• امروز : 31 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی اسباب بازی چی فکر کردی؟

author-img

توسط : کدومو ارزیاب کدومو

8 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

129 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +

«چی فکر کردی ؟» یک بازی جذاب و متفاوت از دسته بازی‌های دورهمی یا اصطلاحا پارتی‌گیم‌هاست که برای بازی 4 تا 10 بازیکن طراحی شده است. یک بازی متفاوت که با کمی دقت در متن روی جعبه‌اش که هشدار 18+ را نمایش می‌دهد و به جمله‌ی این «بازی جنبه می‌خواد» تاکیید می‌کند تکلیفش را با مخاطب روشن می‌کند. مدت زمان انجام بازی بسته به توافق بازیکنان متفاوت است و از 20 دقیقه تا بیش از یک ساعت می‌باشد و اصولا چالش‌های بازی است که بازیکنان را به ادامه دادن بیشتر بازی سوق می‌دهد. این بازی توسط آقای اشکان جواهری طراحی شده و توسط گروه تولیدی دورهمی جواهری روانه بازار شده است.

0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

همانطور که پیش‌تر اشاره شد والدین این بازی را با جمع هایی که از لحاظ سنی و صمیمیت دارای اشتراکات هستند انجام دهند. این بازی یک بازی مناسب برای افرادی که شناخت کمی از هم دارند و یا دوستی‌های کوتاه‌مدت نیست و عدم شناخت افراد ممکن است خروجی مثبتی را از بازی حاصل نکند. این بازی در شرایطی توصیه میشود که کلیات روحی و جنبه‌ای نفرات را لحاظ نماییم.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نکته مهمی که از نظر من اهمیت دارد تا حد امکان سعی شود در کنار کودکان این بازی را انجام ندهید. چون جنس کلمات و شوخی‌های بازی با توجه به کنایه‌هایی که در پاسخ‌ها وجود دارد قطعا برای کودکان مناسب نبوده و برایشان سوالات جدیدی را به همراه می‌آورد که مناسب سنشان نیست. جمله این بازی جنبه می‌خواد رو فراموش نکنید و به سایر گروه تفهیم کنید و بعد اقدام به بازی نمایید. گروه دورهمی جواهری افزونه‌هایی از بازی را در دست تولید دارد که مناسب بازی در جمع‌های خانوادگی برای افراد 14+ سال و گروه‌های دوستی بانوان است.

داستان اثر

در بازی  «چی فکر کردی؟» ما به دنبال به چالش کشیدن خود و دانستن نظر اطرافیانمان نسبت به خود هستیم .همچنین دائما خود را محک می‌زنیم که دیگران در موارد گوناگون همان نظری که خودمان نسبت به خود داریم را دارند و یا ما در شناخت از خود و محیط پیرامونمان در مسیر اشتباهی هستیم. تا پایان مطالب این جمله را چند بار تکرار خواهد شد که «این بازی جنبه می خواد...»

 

خلاصه نحوه بازی:

برای چیدمان این بازی ابتدا به تعداد بازیکنان از کارت‌های رای برداشته و به هر بازیکن یک کارت رای را به عنوان شماره آن فرد می‌دهیم که آن را درجلوی خود به رو قرار می‌دهد تا سایر بازیکنان تا انتهای بازی بتوانند به شماره شخص مد نظرشان رای دهند. سپس به هر بازیکن به تعداد بازیکن‌های بازی کارت رای با شماره‌های سایر بازیکنان داده می‌شود. مثلا در بازی 5 نفره بازیکن شماره یک کارت 1 را به رو جلوی خود قرار می‌دهد و 4 کارت رای شماره 2 تا 5 هم برای رای دادن به سایر بازیکنان دریافت می‌کند. به هر بازیکن 2 کارت «چی؟» و 1 کارت «چی فکر کردی؟» به همراه یک سری 5 تایی کارت خودشناسی داده می‌شود. تمامی کارت‌های سوال بر خورده و به پشت در مرکز میز قرار داده می‌شود.

