• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه جوجوتسو کایسن ۱ (1 Jujutsu Kaisen)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1695 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«جوجوتسو کایسن» یا نبرد جادویی، انیمه‌ای سریالی در ژانر شونن، اکشن و فانتزی داستان گروهی از جادوگران مدرسه‌ی جوجوتسوی توکیو است که در پی یافتن نفرین قدرتمندی به‌نام سوکونا هستند. شخصیت اصلی این اثر پسری دبیرستانی به‌نام یوجی ایتادوری است که با خوردن انگشت پوسیده‌ی سوکونا، پادشاه نفرین‌ها، او را در درون خود بیدار می‌کند؛ اما به‌نحوی قادر است که بر سوکونا مسلط شود. مدیران مدرسه‌ی جوجو از این ویژگی یوجی استفاده می‌کنند تا او تمام انگشتان سوکونا را پیدا کند و ببلعد و به این ترتیب با کشته‌شدن یوجی نفرین سوکونا نیز برای همیشه از بین برود. یوجی نیز موافقت خود را برای انجام این مأموریت اعلام می‌کند. این اثر دارای خشونت و ترس بالایی است که تماشای آن برای افراد زیر 18سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اکشن شونن فانتزی

سال 2020 فصل اول، 24 قسمتِ 23 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 11 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 18 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«جوجوتسو کایسن» یا نبرد جادویی، با اقتباس از مانگایی به همین نام ساخته شده است. این اثر یک سینمایی به نام «جوجوتسو کایسن صفر» دارد که قسمت صفر این سریال محسوب می‌شود. فصل دوم این سریال نیز درحال ساخت که پس از انتشار در دست ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مانگا و انیمه‌های این اثر به‌دلیل داشتن داستانی پرکشش و صحنه‌های مبارزه‌ای پرهیجان توانسته است نظر نوجوانان و حتی بزرگسالان را به خود جلب کند. به‌دلیل خشونت و ترس بالای اثر ما تماشای این انیمه را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌کنیم.

یکی از موضوعات مهمی که این انیمه به نمایش آن پرداخته است، قدرت انرژی‌های منفی حبس‌شده در درون انسان‌هاست. در این سریال ما نظاره‌گر داستانی هستیم که در آن موجوداتی با عنوان «نفرین» در جهان پیرامون آزاد شده‌اند. این نفرین‌ها در اصل انرژی‌های هستند که از احساسات منفی انسان‌ها به‌وجود آمده‌اند. با ظهور شخصیتی به‌نام «جونپی» که متحمل حقارت بسیاری در زندگی خود شده است، متوجه می‌شویم که انرژی‌های منفی درون او به‌قدری روی هم انباشته شده‌اند که تنها با قلقلک کوچکی، از او که پسری نوجوان است، یک قاتل ترسناک می‌سازد. داستان جونپی می‌تواند مخاطب را با چند پرسش اساسی روبه‌رو کند، پرسش‌هایی که باید پاسخی برای آنها بیابد: چگونه یک انسان می‌تواند از خود در برابر افراد زورگو محافظت کند؟ در دنیای واقعی چه راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد؟ با زخم‌های کهنه و احساساتی که بدون مدیریت‌ در درون ما رها شده‌اند باید چه کرد؟ انسان‌ها برای سلامت روان خود باید چه تمهیداتی را در زندگی و معاشرت‌هایشان رعایت کنند؟

از آنجایی که «یوری ایتادوری» بنا بر وصیت پدربزرگش وارد یک داستان خطرناک می‌شود (داستانی که خطر مرگ یا اعدام را برای او در پی خواهد داشت) ممکن است مفهوم فداکاری برای مخاطب به چالش کشیده شود.

خلاصه:

این اثر بنابر خشونت و ترس بالایی که دارد برای افراد زیر 18سال مناسب نخواهد بود. پیام‌های روانشناسانه‌ی اثر نیز می‌تواند مخاطب را با پرسش‌هایی اساسی روبه‌رو کند و از سوی دیگر مفهوم فداکاری را برای او یه چالش بکشاند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به‌نظر تو تصمیم یوری تا چه اندازه فداکارانه می‌تواند باشد؟

فکر می‌کنی تجربیات منفی همیشه بد و منفی باقی می‌مانند؟

اگر تو به‌جای جونپی بودی برای رهایی از شر قلدرها چه چاره‌ای می‌اندیشیدی؟

فکر می‌کنی جونپی باید چه قدرتی را در درون خود پرورش می‌داد تا تجربیات و احساسات منفی‌اش بر او مسلط نشوند؟

داستان اثر

«یوجی ایتادوری» پسری دبیرستانی است که با پدربزرگش زندگی می‌کند. پدربزرگ یوجی در بیمارستان بستری است و اندکی بعد می‌میرد. او به یوجی سه وصیت می‌کند: «همیشه به مردم کمک کن»، «در محاصره‌ی مردم بمیر» و «همه سزاوار مرگ مناسب هستند».

