• امروز : 6 آبان 1403
logo

نقد و بررسی سریال پنج نفر مشهور (The Famous Five)

author-img

توسط : فرناز بنانی ارزیاب کدومو

5 ساعت پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

69 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +

پتج نفر مشهور، برگرفته از رمانی با همین عنوان، نوشته انید بلایتون، نویسنده انگلیسی است که در سال 1930 به چاپ رسید. سریال پنج نفر مشهور، روایتی از ماجراجویی چهار نوجوان شجاع به همراه یک سگ وفادار، در بستر قرن بیستم در بریتانیا است که در هر قسمت از این سریال، یک ماجراجویی پر فراز و نشیب را به همراه یکدیگر آغاز کرده و با موفقیت به پایان می‌رسانند. شخصیت محوری این اثر، دختری جسور و باهوش به نام جورجینا است که به همراه عموزاده‌هایش وارد اتفاقات رازآلود متعددی می‌شود. این مجموعه سه قسمتی، محصول دو کشور آلمان و انگلیس در سال 2024 است. سریال پنج نفر مشهور، ژانری خانوادگی، ماجراجویی و فانتزی دارد و تماشای آن برای رده سنی بالای 13 سال بلامانع است.

ژانر : فانتزی کمدی ماجراجویی

سال 2023 90 جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال سه قسمتی پنج نفر مشهور، برگرفته از یک رمان قدیمی است که در سال 1930 نگاشته شده است. این اثر، بازتاب ملموسی از رابطه دوستی، خانوادگی و خویشاوندی است. جسارت و شهامت جورج، باعث می‌شود که او برای مخاطب نوجوان، به عنوان کاراکتری جذاب، قهرمان و باهوش جلوه کند. همین امر می‌تواند باعث الگو پذیری نوجوانان از شخصیت ریسک‌پذیر و غیرقابل پیش‌بینی جورج شود. لازم است درباره جسارت و خطرپذیری جورج با فرزندان خود صحبت کنید و برای آنها توضیح بدهید که این سطح از خطرپذیری، برای یک نوجوان معقول و منطقی به نظر نمی‌آید. به ویژه اگر افراد دیگری که از او کوچک‌تر هستند و در واقع امانت به حساب می‌آیند را در خطرها با خود همراه کند.

رابطه دوستی و صمیمیت جورج و عموزاده‌هایش در طی داستان، مانند رابطه خواهر و برادری عمیق می‌شود. آنها پشتیبان یکدیگر هستند و نسبت به یکدیگر خیانت نمی‌کنند. با فرزندان خود درباره لزوم احترام و صمیمیت با اعضای خانواده، دوستان، و خویشاوندان صحبت کنید و با بیان مثال از رابطه جورج و دیک و آنی و جولیان، درباره زیبایی‌های یک رابطه دوستانه سالم و سرشار از اعتماد به بحث و تبادل‌ نظر بپردازید. جورج در حقیقت یک دختر است به نام جورجینا. اما از اسم دخترانه خود رضایت ندارد و ترجیح می‌دهد با نامی پسرانه خطاب شود. روحیات پسرانه جورجینا نیز نشان‌دهنده گرایش او به قوی بودن است. اما، او از دختر بودن خود فرار نمی‌کند. ممکن است نوجوانان با تماشای این اثر، به این تصور برسند که جورجینا تمایل دارد یک پسر باشد. اما لازم است با نوجوان خود در این باره صحبت کنید که جورجینا لباس‌های تماما پسرانه نمی‌پوشد. او از تل سرهای دخترانه و لباس‌های رنگی استفاده می‌کند. او دختر جنگل و جزیره است و طبیعی به نظر می‌رسد اگر تمایل داشته باشد مانند یک جنگجوی ماجراجو دیده شود. اما این موارد الزاما به این معنا نیست که جورجینا تمایلات تغییر جنسیتی دارد. والدین جورجینا، با اینکه در قرنی زندگی می‌کنند که تکنولوژی و علم به اندازه امروز پیشرفت نداشته اما زوجی فرهیخته، آگاه و اندیشمند هستند. رابطه پدر و مادر جورجینا به گونه‌ای است که فرزندشان احترام، عشق و محبت را از والدینش آموخته است. هرچند که او گاهی سرکش است اما والدینش با او رفتار ناسالمی نداشته و تلاش می‌کنند تا حد امکان او را درک کنند. مادر جورج، در عین حال که نگران فرزندش است و حرف‌های او را باور نمی‌کند، همزمان سعی می‌کند به شجاعت و قدرت او اعتماد داشته باشد. اما ناباوری‌های والدین، باعث می‌شود جورجینا اکثر اتفاقات را از آنها مخفی کند و همین باعث به خطر افتادن او می‌شود.

