• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پیتر خرگوشه ۲: فراری (Peter rabbit 2: the runaway)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3272 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«پیتر خرگوشه 2» انیمیشن ماجراجویی اقتباس‌شده از کتاب‌های بئاتریکس پاتر است که در ادامه‌ی پیتر خرگوشه 1 ساخته شده است. این‌بار پیتر سعی دارد که رفتار خوبی داشته باشد اما همچنان به‌عنوان یک خرگوش دردسرساز و بدجنس شناخته می‌شود. بنابراین دوباره به دزدی و دردسرسازی روی می‌آورد. اما درنهایت از کارش پشیمان می‌شود و می‌فهمد که نباید قضاوت دیگران را درمورد خودش باور کند. این انیمیشن ماجراجویانه و کمدی شامل صحنه‌های متعددی از زدوخورد فیزیکی و فرارکردن است که به‌صورت طنز و با کمی خشونت به نمایش درآمده است. پایان خوش داستان با تغییرات مثبتی در کاراکترها رقم می‌خورد.

ژانر : خانوادگی فانتزی کمدی ماجراجویی

سال 2021 92 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 9 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این اثر ماجراجویی صحنه‌های متعددی از دردسرسازی و آزار دیگران وجود دارد که حالتی طنز دارد و آسیب جدّی به کسی وارد نمی‌کند، اما طنزبودن این صحنه‌ها، ناپسندبودن آن را کمرنگ می‌کند و ممکن است بعضی کارها به‌عنوان شوخی توسط کودکان به کار گرفته شود. لازم است با کودکان درباره‌ی اینگونه رفتارها صحبت کنید.

شخصیت پیتر در این انیمیشن مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیرد و بدجنس و دردسرساز خوانده می‌شود؛ بنابراین به سمت گروه‌هایی کشیده می‌شود که مشوّق او هستند و او را می‌پذیرند. بهتر است درمورد این پیام که برچسب‌زدن به دیگران باعث می‌شود آن‌ها به سمت همان صفات و کارها بروند، با فرزند خود صحبت کنید و همچنین درمورد سایر عواقب قضاوت دیگران با فرزندان صحبت نمایید. این پیام که انسان‌ها همگی دچار اشتباه می‌شوند و نباید به آن‌ها القاب و صفاتی مانند «پسر بد» و «شرور» نسبت داد نیز بهتر است توسط شما و فرزندتان مورد بررسی قرار گیرد.

توماس دوست دارد فرزندی داشته باشد اما بی کاملاً خود را با خرگوش‌ها و کتاب‌هایش مشغول کرده، بنابراین توماس احساس پدرانه‌ای نسبت به خرگوش‌ها پیدا می‌کند و پس از این ماجرا نتیجه می‌گیرد که خانواده می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این نگرش که حیوانات می‌توانند جای خالی فرزند را پر کنند به بررسی بیشتر توسط والدین دارد. البته بی و توماس درنهایت بچه‌دار می‌شوند.

در این اثر رفتارهایی نامناسب و کمی آزاردهنده با حیوانات نمایش داده شده است. می‌توانید درباره‌ی نحوه‌ی نگهداری از حیوانات با فرزند خود صحبت کنید.

خلاصه: لازم است درمورد بعضی رفتارهای دردسرساز و کمی خشن، برچسب‌زدن به دیگران، نگهداری از حیوانات به جای فرزند و رفتار مناسب با حیوانات با فرزند خود گفت‌وگو کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا دردسرسازی‌های پیتر را می‌پسندید یا به نظر شما نادرست و ناپسند است؟ چرا؟

آیا حیوانات خانگی می‌توانند جای فرزند آدم باشند؟

چرا پیتر به سمت بارناباس و دزدی‌کردن کشیده شد؟

درمورد اینکه چرا توماس درمورد پیتر اشتباه می‌کرد و عواقب قضاوت‌های نادرست با فرزند خود گفت‌وگو کنید. پیتر درنهایت نحوه‌ی مواجهه‌ی درست با قضاوت دیگران را چگونه می‌دانست؟

شخصیت بارناباس را چگونه توصیف می‌کنید؟

خلاصه: قضاوت‌کردن و برچسب‌زدن به دیگران چه تأثیراتی به دنبال خواهد داشت؟

داستان اثر

در قسمت دوم انیمیشن «پیتر خرگوشه»، توماس مک‌گریگور با بی ازدواج می‌کند و خرگوش‌ها در مزرعه زندگی می‌کنند. خرگوش‌ها دیگر از مزرعه میوه نمی‌دزدند و پیتر نیز اجازه نمی‌دهد حیوانات دیگر از مزرعه دزدی کنند. اما توماس همچنان فکر می‌کند که پیتر از مزرعه دزدی می‌کند و حرف او را گوش نمی‌کند.

