• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن الا، بلا، بینگو (Ella Bella Bingo)

author-img

توسط : مهدیه جعفری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1875 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

«فیلم الا، بلا، بینگو» به کارگردانی «آتل سولبرگ بلکست» در سال 2020 ساخته ‌شده است. این فیلم محصول کشور نروژ و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی است. در سال 2011 نسخه‌ی سریالی این انیمیشن که شامل سه فصل و 104 قسمت بود، ساخته شد و در بیش از 20 کشور جهان به نمایش درآمد. داستان این انیمیشن از این ‌قرار است که الا، بلا، بینگو و هنری بهترین‌دوستان یکدیگر هستند؛ اما روزی پسری جدید وارد محله می‌شود و همه‌چیز تغییر می‌کند. دوستی و همکاری و فداکاری و چگونگی برقراری رابطه‌ی دوستانه ازجمله پیام‌های مثبت این انیمیشن است.

سال 2020 75 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن درباره‌ی رابطه‌ی دوستی دو پسربچه است که با ورود نفر سوم، دوستی آن‌ها به چالش کشیده می‌شود. در این محصول مفاهیمی مانند فداکاری، دوستی، کار گروهی، گذشت، ارتباطات اجتماعی و همکاری به‌وضوح قابل‌مشاهده است. والدین می‌توانند برای القای این مفاهیم به فرزندشان از این محصول استفاده کنند. کودکان ممکن است بعد از تماشای این محصول باشخصیت‌های اصلی داستان به دلیل هم‌سن‌بودن و درگیربودن با این موضوع در بین دوستانشان‌ هم‌ذات‌پنداری و تقلید کنند. ازاین‌رو لازم است والدین با کودکان خود درباره‌ی رفتارهای اشتباه و مثبت شخصیت‌ها صحبت کنند تا کودکان بتوانند رفتار درست را از نادرست تشخیص دهند.

اگر کودکتان در برقراری ارتباط با دیگران احساس ضعف می‌کند، حتماً با او این انیمیشن را ببینید و ذیل تماشای آن نکات مهم تربیتی و نحوه‌ی افزایش مهارت ارتباطی را به او یادآور شوید. به کودک خود درباره‌ی لزوم ارتباط‌گیری خوب با بچه‌ها و چگونگی ماندگاری یک رابطه دوستانه توضیح دهید. درباره‌ی نکات مهم داستان اعم از کمک همسایه‌ها برای حل مشکل الا و احترام‌گذاشتن به دیدگاه و نظرات اطرافیان و پذیرش تفاوت‌ها با او صحبت کنید. رفتار پدر هنری هم در قبال ناراحتی فرزندش قابل ‌تأمل بود؛ او با دیدن ناراحتی فرزندش سعی کرد کارهایی انجام دهد تا او شاد شود. البته در چنین موقعیت‌هایی بهتر است علاوه‌بر این کارها راهکارهایی هم به فرزندمان ارائه دهیم تا ناراحتی او حل شود.

در این انیمیشن خشونت و ترس بسیار کم دیده می‌شود و در چندمورد صحنه‌ی درگیری گاو با شخصیت اصلی (الا) رخ می‌دهد که آن‌هم در فضای فانتزی و کمدی رقم می‌خورد.

خلاصه: با فرزندتان درباره‌ی‌ رفتارهای اشتباه جانی و هنری صحبت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

1) از فرزندتان بخواهید سیر کلی داستان را بیان کند.

2) نظرش را درباره‌ی‌ تم اصلی داستان و پایان‌بندی آن بپرسید. اگر به‌جای کارگردان بود، چه پایان‌بندی و چه شخصیت‌هایی را به آن اضافه می‌کرد؟ با این کار قوه‌ی تخیل و ذهن فرزندتان تقویت می‌شود.

3) نظرش را درباره‌ی‌ رفتار جانی و هنری بپرسید. حسی را که در الا به‌وجود آمده بود، تاکنون تجربه کرده است؟ آن را بیان کند.

4) نظرش را درباره‌ی رفتارهای جانی و هنری و الا بپرسید. اگر جانی هم باهنری و هم با الا دوست می‌شد، آیا این مشکلات به‌وجود می‌آمد؟

5) بهتر بود هنری چگونه بین دو دوستش تعامل کند تا هر دو ناراحت نشوند؟

6) مهم‌ترین عامل دوستی و ماندگاری آن چیست؟

7) برای شروع یک رابطه چگونه باید قدم برداشت؟

خلاصه: از فرزندتان بخواهید برداشت خود را از تماشای این انیمیشن بیان کند.

