• امروز : 28 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن شیطان‌کش: قطار موگن (Demon Slayer: Mugen Train)

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2533 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه‌ی سینمایی «شیطان‌کش: قطارموگن» محصول سال 2020 کشور ژاپن اثری در ژانر اکشن و فانتزی است. این انیمه دنباله‌ی سریال «شیطان‌کش: کیمتسو نو یائیبا- 2019» است که لقب پرفروش‌ترین انیمه‌ی تاریخ را از آن خود کرد. این‌بار تانجیرو به همراه دوستانش راهی ماموریتی می‌شود که قبل از آن به هاشیرای شعله، رنگوکو، محول شده ‌است. او برای کمک به رنگوکو و همچنین پیداکردن پاسخ پرسش خود به سوی هاشیرای شعله می‌رود. شیطانی که باید با آن مبارزه کنند شیطان ضعیفی نیست و از روشی عجیب برای قربانی‌کردن انسان‌ها استفاده می‌کند. مانند سری قبل این سینمایی هم خشونت و ترس بالایی دارد پس دیدن آن را به افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌کنیم.

ژانر : اکشن شونن فانتزی

سال 2020 116 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 11 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 «شیطان‌کش:قطارموگن» سینمایی در ژانر اکشن و فانتزی، محصول سال 2020 کشور ژاپن است. این سینمایی دنباله‌ی انیمه‌ی سریالی «شیطان کش: کیمتسو نو یائیبا» محصول 2019  و همچنین پل ارتباطی میان فصل اول و فصل دوم این انیمه است که نکات مهمی را در خود جای داده ‌است.

این سینمایی توانست دومین فیلم پرفروش آمریکا شود و همچنین لقب پرفروش‌ترین انیمه را از دست سازنده‌ی انیمه‌ی سینمایی «شهراشباح» برباید. اگر فصل اول این انیمه را ندیدید پیشنهاد می‌شود، پس از خواندن ارزیابی‌اش در همین سایت، آن را مشاهده کنید زیرا این سینمایی یک راست سر اصل مطلب می‌رود و خود را بار دیگر درگیر معرفی شخصیت‌ها و دیگر نشانه‌های داستان نمی‌کند.

از آنجایی که این انیمه در بستر تاریخی اتفاق می‌افتد بار دیگر دقت در جزئیات تاریخی مانند طراحی قطاری که تا اواخر فیلم صحنه‌ی نزاع و درگیری شخصیت‌هاست را به رخ تماشاچی می‌کشاند. از دیگر نکات اثر این است که فرآیند رشد شخصیت‌ها که در فصل اول شروع شده‌ بود ادامه پیدا می‌کند و حتی در پایان داستان و با مرگ هاشیرای شعله سمت و سویی جدی‌تر می‌گیرد.

ما این‌بار برخلاف سری قبل با شیطانی روبه‌رو نیستیم که همدلی‌مان را برانگیزد، بلکه  روش نفرت‌انگیزش موجب خشم ما ‌می‌شود. انمو شیطانی که روش از بین‌بردن قربانیانش اگرچه با خشونت کم‌تری همراه است، اما ناجوانمردانه‌تر است. او از حسرت‌ها و آرزوهای انسان‌ها به نفع خودش استفاده ‌‌می‌کند و انسان‌ها را به سخره می‌گیرد و از دیدن چهره‌ی آنان در ناامیدی لذت می‌برد. تانجیرو زمانی که به‌خاطر طلسم انمو به خواب می‌رود می‌تواند پس از چندسال فرصت کند دلتنگ شود، حسرت بخورد و عذاب وجدان داشته‌ باشد. احساساتی که مجبور بود برای چند صباحی خاموش کند چون کارهای واجب‌تری مانند محافظت و برگرداندن نزوکو داشت. انمو احتمالاً فکر می‌کرد این احساسات، تانجیرو را فلج خواهد کرد و کارش تمام می‌شود اما تانجیرو حتی در رویا هم خودش را گم نکرده ‌بود. گذشته‌اش او را به زانو در نمی‌آورد، بلکه او را  بیشتر به سمت جلو هل می‌دهد. به همین دلیل انمو از راه دیگری وارد می‌شود و این‌بار خانواده‌ی تانجیرو را با ظاهری خون‌آلود و سرزنشگر در برابر چشمانش ظاهر می‌کند. تحریف این چنینی از خانواده‌ای که تانجیرو آنها را عاشقانه دوست ‌می‌داشت و در تمام لحظاتش کنار خود حس می‌کرد، باعث می‌شود تانجیرو شمشیرش را نه برای پایان‌دادن به درد و رنج انمو، بلکه بر اثر خشم پایین بیاورد.

