• امروز : 28 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن شیطان‌کش ۱: کیمتسو نو یائیبا (Demon slayer: Kimetsu no Yaiba )

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2392 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

تانجیروی 15ساله‌ برای امرار معاش از کوه پایین می‌رود و وقتی بازمیگردد با بدن‌های غرق در خون مادر و خواهر برادرنش روبه‌رو می‌شود. تنها نزوکو بود که هنوز نفس می‌کشید. او را ناامیدانه به دوش می‌کشد تا نجات دهد، اما زمانی که نزوکو به او حمله می‌کند متوجه ‌می‌شود خواهرش دیگر انسان نیست و تبدیل به شیطان شده ‌است. اما او با شیاطین دیگر فرق می‌کند و به انسان‌ها حمله نمی‌کند و از آنها محافظت می‌کند. «شیطان‌کش» روایت این خواهر و برادر است که برای محافظت از یکدیگر و برای نجات خود و باقی انسان‌ها دوشادوش یکدیگر مبارزه می‌کنند و صحنه‌های حماسی و احساسی زیبایی را می‌آفرینند. خشونت و ترس این اثر بالاست و تماشای آن به افراد زیر 15سال توصیه نمی‌شود. تاکنون یک سینمایی و یک سریال 12 قسمتی دیگر به عنوان دنباله‌ی این اثر منتشر شده ‌است.

ژانر : اکشن شونن فانتزی

سال 2019 فصل اول، 26 قسمت 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 9 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«شیطان‌کش: کیمتسو نو یائیبا» انیمه‌ای سریالی محصول سال 2019 کشور ژاپن است. این انیمه در ژانر فانتزی، اکشن و شونن توانسته نه‌تنها نظر نوجوانان و جوانان را جلب کند، بلکه با پیشی‌گرفتن از انیمه‌ی «شهر اشباح» لقب پرفروش‌ترین انیمه‌ی تاریخ را از آن خود کند. تا سال 2022 یک سینمایی به‌نام «شیطان‌کش: قطار بی‌نهایت» و سریالی 12 قسمتی «شیطان‌کش: منطقه‌ی سرگرمی» منتشر شده ‌است که هر دو دنباله‌ی این انیمه هستند.

به‌دلیل تفاوت شدت خشونت، ترس و ناهنجاری در سری‌های بعدی این انیمه، ارزیابی آنها را می‌توانید در همین سایت مطالعه بفرمایید: سینمایی شیطان‌کش: قطار موگن و فصل دوم شیطان‌کش: منطقه‌ی سرگرمی.

ژانر فرعی تاریخی، از دیگر ژانرهای این انیمه است. داستان این سریال در برشی از تاریخ ژاپن اتفاق می‌افتد و یکی از دلایل اقبال به این انیمه وجود نشانه‌هایی است که روح فرهنگ ژاپن در آن جریان دارد. شما با دیدن کاتانا و مبارزات جنگجویان می‌توانید با روحیات سامورایی‌ها آشنا شوید و همچنین با دیدن جزئیات دقیقی مانند طراحی ساختمان‌ها، شهرها و لباس‌ها به درون انیمه و دنیای آن کشیده شوید.

شاید شیطان‌کشی یکی از پرتکرار‌ترین موضوعات تاریخ انیمه باشد و با خود فکر کنید چه چیزی ممکن است این انیمه را از سایر انیمه‌هایی در این ژانر متمایز کند؟ شیطان‌کش سریال تأمل‌برانگیزی است که فقط برای سرگرمی یا هیجان‌زده‌شدن ساخته‌ نشده‌ است. این سریال قطعاً قلب مخاطب را با داستان‌هایی که در پس هر مبارزه‌ دارد درگیر می‌کند. تانجیرو به لطف پیوند خانوادگی عمیقش قادر به درک انسان‌ها و همدلی با آنهاست. او بسیار مهربان است تا جایی که حتی برای شیاطین هم دل می‌سوزاند. شیاطین این سریال تنها موجوداتی تهی‌مغز که برای فساد و خون ریختن دست و پا می‌زنند، نیستند. آنها اسیر درد و رنجی هستند که ناامیدانه در آن غرق شده‌اند و انسانیتشان را از یاد برده‌اند. شمشیر تانجیرو نیز نه برای نفرت و انتقام، بلکه برای رهاکردن آنها از این درد و رنج فرود می‌آید. تانجیرو می داند عذابی که شیاطین به دیگران وارد کرده‌اند، عذاب درونی آنها را بی‌اعتبار نمی‌کند. او برای انسانیت آنها احترام قائل است به طوریکه مواظب است روی دست‌نوشته‌هایشان پا نگذارد و یا امانع لگدمال شدن جسد بی‌جان آنها توسط دیگر شیطان‌کش‌ها می‌شود.

