• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند (Children Who Chase Lost Voices)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

6 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

489 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه «کودکانی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند» ساخته کارگردان مشهور، ماکوتو شینکای است. این داستان، ماجرای دختری به نام آسونا را روایت می‌کند که به همراه معلمش، موریساکی، به سرزمین زیرین سفر می‌کنند تا از دنیای مردگان همسر از دست رفته‌ی موریساکی را بازگردانند. پیام اصلی این در مورد ادامه دادن به زندگی بعد از تجربه سوگ عزیزان است. نمایش هیولاهای ترسناک و حوادث غیرمنتظره تماشای این اثر را برای افراد زیر 12 سال نامناسب کرده است. نوجوانان در فهم پیام این اثر به هم‌فکری بزرگسالان نیاز خواهند داشت.

ژانر : عاشقانه فانتزی ماجراجویی

سال 2011 116دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

قطعا تماشای این اثر به دلیل سفر به دنیای مردگان و نمایش هیولاها برای کودکان وحشت‌آفرین است. علاوه بر صحنه‌های ترسناکی که از نمایش هیولاها در این اثر وجود دارد، والدین باید آگاه باشند که فرزندانشان به خصوص در اواخر دوره کودکی، مرگ را می‌فهمند و گاهی برای عزیزان خود این اتفاق را تصور می‌کنند و بیشتر از حس غم، دچار ترس و اضطراب می‌شوند؛ بنابراین محتواهایی که این نوع ترس را در آنها تشدید کند برای آنها مناسب نخواهد بود.

از طرفی دنبال کردن سیر این داستان فرآیندی بسیار انتزاعی است و کودکان قبل از 12 سالگی قادر نخواهند بود با این محتوا ارتباط برقرار کنند. پیامی که قرار است به مخاطب برساند برای مخاطب نوجوان کمی دور از ذهن است و برای درک بهتر آن به کمک و همراهی فکری نیاز دارند. سن پیشنهادی ما برای تماشای این انیمه 12+ سال است هر چند که به سبب موضوع، ممکن است مورد اقبال مخاطب نوجوان قرار نگیرد.

در این اثر پارادوکس میان انسان مدرن و سنتی در دو دنیای متفاوت نشان داده شده است. برای انسان‌های جهان زیرین که تفکرات سنتی دارند پذیرش مرگ آسان‌تر است؛ اما این انسان‌های سطح زمین هستند که این واقعیت را نمی‌پذیرند و می‌خواهند در این روند طبیعی دستکاری کنند. شاید یکی از علت‌هایی که انسان‌های مدرن نمی‌توانند مرگ را بپذیرند، تنهایی عمیقی است که از درون احساس می‌کنند. هم آسونا و هم موریساکی در دیالوگ‌هایی به این احساس در خود اقرار می‌کنند. همانطور که آگاهید نوجوانان در شناسایی و کنار آمدن با احساسات خود چالش‌هایی دارند و ممکن است در این سنین به تنهایی گرایش پیدا کنند. خوب است والدین در این خصوص و احساسات مشابه با نوجوانان خود صحبت کنند.

این اثر از نظر ژانر، عاشقانه تلقی می‌شود که منظور عشق میان شون و آسونا است. شون و آسونا در طی ملاقات‌های کوتاهی با یکدیگر آشنا می‌شوند و شون در صحنه‌ی کوتاهی پیشانی آسونا را می‌بوسد که این کار او آسونا را بسیار خجالت‌زده می‌کند. بعد از مرگ شون، آسونا برای دیدن دوباره او پا به سرزمین مردگان می‌گذارد. در کل نمی‌توان این عشق را با عشق‌های دیگر شبیه دانست.

خلاصه:

توصیه می‌شود والدین برای درک بهتر پیام این اثر نوجوان خود را همراهی کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

فکر می‌کنید چه چیزی باعث شد آسونا و موریساکی پا به این سفر بگذارند؟

این سفر چه تاثیری روی آسونا گذاشت؟

در نهایت چه پیامی از تماشای این انیمه دریافت کردید؟

به نظر شما چرا موریساکی نمی‌توانست مرگ همسرش را بپذیرد؟

در شخصیت‌های این داستان احساس تنها بودن به چه شکل بروز یافته است؟ و چه تأثیری بر روی این شخصیت‌ها گذاشته است؟

انسان چگونه می‌تواند بر احساس تنهایی خود غلبه کند؟

فکر می‌کنید مردم دنیای زیرین با انسان‌های سطح زمین چه تفاوت‌هایی داشتند؟

این دو گروه در مواجهه با مرگ عزیزانشان چگونه واکنش نشان می‌دادند؟

خلاصه: فکر می‌کنید انسان چگونه باید با غم از دست دادن کسی یا چیزی کنار بیاید؟

داستان اثر

آسونا دختر تنهایی است که پدرش را از دست داده و مادرش معمولا به خاطر مشغله کاری غایب است. آسونا هر روز بعد از مدرسه به کوهستانی در نزدیکی می‌رود تا با امواج رادیویی موسیقی گوش دهد. یک روز در مسیر برگشت از مدرسه، روی پل راه آهن حیوانی عجیب و غول‌پیکر می‌بیند که قصد حمله به او را دارد. در همین حین پسر مرموزی با قدرت‌های فراطبیعی او را نجات می‌دهد؛ این پسر شون نام دارد و از دنیای دیگری آمده است.