مبارزه با انمو وجه دیگری هم دارد. این مبارزه برای به چالش‌کشیدن قدرت فیزیکی قهرمانان داستان نیست، بلکه قرار است قدرت روانی آنان را بسنجد. آکازا و انمو هر دو انسان‌ها را موجوداتی ضعیف با قلبی شکننده می‌خوانند. با دیدن ماموران قطار که برای دیدن رویای خوش در خدمت انمو قرار می‌گیرند یا بچه‌هایی که برای فرار از زندگی دردناکشان به رویا پناه می‌برند و حاضر به کشتن شیطان‌کش‌ها می‌شوند، می‌توان گفت احتمالا شیاطین اشتباه نمی‌کنند. انسان‌ها موجوداتی با قلب ضعیف و خواسته‌هایی خودخواهانه هستند که می‌توان آنها را توسط امیالشان کنترل‌ کرد، اما وجود شخصیت‌هایی مانند تانجیرو و رنگوکو حتی شیاطین را هم به فکر فرومی‌برد. این قدرتِ بی‌نهایت برای نجات زندگی فردی غیر از خود از کجا نشأت گرفته ‌است؟ این بدن فانی چطور می‌تواند انقدر بی‌محابا شمشیر بزند و همچنان رعشه‌ای به اندام من بی‌اندازد؟ حقیقت این است که قلب انسان شمشیری است دو لبه. همانطور که می‌تواند نیروی محرکه‌ای باشد که فرد را از محدودیت‌هایش فراتر ببرد می‌تواند زنجیری باشد برای رشد و حرکت‌کردنش. شاید باید کمی درمورد خواسته‌هایمان فکر کنیم؟ کدام از انها حکم زنجیر دارند؟ کدام از آنها ما را به پیش می‌رانند؟ کدام از آنهاست که باعث می‌شود برای به‌دست‌آوردنش روی انسانیتمان پابگذاریم و برعکس کدام از آنها ما را از چیزی که هستیم انسان‌تر می‌کند؟

شاید یکی دیگر از نکات پنهان در این سینمایی توصیه به احترام به افراد با تجربه است. در فصل قبل شاهد این بودیم که رئیس شیطان‌کش‌ها به تانجیرو می‌گوید باید به هاشیراها احترام بگذارد، زیرا آنها تلاش زیادی کردند و با مرگ روبه‌رو شدند و حتی مرگ را انکار کردند و ما در این قسمت شاهد هاشیرای شعله‌ای هستیم که با رفتارش نشان می‌دهد لایق احترام است و شنیدن شخنی مانند قبولتان دارم از زبان او بار معنایی زیادی دارد؛ به طوریکه شیطان‌کش‌های جوان درحالیکه غرق در ناتوانی و اندوه هستند برای قوی‌شدن مصمم‌تر می‌شوند.

 

خلاصه: گذشته شاید دردناک باشد، اما دست و پا زدن در آن کار نابالغانه‌ای است که سودی برای فرد ندارد پس تنها کاری که می‌شود کرد این است که از احساسات موجود در آن برای پیش‌رفتن استفاده کنیم. این سینمایی شاید فرصتی باشد برای کندوکاو در مورد تجربیات گذشته و تاثیر آن روی حال و آینده.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به نظرت چه ویژگی‌هایی انسان‌ها را ضعیف می‌کند؟

 به نظرت چرا در این فیلم قلب قوه‌ی محرکه معرفی شده؟

به نظرت اینوسکه و زنیتسو از فصل قبل چه تغییراتی کرده‌اند؟

تو حاضری برای رسیدن به خواسته‌هایت از چه حد و مرزهایی عبور کنی؟

فکر می‌کنی کدام اتفاقات گذشته بیشترین تأثیر را بر شخصیتی که الان هستی گذاشته است؟ چطور؟

داستان اثر

پس از جریانات فصل اول تانجیرو و دوستانش راهی ماموریتی می‌شوند که به هاشیرای شعله محول شده‌ است. تانجیرو از شروع این سفر انگیزه‌ی دیگری هم دارد و آن پرسیدن درباره‌ی ماهیت هینوکامی کاگورایی است که او به‌طور تصادفی از آن استفاده‌ کرده ‌است. وقتی آنها سوار قطار شده و رنگوکو را ملاقات می‌کنند متوجه می‌شوند که قطار به‌جایی نمی‌رود که شیطان وجود دارد بلکه خود حامل شیطان است. انمو (شیطانی که قرار است با آن مقابله کنند) تمام افراد قطار را با هنر خود به خواب فرستاد. او به چهار کودک قول می‌دهد که اگر تانجیرو، رنگوکو‎، اینوسکه و زنیتسو را زمانی که خواب هستند بکشند، آنها را به رویایی که می‌خواهند فرومی‌برد. برای کشتن آنها لازم بود این چهارنفر وارد رویای آنها شده تا به سمت ناخودآگاهشان بروند و هسته‌ی روح آنان را ازبین‌ ببرند.