یوجی علی‌رغم استعداد ذاتی خود در ورزش تصمیم می‌گیرد به‌جای شرکت در تیم ورزشی مدرسه به کلوپ تحقیقات مخفی بپیوندد تا بر روی طلسمات و اجسام طلسم‌شده تحقیق کند. در کلوپ تحقیقات مخفی، بچه‌ها جعبه‌ای را پیدا کرده‌اند که در آن نفرین بسیار قوی‌ای وجود دارد که از قدرت آن کاملاً بی‌اطلاع هستند. از آنجایی که یوجی با آن نفرین در تماس بوده است، به‌محض عبور از برابر فردی به‌نام «مگومی فوشیگورو» او وجود آن نفرین را حس می‌کند. مگومی که از جادوگران رده بالای مدرسه‌ی جادوگری جوجوتسوی توکیوست درحال انجام مأموریت است. او باید شیء نفرین‌شده‌ی ریومن سوکونا «پادشاه نفرین‌ها» را پیدا کند. همان شیئی که به‌دست یوجی و دوستانش افتاده است.

مگومی بر سر راه یوجی قرار می‌گیرد و از او راجع به چیز عجیبی که اخیراً پیدا کرده می‌پرسد. یوجی به او جواب سربالا می‌دهد و همین باعث می‌شود که مگومی او را از راز نفرین‌ باخبر کند. مگومی به یوجی توضیح می‌دهد که نفرین‌ها موجودات خطرناکی هستند که از احساسات منفی انسان‌ها به‌وجود آمده‌اند و اگر توسط جادوگران تطهیر نشوند ممکن است جان انسان‌ها در خطر بیفتد. یوجی به مگومی می‌گوید که نفرین در دست بچه‌های کلوپ است و همین امشب قرار است که در مدرسه آن را مورد بررسی قرار دهند.

قبل از آنکه مگومی و یوجی به مدرسه برسند، بچه‌ها جعبه را باز می‌کنند و انگشت پوسیده‌ی بریده‌شده‌ای را پیدا می‌کنند. به‌محض آشکارشدن انگشت، انرژی نفرین‌شده‌ی قدرتمند سوکونا آزاد می‌شود. یوجی و مگومی به مدرسه می‌رسند. انگشت سوکونا درحال جذب نفرین‌هاست و قدرت مگومی برای مقابله با نفرین‌ها کافی نیست، به همین خاطر یوجی برای نجات مگومی و دوستانش انگشت سوکونا را می‌خورد. با خوردن انگشت، سوکونا در درون یوجی زنده می‌شود و از طریق جسم او سخن می‌گوید، اما یوجی بی‌آنکه بداند چگونه، سوکونا را مهار می‌کند. در همین لحظه «ساتورو گوجو» از راه می‌رسد و با دیدن کنترل یوجی بر روی بدن خود او را متقاعد می‌کند تا تمام انگشتان سوکونا را بخورد، زیرا با این بهانه، هم می‌تواند حکم اعدام یوجی توسط مسئولین جوجوتسو را به عقب بیندازد و هم با کشته‌شدن یوجی تمامی نفرین‌های سوکونا برای همیشه از بین خواهند رفت. یوجی نیز با به‌خاطرآوردن وصیت پدربزرگش این مأموریت را می‌پذیرد و با مگومی و گوجو به مدرسه‌ی جوجوتسو ملحق می‌شود.

داستان این سریال، مأموریت‌های یوجی و همراهانش برای مهار نفرین‌ها و پیداکردن تمام انگشتان سوکوناست. در این مأموریت‌ها شخصیت‌هایی وارد داستان می‌شوند که هرکدام به‌نوعی به یوجی و سوکونا ربط پیدا می‌کنند و فجایعی را به‌بار می‌آورند.

جزئیات اثر

کارگردان: سانگهو پارک/ Sunghoo Park

نویسنده: هیروشی سِکو/ Hiroshi Seko

نویسنده مانگا: گگه آکوتامی/ Gege Akutami

نام تهیه کننده: Hiroaki Matsutani ,Makoto Kimura

نام بازیگران: Adam McArthur, Yûichi Nakamura, Yuma Uchida, Mitsuo Iwata

نام شخصیت‌ها:

نفرین‌ها: موجوداتی با ظاهر عجیب‌وغریب و بعضاً ترسناک که از احساسات منفی انسان‌ها ساخته می‌شوند. جادوگرانی که در طیف خیر قرار می‌گیرند مسئول از بین‌بردن یا اصطلاحاً تطهیر نفرین‌‌ها هستند، اما جادوگرانی که در طیف شر قرار دارند کاربر نفرین‌ها می‌شوند و با ذخیره و استفاده از آنها قدرت‌های شرارت‌آمیز خود را تقویت می‌کنند تا به قدرت برتر برسند.

