جمع‌بندی برساند. اگرچه با پیش‌روی در ماجراجویی‌های لوفی، او متوجه می‌شود که علاقه‌اش به داستان بیشتر از چیزی است که بخواهد آنقدر زود آن را خاتمه دهد. در اوت ۲۰۱۹ بود که اودا در یک جلسه پرسش و پاسش با بینندگان کانال یوتیوب Fischer's پیش‌بینی کرد که به احتمال زیاد مانگا بین سال‌های ۲۰۲۴ الی ۲۰۲۵ به پایان برسد. درنهایت در ماه ژوئن ۲۰۲۲ بود که پس از رسیدن مانگا به قسمت ۱۰۵۳ خود، اودا به‌شکل رسمی اعلام کرد که با نزدیک شدن به ۲۵ سالگی وان پیس، یک استراحت یک ماهه به این مجموعه می‌دهد و مانگای وان پیس به شکل رسمی وارد آخرین ساگای خود می‌شود که قرار است از قسمت ۱۰۵۴ کار خود را آغاز کند. به نظرمی‌رسد قطار انیمه وان پیس کم‌کم به ایستگاه پایانی رسیده و ماجراجویی لوفی و دوستانش به انتها می‌رسد.

تا کنون غیر از سریال، 15 سینمایی از وان‌پیس منتشر شده‌است که هر کدام روایت‌گر یک داستان جداگانه از گروه کلاه حصیری‌ها است.

 داستان وان پیس از نظر کیفیت افتی نداشته است. این که چگونه مجموعه‌ای به این طولانی جذابیت خود را طی سالیان حفظ کرده، بسیار تحسین‌برانگیز است. توانایی انیمه وان پیس در حفظ کیفیت و جذابیت در طول 20 سال، مسئله‌ای است که به ندرت با آن مواجه می‌شویم.

یکی از دلایل جذابیت این انیمه برای طرفدارانش جهان‌سازی انیمه است. داستان این انیمه درجهانی خیالی اتفاق می‌افتد جایی که کره زمین کاملا پوشیده از آب است و فقط یک قاره بزرگ و چندین جزیره زنجیره‌ای وجود دارد. آبها هم به جنوبی، شمالی، شرقی و غربی تقسیم شده‌اند. علاوه بر این نویسنده داستان برای خلق جهانش از ملیت‌ها و داستان‌های کهن استفاده کرده‌است. تنوع شخصیت‌ها و سرگذشتشان و همچنین مکان ها از خسته‌کننده شدن اثر جلوگیری کرده‌است. این نکته برای این اثر یک امتیاز است اگرچه همین مسئله موجب می‌شود تا کودکان و نوجوانان کم سن و سال‌تر زود خسته شوند و در جریان داستان میان این حجم از اطلاعات گم شوند. با توجه به این توضیحات اگر قصد دیدن این انیمه را دارید خود را برای یک ماجراجویی جدی در این جهان پر از راز و اتفاقات متنوع آماده کنید.

«اودا» به تاریخ وایکینگ‌ها علاقه‌ی زیادی داشت و این انیمه را با الهام از ماجراجویی‌های وایکینگ‌ها شروع به طراحی کرد. برخلاف باقی دزدان دریایی داستان که افرادی ظالم و غارتگر هستند لوفی و گروهش جنبه آزادی و ماجراجویانه‌ی دزدان دریایی را نشان می‌دهند و حتی خیلی از افراد را از دست غارتگران نجات می‌دهند. همانطور که اشاره‌شد لوفی حتی افراد بد را هم نمی‌کشد و این به عقیده طراح مانگا اودا برمی‌گردد. او معتقد است که مرگ برای انسان‌های بد مجازات خوبی نیست آنها باید با چشمانشان مرگ آرزوهایشان را ببینند. به همین دلیل افرادی که کلاه حصیری ها آنها را شکست دادند دوباره و دوباره در جریان داستان به شکل‌های مختلف خودشان را نشان می‌دهند. شما می‌توانید در روند داستان تغییرات شخصیت‌های منفور را هم بررسی کنید.

خلاصه: انیمه‌ای که شما را به ماجراجویی در دنیایی خیالی می برد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

شما می‌توانید درمورد جهان داستانی انیمه با فرزندان خود صحبت بکنید و همچنین درمورد رویاهایش بپرسید.