ناشری به بی پیشنهاد می‌کند تا سری جدید داستان خرگوش‌ها را با همکاری هم منتشر کنند تا سود بیشتری به دست آورند، بنابراین توماس و بی و خرگوش‌ها باهم به لندن می‌روند تا با ناشر صحبت کنند. ناشر برای شخصیت هریک از خرگوش‌ها پیشنهادهایی می‌دهد و برای پیتر شخصیتی شرور و دردسرساز در نظر می‌گیرد. پیتر از اینکه دیگران به این شکل او را می‌شناسند ناراحت می‌شود و آنجا را ترک می‌کند.

او هنگام گشت‌وگذار در شهر با خرگوشی به نام بارناباس آشنا می‌شود که با دزدی روزگارش را می‌گذراند. او خودش را دوست پدر پیتر معرفی می‌کند و پیتر با او همراه می‌شود و به دزدی می‌روند. آن‌ها تصمیم دارند با دیگر خرگوش‌ها و حیوانات مزرعه تیمی تشکیل دهند سپس برای یک دزدی بزرگ نقشه می‌کشند.

نقشه‌ی آن‌ها به‌خوبی پیش می‌رود اما در آخر پیتر متوجه می‌شود که خانواده‌اش را به خطر انداخته و بارناباس تمام مدّت به او دروغ می‌گفته تا برنامه‌ی خودش را پیش ببرد. پیتر از توماس کمک می‌گیرد و با بی به سراغ تک‌تک خرگوش‌‌ها و حیوانات مزرعه که همگی فروخته شده بودند می‌روند و آن‌ها را به مزرعه برمی‌گرداند.

در پایان رابطه پدر و فرزندی میان توماس و پیتر شکل می‌گیرد و بی نیز قراردادش را با ناشر لغو می‌کند تا داستان خرگوش‌ها را با سلیقه‌ی خودش و دور از اهداف تجاری بنویسد.

جزئیات اثر

کارگردان: ویل گلوک

نویسنده: بئاتریکس پاتر، ویل گلوک، پاتریک برلی

تهیه کننده: ویل گلوک

بازیگران: جیمز کوردن، الیزابت دبیکی، لنی جیمز، مارگو رابی، امی هورن، روپرت دگا، دامنل گلیسون، رز بیرن، دیوید اویلوو , یوئن لسلی

شخصیت‌ها:

بی: او یک نویسنده و نقاش است که داستان خرگوش‌هایش پیتر، بنجامین، دم‌پنبه‌ای، ماپسی و فلاپسی را می‌نویسد. در این قسمت او با توماس ازدواج کرده و قرار است برای فروش بیشتر کتاب‌هایش با یک ناشر همکاری کند اما چون ناشرش می‌خواهد داستان را به شکل دیگری پیش ببرد، او از این همکاری منصرف می‌شود.

توماس مگ‌گریگور: همسر بی که صاحب باغ و یک اسباب‌بازی‌فروشی است. او دوست دارد که صاحب فرزند شود اما بی وقت زیادی را صرف کارش کرده و توماس خرگوش‌ها را مانع آن می‌بیند. اما درنهایت او نسبت به خرگوش‌ها احساس خوبی پیدا می‌کند خود را پدر آن‌ها می‌داند.

پیتر: خرگوش زرنگی است که تصمیم گرفته برخلاف قسمت قبل، دیگر از باغ توماس دزدی نکند و دردسر نسازد، اما همچنان دیگران فکر می‌کنند که او بدجنس و شرور است. او که نمی‌تواند تصور دیگران را از خودش تغییر دهد، با دزدها همراهی می‌کند و نقشه‌های بزرگ برای دزدی می‌کشد.

بارناباس: او یک خرگوش شهری است که به‌دروغ به پیتر می‌گوید که پدرش را در گذشته می‌شناخته و او و سایر خرگوش‌ها را مجاب می‌کند تا در یک نقشه‌‎ی بزرگ دزدی او را همراهی کنند. او در پایان باعث می‌شود تا سایر خرگوش‌ها گیر بیفتند تا سهم دزدی بیشتری نصیب خودش شود.

کشور سازنده: استرالیا، هند، آمریکا

کمپانی سازنده: SONY، Columbia Pictures

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حسام زمانی مقدم دولو

۲۶ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

دیگه 9

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پیتر خرگوشه ۲: فراری

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!