• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال شلدون جوان (Young Sheldon)

author-img

توسط : مهسا خاکپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

6506 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

 شلدون جوان داستان شخصیت اصلی سریال بیگ بنگ تئوری شلدون کوپر است. نابغه کوچک در برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر مشکل دارد و در این راه با چالش‌های زیادی رو به رو می‌شود. این سریال کمدی موقعیت‌های خانوادگی زیادی را به نمایش می‌گذارد که آن را یک اثر مناسب برای تماشای والدین می‌سازد. از طرفی ناهنجاری‌های سریال هم به دلایل تفاوت‌های فرهنگی بالاست بنابراین با اینکه این سریال در ژانر خانوادگی قرار دارد، برای تماشای کودکان و نوجوانان بدون همراهی والدین مناسب نیست.

ژانر : خانوادگی کمدی

سال 2017 2 فصل، 44 قسمت 20 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
35 مناسب خانواده 16 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 سریال شلدون جوان محصول سال 2017 یک کمدی موقعیت است که داستان کودکی شخصیت اصلی سریال بیگ بنگ تئوری، شلدون کوپر را به نمایش می‌گذارد.

شلدون هوش بسیار بالایی دارد اما درک موقعیت‌های اجتماعی برای او بسیار دشوار است او به سختی می‌تواند همدلی کند و یا متوجه استعاره‌ها شود همین موضوع برای او چالش‌هایی را به وجود می‌آورد که موضوع هر قسمت سریال است.

هرکدام از اعضای خانواده در طول دوران رشد خود روش‌های حل مسئله‌ی متفاوتی دارند که این تفاوت به معنای خوب و بد بودن آن نیست. چالش‌های تربیتی کودکان و سپس چالش‌های دوران بلوغ و نوجوانی در خانواده مسائلی را به وجود می‌آورد که معمولا در تمام خانواده‌های دنیا وجود دارد اما خانواده‌ی کوپر تلاش می‌کنند با گفتگو و درک یکدیگر مسائل را حل  کنند. هرچند در این راه اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند. در هنگام تماشای سریال خوب است به طرز بیان احساسات و حرف زدن از آن‌ها بین خانواده توجه کنید. صداقتی که در بروز احساسات و یا حرف زدن درمورد آن دیده می شود و در عین حال مرز‌هایی که برای مراقبت از فرزندان هم دیده می‌شودُ نکات آموزنده زیادی در بر دارد. مری زمانی که غمگین است در مورد غم خود با شلدون حرف می‌زند اما با او درد و دل نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد کودک وارد داستان بزرگ‌تر‌ها شود و به او اطمینان می‌دهد که او را دوست دارد و نگران نباشد.

نکته جالب دیگری که در همین اپیزود‌های کودکی فرزندان دیده می‌شود این است که آن‌ها اغلب خود را باعث ناراحتی یا دعوای بین پدر و مادر می‌دانند و به شدت از جدایی و تنها ماندن آن‌ها می‌ترسند. لازم است والدین توجه داشته باشند که در این سریال فرزندان احساسات خود را بیان می‌کنند و از ترس‌های خود حرف می‌زنند اما ممکن است این اتفاق نیوفتد و در قالب دورن‌ریزی و افسردگی در کودکان دیده شود. بنابراین تماشای این سریال می‌تواند فرصت مفیدی باشد تا متوجه‌ی اهمیت صحبت کردن درمورد احساسات، شناخت و نام‌گذاری آن‌ها و پذیرش این احساسات شوید و در این مورد تمرین‌هایی در خانواده داشته باشید.

این سریال برای والدین بسیار مناسب است. البته تماشای آن برای نوجوانان هم خالی از لطف نیست اما به دلیل تفاوت‌های فرهنگی که در سریال وجود دارد همراهی والدین توصیه می‌شود. توصیه می‌شود بخش ناهنجاری‌های اجتماعی مطالعه شود تا با توجه به ارزش‌های خانوادگی خود این سریال را انتخاب کنید. شما بعد از هر قسمت می‌توانید درمورد موضوع آن قسمت با یکدیگر گفتگو کنید و تجربیات خودتان را به اشتراک بگذارید و در این بین به تفاوت‌های فرهنگی هم اشاره کنید و درمورد ارزش‌های متفاوت خانوادگی خود صحبت کنید.

به طور خاص بعضی از اپیزود‌ها درمورد موضوع‌های حساسی مانند طلاق، بیماری روانی، قلدری و از دست دادن عزیزان است. بحث‌های خانوادگی خصوصا بحث‌هایی که بین پدر و مادر سریال است ممکن است پیچیدگی‌های اخلاقی و احساسی داشته باشد که درک آن برای نوجوان و سنین پایین‌تر دشوار است در این صورت لازم است در خانواده راجع به آن صحبت شود.

