• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه مری و گل جادوگر (Mary and the witch’s flowe)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

6 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

672 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه مری و گل جادوگر بر اساس رمانی به اسم The Little Broomstick نوشته مری استوارت شده است. داستان در مورد دختربچه‌ای است که با پیدا کردن یک گل به قدرتی جادویی دست می‌یابد و در اثر تماس با این گل استعداد‌های جادویی پیدا می‌کند؛ اما هنگامی که می‌فهمد قدرت فوق‌العاده این گل می‌تواند باعث سوءاستفاده دیگران و آسیب به دوستش پیتر شود، ترجیح می‌دهد دنیای جادو را نابود کند و پیتر را از خطرات موجود نجات دهد. خشونت و ترس در این اثر فانتزی است و شدت کمی دارد. این اثر به خوبی ارزش دوستی را نشان می‌دهد و به جای اینکه دنیای جادو را جذاب و شگفت‌انگیز نشان دهد، به دنیای واقعی ارزش و اعتبار می‌بخشد. این انیمه نامزد دریافت 7 جایزه، از جمله 2 جایزه آنی (Annie) در سال 2018 بوده است.

ژانر : فانتزی ماجراجویی

سال 2017 102 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمه مری و گل جادوگر، داستانی ماجراجویانه و تخیلی است. داستان پیچیدگی خاصی ندارد و در حد فهم کودکان است اما لازم است والدین برای درک برخی پیام‌ها و مضامین فرزند خود را همراهی نمایند.

در اوایل داستان، مری و پیتر روابط خصمانه‌ای با یکدیگر دارند. پیتر مری را به خاطر ظاهرش مسخره می‌کند و مری هم ناراحتی خود را به او ابراز می‌کند. احتمالا چنین رفتارهای برای کودکان در سنین 6 تا 9 سالگی که دوستی‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند ناخوشایند و گاهی هم ترسناک به نظر آید. ‌لازم است که والدین ضمن آگاهی از حساسیت‌های فرزند خود، درباره شکل‌گیری دوستی میان مری و پیتر با فرزندان گفت‌‌وگو کنند. واکنش مری در برابر مسخره شدن می‌تواند الگوی رفتاری مناسبی برای فرزند شما باشد. مری به پیتر پرخاش نمی‌کند و یا او را مورد تمسخر قرار نمی‌دهد، بلکه ناراحتی خود را به پیتر در جملاتی نشان می‌دهد. در گذر حوادث مری و پیتر با یکدیگر کنار می‌آیند. هنگامی که مری، پیتر را در خطر قرار می‌دهد، برای نجات او هر تلاشی را به کار می‌گیرد.

شخصیت‌های این انیمه بسیار منفی یا کاملا مثبت نشان داده نشده‌اند. به عنوان مثال مادام مامبلچوک بدجنس و شیطانی به تصویر کشیده نشده، بلکه او در گذشته مورد علاقه دانش‌آموزانش بوده و در برخورد با مری هم با روی باز از او استقبال می‌کند؛ اما به خاطر طمعی که برای بدست آوردن نیروهای جادویی دارد از دیگران سوءاستفاده می‌کند. همینطور مری، دختری کاملا شجاع و فداکار نیست. او کمی بی‌دست و پا است و احساس بی‌کفایتی می‌کند اما در طی این ماجراجویی‌ها توانمندی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

برخلاف اکثر آثار مرتبط با جادو، این اثر نشان می‌دهد که شخصیت اصلی، با اینکه می‌تواند در جادوگری بدرخشد اما دنیای واقعی را بر دنیای جادویی ترجیح می‌دهد و حتی باعث از بین رفتن آن می‌شود به تمام فرصت های که در دانشگاه جادوگری پیش رو دارد پشت می‌کند. در پایان فیلم، مری نشان می‌دهد که به جادو نیازی ندارد تا خارق‌العاده باشد، بلکه می‌تواند همان‌ طور که هست کافی باشد.

این انیمه به دلیل تخیلی بودن و برخی از موارد ترس برای کودکان کمتر از 9 سال مناسب نیست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

مری  و پیتر چگونه با یکدیگر کنار آمدند و دوست شدند؟

نقطه قوت و نقطه ضعف مری چه بود؟

مری چگونه به تمسخر پیتر جواب داد؟ اگر جای مری بودی به پیتر چه واکنشی نشان می‌دادی؟

دوست داشتید مری دنیای جادو را دنبال کند یا آن را رها کند؟

فکر می‌کنید چرا مری نمی‌خواست گل جادوگر به دست مادام و دکتر دی بیفتد؟

به نظر شما شخصیت منفی داستان چه کسی بود؟

 

  خلاصه: در مورد دوستی مری با پیتر و نحوه مواجهه مری با خطرات با فرزند خود صحبت کنید.