آنها در انجام این کار ناکام می‌مانند و هرکدام از آنها به شکلی بیدار می‌شود. تانجیرو اولین نفری است که بیدار می‌شود و از نزوکو می‌خواهد طنابی که این چهار کودک را به دوستانش وصل کرده بسوزاند و آنها را بیدار کند و برای جنگیدن با انمو به سقف قطار می‌رود. انمو مدام از تکنیک خود روی تانجیرو استفاده می‌کند ولی تانجیرو با روشی که یاد گرفته (بریدن گردن خودش در خواب) با این تکنیک مبارزه می‌کند. تانجیرو موفق می‌شود که سر انمو را قطع کند، اما تازه متوجه می‌شود که این بدن اصلی او نیست و بدن اصلی‌اش با قطار یکی شده‌ است و مسافران گروگان‌های او هستند. در همین زمان باقی افراد هم بیدار می‌شوند. اینوسکه و تانجیور مسئول پیدا‌کردن سر انمو و قطع‌کردنش می‌شوند و رنگوکو، زنیتسو و نزوکو هم مسئول محافظت از مسافرین می‌شوند. زمانی که تانجیرو مشغول مبارزه بود مامور قطار به او حمله و با چاقو او را زخمی می‌کند. اینوسکه و تانجیرو با کمک یکدیگر سر انمو را جدا می‌کنند و در همین حین قطار از ریل خارج می‌شود. این مبارزه بدون داشتن تلفات به‌اتمام می‌رسد، اما در همین زمان آکازا که شیطان بسیار قدرتمندی است از راه می‌رسد و سعی می‌کند تانجیرو را بکشد. رنگوکو مانع این کار شده و مبارزه‌ی سختی میان آنها شکل می‌گیرد. درنهایت رنگوکو می‌تواند مانع از آسیب‌دیدن باقی مسافران و تانجیرو شود و آکازا فرار می‌کند، اما خودش در این مبارزه جان خود را از دست می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: سوتزوکی هارو /Sotozaki, Haruo

نویسنده مانگا: کویوهارو گوتوگه/ Koyoharu Gotouge

نام تهیه کننده: Aniplex, Shueisha

نام بازیگران: Hanae Natsuki,Shimono Hiro, Matsuoka Yoshitsugu, Kitou Akari

نام شخصیت ها:

کامادو تانجیرو: پسری با موهای قرمز و زخمی روی پیشانی که حس بویایی قوی دارد. تانجیرو پسری مهربان، بااراده و مسئولیت‌پذیر است. تمام خانواده‌ی او توسط یک شیطان در عرض یک روز کشته ‌می‌شوند و تنها خواهرش زنده می‌ماند، اما او هم تبدیل به شیطان شده‌ است. او قصد دارد خواهرش را نجات دهد و زنجیره‌ی غم را پاره ‌کند به‌همین دلیل وارد سپاه شیطان‌کش می‌شود. او از نیروی آب برای مبارزاتش استفاده‌ می‌کند.

کامادو نزوکو: نزوکو دختری سخت‌کوش و مهربان است. او خواهر تانجیرو است و تنها بازمانده از خانواده‌ی او به شمار می‌رود. اما نزوکو تبدیل به شیطان شده ‌است ولی یک تفاوت با باقی شیاطین دارد، نزوکو انسان نمی‌خورد و با خوابیدن نیروی خود را به‌دست می‌‌آورد. او برخلاف طبیعتش عمل‌ می‌کند و در کنار برادرش از انسان‌ها محافظت می‌کند. نزوکو توانایی سخن‌گفتنش را بعد از تبدیل از دست‌ داده و یک چوب بامبو در دهانش قرار دارد. نزوکو مانند برخی شیاطین قدرتمند از هنر خونی شیطانی بهره‌مند است. در این قسمت مشخص می‌‌شود که خون او توانایی بیدارکردن افراد را از رویایی که طلسم یک شیطان است دارد.

آگاتسوما زنیتسو: زنیتسو یکی از افراد سپاه شیطان‌کش است. او از نیروی رعد برای مبارزاتش استفاده می‌کند و به‌خاطر حادثه‌ای رنگ موهایش به زرد تغییر رنگ می‌‌دهد. او فردی مضطرب و ترسوست و مدام در حال منفی‌بافی است. زنیتسو در زمان مبارزات ناگهان از هوش می‌رود و در حالت ناهشیار مبارزه می‌کند. او مبارز خوبی است به شرط آنکه بیدار نباشد. زنیتسو همسفر و دوست تانجیرو می‌شود و تحت تاثیر شخصیتش قرار می‌گیرد. زنیتسو علاقه‌مند به برقراری رابطه‌ی عاطفی ‌است و از نزوکو خوشش می‌آید. ناگفته نماند که او شنوایی بسیار قوی‌ای دارد. زنیتسو در این قسمت از خود ضعف کم‌تری نشان می‌دهد و همپای نزوکو از مسافران قطار محافظت می‌کند.

