• امروز : 19 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن درون و بیرون ۲ (inside out2)

author-img

توسط : ریحانه دماوندی ارزیاب کدومو

1 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

6905 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +

انیمیشن درون و بیرون2 ادامه‌ای بر قسمت اول این اثر است. رایلی از دوران کودکی گذرکرده و وارد دنیای نوجوانی می‌شود. با ورود احساسات جدیدی چون اضطراب، بی‌حوصلگی، حسادت و خجالت اوضاع مقر فرماندهی از دست شادی خارج شده و رایلی با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود. این انیمیشن به هیجانات و احساسات کودکان و نوجوانان می‌پردازد و حاوی نکات مفیدی برای آنان و همینطور والدین است.

ژانر : کمدی ماجراجویی

سال 2024 96 دقیقه جزئیات کامل اثر
23 مناسب خانواده 16 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

درون و بیرون اثری روانشناسانه درباره‌ی هیجانات و احساسات است که می‌تواند تماشای آن برای کودکان نوجوانان و کسانی که با آنان در ارتباط هستند مفید باشد. داستان این قسمت با ورود رایلی به نوجوانی شروع می‌شود و شادی که فرمانده ذهن رایلی است برخلاف قسمت اول می‌داند که هر احساس چه کارکردی دارد و از آنها در جای درست استفاده می‌کند اما نمی‌داند که شخصیت رایلی در آستانه گذر از کودکی دستخوش تغییری بزرگ می‌شود.

احساسات انسان در دوره نوجوانی به سادگی دوران کودکی نیست و ما کم‌کم با طیف گسترده‌تر و پیچیده‌تری از هیجانات مواجه می‌شویم. نکته حائز اهمیت این است که گریزی از این هیجانات نیست و هرچه بیشتر سعی در سرکوب آن‌ها داشته‌باشیم بیشتر در آینده آسیب می‌بینیم. هیجانات بخش مهمی از شخصیت ما را تشکیل می‌دهد و باید دیده شده و تصدیق شوند تا روان سالم‌تری برای ادامه زندگی و لذت بردن از آن داشته‌باشیم.

نوجوانی با تغییرات زیادی همراه است یکی از تغییراتی که به صورت ظریفی در اثر به آن اشاره شده‌است بزرگ‌شدن جزیره دوستی نسبت به جزیره خانواده است. این امر نشان می‌دهد که نوجوانان با تمایل به گروه‌ها دوستی و اجتماعی سعی در ساخت هویت مستقل خود را دارند و در این بخش وجود خانواده‌ای حمایت‌گر که آنان را به درستی راهنمایی کند ضروری است. در اینجا نیز اثر سعی می‌کند برای مدیریت بهتر هیجانات راه‌حلی را پیشنهاد دهد  و آن هم حرف زدن درباره‌ی آن با افرادی است که فضایی امن و بدون قضاوت را برای ما فراهم می‌کنند. رایلی زمانی توانست بر خود مسلط شود که درباره‌ی احساسات خود با دوستانش صحبت کرد و از طرف آنان پذیرفته‌شد. نوجوانان و بزرگسالان باید بدانند یکی از راه‌های دستیابی به زندگی سالم ساختن شبکه‌ ی حمایتی است که بتوانید به لحاظ از آنها حمایت‌کنید و از شما حمایت کنند.

احساسات و کارکرد آنان در این اثر کاملا عینی هستند بنابراین این اثر می‌تواند به والدین کمک کند تا به کودکان خود هیجانات مختلف را نشان‌داده و درباره‌ی آنان صحبت کنند. از آنجایی که داستان در ذهن و بیرون از ذهن رایلی در جریان است و مدام در رفت و آمد است توجه داشته باشید که کودکان زیر 8 سال به سختی می‌توانند با آن همراه شوند و برای درک آن نیاز به کمک دارند.

داستان اثر

شخصیت‌ها:

رایلی اندرسون: دختر نوجوانی که به تازگی به بلوغ رسیده‌است و می خواهد عضو تیم هاکی شاهین شود اما اعتمادبه نفس کافی ندارد.

شادی: یکی از احساسات ذهن رایلی است که فرماندهی احساسات را برعهده‌دارد. هدف او این است که رایلی همیشه خوشحال باشد و احساس لذت کند.

اضطراب: احساس تازه‌واردی که می‌خواهد فرماندهی احساسات را برعهده‌گرفته و با پیش‌بینی و چیدن سناریوهای متفاوت سعی در موفق‌کردن رایلی دارد.

داستان اثر:

رایلی اندرسون در آستانه 13 سالگی از مربی رابرت پیشنهاد حضور در تمرینات تیم شاهین را می‌گیرد. درست زمانی که شادی فکر می‌کند اوضاع در کنترل است و آینده‌ای مسرت‌بخش در انتظار رایلی است احساسات جدید از راه می‌رسند. اضطراب با پیش‌بینی‌ها و اعلام خطرات احتمالی‌ای که در کمین رایلی است سعی می‌کند کنترل فرماندهی را به دست بگیرد. شادی اما در ابتدا از این اتفاق جلوگیری کرده و باقی را به آرامش دعوت می‌کند.

زمانی که گریس و بیر دوستان رایلی اعلام می‌کنند که قرار است به دبیرستان دیگری بروند وهمچنین همزمان با آشنایی رایلی با ولنتانیا اوضاع از کنترل شادی خارج شده و اضطراب احساسات اصلی رایلی را زندانی‌کرده و سرکوب می‌کند. اضطراب برای کنترل بیشتر عقاید مرکزی رایلی را نیز به پس ذهن پرتاب می‌کند.

شادی و باقی احساسات سعی می‌کنند با برگرداندن عقاید مرکزی بار دیگر ثبات را به شخصیت رایلی بازگردانند و از پیشروی اضطراب جلوگیری کنند.

جزئیات اثر

کارگردان:  Kelsey Mann نویسنده: Kelsey Mann, Meg Lefauve, Holstein بازیگران: Amy Poehler, Maya Hawke, Kensington Tallman شرکت سازنده: آمریکا کشور سازنده: Pixar مخاطب: کودک و نوجوان  

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد درون و بیرون ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!