• امروز : 1 آذر 1403
logo

نقد و بررسی اسباب بازی کودتا پلاس

author-img

توسط : کدومو ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

306 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +

کودتا پلاس یک بازی کارتی استنتاجی است که مکانیزم اصلی بلوف را در خود دارد. این بازی که برگردان بازی معروف coup  است مناسب افراد با سن 14+ سال بوده و حدود 45 دقیقه زمان می برد . کودتا پلاس نسخه تکمیل شده‌ای از بازی کودتای کلاسیک است و برای بازی 2 تا 10 نفر طراحی شده و گروه افتر فایو گیمز با همکاری گروه تولیدی سرزمین ذهن زیبا آن را تولید و روانه بازار کرده است.

0 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بازی کودتا پلاس بازی بسیار جذابی برای خانواده­هایی است که بسیار علاقه‌مند به بازی‌های نقش مخفی و در سبک مافیا هستند و می‌توانند درآن‌واحد با دو نقش حقیقی و ادعای سایر نقش‌ها بازی کرده و با بررسی سناریوهای مبتنی بر صداقت و یا بلوف کارشان را پیش ببرند. این بازی نیاز به راوی بیرون از بازی ندارد و تمام وقایع در روز اتفاق می‌افتد و بحث‌های مربوط به شب و روز در مافیا و چالش‌های وابسته به آن را ندارد؛ اما حس کشف و استنتاج و پیش‌بینی کارت‌های در دست رقبا یک بازی استنتاجی فوق‌العاده را پیش رویمان قرار می‌دهد. بازی کودتا پلاس با اصلاحات در کارت‌ها، احزاب، شخصیت‌ها و افزایش تعداد نفرات تا 10 نفر از پرطرف‌دارترین بازی‌های تولید شده در ایران است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

والدین اگر تمایل دارند بازی را با افراد کوچک‌تر خانواده انجام دهند باید به این نکته توجه داشته باشند با افراد کمتر از 10 سال بازی انجام نشود و کودکان و نوجوانان بین 10-15 سال هم به تشریح درباره داستان بازی که صرفاً یک سناریوی فانتزی بوده و شخصیت‌پردازی‌ها برای ایجاد فضای با جذابیت بیشتر در بازی شکل‌گرفته‌اند و فرایند اتفاقات بازی را به دنیای حقیقی بست ندهند.

داستان اثر

گروه مقاومت در پی موفقیت‌هایش حمایت‌های مردمی را به دست آورده؛ اما با تشکیل دو حزب وفاداران امپراتوری و حامیان مقاومت کشمکش‌های سیاسی همچنان ادامه دارد. جالب‌تر اینجاست که سیاست با بی‌رحمی تمام برای ازبین‌بردن وفاداری آن را با پرداخت پول خریدنی کرده است. با وجود این شرایط باز هم تنها یک نفر است که می‌تواند تا پایان این نبرد و کشمکش سیاسی دوام بیاورد.

خلاصه نحوه بازی:

کارت صندوق ذخیره و آنارشیست را در وسط میز قرار داده و به هر بازیکن یک کارت حزب بدهید و بازیکنان به شکل یک‌درمیان یک روی کارت را مقابل خود قرار دهند.

برای بازی 3 تا 6 نفر از هر کارت شخصیت 3 عدد، برای بازی 7 و 8 نفر از هر کارت شخصیت 4 عدد و برای بازی 9 و 10 نفره از هر کارت شخصیت 5 عدد را در بازی قرار دهید. (بین شخصیت‌های بازرس و سفیر یکی را انتخاب کنید.)

ابتدا تمامی کارت‌ها را خوب بر زده و در بازی 3 تا 10 نفره به هر بازیکن 2 کارت می‌دهیم. (در بازی دونفره نحوه توزیع کارت‌ها در ابتدای بازی متفاوت است.) هر بازیکن 2 سکه نیز دریافت می‌کند. سایر کارت‌های بازی در یک ستون در مرکز میز قرار داده شده و ستون دربار را تشکیل می‌دهند و باقی سکه‌ها نیز در کنارش قرار داده می‌شوند. در دورهای اول و جهت یادگیری بیشتر به هر بازیکن یک کارت راهنمای قوانین نیز داده می‌شود. هر بازیکن در نوبتش می‌تواند یا یکی از اقدامات عمومی را انجام داده و یا بر اساس یکی از شخصیت‌های بازی اقدامی اختصاصی انجام دهد. نکته مهم این است که هیچ بازیکنی نمی‌تواند هیچ‌گونه اقدامی را بر روی بازیکنان هم حزبی خود (رفیق حزبی) انجام دهد مگر اینکه زمانی از بازی باشد که تمامی بازیکنان از یک حزب باشند و به مقابله با هم برخیزند.

