• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن خاطرات یک بی‌عرضه: رودریک فرمانروایی می‌کند (Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules )

author-img

توسط : مهدیه جعفری ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4973 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمیشن «خاطرات یک بی‌عرضه: رودریک فرمانروایی می‌کند» محصول کشور کانادا و در ژانر درام است. این محصول بر اساس مجموعه رمان‌هایی اثر جف کینی ساخته‌شده است و داستان دو برادری است که همیشه باهم دعوا می‌کنند و پدر و مادرشان سعی می‌کنند کارهایی انجام دهند تا آن‌ها باهم صمیمی شوند. این انیمیشن به مخاطب نوجوان یاد می‌دهد که روابط خانوادگی بسیار مهم‌تر از روابط دوستی است و باید برای استحکام آن تلاش کرد.

ژانر : درام کمدی

سال 2022 74دقیقه جزئیات کامل اثر
15 مناسب خانواده 28 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

اگر روابط بین فرزندانتان خوب نیست توصیه می‌شود این انیمیشن را ببینید.

در این انیمیشن پدر و عموهای گرگ باهم رابطه ندارند و همدیگر را نمی‌بینند و همین امر باعث شده است گرگ و رودریک هم‌فکر کنند تا در آینده مانند آن‌ها می‌شوند. هشیار باشید که ما الگوی رفتاری و اخلاقی فرزندانمان هستیم و هر کاری که با بقیه انجام دهیم را آن‌ها یاد می‌گیرند و نباید صرفاً به پندهای زبانی اکتفا کنیم.

والدین گرگ، برای دو شب او و برادرش را تنها می‌گذارند تا با هم خوش بگذرانند و در این مدت بین دو برادر هم صمیمیت ایجاد شود. اما گرگ برای این کار آماده نبود. او ترس از جدایی والدین داشت و نمی‌دانست بدون آن‌ها چه‌کاری انجام دهد. هیچ‌وقت فرزندانتان را بدون آمادگی قبلی تنها نگذارید. گاهی این ترس و استرس در آن‌ها نهادینه می‌شود و همیشه وابسته به شما خواهند بود که این امر در زندگی آیندشان تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

هنگام مشاهده صحنه‌های غیراخلاقی مانند صحنه‌ای که رودریک به گرگ ترفندهایی که برای فریب دادن والدین استفاده می‌کند، سعی کنید بد بودن این کار و دلیلش را به فرزندتان متذکر شوید تا کودک متوجه شود که چرا این کار بد است و از عواقبش به او بگوید. مثلاً رودریک با گرگ معامله کرد و در ازای دلار پلاستیکی، پروژه علومش را به او داد ولی وقتی پروژه را دید متوجه شد که رودریک سرش کلاه گذاشته است. همین امر را برای فرزندتان گوشزد کنید و نتیجه این کار را برایش تشریح کنید تا بهتر متوجه شود.

والدین گرگ وقتی متوجه شدند که آن‌ها در نبودشان در خانه مهمانی گرفته‌اند، بچه‌ها را تنبیه کردند. حتی رودریک که مدت‌ها برای مسابقه تلاش می‌کرد را هم از رفتن به آنجا محروم کردند. باید فرزندان متوجه شوند هر کار ناپسندی عواقبی دارد که خواه ‌ناخواه باید بپذیرند تا دیگر مرتکب آن کار اشتباه نشوند. والدین هم باید در این امر مصمم باشند و کوتاهی نکنند.

خلاصه: حتماً توجه داشته باشید که فرزندتان هنگام تماشای ناهنجاری‌ها مانند فریب دادن، دروغ‌گویی و... متوجه فرجام بد این اتفاقات بشود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

 از فرزندتان بپرسید از این انیمیشن چه چیزی یاد گرفته است؟

 از فرزندتان بپرسید کدام شخصیت را دوست دارد؟ رودریک یا گرگ یا راولی؟ با این سؤال متوجه می‌شوید تمایلات ذهنی فرزندتان در کدام جهت است و متناسب با پاسخ فرزندتان، او را در جهت درست راهنمایی کنید. از صحبت زیاد خودداری کنید و سعی کنید صفات خوب و پسندیده را به‌صورت عملی به فرزندتان نشان دهید.

از او بپرسید آیا تاکنون دروغ گفته است؟ ازنظر او دروغ یعنی چه؟

از فرزندتان بپرسید اگر دو روز از شما دور باشد دوست دارد در خانه چه‌کارهایی انجام دهد؟ در مقابل پاسخ او جبهه نگیرید و فقط سعی کنید از ذهنیات فرزندتان باخبر شوید و بعد به فکر چاره باشید. اگر جبهه بگیرید دیگر با شما صمیمی نخواهد بود و پنهان‌کاری خواهد کرد.