برای شروع بازی با این سوال که به نظرت کی برنده میشه؟ شروع می‌شود و هر بازیکن پیش‌بینی خود را با کارت رای به شکل محرمانه ارائه می‌دهد. بازیکنان در هیچ مرحله‌ای از بازی نمی‌توانند به خود رای دهند. در واقع کارتی با شماره خود برای رای دادن در دست ندارند. بعد از اینکه تمام بازیکنان رای‌های خود را وسط میز قرار دادند کل آرا جمع شده و بر می‌خورد تا رای‌ها به شکل مخفی و بدون دانستن اینکه چه کسی به چه نفری رای داده رو شده و شمارش شود. نفراتی که بیشترین رای را کسب کنند 4 امتیاز دریافت کرده و بازی با شکل اصلی استارت می‌خورد. یکی از بازیکنان در طول بازی امتیاز افراد را در یک برگه یادداشت میکن . سپس در هر دور یکی از بازیکنان کارت رویی وسط میز را برداشته و از بین دو سوال روی کارت یکی را انتخاب می‌کند و بلند می‌خواند تا همه به یک نفر از افراد جمع نسبت به سوال مطرح شده رای مخفیانه بدهند. بعضی از سوال‌ها دارای جای خالی است و بازیکن سوال‌کننده خودش تصمیم می‌گیرد تا جای خالی را به شکلی پر کند. در حالی که افراد رای‌های خود را مخفیانه در وسط میز قرار می‌دهند از بین 5 کارت خودسنجی یکی را انتخاب کرده و به پشت جلوی خود قرار می‌دهیم. در واقع با این کارت حدس می‌زنیم خودمان چه تعداد رای سایرین نبت به آن سوال را دریافت می‌کنیم. 5 کارت خودشناسی عبارتند از(هیچکس/تک وتوک/بعضیا/اکثرا و همه) که پیش‌بینی درست با هر کدام از این کارت‌ها امتیازی بین 1 یا 2 دریافت می‌کنند. کارت‌های خودسنجی بعد از خوانده شدن آرای اصلی به سوال رو شده و بررسی می‌شوند. هر بازیکنی که در هر سوال بیشترین رای را دریافت کند 2 امتیاز می‌گیرد و اگر دو یا چند بازیکن تعداد رای بالاتر را مشترک بدست بیاورند هیچکدام امتیازی دریافت نمی‌کنند.

هر بازیکن می‌تواند در طول بازی 2 بار از کارت چی؟ استفاده کند و رای مخفی یک بازیکن به یک سوال را ببیند و همینطور تنها 1 بار در طول بازی می‌تواند از کارت چی فکر کردی استفاده کند و در آن دور از دادن پاسخ به سوال مطروحه، همینطور رای‌گیری در آن دور کنار بکشند(این کار در رابطه با سوال‌هایی که برای شخص چالش شدیدی به همراه دارد استفاده می‌شود.). بازی اصولا یا با توافق اولیه بر سر تعداد دورها و یا با توافق بازیکنان برای انجام دور پایانی در جریان بازی به پایان می‌رسد. در پایان امتیازها جمع شده و بازیکنی که در مجموع بیشترین امتیاز را کسب کند برنده خواهد بود. با اینکه در خیلی زمان‌ها این بازی با هدف برد انجام نمی‌شود و گاهی به کل روند امتیازگیری حذف می‌شود و صرفا تعامل و گفتگو و اتفاقات چالشی بازی روند بازی را می‌سازند. در این روش کارت هر سوال به یک نفر بالاترین رای را بیاورد داده می‌شود و در پایان بازی هر نفر شرح حال خود را با مرور سوال‌هایی که در دست دارد روایت می‌کند.

جزئیات اثر

بازی شامل مجموعه‌ای کارت به شرح زیر است:

200 کارت سوال(هر کارت دارای 2 سوال)، 90 کارت رای، 50 کارت خودسنجی، 20 کارت چی و 10 کارت چی فکر کردی به همراه یک دفترچه راهنماست.

جنس و کیفیت و طراحی ظاهری کارت‌ها همگی به صورت مطلوب است و تولیدکننده با ارائه کیفیت مناسب اجزا و جعبه بازی به مخاطبش احترام گذاشته است.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چی فکر کردی؟

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!