 سازندگان این سریال شیاطین را موجوداتی قابل درک و همدل به تصویر کشیده‌اند، اما با ظرافت تمام مواظب‌اند که عذاب قربانیان آنان کوچک شمرده نشود یا رنج و عذابشان توجیه جنایاتشان نشود. ظرافت شگفت‌انگیز دیگر سازندگان این انیمه قطعا طراحی شخصیتی مانند تانجیروست که شمشیرش را نه با سنگدلی بلکه با محبت و به رسمیت‌شناختن انسانیتشان به حرکت درمی‌آورد. او می‌داند اگر روحش با نفرت از آنها پوشیده‌ شود از کشتن آنها لذت خواهد برد و این سرآغاز سقوط اوست. در این بین قطعاً وجود نزوکو به عنوان خواهری که تبدیل به شیطان شده به تانجیرو کمک می‌کند تا از ذره ذره انسانیتش محافظت کند و آن را بیشتر رشد دهد.

از دیگر نکات این انیمه وجود شخصیت‌هایی است که وقتی کنار تانجیرو قرار می‌گیرند تو ذوق می‌زنند. یکی زنیتسویی که مدام در حال فرار است و دیگری اینوسکه‌ای که تقریباً از احساسات انسانی هیچ نمی‌فهمد. رفته‌رفته اما شاهد رشد این شخصیت‌ها در کنار تانجیرو هستیم و رشدی که در سری‌های بعدی انیمه حتی بیشتر به‌چشم می‌آید و این دو را به شخصیت‌های محبوب و قابل اتکایی تبدیل می‌کند. وجود این دو شخصیت باعث می‌شود تا شاید بیشتر به روابط خودمان دقت کنیم. اینکه آیا دوستانی در اطرافمان داریم که باعث رشد ما شوند؟ آیا خودمان فردی هستیم که ضعف را در وجودمان بپذیریم و برای از بین‌بردن آن تلاش کنیم؟ آیا شخصی را در زندگی‌مان داریم که تحسینش کنیم و سعی کنیم فاصله‌مان را با او کم کنیم؟

در دنیای شیاطین و انسان‌ها همه چیز متفاوت است. روابط بین شیاطین برپایه‌ی دروغ، تهدید، وحشت و... بنا شده ‌است. شیاطین درکنار هم جمع نمی‌شوند و گروه تشکیل نمی‌دهند و اگر هم گروهی تشکیل دهند پیوندی جعلی و دروغین دارند؛ مانند خانواده‌ای که رویی دور خودش جمع کرده ‌بود. روابط انسان‌ها اما ظرافت‌های بیشتری دارد. رابطه‌ی میان شیطان‌کش‌ها و رهبرشان براساس احترام و درک متقابل فوق‌العاده است. رابطه‌ی میان نزوکو و تانجیرو سرشار از عشقی است که باعث می‌شود برای محافظت از یکدیگر از محدودیت‌هایشان فراتر روند. یکی دیگر از نکات انیمه شاید این باشد که مواظب پیوندهایمان باشیم. روابط، نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و اگر این دو عنصر وجود نداشته‌ باشد ممکن است ما هم گرفتار یکی از همین روابط شیطانی شویم.

خلاصه: «شیطان‌کش» سریالی که قرار است قلب و ذهن شما را درگیر ظرافت پیوندهایی کند که با انسان‌ها بسته‌اید. 