از او بپرسید در مورد آینده خودش با خواهر و برادرش چه تصوراتی دارد؟ دوست دارد کنار هم در یک ساختمان زندگی کنند یا برایش مهم نیست؟ با سؤالاتی در این رابطه سعی کنید متوجه تصورات ذهنی او در مورد رابطه‌اش با خواهر و برادرش شوید.

 از او  بپرسید از چه صفات خوب یا بد خواهر و برادرش بدش می‌آید یا خوشش می‌آید؟با این کار هم به نکات مثبت اخلاقی آن‌ها پی می‌برد و هم به نکات منفی.

خلاصه: سعی کنید با طرح سؤالاتی، متوجه جهت فکری فرزندتان شوید و او را در جهت درست راهنمایی کنید.

داستان اثر

  گرگ و برادر بزرگ‌ترش رودریک، همیشه باهم اختلاف دارند و پدر و مادرشان تصمیم می‌گیرند صمیمیت را بین آن‌ها برقرار کنند. به همین دلیل سالگرد ازدواجشان به مدت دو شب به سفر می‌روند و آن دو را در خانه تنها می‌گذارند. رودریک سعی می‌کند با گفتن کلمات محبت‌آمیز، گرگ را به خود جلب کند تا بتواند دوستانش را برای یک پارتی به خانه دعوت کند. تمام مسئولیت‌های برگزاری مهمانی را به عهده گرگ و دوستش می‌گذارد و وقتی مهمانی شروع می‌شود در را به رویشان می‌بندد و تا صبح به آهنگ و خوش‌گذرانی با دوستانش می‌گذراند. گرگ از روی خشم از صحنه‌های مهمانی عکس می‌گیرد تا در فرصت مناسب به مادرش نشان دهد. فردا صبح مادرش زنگ می‌زند و می‌گوید که حال برادر کوچکشان خوب نیست و زودتر به خانه می‌رسند. به همین دلیل دوباره رودریک، با چرب‌زبانی گرگ را مجبور می‌کند تا در تمیز کردن خانه کمکش کند. او هم قبول می‌کند و در ازای آن قوانینی که رودریک برای خودش ساخته بود تا راحت‌تر زندگی کند را یاد می‌گیرد. قوانین رودریک شامل دور زدن والدین و گول زدنشان بود و همه آن‌ها را به گرگ هم یاد می‌دهد. اما طی اتفاقی مادر گرگ، عکس‌هایی که او از مهمانی آن شب گرفته بود را می‌بیند به همین دلیل هر دو را تنبیه می‌کند. رودریک را که عاشق موسیقی بود و قرار بود در مسابقه استعدادیابی شرکت کند را محروم می‌کند و فقط اجازه می‌دهد به‌عنوان تماشاگر در آنجا حضورداشته باشد. گرگ هم قرار بود با دوستش شعبده‌بازی انجام دهد اما دوستان رودریک به گرگ پیشنهاد می‌دهند که به‌جای برادرش در گروه آهنگ بزند. او هم قبول می‌کند ولی همین کار باعث ناراحتی برادرش می‌شود. به همین دلیل گرگ از صحنه پایین می‌آید و جایش را به برادرش می‌دهد و بدین ترتیب باهم دوست و صمیمی می‌شوند.

جزئیات اثر

کارگردان: Luke Cormican/لوک کورمیکان

نویسنده: Jeff Kinney،Kathleen Shugrue/جف کنی، کثلین شوگرو

تهیه کننده: Jeff Kinney/جف کنی

بازیگران: Brady Noon،Ethan William Childress،Hunter Dillon،Erica Cerra/بردی نون، ایثن ویلیام چیلدرس، هانتر دیلون، اریکا کرا

شخصیت‌ها:

گرگ: پسر لاغر و کچلی است که دوست دارد هر کاری انجام دهد تا با برادرش صمیمی‌شود. رودریک: برادر بزرگ‌تر گرگ است که علاقه‌مند به موسیقی است ولی با برادرش ناسازگار است و هر کاری انجام می‌دهد تا به حرف والدینش گوش ندهد.

کشور سازنده: کانادا، آمریکا

کمپانی سازنده: 20th Century Studios،Disney+،SmartStudy،The Walt Disney Company/توانتی سنتری استودیو، مثبت دیزنی، اسمارت استادی، والت دیزنی کمپنی

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد خاطرات یک بی‌عرضه: رودریک فرمانروایی می‌کند

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!