داستان اثر

دو پسربچه کوچکی به نام‌های «الا» و «هنری» در کنار هم به‌خوبی زندگی می‌کردند. آن‌ها باهم بسیارصمیمی بودند. روزی تصمیم می‌گیرند «سیرکی» راه بیندازند. آن‌ها برای بهتراجراشدن مراسم از پدر الا که نوازنده بود و همسایه‌هایشان کمک می‌گیرند. همه استقبال می‌کنند و همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه پسری به نام «جانی» از راه رسید. او که برای مدتی به خانه‌ی عمویش آمده بود، با دیدن هنری سعی کرد با او دوست شود. او دوچرخه‌ی «فرمون‌خرگوشی» را که موردعلاقه هنری بود، به او داد تا برای خودش باشد. الا که از این اتفاق ناراحت شده بود، سعی کرد تا توجه هنری را به خودش جلب کند؛ اما جانی هم همین تصمیم را داشت. هنری که بین جانی و الا گیر افتاده بود، عصبانی شد و از پیش آن‌ها رفت. الا بسیار ناراحت شده بود. به همین دلیل با کمک همسایه‌ها به دنبال هنری رفت؛ اما او را پیدا نکرد. جانی با «جی‌پی‌اسی» که به دوچرخه‌اش وصل کرده بود و دست هنری بود، توانست رد هنری را بگیرد. آن‌ها به راه افتادند؛ ولی الا در وسط راه توسط «گاو وحشی» مورد حمله قرار می‌گیرد. جانی از راه می‌رسد و او را نجات می‌دهد. به این ترتیب آن‌ها باهم دوست می‌شوند و با کمک هم هنری را پیدا می‌کنند. در شب مراسم جانی آن‌ها را تنها می‌گذارد تا مزاحمتی برای دوستی آن‌ها ایجاد نکند. الا که متوجه عدم حضور جانی شده بود، با بی‌سیمی که جانی به او داده بود با او صحبت می‌کند و از او درخواست می‌کند که برگردد. جانی هم قبول می‌کند و در مراسم، نمایش زیبایی را باهم رقم می‌زنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Atle Solberg Blakseth, Frank Mosvold/ آتل سولبرگ بلاکسث، فرانک موسولد

نویسنده: Frank Mosvold, Tom Petter Hansen/ فرانک موسولد، تام پیتر هانسن

نام تهیه‌کننده: Frank Mosvold, Torgeir Sanders / فرانک موسولد، تورگر ساندرز

نام بازیگران: Cherokee Rose Castro, Gard B. Eidsvold, Jack Fisher Oskar Fjeldstad, Bergheim, Summer Fontana, Devin Hennessy, Bjarte Hjelmeland, Johannes Joner / چروکی رز کاسترو، گارد بی ایدزولد، جک فیشر، اسکار افجلدستاد، برگیم، سامر فونتانا، دیوید هنسی، بیجارد جلمیلند، جانسن جونر

نام شخصیت‌ها:

الا: پسربچه‌ی کم‌سن‌وسالی که دوست صمیمی هنری است. او عاشق شعبده‌بازی است و با پدرش رابطه‌ی خوبی دارد،

هنری: پسربچه‌ی مهربانی که دوست صمیمی الاست. او می‌خواهد به الا در شعبده‌بازی کمک کند،

جانی: پسربچه‌ی پولداری که با اسباب‌بازی‌هایش سعی در جلب‌توجه هنری دارد؛ زیرا دوست صمیمی زیادی ندارد. همین کار باعث حسادت الا به او می‌شود؛ ولی در حادثه‌ای جان الا را نجات می‌دهد و از آن به‌بعد الا و هنری با او دوست می‌شوند،

آقای جکسون: پیرمردی که با مرغ‌هایش زندگی می‌کند و به الا کمک می‌کند هم دوستش، هنری را، پیدا کند، هم در بهتراجراشدن سیرک به او کمک می‌کند،

خانم دن: پیرزن مهربانی که در خاطرات جوانی‌اش سیر می‌کند. او به الا کمک می‌کند تا نمایش زیبایی در سیرک داشته باشد،

پدر هنری: او رابطه‌ی خوبی با پسرش دارد و هرکاری می‌کند تا پسرش از ناراحتی دربیاید،

پدر الا: او با پسرش رابطه‌ی خوبی دارد و وقتی با ایده‌ی سیرک از طرف پسرش مواجه می‌شود، از آن استقبال می‌کند و به  او کمک می‌کند تا نمایش زیبایی داشته باشد،

لیزا و لوتی: دو خواهر دوقلو و همسان که آکروبات‌بازی می‌کنند.

کشور سازنده: نروژ

کمپانی سازنده: Gimpville AS, Kool Production AS / جیمپویل آس، کوول پروداکشن آی‌اس

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد الا، بلا، بینگو

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!