برای انجام اقدامات عمومی اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها در مورد دریافت کمک‌های خارجی بزرگ‌زاده می تواند از انجام این کار جلوگیری نماید. اما در انجام اقدامات اختصاصی ممکن است بازیکن با سناریوی صداقت و یا با مکانیزم بلوف کارتی را در دستش ادعا کند و قابلیت آن را در نوبتش انجام دهد که در این صورت می‌تواند با مقابله سایر بازیکنان روبرو شود. اگر سایر بازیکنان روی ادعای بازیکن اول صحبتی نداشته باشند اقدام موفق بوده و بازیکن بعدی کارش را انجام می‌دهد. اما اگر با مقابله بازیکنی روبرو شود درصورتی‌که بلوف زده باشد یکی از دو کارتش را به انتخاب خودش سوزانده و به رو در وسط میز قرار می‌دهد و ادامه بازی را با یک کارت بازی می‌کند. اما اگر با اقدامش مقابله شود و اقدامش را با وجود کارت معادلش در دست خود انجام داده باشد بازیکن مقابله‌کننده مجبور است یک کارتش را به دلیل اشتباه در گرفتن بلوف به رو در وسط میز بسوزاند. بازیکن اول به دلیل روکردن کارتش بابت اثبات حرفش کارت را به ستون کارت‌های دربار اضافه کرده و کارت‌های دربار را بر می‌زند و یک کارت جدید به دستش اضافه می‌کند و با دو کارت به بازی ادامه می‌دهد. بازی تا زمانی به شکل ساعت‌گرد ادامه پیدا می‌کند که تک‌تک کارت‌های بازیکنان سوخته و بازیکنان یکی‌یکی از دور رقابت خارج شوند و تنها بازیکنی که هنوز کارتی در دست دارد برنده آن دور شود. قبل از شروع بازی می‌توان تعداد برد در دسته‌ای مختلف را برای مشخص‌شدن برنده نهایی مشخص کرد.

اقدامات هر کدام از شخصیت‌های بازی برای انجام اقدامات اختصاصی به شرح زیر است:

  1. بزرگ‌زاده: می‌تواند در نوبت خود 3 سکه از خزانه دریافت کند. همچنین از دریافت کمک‌های خارجی توسط سایر بازیکنان جلوگیری می‌کند.
  2. آدم‌کش: با پرداخت 3 سکه به خزانه می‌تواند یک کارت از یک بازیکن را به انتخاب خودش بسوزاند. (دارنده کارت شاهدخت می‌تواند با اقدام آدم‌کش مقابله کند و کشته نشود.)
  3. فرمانده: می‌تواند 2 سکه از یک بازیکن به انتخاب خودش باج دریافت کند. (بازیکنان با کارت‌های فرمانده و سفیر و بازرس می‌توانند با اقدام این کارت مقابله کرده و سکه‌ای پرداخت نکنند.)
  4. سفیر: می‌تواند در نوبت خود 2 کارت جدید از دربار دریافت کرده و از بین کل کارت‌های دستش کارت‌های اضافه را به دربار برگرداند. (سفیر به فرمانده باج نمی‌دهد.)
  5. شاهدخت: در صورت حمله آدمکش در امان بوده و نخواهد مرد.
  6. بازرس: می‌تواند در نوبت خود یک کارتش را با یک کارت از دربار جابه‌جا کند و یا یک کارت از یکی از بازیکنان را بازرسی و رویت نموده و در صورت علاقه‌مندی آن بازیکن را مجبور به تعویض کارتش با یک کارت از دربار نماید. (بازرس به فرمانده باج نمی‌دهد)

اقدامات عمومی بازیکنان به شرح زیر است :

  1. در نوبت خود یک سکه از خزانه دریافت کند.
  2. با دریافت کمک‌های خارجی 2 سکه از خزانه دریافت کند (بزرگ‌زاده می‌تواند از دریافت کمک‌های خارجی توسط سایرین جلوگیری نماید.)
  3. 7 سکه به خزانه پرداخت کرده و علیه یکی از بازیکنان کودتا انجام دهد. شخصی که بر علیهش کودتا می‌شود بدون درنظرگرفتن قابلیت‌های کارت‌هایش موظف است یکی از کارت‌هایش را به رو در مرکز میز بسوزاند.
  4. 5 سکه به خزانه پرداخت کرده و کارت آنارشیست را از وسط میز برداشته و به یک بازیکن دهید. آن بازیکن یا با کارت شاهدخت با آنارشیست مقابله کرده (کارت آنارشیست را یا به بازیکن دیگری داده و یا به وسط میز برمی‌گرداند) و یا یک کارتش را سوزانده و کارت آنارشیست را به وسط میز برمی‌گرداند.
  5. 2 سکه به خزانه پرداخت کرده و کارت حزب یکی از بازیکنان را برمی‌گردانیم.
  6. 1 سکه به خزانه پرداخت کرده و کارت حزب خود را برمی‌گردانیم.

جزئیات اثر

بازی شامل 30 کارت شخصیت با عنوان‌های بزرگ‌زاده، آدم‌کش، فرمانده، سفیر، شاهدخت و بازرس (از هر کدام 5 کارت) است. 1 کارت شخصیت آنارشیست، 10 کارت دوروی حزب و 1 کارت صندوق ذخیره نیز کارت‌های بازی را کامل می‌کنند.

50 سکه طوسی رنگ به همراه 10 کارت راهنمای چکیده قوانین و دفترچه راهنما در جعبه بازی قرار دارد. جنس و کیفیت کارت‌ها و سکه‌ها مناسب بوده و باز طراحی گرافیکی بازی نیز بسیار خوب است. جعبه بازی با مقسم و طراحی و چاپ داخلی و کیفیت مطلوب است.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کودتا پلاس

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!