لازم است که همواره در رابطه با فانتزی‌ها یا باورهای فرزندتان، این احساس را به او منتقل کنید که به او باور و اعتماد دارید و لازم نیست چیزی را از شما مخفی کند. این اثر به هیجانات دوران نوجوانی اشاره مستقیم دارد. والدین باید به این موضوع دقت کافی داشته باشند که نوجوانان ریسک‌پذیر و هیجانی هستند. آنها ماجراجو و بی‌باک هستند و اگر روابط آنها کنترل نشود، و یا به صحبت‌های آنها اهمیت کافی داده نشود، ممکن است در معرض عواقب جبران ناپذیری قرار گیرند. جورجینا با حضور عموزاده‌هایش از تنهایی درآمده و حالا دیگر حاضر به ترک آنها نیست. وابستگی در نوجوانان نسبت به یکدیگر امری طبیعی است. اما در صورتی که به این وابستگی و دوستی صمیمانه اهمیتی داده نشود، نوجوان سرخورده و منزوی می‌شود. لازم است به رفتار پدر و مادر جورجینا پس از اینکه متوجه شدند دخترشان از رفتن عموزاده‌هایش ناراحت است، دقت کنید. رابطه خواهر و برادری عموزاده‌ها با یکدیگر بسیار صمیمانه و حمایتگرانه است. این اثر سه قسمتی، سه روایت داستانی از سه برهه تاریخی را به تصویر می‌کشد که بیانگر حوادث جنگ جهانی دوم، ظهور تکنولوژی پیشرفته، و عصر تمرکز بر روان‌درمانگری در دوران فروید و یونگ است. این سه برهه تاریخی، اساس وقایع عظیم در طول تاریخ بشریت به ویژه در قرن گذشته و قرن کنونی هستند که با نزدیک‌ترین جهان‌سازی، می‌تواند دریچه‌ای باشد برای علاقه‌مندی نوجوانان به فراگیری تاریخ و رویدادهای جهان. در پایان، به طور خلاصه باید اشاره کنیم که این اثر، با تمرکز بر روابط خانوادگی، چهارچوب‌های اجتماعی و اهمیت رابطه دوستی و صمیمانه، به نوجوانان می‌آموزد که پایبندی بر چه اصولی باعث رشد شده و زاویه دید نوجوانان را نسبت به زیبایی‌های زندگی و اهمیت آن تغییر می‌دهد.

داستان اثر

شخصیت‌ها:

جورج: نام او جورجینا است اما علاقه دارد او را جورج خطاب کنند. او تنها فرزند خانواده، ریسک پذیر و باشهامت است و به همراه عموزاده‌هایش وارد ماجراجویی‌های مختلف می‌شود.

جولیان: عموزاده ارشد جورج است که به همراه خواهر و برادرش برای مدتی به منزل عمویشان آمده‌اند. او بسیار محتاط است.

دیک: پسرعموی کوچک جورج. او یک متفکر باهوش است که راه حل تمام مشکلات را در علم می‌داند و معتقد است بجز آنچه که علم آن را ثابت کرده، هیچ چیز دیگری حقیقت ندارد.

آنی: دخترعموی کوچک جورج. نام او را از عمه‌اش که در جزیره فوت کرده است گرفته‌اند. او نیز باهوش و ریسک پذیر است.

کوانتین: پدر جورجینا. او یک مخترع است و دستگاه‌های مختلفی را در قرن بیستم اختراع می‌کند اما دولت بریتانیا انحصار دستگاه‌ها را از او می‌گیرد.

توماس: مردی که به دنبال یافتن سرچشمه تمام علم‌ها به جزیره‌ای که به نام پدربزر گ جورج است می‌رسد و پس از یافتن آب جادویی و خوردن آن، موفق به دیدن آینده می‌شود اما با تصور اینکه او دیوانه است او را بستری می‌کنند.

سابرینا: زنی که به دروغ خود را توریست معرفی می‌کند اما در جستجوی دستگاه اختراع شده توسط پدر جورج و فروختن آن به نازی‌های آلمانی برای جنگ جهانی دوم است.

داستان اثر:

جورجینا، به همراه پدر و مادرش و بدون هیچ دوستی، در جزیره دورافتاده و موروثی‌شان در بریتانیا زندگی می‌کند. اما در جریان یک ماجراجویی از پیش تعیین نشده، او با یک جسد مواجه شده و سگی که متعلق به آن جسد بوده را به سرپرستی می‌گیرد. سپس عموزاده‌هایش وارد قصه می‌شوند و به دنبال کشف سرنخی از آن جسد، این بار وارد یک ماجراجویی خودخواسته و برنامه‌ریزی شده می‌شوند. سپس دو ماجرای دیگر اتفاق می‌افتد که جورجینا و عموزاده‌هایش در هر سه اتفاق با موفقیت از بحران‌ها گذر می‌کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Nicolas Winding Refn نویسنده: Mathew Read Priya K. Dosanjh Mathew Bound بازیگران: Diaana Babnicova Elliott Rose Kit Rakusen Flora Jacoby Richardson کمپانی : BBC    

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پنج نفر مشهور

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!