بعد از دیدار کوتاهی با شون، علاقه‌ای میان این دو شکل می‌گیرد اما در همین هنگام شون ناپدید می‌شود و شواهدی وجود دارد که به آسونا نشان می‌دهد او مرده است. آسونا که یک بار پدرش را از دست داده، با مرگ شون یک بار فقدان و غم بزرگی را احساس می‌کند.

آسونا از طریق معلم جدید مدرسه‌اش، آقای موریساکی، با دنیای آگارِتا آشنا می‌شود. طبق افسانه‌ها، آگارتا دنیای مردگان در زیر زمین است که در آن هر آرزویی برآورده می‌شود حتی زنده کردن مردگان. موریساکی که با وجود گذشت 10 سال از مرگ همسرش نتوانسته مرگ او را بپذیرد، قصد دارد هر طور شده او را به زندگی برگرداند.

سفر موریساکی و آسونا به دنیای زیرین آغاز می‌شود؛ و در این مسیر آسونا با برادرِ شون، شین آشنا می‌شود. در دنیای زیرین انسا‌ن‌ها در کنار موجوات عجیب‌الخلقه زندگی می‌کنند. به این خاطر که در گذشته انسان‌ها برای دست یافتن به دانش و ثروت جهان زیرین، جنگ و ویرانی به بار آوردند، ورود موریساکی و آسونا در این جهان مورد استقبال واقع نمی‌شود و خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کند.

بالاخره موریساکی می‌تواند خدای آگارتا را ملاقات کند و از او بخواهد همسرش، لیسا، را به او برگرداند. خدا، روح لیسا را به موریساکی نشان می‌دهد، اما این روح به یک جسمی نیاز دارد تا در آن حلول کند. تنها کسی که در آن اطراف این قابلیت را دارد آسوناست. در عوض این تغییر موریساکی باید بهایی را بپردازد؛ او یک چشمش را از دست می‌دهد و همینطور آسونا را قربانی می‌کند اما این شین است که با این کار مخالف است و می‌خواهد هر طور شده آسونا را برگرداند چرا که معتقد است زنده‌ها مهم‌تر از مرده‌ها هستند. در نهایت شین، موفق می‌شود آسونا را نجات دهد و روح لیسا هم از موریساکی می‌خواهد خوشحال زندگی کند.

ویترین اثر: انیمه «کودکانی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند» ساخته کارگردان مشهور، ماکوتو شینکای است. این داستان، ماجرای دختری به نام آسونا را روایت می‌کند که به همراه معلمش، موریساکی، به سرزمین زیرین سفر می‌کنند تا از دنیای مردگان همسر از دست رفته‌ی موریساکی را بازگردانند. پیام اصلی این در مورد ادامه دادن به زندگی بعد از تجربه سوگ عزیزان است. نمایش هیولاهای ترسناک و حوادث غیرمنتظره تماشای این اثر را برای افراد زیر 12 سال نامناسب کرده است. نوجوانان در فهم پیام این اثر به هم‌فکری بزرگسالان نیاز خواهند داشت.

جزئیات اثر

کارگردان: ماکوتو شینکای

نویسنده‌ی اثر: ماکوتو شینکای

نویسنده‌ی رمان (light novel):

نام بازیگران: هیساکو کانِموتو، میو ایرینو، کازوهیکو اینوئه

نام شخصیت‌ها:

آسونا: دختری نوجوان است که پدرش را از دست داده و دلباخته‌ی پسری از دنیای دیگر به نام شون می‌شود. او تصمیم دارد وارد دنیای زیرین شود و شون را پید اکند.

شین: برادر شون است که آسونا را در دنیای زیرین پیدا می‌کند.

موریساکی: معلم آسونا که همسرش را از دست داده و می‌خواهد با وارد شدن به دنیای مردگان، همسرش را برگرداند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: coMix wave films

جوایز و افتخارات: برنده جایزه انیمه توکیو در بخش بهترین کارگردانی هنری

مخاطب اثر: نوجوانان

هشتگ: انیمه، ماجراجویی، فانتزی، عاشقانه، مرگ، فقدان، سوگ، مردگان، مرده، تنهایی، سفر، روح، هیولا، دنیای زیرین، دنیای مردگان، زندگی،

دیالوگ‌های تأثیرگذار: صدایی به من می‌گفت زندگی کنم و از دست دادن‌ها را به آغوش بکشم.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!