• امروز : 23 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه دکتر استون: دنیای جدید (D.R Ston: new world)

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

747 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در فصل سوم انیمه دکتر استون، سنکو به همراه گروهش، پس از پیروزی در جنگ سنگی، در پی یافتن منشا نوری هستند که جهان را تبدیل به سنگ کرد و در این بین با بحران سوخت و غذا هم مواجه می‌شوند. ناهنجاری و خشونت در این انیمه مانند فصل‌های اول نمره بالایی ندارد اما همچنان بحث علمی و اخلاقی موجود در انیمه باعث می‌شود فهم و تحلیل آن برای افراد زیر 15 سال سخت باشد به خصوص که قرار‌است با انکار قدرت تدبیر خدا  جهان بینی مخاطب را به چالش بکشد.

 

ژانر : آخرالزمانی سفر درزمان شونن علمی تخیلی کمدی ماجراجویی

سال 2023 11 قسمت 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

دکتر استون انیمه‌ای سریالی محصول سال 2023 ژاپن است. پیش از این دو فصل از این انیمه بین سالهای 2019-2022 منتشر شده و توانسته با داستان ماجراجویانه و زبان طنزش مخاطبین زیادی را جذب کند. ارزیابی دو فصل قبل در سایت موجود است و شما می‌توانید آن را مطالعه کنید.

پیش‌تر ذکر کرده‌بودیم که هدف انیمه‌هایی مانند دکتر استون و آبشار سرنوشت این است که درکنار ایجاد سرگرمی مخاطب را با موضوع مورد نظر خود درگیر کند و افراد مستعد را به سمت علایقشان سوق دهد. در این فصل سنکو پس از شکست سوکاسا و برپایی امپراطوری دانش خود شروع به ساخت کشتی‌ای می‌کند تا او و دوستانش را به آن سوی آب‌ها و منشاء نور سبز برساند. بخش زیادی از داستان به طریقه‌ی ساخت کشتی می‌پردازد و به همین دلیل از پیشبرد داستان و بازکردن گره‌های ذهنی‌ما بازمی‌ماند اما در نیمه دوم داستان اوضاع بهتر می‌شود.

 در این فصل ما شاهد حضور شخصیتی به نام ریوسکه هستیم که قبل از این حادثه صاحب بزرگ‌ترین شرکت کشتی سازی بود و به او لقب طماع‌ترین فرد را داده‌بودند. او جمله‌ای دارد که مدام تکرارش می‌کند:« طمع با عدالت برابر است.» و طمع از نظر او صفتی پسندیده است. دنیای سنگی البته این طمع را ایجاب و تقویت می‌کند،تا آنها زیاده‌خواه نباشند نمی‌توانند دوباره به شکوه گذشته بازگردنند اما آیا می‌توان گفت طمع یک صفت نسبی یا شمشیر دولبه است؟ یا طمع همیشه بد و مذموم است و آنها به موتور محرکه‌ی دیگری احتیاج دارند؟ شاید این انیمه فرصت خوبی باشد تا بتوانید درمورد مسائل اخلاقی که در مکاتب مختلف تعریف‌های متفاوتی از آنها آمده است با فرزندتان صحبت کنید.

نکته‌ی دیگری که در دو فصل گذشته اشاراتی به آن شده‌بود اما در این فصل قوت گرفته است فرضیه‌ی خدای ساعت‌ساز است. پیشتر متوجه شدیم که سنکو به وجود خدا اعتقاد دارد اما او را غایب می‌داند و معتقد است که خدا صرفا موجودی خالق است و ناظر نیست . به تعبیر نیوتن هم خدا موجودی است که جهان را خلق و کوک کرده و سپس به حال خود رها کرده‌است. در این فرض جهان براساس نظامی پیش می‌رود و انسان می‌تواند با علم بر جهان خدایی کنید. این اندیشه با حضور ریوسکه در این فصل بیشتر قوت می‌گیرد و قرار است جهان‌بینی مخاطب را به چالش بکشد.