داستان اثر

مری، دختر بچه‌ای موقرمز است که با عمه‌ی پیرش زندگی می‌کند. روزی او در جنگل با گل‌های جالبی روبه‌رو می‌شود و آنها را می‌چیند. او از طریق یک باغبان متوجه می‌شود که این گل‌ها بسیار نادر هستند و هر 7 سال یکبار می‌رویند. مری با لمس کردن این گل‌ها استعداد جادوگری پیدا می‌کند و می‌تواند سوار بر چوب جارو پرواز کند. جارو او را به جایی بالاتر از ابرها، دانشگاه اندرو می‌رساند. مری توسط مدیر دانشگاه، مادام مامبلچوک، مورد استقبال قرار می‌گیرد. مادام او را در زمینه جادوهای مختلف می‌سنجد و او را با استاد کیمیاگری به نام دکتر دی آشنا می‌کند. مادام و دکتر دی به استعداد خاص و استثنایی مری در جادو پی‌ می‌برند، این در حالی است که مری دختری معمولی بوده و تنها به خاطر تماس با گل‌ها قابلیت جادویی پیدا کرده است.

  در ادامه مری به مادام می‌گوید که تنها به خاطر گل ساحره است که چنین استعدادی پیدا کرده و مادام برای استفاده از قدرت جادویی این گل حاضر است دست به هر کاری بزند و مری را مجبور می‌کند که گل‌ها را به او برساند. مری برای اینکه خودش را از آن شرایط رها کند آدرس پیتر را به مادام می‌دهد و به زمین بازمی‌گردد اما خیلی زود متوجه می‌شود پیتر ناپدید شده. او بار دیگر به دانشگاه برمی‌گردد تا پیتر را آزاد کند، مادام هم به او می‌گوید اگر گلها را برساند پیتر آزاد می‌شود اما با کمک مأمورانش گلها را از چنگ مری در می‌آورد و مری و پیتر را با هم در کنار حیوانات تغییر شکل یافته زندانی می‌کند تا در آزمایشگاه دکتر دی آنها هم به موجود دیگری تبدیل شوند. مری و پیتر حیوانات را از طلسم آزاد می‌کنند و آنها به شکل اصلی خود برمی‌گردند؛ اما هنگام فرار پیتر دوباره گیر می‌افتد و برای بار دیگر مری برمیگردد تا او را نجات دهد. در این مسیر متوجه می‌شود که عمه‌اش در جوانی بذر گل ساحره را دزدیده تا مادام و دکتر دی از قدرت جادویی آن سوءاستفاده نکنند. مری نیز سعی می‌کند این قدرت جادویی را در هم بشکند و در نهایت هم می‌تواند دنیای جادو را از بین ببرد و از آن پس مادام و دکتر دی باید به عنوان انسان‌های معمولی روی زمین زندگی کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: هیروماسا یونه‌بایاشی

نویسنده‌ی اثر: هیروماسا یونه‌بایاشی، ریکو ساکاگوچی

نویسنده‌ی رمان (light novel): دسته جاروی کوچک اثر مری استوارت و  لیندا فریدمن

نام بازیگران: هانا سوگیساکی، ریونوسوکه کامیکی، یوکی آمامی، شینوبو اوتاکه

نام شخصیت‌ها:

مری اسمیت: دختر بچه‌ای یازده ساله است که با پیدا کردن گل ساحره قدرت‌ جادویی پیدا می‌کند.

پیتر: پسری همسن و سال مری است که با همدیگر به جستوجوی گربه‌ی گم‌ شده به جنگل می‌روند. مری و پیتر با یکدیگر سر ناسازگاری دارند.

مادام مامبلچوک: مدیر مدرسه جادوگری اندرو است که به خاطر به دست آوردن گل‌ ساحره پیتر و مری را زندانی می‌کند.

عمه شارلوت: مری برای مدتی در کنار عمه‌ی پیرش زندگی می‌کند. عمه شارلوت که در جوانی جادوگر بوده، قصد داشته مادام را از سوءاستفاده از نیروهای جادویی باز دارد؛ بنابراین بذر گل‌ ساحره را می‌دزدد اما در هنگام فرار آن‌ها را گم می‌کند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: استودیو پونوک

جوایز و افتخارات: جایزه آنی 2018

مخاطب اثر: نوجوانان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مری و گل جادوگر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!