اینکه رویای او چیست؟ چه چیزهایی را گنج خود می‌داند؟ به نظرش برای رسیدن به یک رویا تا چه اندازه فداکاری لازم است؟

خلاصه: چه هدف‌هایی ارزش این را دارد که ما حتی جانمان را هم برایش بدهیم؟

داستان اثر

کاپیتان گلد راجرز، پادشاه دزدان دریایی، زمانی که به مرگ نزدیک می‌شد اعلام می‌کند به بزرگ‌ترین گنج جهان یعنی وان‌پیس دست‌یافته‌است و هرکس آن را پیدا کند پادشاه بعدی دزدان دریایی خواهدبود. از آن پس دریاها در اشغال دزدان دریایی و سودای آنها برای یافتن گنج می‌شود. بیست سال پس از این اتفاقات ما با کودکی به نام مانکی دی لوفی آشنا می‌شویم که با دزد‌ دریایی به نام شنکس دوست است و از این طریق به دنیای دزدان دریایی علاقه‌پیدا می‌کند. لوفی به صورت اتفاقی میوه‌ی شیطانی‌ای که شنکس پیدا‌کرده بود می‌‌خورد و به مرد لاستیکی تبدیل می‌شود. او به شنکس قول می‌دهد روزی پادشاه دزدان دریایی شود و شنکس با دادن کلاه حصیری‌اش به او می‌گوید منتظر دیدار مجددشان می‌ماند.

پس از جریانات متفاوت لوفی در 17 سالگی به دریا می‌زند .او برای شروع این کار نه خدمه و نه حتی کشتی دارد به همین دلیل در اولین قدم ها به فکر جمع ‌کردن افرادی قوی میفتد. لوفی در این جریانات با فردی به نام زورو که شکارچی دزدان دریایی و شمشیرزن ماهری است روبه رو‌ می‌شود. زورو پس از اینکه طی اتفاقاتی توسط لوفی نجات پیدا می‌کند، تصمیم می‌گیرد در ماجراجویی‌های لوفی شریک شود. آن دو پس از مدتی با نامی،اوسوپ و سانجی آشنا می‌شوند. خدمه کلاه‌حصیری پس از مدتی یک کِشتی به‌نام Going Merry را به‌دست می‌آورند و بعد از آن در ماجراجویی‌های مختلف با دیگر گروه‌های دزدان دریایی روبه‌رو می‌شوند.

جزئیات اثر

کارگردان: Kounosuke Uda, Munhisa Sakai,Hiroaki Miyamoto

نویسنده‌ی اثر: Junki Takegami,Hirohiko Osaka,Shoji Yonemura

نویسنده‌ی مانگا: Eiichiro Oda

نویسنده‌ی رمان (light novel):

بازیگران: Tanaka Mayumi, Nakai Kazuya, Hirata Hiroaki, Okamura Akemi

شخصیت‌ها:

مانکی د لوفی: لوفی پسر 17 ساله‌ای که کاپیتان دزدان دریایی «کلاه حصیری» است. او به دنبال پیدا‌کردن گنج بزرگ وان پیس و پادشاه دزدان دریایی‌شدن است. لوفی در کودکی میوه‌ی شیطانی گومو گومو را خورده است به همین دلیل به توانایی فرابشری دست‌پیداکرده‌ و پسر لاستیکی شده‌است ولی توانایی شناکردن از او گرفته‌می‌شود.

رورونوا زورو: زورو اولین عضوی است که به گروه لوفی می‌پیوندد. او توسط لوفی از مرگ نجات پیدامی‌کند سپس معاون و دست راست لوفی می‌شود. بزرگ‌ترین شمشیرزن دنیا شدن آرزوی زوروست. زورو میوه‌ی شیطانی‌ای نخورده اما بعد از لوفی قوی‌ترین فرد محسوب می‌شود. تکنیک او شمشیرزنی سه تایی است.

نامی: نامی یکی از بهترین جهت‌یابان و نقشه کشان است. لوفی برای اینکه او به گروه ملحق شود با چالش‌های زیادی روبه‌رومی‌شود. نامی با علمی که دارد می‌تواند آب وهوا را پیش‌بینی کند و به دلیل توانایی‌های متعددش عضو مهمی به شمار می‌رود.

اوسوپ: اسوپ نیز یکی دیگر از خدمه‌های لوفی به شمار می‌رود. او تیرانداز گروه است و برای جنگیدن معمولا از سلاح دیگری به نام دروغ نیز استفاده می‌کند. آرزوی اسوپ مانند پدرش، زندگی کردن به عنوان یک دزد دریایی است.

سانجی: سانجی آشپز گروه و پنجمین عضو گروه کلاه حصیری هاست. او علاقه زیادی به زنان، سیگار و آشپزی دارد. او برای جنگیدن از پاهای خود استفاده می‌کند و مهارت بالایی در این کار دارد. آرزوی او دیدن دریای آل بلوست.

شنکس: دزد دریایی موقرمزی که منبع الهام لوفی است. کلاه حصیری لوفی به شنکس تعلق دارد. لوفی در کودکی به شنکس قول می‌دهد که روزی دزد دریایی شده و عنوان پادشاه دزدان دریایی را ما خودش کند. شنکس یک بار لوفی را از خطر مرگ نجات می‌دهد و در این راه دستش را از دست‌می‌دهد.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Toei Animation

مخاطب اثر: نوجوان و بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : ائلمان صادقی

۲۲ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

خیلی انیمه خوبیه جدا از داشتن ناهنجاری های اجتماعی کلی پیام آموزنده تو انیمه است

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد وان پیس

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!