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با کدام یک از شخصیت‌های این انیمه ارتباط برقرار کردی؟ به خاطر چه ویژگی‌ای؟

آیا از ضعف‌های خودت آگاهی داری؟ برای رفع آن چه می‌کنی؟

نظرت درمورد احساساتی مثل خشم چیست؟ به نظرت می‌تواند مفید هم باشه؟ چطور؟

چه ویژگی‌ای در تانجیرو وجود دارد که باعث می‌شود دیگران روی او حساب کنند؟

آیا دوستی داری که باعث رشد تو شود؟

خلاصه: آیا درد و رنج دلیل موجهی برای آزار دیگران است؟ چرا؟

داستان اثر

تانجیروی 15ساله از کوه پایین می‌رود و وقتی بازمی‌گردد، خانه و مادر و 5 خواهر و برادرش را غرق در خون و تکه‌تکه می‌بیند و در این بین تنها نزوکو بود که نفس می‌کشید. تانجیرو گیج و سردرگم در حالیکه در غم و ترس دست و پا می‌زند خواهرش نزوکو را به دوش می‌کشد تا نجاتش دهد، اما نزوکو به او حمله می‌کند. تانجیرو سردرگم‌تر از قبل سعی می‌کند نزوکو را به خودش بیاورد، اما در همین هنگام یک مرد با کاتانا سر می‌رسد و به نزوکو حمله می‌کند. تانجیرو تلاش می‌کند تنها کسی که برایش مانده‌ است را نجات دهد که مرد «گیو» به او می‌گوید: (خواهرت دیگر انسان نیست و تبدیل به شیطان شده. او خطرناک است و باید کشته ‌‌شود.) تانجیرو وقتی می‌بیند التماس‌هایش جواب نمی‌دهد به گیو حمله ‌می‌کند و آسیب می‌بیند. در همین لحظه نزوکو برای نجات تانجیرو خیز برمی‌دارد. گیو پس از دیدن این صحنه دچار تردید می‌شود و نزوکو را نمی‌کشد. او تانجیرو و خواهرش را به سمت اوراکوداکی ساکونجی که هاشیرای سابق و استاد خودش است راهنمایی می‌کند تا به آنها کمک کند.

 ساکونجی آن دو را قبول می‌کند و تانجیرو تحت سخت‌ترین تمرینات قرار می‌گیرد تا شکارچی شیطان شود و در آزمون شیطان‌کش قبول شود. پس از دوسال تانجیرو در آزمون قبول می‌شود و رسماً وارد سپاه ‌شیطان‌کش می‌شود. از آن پس ماموریت‌های آنان شروع می‌شود و تانجیرو و نزوکو علاوه بر کشتن شیاطین به‌دنبال سرنخ‌هایی از موزان هم می‌گردند.

در یکی از ماموریت‌ها تانجیرو با شیطانی به نام «تامایو» آشنا می‌شود که برعکس باقی شیاطین رفتار می‌کند. او پزشک است و به تانجیرو قول همکاری برای مداوای خواهرش را می‌دهد به شرطی که بتواند خون یکی از دوازده کیزوکی را برای او بیاورد.

در ماموریت بعدی تانجیرو با «اینوسکه» و «زنیتسو» دو عضو دیگر سپاه آشنا می‌شود و باهم همسفر می‌شوند. ماموریت بعدی آنان در یک جنگل است جایی که شیطان‌کش‌های بی‌شماری از بین رفته‌اند. آنها در این جنگل با یکی از اعضای دوازده کیزوکی روبه‌رو می‌شوند که گروهی را تحت عنوان خانواده برای خود جمع کرده ‌است. تانجیرو و نزوکو در این مبارزه قدرت‌های جدیدی از خود نشان می‌دهند. پس از پایان مبارزه تانجیرو و نزوکو دستگیر و به مقر فرماندهی برده می‌شوند. هاشیراها با هم متفق‌القول‌اند که نزوکو باید کشته و تانجیرو برای این کارش سخت مجازات شود. با ورود رئیس شیطان‌کش‌ها قائله می‌خوابد و آن دو تبرئه می‌شوند. تانجیرو و همسفرانش برای درمان و تمرین‌کردن در مقر می‌مانند و در این مدت تانجیرو از هاشیرایی درمورد قدرت تازه‌ی خودش که تنفس آتش است سوال می‌پرسد. هاشیرای حشره می‌گوید: (اگر کسی در این‌باره اطلاعات داشته باشد، او کسی جز هاشیرای شعله نیست و او الان در ماموریت است.) تانجیرو و همسفرانش راهی ماموریت تازه‌ای می‌شوند که هاشیرای شعله نیز در آن حضور دارد. داستان این سریال اینجا به پایان می‌رسد و دنباله‌ی آن در سری‌های بعد ساخته ‌شده است.