هاشیبارا اینوسکه: اینوسکه هم عضو دیگری از سپاه شیطان‌کش است. او به‌دلیل بزرگ‌شدن در کوهستان خویی حیوانی دارد و حتی یک ماسک گراز روی سرش است. اینوسکه فردی کله‌شق و گستاخ است و حتی متوجه احساسات انسانی نمی‌شود. شخصیت او هم به‌خاطر دوستی با تانجیرو دستخوش تغییر می‌شود، هرچند در ابتدا تانجیرو را رقیب خود می‌داند و سعی می‌کند او را شکست‌دهد. اینوسکه با اینکه صدای مردانه و کلفتی دارد، اما صورتش به ظرافت و زیبایی یک دختر است و این تنها مولفه‌ای است که او از آن شرمسار است. اینوسکه در این ماموریت بیشتر متوجه ضعف‌های خود می‌شود و همچنین شروع به تحسین دیگران می‌کند.

رنگوکو کیوجیرو: رنگوکو یکی از هاشیراهای سپاه شیطان‌کش است. او از نیروی شعله استفاده می‌کند و شاید به‌همین دلیل باشد که رنگ مو و چشم‌هایش به سرخی و زردی می‌زند. رنگوکو شخصیتی سرزنده و شاداب دارد و جزو انسان‌های عجیب قرار می‌گیرد، اما پس از آشنایی با او می‌توان متوجه عدالت‌طلبی فوق‌العاده و همچنین اهمیت زیاد او به افراد، به‌خصوص ضعیف‌ترها شد. رنگوکو توسط یکی از اعضای 12 کیزوکی کشته ‌می‌شود.

 انمو: انمو یکی از 12 کیزوکی است. رتبه‌ی او یک رده‌پایین است. پس از شکست رویی، موزان تصمیم به منحل‌کردن 6 کیزوکی رده‌پایین می‌گیرد و همه را می‌کشد، اما انمو جوابی هوشمندانه می‌دهد و موزان از خون خودش به او می‌دهد. موزان عنوان می‌کند که اگر بتواند یک هاشیرا یا پسری را که گوشواره دارد (تانجیرو) بکشد به او خون بیشتری می‌دهد. انمو شخصیتی دیگرآزار دارد و از دیدن رنج انسان‌ها لذت می‌برد. هنر خونی شیطانی او رویاست.

آکازا: آکازا جزو 12 کیزوکی است. رده‌ی او سه‌ی بالاست. او بسیار قدرتمند است و از هنر خونی شیطانی مرگ مخرب استفاده می‌کند. آکازا موهای کوتاه و بدنی ورزیده دارد و معمولاً قبل از شروع مبارزه با یک هاشیرا از آنها می‌خواهد که تبدیل به شیطان شوند. آکازا رنگوکو کیوجیرو را می‌کشد.

کیبوتسوجی موزان: موزان اولین شیطانی است که به‌وجود آمده. کسی از ماهیت او خبر ندارد و باقی شیاطین از خون او به‌وجود آمده‌اند. شخصیت موزان پر از رمز و راز است. او با قدرتش و با تهدید و ارعاب تمام شیاطین را تحت سلطه و کنترل خود دارد. هرچند در به کنترل درآوردن چند شیطان ناکام مانده ‌است. موزان می‌تواند تغییرچهره دهد. در ابتدای این فصل او شبیه به مایکل جکسون لباس می‌پوشد و یک مرد است، اما در قسمت پایانی سریال خود را به شکل زنی با لباس سنتی ژاپنی درمی‌آورد. موزان قدرت زیادی دارد و هدف شیطان‌کش‌ها از بین‌بردن اوست.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: یوفوتبل/   ufotable

مخاطب اثر: نوجوان و بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محمدپارسا فضلی

۱۷ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

چیزی که بنظرم خوب بود داخل قسمت الگوی مثبت بهش اشاره میکردین طرز فکر تانجیرو بود که در اون لحظه که راننده قطار زخمی ش کرد دیالوگش این بود که «اگه من بمیرم اون قاتل حساب میشه!» و وقتی زخمی روی زمین بود و اون راننده هم گیر کرده بود از اینوسکه خواست که اول به اون کمک کنه

بزرگسال

توسط : نرگس کبوترخانی

۲۹ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

من نیایش هستم این انیمه ها ممکنه به ظاهر خشونت داشته باشه ولی تانجیرو نشون داد که اگر باز هم سختی بکشی و کل خانواده ات رو از دست بدی باز هم نباید تسلیم بشی باید به جنگ ‌شیطانها بری

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شیطان‌کش: قطار موگن

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!