• امروز : 23 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن مردِ تک‌مُشتی (فصل ۱ و ۲) (one punch man)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

12 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

927 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه‌ی «مردِ تک‌مُشتی»، سریالی در ژانر اکشن و کمدی در سال 2015 منتشر شده است. داستان در مورد تقابل میان انسان‌ها و هیولاها در یک شهر خیالی است. مردِ تک‌مشتی، یک قهرمان است که تنها با یک مشت می‌تواند هیولاها را نابود کند. او تنها با تمرینات سخت توانسته به این قدرت دست پیدا کند، اما زندگی او بسیار عادی و خالی از شعار‌های قهرمان‌گونه است.

در این سریال قهرمانان چندان با ویژگی‌های مثبت معرفی نمی‌شوند. ناهنجاری‌های جنسی و الفاظ رکیک نیز در صحنه‌هایی از این اثر وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از نسخه‌ی پالایش‌شده استفاده نمایید. این اثر به دلیل امتیاز بالا در خشونت و ترس برای افراد زیر 18 سال مناسب نمی‌باشد.

ژانر : ابرقهرمانی اکشن شونن کمدی

سال 2015 دوفصل، هر فصل 12 قسمتِ 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال «مردِ تک‌مشتی» با اقتباس از مانگایی به همین نام در ژانر اکشن و کمدی ساخته شده است. این انیمه تاکنون در دوفصل منتشر شده است. با انتشار فصل سوم این ارزیابی به‌روزرسانی خواهد شد.

این انیمه، در دنیایی خیالی اتفاق می‌افتد که در آن هیولاهای عجیبی می‌خواهند بر کره‌ی زمین تسلط پیدا کنند. خشونت ناظر به ژانر اثر، فراوانی و شدت بالایی دارد، به‌طوری که همه‌ی قسمت‌ها شامل صحنه‌های درگیری‌ و مبارزه است. به‌علاوه این اثر شامل برهنگی و ناهنجاری‌های جنسی، مانند هم‌جنس‌گرایی در یکی از شخصیت‌هاست و از آنجا که این صحنه‌ها با طنز آمیخته‌اند می‌تواند قبح‌ برخی مسائل را در ذهن فرزندتان بشکند؛  بنابراین توصیه اکید ما، استفاده از نسخه‌ی پالایش‌شده است.

ممکن است مخاطب کم‌سن این پیام را دریافت کند که انسان‌ها بسیار محدودند و هیولابودن خوب است یا آنچنان مذموم نیست؛ چراکه همه‌ی قهرمان‌ها در مقابله با هیولاها شکست می‌خورند و تنها مرد تک‌مشتی است که می‌تواند آنها را نابود کند. در این صورت لازم است والدین با اتکا به شخصیت‌های قهرمان به فرزند خود بگویند که این هوش انسان‌ها بوده که چنین موجوداتی را پدید آورده و انسان‌ها می‌توانند ضعف فیزیکی خود را با تلاش و پشتکار، قدرت ذهنی و خلاقیت خود جبران کنند.

با وجود اینکه هیولاها خرابی‌های زیادی به‌بار می‌آورند، اما گاهی اقدامات آنها توجیه می‌شود؛ مثلا آنها انسان‌ها را در جهت نابودی طبیعت و آلودگی سیاره‌ی زمین مقصر می‌دانند و به‌همین خاطر از بشریت نفرت دارند و می‌خواهند بر زمین مسلط شوند. سایبورگ‌ها در اثر نفرت یک دانشمند نابغه از انسان‌ها به وجود آمده‌اند. لازم است والدین به فرزندان یادآور شوند که هرچند انسان‌ها مسئول آلودگی کره‌ی زمین هستند، اما نفرت از بشریت نمی‌تواند راه حل این مسئله باشد و همانطور که در داستان دیدیم هیولاها مسئول خرابی‌های بزرگتری هستند.

 

خلاصه

به دلیل خشونت و القای حس ترس این اثر مناسب افراد زیر 18 سال نمی‌باشد، به‌علاوه به دلیل برخی ناهنجاری‌ها لازم است والدین برای همه‌ی گروه‌های سنی از نسخه پالایش شده استفاده نمایند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا در واقعیت انسان‌ها محدود و ضعیف هستند؟

چه چیزی می‌تواند یک انسان عادی را به قهرمان تبدیل کند؟

آیا سایتاما به‌عنوان یک قهرمان الگوی خوبی تلقی می‌شود؟

شما به‌غیر از قدرت بدنی، انتظار چه ویژگی‌هایی از قهرمان‌ها دارید؟

چرا سایتاما از قهرمان‌بودن خسته شده است؟

چرا سایتاما از اینکه انسان‌ها را نجات می‌دهد احساس رضایت نمی‌کند؟

خلاصه:  شما انتظار دارید قهرمان‌ داستان‌ها، علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی، چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ آیا ویژگی‌های سایتاما با قهرمان ایده‌آل شما تطابق دارد؟

