• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه ماهنامه‌ی دخترانه‌ی نوزاکی (Monthly Girls' Nozaki-kun)

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

738 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«ماهنامه‌ی دخترانه‌ی نوزاکی» انیمه‌ای سریالی محصول سال 2014 ژاپن است. این اثر در ژانر کمدی-عاشقانه داستان چیو ساکوراست که به نوزاکی اومیتارو علاقه دارد، اما پس از ابراز علاقه، نوزاکی او را با طرفدار مانگاهایش اشتباه می‌گیرد و سرانجام این اعتراف به همکاری نوزاکی و ساکورا برای پیش‌بردن داستان مانگا می‌انجامد. این انیمه با توجه به موضوع و پرداخت داستانش بیش‌تر مناسب نوجوانان بالای 15سال است.

ژانر : عاشقانه کمدی

سال 2014 یک فصل، 12 قسمت 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«ماهنامه‌ی دخترانه‌ی نوزاکی» انیمه‌ای سریالی محصول 2014 کشور ژاپن است. این انیمه در 12 قسمت ساخته شده ‌است و فقط بخش کمی از مانگای خود را پوشش می‌دهد. ژانر این انیمه عاشقانه- کمدی، روزمره و فرهنگ اوتاکوست. از آنجایی که به اتفاقات روزمره‌ی شخصیت‌هایش می‌پردازد ریتم آن یکنواخت و آرام است و نباید انتظار اتفاق هیجان‌انگیز یا خارق‌العاده‌ای داشته باشید. این ژانر بیشتر در بین دختران نوجوان طرفدار دارد و با توجه به پرداخت موضوع  و برخی ناهنجاری‌ها دیدن آن را به افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌کنیم.

یکی از زیر ژانرهای این انیمه فرهنگ اوتاکوست. افرادی که مخاطب جدی و سرسخت انیمه هستند، در فرهنگ ژاپنی به «اوتاکو» معروف‌اند. مفهوم اوتاکو در ژاپن ابتدا بار معنایی منفی داشت و در مورد افرادی با علاقه‌های افراطی خاص به‌کار می‌رفته است، اما در دهه‌های اخیر به اصطلاحی عمومی و یک خرده‌فرهنگ تبدیل شده که افراد زیادی را به یکدیگر نزدیک کرده است. اصطلاح اوتاکو در توصیف شخصی استفاده می‌شود که علاقه‌ی زیادی به انیمه، مانگا و بازی‌های ویدئویی ژاپنی نشان می‌دهد و زمان، پول و انرژی زیادی را برای آن صرف می کند. در این انیمه از اصطلاحات اوتاکویی زیادی استفاده ‌می‌شود مانند: مانگا، شوجو، یاندره، بتاکردن و... . اگر شما هم در خانه فرزندی دارید که به دنیای انیمه علاقه‌مند است پیشنهاد می‌شود با زبان این دنیا آشنا بشوید تا بتوانید راحت‌تر با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و همینطور از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید در همین سایت به دنبال یادداشت‌ها و مقاله‌هایی در این باره مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنید.

فضای انیمه و شخصیت‌ها کمی غیرعادی است. مثلا میکوشیبا با اینکه پسر است، مدل نوزاکی برای شخصیت دختر داستانش است و سئو با اینکه دختر است مدل یکی از شخصیت‌های فرعی پسر داستان نوزاکی است. بنابراین نقش‌آفرینی جنسیتی در این انیمه گاهاً وارونه است و باعث می‌شود گاهی مخاطب میان نقش‌ها سردرگم شود.

همچنین با توجه به ژانر عاشقانه‌ی اثر، روابط دختران و پسران خیلی عادی نشان داده ‌می‌شود. مثلا ماندن ساکورا برای کارکردن در خانه‌ی نوزاکی که به تنهایی زندگی می‌کند به شکل عادی نشان داده ‌شده که با فرهنگ غالب ما در تناقض است. اگر از جمله خانواده‌های حساس در این زمینه هستید به این نکته توجه کنید.

خلاصه: این اثر شاید بهانه‌ی خوبی برای مطالعه درباره‌ی انیمه و اصطلاحات آن باشد تا بیشتر با آن آشنا شوید و از آسیب‌ها و مزیت‌های آن باخبر شوید.

