• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی برنامه تلويزيونی مسابقه بازی مرکب (Squid Game: The Challenge)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

4 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه دقیقه

68678 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

مسابقه یا رئالیتی شوی بازی مرکب که بر اساس سریال پرفروش کره‌ای به همین نام ساخته شده نه کامل اما تا حدود زیادی به سبک و سیاق سریال پایبند است. جایزه 4.56 میلیون دلاری، 456 شرکت‌کننده با شرایط زندگی متفاوت و از کشورهای مختلف، بازی‌های کودکانه و دکور و لباس کارکنان با سریال مطابقت دارد اما مهم‌ترین تفاوت در این است که اینجا کسی نمی‌میرد بلکه فقط از بازی حذف می‌شود. در نتیجه خشونتی وجود ندارد اما پیام همان پیام است: برای زندگی در این دنیای سرمایه‌داری باید بی‌رحم بود و اصول اخلاقی را کنار گذاشت!

این رئالیتی شو در ۱۰ قسمت از شبکه نتفلیکس عرضه شده است.

ژانر : مسابقه، رئالیتی شو

سال 2023 یک فصل ده قسمتی، هر قسمت حدود یک ساعت جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

اگر سریال بازی مرکب را دیده باشید با شنیدن نام یک ریالیتی شو به همین نام حتما حدس می‌زنید که قرار است شاهد چه نوع چالش یا مسابقه‌ای باشید. این برنامه شباهت‌های زیادی به سریال دارد با این تفاوت که شرکت‌کننده‌ها به قتل نمی‌رسند! فقط از مسابقه حذف می‌شوند؛ اما جایزه 4.56 میلیون دلاری آن پابرجاست و ممکن است هر کسی را وسوسه کند تا شانس خود را بیازماید. 456 شرکت‌کننده که هر کدام داستان زندگی خود را دارند از کشورهای مختلف آمده‌اند تا به این مبلغ هنگفت که می‌تواند تا ابد زندگی خود و خانواده‌شان را تامین کند، برسند. یکی پزشک است و آمده تا چالشی دیگر را در زندگی‌اش تجربه کند، یکی از نپال آمده تا نماینده مردمی باشد که نیازمند یک وعده غذا هستند، یکی از کودکی در خانواده‌ای پرجمعیت بوده که جایی برای زندگی نداشتند و در ماشینشان شب را به صبح می‌رساندند، یکی مادر است و فرزندانش را تنها گذاشته و اکنون دلتنگشان است و... خلاصه هرکدام برای هدفی به اینجا آمده‌اند؛ در نتیجه این مسابقه برای اکثریتشان حکم مرگ و زندگی را دارد و به همین علت استرس و اضطراب تمام وجودشان را فرا می‌گیرد و از شدت فشار روحی اشک می‌ریزند و یا حال جسمی خوبی ندارند. آن‌ها در ابتدا معتقدند که نباید دلسوز باشیم و فقط خودخواهی است که باعث برد ما خواهد شد اما زندگی چند روزه در کنار یکدیگر و انجام چند بازی تیمی باعث می‌شود تا بار دیگر انسانیت بروز پیدا کرده و آن‌ها برای یکدیگر فداکاری کنند. هرچند طراحان مسابقه که تمام حرکاتشان را زیر نظر دارند نقشه‌هایی برای این اتحاد و همدلی کشیده‌اند!!! در چندین مرحله از مسابقه آن‌ها را مجبور می‌کنند تا عزیزترین دوست خود را حذف کنند! و یا به یکدیگر دروغ بگویند! بازیکنان از طرف طراحان و گردانندگان مسابقه تشویق و ترغیب و در واقع به زبان بهتر مجبور می‌شوند تا خودخواهی در پیش بگیرند! و در نهایت آنکه می‌تواند بر احساسات دوستانه خود غلبه کند، برنده مسابقه خواهد شد. در واقع این برنامه پول‌پرستی و تکیه بر ثروت و رسیدن به آن را به هر نحوی توجیه و ترویج می‌کند. گویی خوشبختی در این دنیا حاصل نخواهد شد مگر با رسیدن به ثروتی کلان! این پیام‌ها ناخودآگاه در ذهن بیننده حک خواهند شد. به ویژه برای مخاطب نوجوان که این روزها با بمباران چنین پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه است.

این مسابقه را می‌توانید در کنار فرزندان بالای 15 سال خود تماشا کنید. از هیجان بالای آن لذت ببرید اما فراموش نکنید که پایان مسابقه تازه آغاز راه شماست. حتما گفتگو را شروع کرده و نظرشان را در مورد این ریالیتی شوی پرحاشیه سوال کنید. برای گفتگو می‌توانید از سوالات بخش گفتگو با فرزندان استفاده کنید.

                                                                                                                                                                       

خلاصه: این برنامه بر پایه سریال بازی مرکب ساخته شده است. خشونتی در آن وجود ندارد اما پیام‌های منفی اثر مانند اهمیت خودخواهی، حقه‌بازی، فردگرایی، بی‌اخلاقی و ارزش بی‌اندازه ثروت در خوشبختی انسان و... بسیار است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره پیام‌های این مسابقه با فرزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

جمله " هدف، وسیله را توجیه می‌کند" به چه معناست؟ آیا با این جمله موافقی؟

برای رسیدن به پول و ثروت تا کجا باید پیش رفت؟ آیا با کنار گذاشتن اصول اخلاقی موافقی؟

پول و ثروت تا چه اندازه در خوشبختی انسان نقش دارند؟

چرا در این مسابقه برای موفقیت حتما باید روابط دوستانه و احساسات صمیمی را کنار گذاشت؟ چه هدفی پشت ساخت چنین مسابقه‌ای است؟ آیا هدف صرفا سرگرمی بوده است؟

اگر تو به جای مایا بودی چه کار می‌کردی؟

آیا تو دوست داری در چنین مسابقه‌ای شرکت کنی؟

وقتی استرس و اضطراب و اشک و حال روحی بدِ شرکت‌کننده‌ها را می‌دیدی چه احساسی داشتی و چه افکاری در ذهن تو بود؟ دوست داشتی جای آن‌ها بودی؟

بخش بازی پیک نیک با چه هدفی برنامه‌ریزی شده بود؟

اتحاد و همدلی چه نقشی در موفقیت دارند و چرا در این مسابقه مورد نقد قرار گرفتند؟

فردگرایی و خودخواهی چه نقشی در موفقیت بازیکنان داشت؟

به نظر تو تقلب‌کردن و حقه‌بازی راه درستی برای بردن در یک مسابقه است؟

چه شباهت‌هایی بین این مسابقه و زندگی واقعی وجود دارد؟

                                                                                                                                                                       

خلاصه: درباره پیام‌های منفی این اثر و تاثیر آن بر ناخودآگاه و تطبیق آن با زندگی واقعی با فرزندان خود گفتگو کنید.

 

جزئیات اثر

کارگردان: Liz Oakes, Gareth Birkett نویسنده: نوشته شده بر اساس سریال بازی مرکب تهیه کننده: Nicola Brown, Tim Harcourt, John Hay, Toni Ireland, Anna Kidd, Stephen Lambert, Louise Peet, Nia Yemoh, Stephen Yemoh نام بازیگران: 456 شرکت‌کننده از کشورهای مختلف نام شخصیت ها: - کشور سازنده: انگلیس کمپانی سازنده: Studio Lambert, The Garden ژانر اثر: مسابقه، رئالیتی شو مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مسابقه بازی مرکب

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!