• امروز : 19 اردیبهشت 1403
logo

چگونه زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل را تنظیم کنیم؟ + ۱۱ ترفند کاربردی

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چگونه زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل را تنظیم کنیم؟ + ۱۱ ترفند کاربردی

گوشی‌های موبایل بخشی جدانشدنی از زندگی امروزه ما شده‌اند و باید بدانیم که چگونه زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل را تنظیم کنیم.

این روزها تلفن‌ها و دستگاه‌های هوشمند بخش عمده‌ای از برنامه روزانه فرزندان را به خود اختصاص می‌دهند. سرگرم شدن با این وسایل جادویی حتی ممکن است تا شب نیز ادامه پیدا کند. متاسفانه مشاهده شده می‌شود که بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان امروزی در طول شب از گوشی موبایل خود استفاده می‌کنند.

کم‌خوابی به صورت مستقیم بر سلامت جسمی و روانی کودکان تأثیر می‌گذارد. تا دیر‌وقت بیدار ماندن حتی می‌تواند بر رفتار فردی و رشد آنها نیز تأثیرگذار باشد. شاید فعالیت‌های بدنی در طول روز به راحت‌تر خوابیدن کودکان در انتهای شب کمک زیادی کند. پس نقش تحرک و تخلیه انرژی در کودکان را جدی بگیرید.

چرا باید زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل را تنظیم کنیم؟

کودکان و نوجوانان ممکن است در طول روز با فعالیت‌های ذهنی و بدنی زیادی روبرو باشند. بنابراین قابل‌درک است که بسیاری آنها برای استراحت به گوشی موبایل‌های خود روی آورند.

هنگامی که صحبت از صفحه نمایش و مساله خواب می‌شود، باید 2 نکته مهم را به خاطر داشته باشید:

  • نور آبی ریتم طبیعی خواب کودکان را در شب مختل می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از خواب از آن اجتناب کنید.
  • گوشی موبایل یک وسیله تحریک‌کننده است. خیره شدن به صفحه نمایش قبل از خواب، فرآیند خوابیدن را سخت‌تر می‌کند، زیرا این صفحه‌نمایش‌ها و نور آبی مغز شما را در زمانی که باید استراحت کند، هوشیار نگه می‌دارند.

چند پیشنهاد برای تنظیم زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل:

برای درک درست فرزندان از فضای مجازی و کارکردن باگوشی، سعی کنید به فرزندان کمک کنید تا تجربیات خود را در زمینه فناوری بدون قضاوت منعکس کنند. نگاه بی‌طرفانه به گوشی‌های هوشمند داشته باشید و در مورد کار کردنش با فرزندان خود به گفتگو بپردازید. قطعا در میان گفتگوهای شما و آنها به مواردی جالبی خواهید رسید که ایده‌های فوق‌العاده‌ای را شکل می‌دهد.

در ادامه برخی از این ایده‌ها را بررسی می‌کنیم تا بدانیم که چگونه زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل را تنظیم کنیم:

  1. استفاده از گوشی موبایل را قبل از خواب محدود کنید. در صورت امکان، یک ساعت قبل از خواب، همه چیز به‌ویژه موبایل و تبلت را خاموش کنید.
  2. برنامه ویژه‎‌ای تنظیم کنید که نگاه کردن به صفحه موبایل یا تبلت در آن نباشد؛ مانند گوش دادن به پادکست‌ها. این موضوع باعث می‌شود تا فرزندان شب را راحت‌تر بدون خیره شدن به گوشی موبایل بگذرانند.
  3. برای بچه‌های بزرگ‌تر که ممکن است تکالیف آنلاین را دیرتر انجام دهند، برنامه‌ای درنظر بگیرید و به آنها کمک کنید که بعد از خاموش کردن دستگاه، مغز و بدنشان را در آرامش قرار دهند.
  4. «نور آبی» را مسدود کنید. بالاتر در مورد نور آبی صحبت کردیم.
  5. مطمئن شوید که بچه‌ها بعد از غروب آفتاب تنظیمات صفحه نمایش خود را در حالت شب (Night Mode) قرار دهند. دستگاه‌های اپل و اندرویدی گزینه‌هایی برای تنظیم رنگ نمایشگر بر اساس زمان روز دارند.
  6. اعلان‌ها را خاموش کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان اعلان‌های خود را در شب خاموش می‌کنند. هر اعلان می‌تواند بهانه‌ای باشد برای چندین ساعت خبره شدن به صفحه گوشی.
  7. برای تعیین و اعمال محدودیت‌ها، می‌توانید از ابزارهای داخلی گوشی و تبلت مانند ساعت هوشمند صفحه نمایش در ios اپل یا Family Link Google در اندروید استفاده کنید.
  8. در پایان شب، گوشی و تلبت را به دور از اتاق خواب یا محل خواب نگه دارید. این راه یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به وسوسه کودکان در استفاده از گوشی و تبلت است.
  9. برخی از کودکان و نوجوانان در هنگام خواب از گوشی موبایل برای پخش موسیقی استفاده می‌کنند. اگر این مورد برای فرزند شما هم صدق می‌کند، گزینه‌های دیگری را برای پخش موزیک استفاده کنند. همچنین از آن‌ها بخواهید اعلان‌ها را خاموش کنند و گوشی را بر روی حالت «مزاحم نشوید» تنظیم کنند تا تنها  موسیقی پخش شود.
  10. از فناوری کمک بگیرید. برنامه‌هایی مانند Family Shared Calendar در ایجاد قوانین برای نحوه استفاده تمام اعضای خانواده از دستگاه‌ها به شما کمک می‌کند.
  11. پیاده‌روی کنید! یا هر فعالیت بدنی یا عادات فنی سالم دیگر را در برنامه روزانه خود و فرزندان قرار دهید. این مدل‌سازی‌ها باعث می‌شود تا نقش مخرب گوشی و تبلت در زندگی کودکان کمتر احساس شود.

منابع و پیشنهاد کدومو

بخش‌ اصلی این مقاله از وب‌سایت کامنسنس‌مدیا و با همین عنوان برداشت شده بود. خب؛ در مورد تنظیم زمان خواب کودکان و کار با گوشی موبایل صحبت کردیم. راهکارهای مختلفی ارائه شد و مشتاقیم تا نظرات و پیشنهادهای شما را نیز در بخش کامنت‌های مقاله بخوانیم. اگر همچنان دغدغه کنترل فرزندان خود در در دنیای دیجیتال را دارید، پیشنهاد می‌کنم نگاهی به این مقاله داشته باشید.

لولوش لمپروژ: شرورِ دوست‌داشتنی دنیای انیمه

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!