 

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نظرت درمورد مدل همکاری نوزاکی و ساکورا چیست؟ به نظرت مدل پرداختن به شخصیت‌های داستان عجیب نبود؟ چرا؟ چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود یک نفر دوست خوبی باشد؟ چقدر با اصطلاحاتی که در انیمه گفته شد آشنایی داری؟   خلاصه : چقدر درمورد انیمه و فرهنگ اوتاکو اطلاعات داری؟

داستان اثر

تمام شجاعتت را جمع کنی تا به یک پسر ابراز علاقه کنی و در جوابش امضا بگیری؟ این شروع داستان چیو ساکوراست که بعد از کلنجاررفتن با خودش به نوزاکی اومیتارو ابراز علاقه می‌کند، اما نوزاکی او را با طرفدارش اشتباه می‌گیرد و به او امضا می‌دهد. ساکورا سعی ‌می‌کند سوءتفاهم ایجاد شده را رفع کند، اما این بار هم نوزاکی فکر می‌کند ساکورا برای کمک‌کردن به او داوطلب شده‌ است و استقبال می‌کند. ساکورا بالاخره متوجه ‌می‌شود که نوزاکی با نام مستعار یومنه ساکیکو برای مجله‌ای مانگا می‌کشد و برای اینکه به او نزدیک شود شروع به کمک‌کردن به او می‌کند.

هر قسمت از این انیمه داستانی جداگانه دارد. در قسمت بعد ساکورا متوجه می‌شود اشخاص دیگری هم به نوزاکی کمک می‌کنند. یکی از آنها میکوشیباست. ساکورا و میکوشیبا در ابتدا با هم چالش‌های زیادی داشتند، اما درنهایت با هم کنار می‌آیند. در قسمت چهار نوزاکی عنوان می‌کند که شخصیت دختر داستان را از شخصیت میکوشیبا الهام گرفته‌ است و الان برای دیگر شخصیت‌ها نیاز به مدل‌های دیگری دارد. ساکورا دوست خود سئو را پیشنهاد می‌دهد و میکوشیبا هم کاشیما را معرفی می‌کند. هر دوی آنها شخصیت‌های عجیبی دارند که نوزاکی را گیج می‌کنند. در همین قسمت ساکورا متوجه می‌شود که هوری سنپای هم به نوزاکی کمک می‌کند. اما در عوض کمک کردن به نوزاکی از او می‌خواهد که برای انجمن تئاتر نمایشنامه بنویسد تا کاشیما ستاره‌ی صحنه باشد ولی این مطلب باید به‌عنوان راز حفظ شود.

 قسمت چهارم به بیان مشکلات ماکوشیبا می‌پردازد. اینکه او از اول فردی کم‌رو و حساس بود، اما با یک بازی ویدئویی تمرین می‌کند تا بتواند شخصیت اجتماعی‌تری داشته‌ باشد تا حدودی در این امر موفق است، اما همچنان پس از به زبان‌‌آوردن برخی کلمات از گفته‌ی خود پشیمان و شرم‌زده می‌شود و هنوز نمی‌تواند به درخواست افراد نه بگوید و خود را در دردسر می‌اندازد.

در قسمت پنجم نوزاکی ابتدا درمورد ویراستار قبلی خود و مشکلاتی که با او داشت صحبت می‌کند و به ساکورا می‌گوید که ویراستار فعلی را خیلی دوست دارد و به او احترام ‌می‌گذارد. در همین زمان ویراستار به او زنگ می‌زند و می‌گوید که نتوانسته به خوبی به احساسات شخصیت دختر داستان بپردازد برای همین نوزاکی تصمیم می‌گیرد یک روز به عنوان مامیکو (شخصیت دختر مانگا) رفتار ‌کند تا بتواند احساسات را واقعی‌تر ترسیم‌ کند.

در قسمت ششم شخصیت جدیدی وارد داستان می‌شود که اسمش هیروتاکاست و عضو انجمن بسکتبال است. او از دست اذیت و آزارهای سئو پیش نوزاکی شکایت می‌کند و می‌گوید نمی‌تواند بخوابد. نوزاکی به او صدای ضبط‌شده‌ی سئو را می‌دهد و او به راحتی می‌تواند بخوابد.

در قسمت هفتم نوزاکی زودتر از موعد کارش را تمام می‌کند، اما هیچ سرگرمی‌ای ندارد بنابراین ساکورا سعی ‌می‌کند او را سرگرم کرده و تا حدی او را از فضای کار جدا ‌کند.

 در قسمت هشتم کاشیما از اینکه هوری توجه سابق را به او ندارد ناراحت است و به طور اتفاقی مانگای نوزاکی را در دست او می‌بیند. او که نمی‌داند هوری با نوزاکی همکاری می‌کند دچار سوءتفاهم می‌شود و دست به کارهای عجیبی می‌زند تا دوباره توجه او را به خود جلب کند.

قسمت نهم با باران شروع می‌شود و نوزاکی به این فکر می‌کند که چطور از این روز بارانی برای پرداختن به داستانش استفاده کند. در بخش دوم نوزاکی به یکی از همکارانش کمک می‌کند تا بتواند از پس انتظارات غیرمنطقی ویراستارش بربیاید.