داستان اثر

سایتاما یک قهرمان خارق‌العاده اما در عین حال انسانی بسیار معمولی است. او تنها با اتکا به تمرینات روزانه به قدرتی دست‌ یافته که هیچ هیولایی با وجود تغییرات ژنتیکی نتوانسته به آن دست پیدا کند. سایتاما معتقد است که انسان‌ها قوی می‌شوند چراکه توانایی تغییر خود را دارند.

در این اثر قهرمان‌ها می‌توانند جاه‌طلب، حریص و به‌دنبال شهرت و ثروت باشند. بعضی از آنها افتخاراتشان را جعل کرده‌اند، برخی ترسو هستند و برخی نیز به‌صورت اتفاقی قهرمان شده‌اند و از طرف مردم مورد تشویق قرار گرفته‌اند، اما شخصیت اصلی داستان با وجود اینکه قهرمانی شکست‌ناپذیر است، خود را یک انسان عادی معرفی می‌کند که برای سرگرمی به قهرمان‌شدن روی آورده است، بنابراین هیچ طمعی برای ثروت و شهرت ندارد. خیلی از کارهای قهرمانانه‌ی او به اسم دیگران ثبت شده و مردم او را نمی‌شناسند و برای او اهمیتی ندارد. سایتاما مانند انسان‌های عادی رفتار می‌کند؛ ویدئوگیم بازی می‌کند، به سوپر مارکت می‌رود و برای از دست‌دادن تخفیف آخر هفته گریه می‌کند. این برخورد عادی او با حوادث رعب‌انگیز اطرافش، بار طنز دارد.

شرح کوتاه معیار: سایتاما، در این داستان ثابت می‌کند که تنها با اتکا به تلاش و پشتکار، می‌توان بر هر محدودیتی فائق آمد اما از طرفی در او ویژگی‌های قهرمانانه و انسان‌دوستانه  بروز نمی‌یابد و هدفش را تنها سرگرمی می‌داند.

جزئیات اثر

کارگردان: شینگو ناتسومه، چیکارا ساکورایی/ Shingo Natsume, Chikara Sakurai

نویسنده: توموهیرو سوزوکی/ Tomohiro Suzuki

نویسنده‌ی مانگا: وان/ one

نام تهیه کننده: Chinatsu Matsui, Nobuyuki Hosoya, Keita Kodama

نام شخصیت ها:

سایتاما (مرد تک‌مشتی): شخصیت اصلی داستان است که با تلاش و تمرین بسیار به یک ابرقهرمانی تبدیل شده‌ است. او تنها با یک مشت می‌تواند هیولاها را از پا در بیاورد.

سایبورگ‌ها (ابرقدرتمندها): هیولاهایی هستند که از طریق آزمایشاتی قدرت فرابشری پیدا کرده‌اند. آنها شکل‌های عجیبی دارند و دشمن انسان‌ها هستند و می‌خواهند با نابودکردن انسان‌ها، قلمروشان را در زمین گسترش دهند.

جنوس: جنوس یک سایبورگ عدالت است که برای جنگ با هیولاها طراحی شده است. او تحت تاثیر قدرت سایتاما قرار می‌گیرد و شاگرد سایتاما می‌شود تا از او الگو بگیرد.

گارو: یک شخصیت ضدقهرمان است که از فصل دوم به داستان اضافه می‌شود. او فکر می‌کند عادلانه نیست که همه‌ قهرمانان را دوست دارند، هیولاها نیز برای هدف خود تلاش می‌کنند. قهرمان‌ها باید علاوه بر مبارزه با هیولاها این بار با گارو نیز بجنگند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Madhouse

مخاطب اثر: نوجوانان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محمدطه زندیان

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

دوقطبی حق و باطل در مرد تک مشت مانند دستگاه کندانسور مدام جابه‌جا می‌شوند! طوری که نمیتوان فهمید حق با انسان هاست یا اینکه گارو درست می‌گوید که چرا همیشه هیولا هه شکست می‌خورند؟ جریان حاکم بر رده بندی قهرمانان مخصوصا در سطح B -نوچه پروری، فخر فروشی، اهمیت ویژه جایگاه و رتبه- نشان می‌دهد که قهرمانان اصلا فراموش کرده‌اند برای چه به میدان آمده‌اند و مبارزه می‌کنند؟؟؟

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مردِ تک‌مُشتی (فصل ۱ و ۲)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!