جزئیات اثر

کارگردان: سوتوزاکی هارو/ Sotozaki, Haruo

نویسنده: Ufotable

نویسنده مانگا: کویوهارو گوتوگه/ Koyoharu Gotouge

نام تهیه کننده: Aniplex, Shueisha

نام بازیگران: Hanae Natsuki, Shimono Hiro, Matsuoka Yoshitsugu, Kitou Akari

نام شخصیت ها:

کامادو تانجیرو: پسری با موهای قرمز و زخمی روی پیشانی که حس بویایی قوی دارد. تانجیرو پسری مهربان، بااراده و مسئولیت‌پذیر است. تمام خانواده‌ی او توسط یک شیطان در عرض یک روز کشته ‌می‌شوند و تنها خواهرش زنده می‌ماند، اما او هم تبدیل به شیطان شده ‌است. او قصد دارد خواهرش را نجات دهد و زنجیره‌ی غم را پاره ‌کند به‌همین دلیل وارد سپاه شیطان‌کش می‌شود. او از نیروی آب برای مبارزاتش استفاده‌ می‌کند.

کامادو نزوکو: نزوکو دختری سخت‌کوش و مهربان است. او خواهر تانجیروست و تنها بازمانده از خانواده‌ی او به‌شمار می‌رود. اما او تبدیل به شیطان شده‌ است ولی یک تفاوت با باقی شیاطین دارد؛ نزوکو انسان نمی‌خورد و با خوابیدن نیروی خود را به دست می‌‌آورد. او برخلاف طبیعتش عمل‌ می‌کند و در کنار برادرش از انسان‌ها محافظت می‌کند. او توانایی سخن‌گفتنش را بعد از تبدیل از دست‌ داده و یک چوب بامبو در دهانش قرار دارد. نزوکو مانند برخی شیاطین قدرتمند از هنر خونی شیطانی بهره‌مند است.

آگاتسوما زنیتسو: زنیتسو یکی از افراد سپاه شیطان‌کش است. او از نیروی رعد برای مبارزاتش استفاده می‌کند و به‌خاطر حادثه‌ای رنگ موهایش به زرد تغییررنگ می‌‌دهد. او فردی مضطرب و ترسوست و مدام در حال منفی‌بافی است. زنیتسو در زمان مبارزات ناگهان از هوش می‌رود و در حالت ناهشیار مبارزه می‌کند. او مبارز خوبی است به‌شرط آنکه بیدار نباشد. زنیتسو همسفر و دوست تانجیرو می‌شود و تحت تاثیر شخصیتش قرارمی‌گیرد. او علاقه‌مند به برقراری رابطه‌ی عاطفی ‌است و از نزوکو خوشش می‌آید. ناگفته نماند که او شنوایی بسیار قوی‌ای دارد.

هاشیبارا اینوسکه: اینوسکه هم عضو دیگری از سپاه شیطان‌کش است. او به‌دلیل بزرگ‌شدن در کوهستان خویی حیوانی دارد و حتی یک ماسک گراز روی سرش است. اینوسکه فردی کله‌شق و گستاخ است و حتی متوجه احساسات انسانی نمی‌شود. شخصیت او به‌خاطر دوستی با تانجیرو دستخوش تغییر می‌شود، هرچند در ابتدا تانجیرو را رقیب خود می‌داند و سعی می‌کند او را شکست‌ دهد. اینوسکه با اینکه صدای مردانه و کلفتی دارد، اما صورتش به ظرافت و زیبایی یک دختر است و این تنها مؤلفه‌ای است که او از آن شرمسار است.

