در بازی کدتو ما در قالب دو تیم سعی میکنیم پیامهایی را که به شکل رمزهای اعداد یا کلمات به زمین مخابره میشود، توسط نفرات مترجم و کد نویس تیم خود کشف و به حقیقت رموز ارسالی از فضا دسترسی پیدا کنیم و در این امر از تیم مقابلمان پیشی بگیریم.
خلاصه نحوه بازی:
در این بازی ابتدا نفرات به دو تیم(ترجیحا با تعداد مساوی)2 ، 3 یا 4 نفره تقسیم میشویم. به هر تیم یک صفحه برای خوانش کلید واژهها به همراه 24 کارت کد همرنگ صفحهشان را داده و از بین کارتهای کلید واژه بدون نگاهکردن به کارتها 4 کارت به هر تیم میدهیم تا در 4 جایگاه مشخص شده در صفحههایشان قرار دهند و واژهها را قابل خواندن کرده و رویت نمایند. به هر تیم یک برگ یادداشت بازی به همراه یک خودکار میدهیم. توکنهای سفینه و ساعت شنی را در مرکز میز قرار داده و آماده شروع بازی میشویم.
بازی در چند دور(معمولا بین 4 تا 6 دور و نهایتا 8 دور) انجام شده و در هر دور این موارد انجام میشود. افراد هر دو تیم ابتدا به طور کامل کلیدواژههای خود روی صفحهشان بررسی کرده سپس تیم شروعکننده یک نفر را به عنوان مترجم انتخاب میکند. بازیکن مترجم یکی از کارتهای کد که به پشت در اختیار تیمش قرار دارد، برداشته و بعد از خواندن 3 رقم روی کارت کد و تطبیق کد سه رقمی با 3 کلید واژه مرتبط با آن در روی صفحه تیمشان، کمی از سایر هم تیمیها فاصله گرفته و 3 واژه متناسب با سه کلمه را که به نوعی همتیمیهایش را متوجه عدد کارت کد کند روی برگه بازی به ترتیب مینویسد. بعد از انجام این کار کارت کد را به پشت در وسط میز قرار داده و 3 کلمه را به همان ترتیب و بلند میخواند تا تیم حریف هم 3 کلمه را در بخش مربوطه در برگه خود یادداشت نمایند. سپس ساعت شنی را برگرداننده و هر دو تیم سعی به کشف کد بر اساس کلیدواژهها میکنند با این تفاوت که تیم اول در مقابلش کلیدواژههای مرتبط با کد را مشاهده کرده و به راحتی میتوانند 3 عدد کد را حدس بزنند و در برگهشان یادداشت کنند اما تیم حریف مخصوصا در دور اول هیچ سرنخی از ارتباط واژهها نداشته و در دور اول کاملا وابسته به شانس 3 رقم را یادداشت میکنند. در طول انجام این مرحله مترجم هیچ ارتباط کلامی و چشمی با همتیمیهایش ندارد. بعد از اینکه هر دو تیم قبل از اتمام زمانشان اعلام کردند کد را نوشتهاند به نوبت کدهایشان را میخوانند. سپس کارت کد اصلی رو شده و برای هر دو تیم خوانده میشود. تیم مترجم که با توجه به داشتن کلیدواژهها موظف است کد را درست تشخیص دهد. اما اگر عددی از کد را به اشتباه تشخیص داده باشند یک توکن سقوط به نشانه 1 امتیاز منفی دریافت میکنند اما اگر کد کاملا درست باشد توکنی دریافت نمیکنند چون وظیفه تیمی خود را به درستی انجام دادهاند. در مقابل تیم حریف اگر کد را درست تشخیص دهد چون با کمک سرنخهای مختلف از دورهای مختلف بازی به آن رسیده، یک توکن پرتاب به نشانه 1 امتیاز پیروزی دریافت میکنند. در دور دوم تیم مقابل یک مترجم را انتخاب کرده و به همان روال تیم حریف در دور اول، برای کلیدواژههای خود بازی را ادامه میدهند. با پایان هر دور اعضای هر تیم با پیدا کردن ارتباط بین کلیدواژههای ارائه شده توسط تیم حریف و اعداد کدهای درست که در برگه خود وارد میکنند سعی در کشف کلیدواژههای حریف میکنند. بازی زمانی به اتمام میرسد که یک تیم با دو توکن پرتاب پیروز نهایی شود و یا یک تیم با دو توکن سقوط شکست را پذیرا باشد.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد کدتو