خلاصه: انیمه دکتر استون در این فصل در کنار نکات علمی قرار است شما را با چالش های اعتقادی-اخلاقی روبه رو کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نظرت درباره‌ی تعریفی که از خدا درانیمه می‌شود چیست؟

آیا علم می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای بشر باشد؟

به نظرت منظور ریوسکه از این جمله طمع با عدالت برابراست چیست؟

خلاصه: آیا صفاتی مانند عدالت، طمع، صداقت و .... نسبی هستند یا مطلق؟ چرا؟

داستان اثر

جنگ سنگی با پیروزی سپاه علم به پایان می‌رسد و سنکو به ماده‌ای‌که برای نجات بشریت احتیاج دارد دست پیدا می‌کند. دو مانع برای نجات دادن تمام انسان‌ها از سنگ‌شدگی وجودارد :1. بحران غذا2. محدودیت ماده‌ی ضد سنگ شوندگی. به همین دلیل سنکو به فکر پیدا کردن منبع بی‌نهایتی از ماده زندگی‌بخش میفتد. او از میان صد داستان روری متوجه می‌شود پدرش برای آیندگان محفظه‌ای به جا گذاشته‌است. در این محفظه مواد کمیاب زمین از جمله پلاتین وجود دارد. سنکو برای پیداکردن این محفظه باید به جزیره‌ای برود که برای اولین بار پدرش و بنیان‌گذاران در آن فرودآمده‌اند. اما از طرفی مشکل دیگری هم وجود دارد و آن هم نامشخص بودن منبع نور است . زمانی که سنکو و دوستانش برای امتحان کردن قایق موتوری به دریا زده‌بودند امواجی را دریافت کردند که با صدایی ترسناک کلمه ‌why? را پشت هم تکرار می‌کرد. از قضا این محفظه در همان جزیره‌ی منبع صدا قرار دارد و حال سنکو و ریوسکه پس از اتمام ساخت کشتی بزرگ باید تصمیم بگیرند که چه کسانی را همراه خود به این جزیره مرموز برده که ضمن پیدا کردن منبع صدای عجیب، پلاتین را هم به دست بیاورند.

جزئیات اثر

کارگردان: شین یائینو

نویسنده‌ی اثر: یوئیچیرو کیدو

نویسنده‌ی مانگا: ریچیرو ایناگاکی

نام بازیگران: Yuusuke Kobayashi, Manami Numakura, Gen Satou, Kengo Kawanishi

نام شخصیت‌ها:

ایشیگامی سنکو: پسر نوجوان باهوشی که تمام فرمول ها و علم جهان را در ذهن خود دارد. او اولین شخصی بود که توانست از سنگ‌شدگی نجات پیدا کند. با سلاح علم می‌خواهد بشریت را از سنگ‌شدگی نجات داده و تمدن قبلی را بازگرداند.

نانامی ریوسکه:به او لقب طماع‌ترنی فرد جهان را داده‌اند. او در این فصل اضافه‌شده است و قبل از این حادثه صاحب بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌سازی و بسیار پولداربوده‌است. ریوسکه می‌خواهد شکوه قبلی خود را بازگرداند و برای اینکار در کنار سنکو قدم برمی‌دارد.

کوهاکو: کوهاکو دختری جنگجو و سرسخت که از نوادگان ایشیگامی محسوب می‌شود. او چشمانی تیز و بنیه‌ای قوی دارد و در کنار سنکو برای نجات بشریت می‌جنگد.

آساگیری گن: پسر 19 ساله‌ای که در تمدن قبلی منتالیست بوده‌است. او با توانایی اقناع بالایی که دارد به سنکو کمک می‌کند تا افراد مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و مدیریتشان کند.

آماریلیس: دختری زیبا رو که در جزیره‌ای دورافتاده زندگی‌می‌کند. این جزیره جایی است که پدر سنکو و دیگر بنیانگذاران دهکده ایشیگامی در آن فرودآمده‌اند. آماریلیس می‌خواهد با نفوذ در قصر رئیس جزیره او را بکشد و افراد را از ظلم او آزاد کند به همین دلیل به تیم سنکو می‌پیوندد.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: T M S entertaiment

مخاطب اثر: نوجوان و خانواده( شونن)

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دکتر استون: دنیای جدید

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!