 ویراستار نوزاکی در قسمت 10 از او می‌خواهد که به روابط فرعی در داستان بیشتر بپردازد ولی نوزاکی رابطه‌ی فرعی داستان را از سئو و هیروتاکا الهام گرفته ‌است و بنابراین سعی می‌کند آنها را به سینما بفرستد تا بتواند از ماجرای آن در داستانش استفاده ‌کند.

در قسمت یازدهم نوزاکی حس می‌کند داستانش هیچ هیجان خاصی ندارد به همین دلیل دنبال یک هیجان خاص می‌گردد و حتی به صورت عملی هم چندتایی را روی ساکورا امتحان می‌کند مانند شعبده‌بازی‌کردن، اما در این کار زیاد موفق نیست.

 ماجرای قسمت آخر به این شکل است که ساکورا پس از پنج ماه از گذشت ولنتاین، شکلاتی را که برای نوزاکی آماده کرده ‌بود اما برای دادنش ناموفق بود را در یخچال پیدا می‌کند و این بار سعی ‌می‌کند که موفق‌تر عمل ‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان: Takeshita Ryouhei, Yamazaki Mitsue / یامازاکی میتسو، تاکشیتا ریوهی

نویسنده: -

نام تهیه کننده: -

نام بازیگران: , Nakahara Mai, okamoto Nobuhito, Ozawa Ari Ono Yuuki

نام شخصیت ها:

چیو ساکورا: دختری دبیرستانی که عاشق یکی از هم‌کلاسی‌هایش به‌نام نوزاکی شده‌ است. چیو دختری احساساتی با تخیلات قوی است. او در انجمن هنر عضو است و به‌خوبی نقاشی می‌کشد به‌همین دلیل به‌عنوان دستیار نوزاکی شروع به کار می‌کند.

نوزاکی اومیتارو: نوزاکی پسری 17ساله است که با نام مستعار یومنه ساکیکو در مجله‌ای مانگا می‌کشد و منتشرمی‌کند. او قد بلند است و ظاهری مردانه دارد. با اینکه نویسنده‌ی داستان‌های عاشقانه است، اما در مسائل عاطفی هیچ سررشته‌ای ندارد.

یو کاشیما: کاشیما دختر محبوب مدرسه است و به او لقب شاهزاده‌ی مدرسه را داده‌اند. رفتار کاشیما مانند یک شاهزاده درخشان است برای همین همیشه دور او پر از دختر است که برای به‌دست آوردن او رقابت‌ می‌کنند؛ به‌همین دلیل مورد حسادت پسرها قرار می‌گیرد. او در انجمن تئاتر عضو است و به ارشد خود یعنی هوری ماسایوکی علاقه دارد.

میکوتو میکوشیبا: میکوتو دوست نزدیک نوزاکی است که به او در کشیدن مانگا کمک ‌می‌کند. ناگفته نماند که به‌دلیل شخصیت حساس و زودرنجش، نوزاکی شخصیت دختر داستانش را از او الهام گرفته‌ است. میکوتو معمولا به چیزی که نیست تظاهر می‌کند و زود از رفتارش خجالت‌زده می‌شود، با این حال شخصیت محبوبی در مدرسه است.

یوزوکی سئو: یوزوکی دوست نزدیک چیو ساکوراست. او برخلاف ساکورا شخصیتی پرشور دارد. یوزوکی ورزشکار است و صدای بسیار خوبی هم دارد برای همین در انجمن موسیقی به او لقب لورلای دنیای موسیقی داده‌اند. او بدون فکر و توجه حرف می‌زند، برای همین بیشتر اوقات افراد از دستش عصبانی‌اند.

هیروتاکا واکاماتسو: هیروتاکا پسر سال اولی است که در تیم بسکتبال فعالیت‌ می‌کند. او حساس و مهربان است و مدام توسط یوزوکی اذیت ‌می‌شود، برای همین از او خوشش نمی‌آید و سعی ‌می‌کند انتقام بگیرد. هیروتاکا به‌خاطر یوزوکی گرفتار بی‌خوابی شده، اما بی‌خوابی‌اش با صدای آواز یوزوکی درمان می‌شود ولی نمی‌داند که لورلای همان یوزوکی ‌است. او نیز به نوزاکی برای کشیدن مانگا کمک می‌کند.

هوری ماسایوکی: هوری سال سومی است و در انجمن تئاتر مشغول است. او با اینکه استعداد زیادی دارد اما به دلیل اینکه قدش کوتاه است دیگر نمی‌تواند نقشی بازی کند، در عوض تمام امیدش به کاشیماست و برای اینکه نواکی نمایشنامه‌های کاشیما را بنویسد به او کمک می‌کند. هوری شخصیتی مسئولیت‌پذیر دارد و اغلب به‌خاطر رفتار‌های کاشیما مضطرب است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Doga kobo

جوایز و افتخارات:

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ماهنامه‌ی دخترانه‌ی نوزاکی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!