کیبوتسوجی موزان: موزان اولین شیطانی است که به‌وجود آمده. کسی از ماهیت او خبر ندارد و باقی شیاطین از خون او به‌وجود آمده‌اند. شخصیت موزان پر از رمز و راز است. او با قدرتش و با تهدید و ارعاب تمام شیاطین را تحت سلطه و کنترل خود دارد. هرچند در کنترل چند شیطان ناکام مانده‌ است. موزان می‌تواند تغییر چهره دهد؛ در ابتدای این فصل او شبیه به مایکل جکسون لباس می‌پوشد و یک مرد است اما در قسمت پایانی سریال خود را به شکل زنی با لباس سنتی ژاپنی درمی‌آورد. موزان قدرت زیادی دارد و هدف شیطان‌کش‌ها از بین بردن اوست.

تامیوکا گیو: شیطان‌کش رده‌بالایی که ظاهری سرد دارد و از شیاطین بی‌نهایت بیزار است. اما با دیدن تانجیرو و خواهرش در کشتن نزوکو تردید می‌کند و آنها را به سمت استادش راهنمایی ‌می‌کند تا کمکشان کند. گیو هم مانند تانجیرو از نیروی آب استفاده می‌کند.

اوراکوداکی ساکونجی: او هاشیرای بازنشسته‌ایست که استاد گیو بوده. او تانجیرو را برای شیطان‌کش‌شدن آموزش می‌دهد و نزوکو را هیپنوتیزم می‌کند تا انسان‌ها را مانند خانواده‌ی خود در نظر بگیرد و از آنها محافظت کند.

تامایو: یکی از شیاطینی که تحت سلطه‌ی موزان نیست و موزان قصد از بین‌بردن او را دارد. او پزشک است و حدود 200 سال دارد. تامایو علیه موزان فعالیت می‌کند و برای بقا تنها از خونی که از انسان‌ها خریداری می‌شود استفاده می‌کند. او به تانجیرو قول کمک می‌دهد تا خواهرش را درمان کند. تامایو قدرت دیگری دارد که آن را هنر خون شیطانی می‌نامند.

شیاطین: موجوداتی که از گوشت و خون انسان تغذیه می‌کنند. آنها قدرت فیزیکی قابل توجهی دارند و زخم‌هایشان به‌راحتی درمان می‌شود. بعضی ازشیاطین قدرت‌های فراطبیعی دیگری هم دارند که با نام هنر شیطانی خونی شناخته‌ می‌شود. آنها فقط با نور خورشید یا بریده‌شدن سر با شمشیری مخصوص کشته ‌می‌شوند همچنین گیاه گلیسین هم برای آنها سم است.

12 کیزوکی: شیطان‌های رده‌بالایی که بیشتر از باقی شیاطین به موزان نزدیک هستند و به‌دلیل وجود خون بیشتری که از موزان دریافت می‌کنند بی‌نهایت قدرتمند هستند. رده‌بندی آنها به صورت 6 کیزوکی بالا و 6 کیزوکی پایین است. رده‌ی آنها به‌شکل خالکوبی‌ای در چشمانشان درج شده‌ است.

هاشیرا: شیطان‌کش‌های رده‌بالایی که مهارت زیادی دارند و توانسته‌اند یک کیزوکی را حداقل شکست بدهند. در حال حاضر سپاه شیطان‌کش 9 هاشیرا با قدرت‌های متفاوت دارد. هاشیرای شعله، صدا، عشق، سنگ، مه، باد، آب، حشره و مار.  وردآآووو

 

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: ufotable/ یوفوتبل

جوایز و افتخارات: برنده‌ی جایزه‌ی بهترین انیمیشن تلویزیونی در فستیوال انیمه توکیو 2020

مخاطب اثر: نوجوان و بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سحر سهرابی

۲۵ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 11 +

این فیلم فوق العاده

بزرگسال

توسط : سحر سهرابی

۲۵ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 11 +

این فیلم فوق العاده

بزرگسال

توسط : کامادو تانجیرو

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 1 +

خیلی عالیه مخصوصا فصل۳ که خیلی خفنه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شیطان‌کش ۱: کیمتسو نو یائیبا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!