یوجی ایتادوری: پسری دبیرستانی که به‌طور اتفاقی در مدرسه با یک انگشت بریده‌شده روبه‌رو می‌شود. او از طریق ساتورو گوجو متوجه می‌شود که آن انگشت یک طلسم بسیار قوی است و متعلق به ریومِن سوکونا پادشاه نفرین‌هاست. تحت تأثیر این برخورد اشباحی با نام «نفرین» به مدرسه حمله می‌کنند و یوجی برای مقابله با آنها طلسم را می‌بلعد. با خوردن انگشت، ریومن سوکونا در درون یوجی زنده می‌شود، اما یوجی قادر است او را در درون خود کنترل کند. حالا یوجی باید تمام انگشتان سوکونا را پیدا کند و با خوردن آنها نفرین سوکونا را از بین ببرد. در این مسیر امکان از بین رفتن خود یوجی نیز وجود دارد، حالا یا با نفرین سوکونا یا با حکم اعدام از سوی مسئولین جوجوتسو.

ریومِن سوکونا: او از قدرتمندترین و رده‌بالاترین جادوگران دوران بود که دارای روحی شرور و شیطانی بوده است، به همین خاطر به پادشاه نفرین‌ها ملقب گشته است. در زمان حیاتش هیچ یک از جادوگران نتوانستند او را تطهیر کنند، از همین روی تصمیم گرفتند تا تمام انگشتان او را قطع و در نقاطی پنهان کنند تا شاید روزی افسون‌های نفرین‌شده‌ی سوکونا از بین بروند. سوکونا قصد دارد بدن یوجی را تسخیر کند تا بتواند دوباره به قدرت برسد. با زنده‌شدن او در بدن یوجی تمامی نفرین‌ها به‌سمتش متمایل می‌شوند تا او را در احیاشدن یاری کنند.

ساتورو گوجو: او یک جادوگر قوی و رده‌بالاست که به‌عنوان معلم در مدرسه‌ی جادوگری جوجوتسوی توکیو به تعیلم جادوگران رده‌پائین می‌پردازد. ساتورو در بین دوستان و دشمنانش یک جادوگر مهم و خطرناک تلقی می‌شود و نفوذ زیادی در تمام مدارس جوجوتسو دارد. او کسی است که یوجی را متقاعد می‌سازد تا تمام انگشتان سوکونا را مصرف کند و در تلاش است او را به حدی برساند که بتواند سوکونا را تحت کنترل خود دربیاورد.

سوگورو گِتو: او نیز مانند گوجو یک جادوگر قدرتمند و رده‌بالاست و در زمان تعلیم از بهترین دوستان یکدیگر بوده‌اند، اما گتو راهش از گوجو جدا و به یک کاربر نفرین تبدیل می‌شود.

ماهیتو: او یک کاربر نفرین قدرتمند است که می‌تواند روح و جسم انسان‌ها را تغییر شکل دهد و آنها را به یک نفرین تبدیل کند.

مگومی فوشیگورو: او یکی از شاگردان مدرسه‌ی جوجوتسوی توکیو است که قابلیت بالایی در جادوگری دارد. اولین‌بار مگومی با یوجی دیدار می‌کند و شاهد خوردن انگشت سوکونا توسط اوست.

نوبارا کوگیساکی: او یک دختر است که تمام انگیزه‌اش برای عضویت در مدرسه‌ی جوجوتسو، زندگی در شهر توکیو است. او به‌دستور گوجو در تیم یوجی و مگومی قرار می‌گیرد تا با نفرین‌هایی که در کمین یوجی هستند مقابله کند. در روند داستان نوبارا کم‌کم متوجه جایگاه جادوگری خود در مدرسه‌ی جوجوتسو می‌شود و انگیزه‌اش تغییر پیدا می‌کند.

ماکی زِنین: یکی از افراد خاندان زنین که در دنیای جادوگری بسیار معروف هستند. ماکی قدرت جادویی ندارد و خانواده‌اش او را طرد کرده‌اند، ولی با این حال دختری سرسخت و ماهر در استفاده از ابزار نفرین است. او در مدرسه‌ی جوجوتسوی توکیو در حال تعلیم است.

توگه اینوماکی: او نیز یکی از اعضای مدرسه‌ی جوجوتسوی توکیوست. قدرت جادوگری اینوماکی در کلماتی است که به کار می‌برد و از طریق کلمات قادر به تطهیر نفرین‌هاست.

پاندا: او یک جسد نفرین‌شده است که توسط توسط مدیر مدرسه‌ی جوجوتسوی توکیو ساخته شده. قدرت جادویی پاندا در چشم‌ها و زور بدنش است.

جونپِی یوشینو: پسری ضعیف که همیشه در مدرسه‌ مورد ظلم و تحقیر دیگران قرار می‌گیرد، به همین خاطر سرشار از عقده و انرژی‌های منفی است. جونپی توسط ماهیتو فریفته می‌شود تا به یک قاتل تبدیل شود. یوجی از این موضوع مطلع می‌شود و قصد دارد او را نجات دهد، اما ماهیتو سرانجام جسم و روح او را تغییر می‌دهد و باعث کشته‌شدنش می‌شود.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Mappa

سال تولید: 2020

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : Alireza Safari

۱۱ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

این یه اثر عالی و جذاب است با یک خط داستانی فوق‌العاده خلاقیت کمپانی سازنده است و البته صحنه هایی داره که خشن و ترسناک هستن

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جوجوتسو کایسن ۱

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!