همچنین با توجه به مسیحی بودن مری مادر خانواده اپیزود‌های زیادی درمورد فلسفه دین و مسائل مذهبی وجود دارد که در قالب دین مسیحیت پاسخ داده می‌شود. مری زن بسیار معتقدی است که در کلیسا کار می‌کند اما شلدون آتئیست است و بارها درمورد دلایل خود در بی‌دینی صحبت می‌کند اما در نهایت برای اعتقادات دیگران احترام قائل است و در موقعیت‌های مهم هم به خدا اشاراتی می‌کند. همچنین یک اپیزود به تحقیق شلدون درمورد ادیان مختلف و خداباوری می‌گذرد که در نهایت باز هم آتئیست باقی می‌ماند. همچنین گاهی مسائل مذهبی را با سوالات منطقی و علمی ‌و  حتی فانتزی به چالش می‌کشد. این صحنه‌ها ممکن در بعضی از خانواده‌ها حساسیت شمرده شود و در عین حال فرصتی برای تعمق بیشتر در مورد دین و تشویق فرزندان برای پرسیدن سوالات و محکم کردن عقایدشان باشد.

خلاصه: این سریال یک سریال مناسب برای والدین است و تفاوت‌های فرهنگی ممکن است تماشای آن را برای کودکان و نوجوانان نامناسب سازد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

 در مورد  نکات قوت و ضعف سیستم خانواده ی کوپر با یکدیگر صحبت کنید.

درمورد تفاوت‌های فرهنگی که در هر اپیزود دیده می شود با یکدیگر صحبت کنید. و با توجه به چالشی که در اپیزود مطرح شده راه حلی متناسب با فرهنگ ایرانی پیدا کنید.

در مورد چالش‌های سنین مختلف با یکدیگر صحبت کنید یه طور خاص در دوران کودکی تجربیاتی مانند دوست یابی و قلدری در مدرسه می تواند رایج باشد درمورد این تجربیات و روش‌های برخورد خود با آن‌ها صحبت کنید.

درمورد احترام به عقاید یک دیگر که در اپیزود‌های اول به طور خاص به نمایش گذاشته می شود با یکدیگر صحبت کنید. به نظر شما در خانواده ایرانی هم این امکان وجود دارد که هر یک از اعضای خانواده آزادانه اعتقاد خود را داشته باشد؟

میسی و جورجی با یکدیگر روابط خوبی دارند اما شلدون اغلب روابط چالش برانگیزی با خواهر و برادر خود دارد.درمورد روابط خواهر و برادری که بین هرکدام از شخصیت‌ها دیده می شود با یکدیگر صحبت کنید کدام یک از شخصیت‌ها تجربه نزدیک‌تری به روابط خواهر و برادری شما دارند؟

خلاصه:

درمورد ویژگی‌های مثبت و منفی هرکدام از شخصیت‌ها با یکدیگر صحبت کنید.

داستان اثر

شلدون یکی از شخصیت‌های اصلی سریال کمدی معرف «بیگ بنگ تئوری» است؛ که حالا داستان کودکی تا نوجوانی خود را تعریف می‌کند. در واقع او یک کودک نابغه است و داستان از 9 سالگی او که در دبیرستان به سر می‌برد، شروع می‌شود. دبیرستان چیز زیادی برای آموزش دادن به او ندارد و او مطالعات جانبی و فراتری دارد. البته در طول سریال متوجه می‌شویم که با اینکه او یک نابغه است هوش اجتماعی پایینی دارد و موقعیت‌های اجتماعی و موقعیت‌های ارتباطی با دوستان و خانواده برای او چالش‌برانگیز است. در هر قسمت یک موضوع چالش‌برانگیز برای خانواده یا شلدون اتفاق می‌افتد و آن‌ها تلاش می‌کنند این مسائل را حل و فصل کنند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: استیو مارلو، چاک لره/Steven Molaro، Chuck Lorre

نام تهیه کننده: تیموتی مارکس/Timothy Marx

نام بازیگران: ایان آرمیچ، زوئی پری،لانس باربر،.../Iain Armitage، Zoe Perry،Lance Barber

نام شخصیت‌ها: شلدون: یک نابغه نه ساله است که چالش‌های خانوادگی اش را به نمایش گذاشته.

مری: مادر شلدون یک مادر همیشه نگران و یک مسیحی معتقد است.

می‌ما/کانی: مادربزرگ شلدون است که به قمار و هیجانات زندگی علاقه شدیدی دارد.

جورج: پدر خانواده که یک مربی فوتبال است.

جورجی: برادر بزرگ شلدون است و در حال گذر از دوران نوجوانی و علاقه زیادی به کار کردن دارد.

میسی: خواهر دو قلوی شلدون است که مانند شلدون نابغه نیست اما هوش اجتماعی بالایی دارد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: وارنر برادرز تله‌ویژن

مخاطب اثر: نوجوانان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شلدون جوان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!