• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال می‌خواهم زنده بمانم (I Want To Live)

author-img

توسط : فاطمه سادات میرشریفی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

11263 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سریال «می‌خواهم زنده بمانم»، از اسفند 99 در پلتفرم فیلیمو نمایش داده شده است. داستان این سریال روایتی از دهه شصت است و در ژانر عاشقانه، خانوادگی و ماجراجویی است. همایون، پدر هما، در شب تولدش ناگهان توسط ماموران دستگیر می‌شود و درگیر پرونده‌ی قاچاقی می‌شود که خودش از آن بی‌خبر است. هما به همراه نادر تلاش می‌کند تا راهی برای نجات پدرش پیدا کند.

ژانر : عاشقانه

سال 1399 میانگین هر قسمت: 50 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 11 +
بر اساس 5 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

هما و نادر، تصمیم به ازدواج دارند و با موانعی که پیش آمده، تاکنون نتوانسته‌اند عقدشان را رسمی کنند. در این سریال، مدام ماموران حکومتی و کسانی که به قدرت متصل هستند، اصرار و تاکید دارند که هما و نادر با هم محرم باشند. تکرار و تاکید بر این موضوع، ممکن است برای فرزندتان حساسیت ایجاد کند؛ توصیه می‌شود درباره‌ی رسوم خانوادگی‌تان با فرزندتان گفتگو کنید و از او بخواهید نظرش را درباره‌ی تشکیل خانواده با شما در میان بگذارد. در صورت وجود اختلاف فکری، تفاوت‌هایتان را با گفتگوی آرام، منطقی و سازنده روشن کنید و سعی کنید با آرامش، نوجوان را بفهمید و با دلایل منطقی با فرزندتان مواجه شوید و به او توضیحات لازم را بدهید. نوجوان شما، در دوره‌ی رشد تفکر منطقی و استدلالی است و هرچه بیشتر به چالش کشیدنِ منطقِ او، او را در این روند رشدی کمک می‌کند. درباره‌ی داستان و گره‌هایی که به نظرتان جذاب آمده، با یکدیگر صحبت کنید و سعی کنید ادامه‌ی داستان را با فرزندتان پیش ببرید تا خلاقیت او را فعال‌تر کنید.

مواردی از خشونت‌هایی مثل خودسوزی، خودزنی و قتل به شکل بی‌پرده نمایش داده می‌شود که این اثر را برای افراد کم‌سن مناسب نمی‌کند. خشونت‌های روانی و ناهنجاری‌هایی مثل پیشنهاد جایگزین شایگان برای پیگیری روند پرونده‌ی پدر هما (اینکه نادر او را رها کند تا شایگان با هما ازدواج کند)، نیز این اثر را برای نوجوان نامناسب می‌کند. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که در این سریال، اتفاقات به شکلی روایت می‌شود که می‌تواند برای مخاطب کلیشه‌هایی نسبت به گروه‌هایی از جامعه ایجاد کند و احساس ناامیدی از آینده برای مخاطب داشته باشد و برای مخاطب، احساس تعلق به جامعه را کمرنگ کند. توصیه می‌شود با گفتگو، این کلیشه‌ها را حل کنید و نسبت به هم‌نوعانش در جامعه، او را همدل‌تر کنید. سعی کنید با گفتگو، ترس‌های او از آینده را بفهمید و در آرام شدن ترس‌هایش به او کمک کنید. به او یادآوری کنید که مردم با هر عقیده‌ای می‌توانند با هم مهربان و هم‌دل باشند و تفاوت‌ها را با درک متقابل بفهمند؛ و همین درک متقابل و همدلی، در اصلاح شرایط بیشتر از هر چیز دیگری به ما کمک می‌کند. اگر مردم جامعه با هم قهر باشند، هیچ وقت مشکلاتمان حل نمی‌شود.

خلاصه: تکرار و تاکید بر مسئله‌ی محرمیت نادر و هما می‌تواند سوالاتی در ذهن فرزندتان ایجاد کند که توصیه می‌شود درباره‌ی رسوم خانوادگی‌تان با او صحبت کنید. سعی کنید با گفتگو با فرزندتان، کلیشه‌هایی که در ذهن او ایجاد می‌شود را حل کنید و سعی کنید با گفتگو، او را نسبت به جامعه و هم‌نوعانش همدل کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزندتان بپرسید چرا کاوه دست به این کار زد و جان عمویش را به خطر انداخت؟ اگر او بتواند از عهده‌ی هزینه‌ای که باید بپردازد، برآید، می‌تواند خود را از خلاف بیرون بکشد؟ سرنوشت انسان‌هایی که وارد خلاف و قاچاق می‌شوند چیست؟ آیا راه فراری برای بیرون آمدن از آن را دارند؟ از فرزندتان بپرسید به نظر او داستان چگونه ادامه پیدا می‌کند؟ شغل اصلی شایگان چیست و چگونه می‌تواند پرونده‌های حقوقی را به سرنوشت مطلوبشان برساند؟ با فرزندتان درباره‌ی نگرشش نسبت به آینده و احساس تعلقش نسبت به جامعه گفتگو کنید.

خلاصه:درباره الگوها و پیام‌های مثبت این داستان با فرزندتان گفتگو کنید. درباره نگرشش نسبت به جامعه، آینده، کسانی که با او متفاوت هستند با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید استدلال‌هایش را با شما درمیان بگذارد و با گفتگو سعی کنید او را نسبت به آینده، واقع‌گرایانه اما امیدوار کنید.

داستان اثر

در شب تولد همایون، ماموران او را به جرم حمل مواد مخدر دستگیر می‌کنند. هما و نادر که تصمیم داشتند به زودی با یکدیگر ازدواج کنند، درگیر این موضوع می‌شوند. ماموران نیز در هر مرحله اصرار دارند که هما و نادر با هم محرم شوند. در داستان، برای مخاطب مشخص می‌شود که کاوه، برادرزاده‌ی همایون، مواد مخدر را در تریلی عمویش جاساز کرده و باید تا چهارده روز آینده، پول مواد و سودش را به فتاح، سرکرده‌ی قاچاقچیان، برگرداند. فکر فرار به سر کاوه میفتد اما وقتی متوجه می‌شود که عمویش به خاطر کاری که او کرده، حکم اعدام گرفته، تصمیم می‌گیرد که خودش را به پلیس معرفی کند اما خلافکاران مانع می‌شوند.

جزئیات اثر

کارگردان: شهرام شاه‌حسینی

نویسنده: پویا سعیدی، پوریا کاکاوند

نام تهیه کننده: محمد شایسته

نام بازیگران: حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، علی شادمان، مهران احمدی، آزاده صمدی، امیر نوروزی و...

نام شخصیت ها: امیر شایگان (حامد بهداد)؛ فرد با نفوذ و دقیقی است که پرونده‌های حقوقی را به‌عنوان «کار خیر» دست می‌گیرد و به سرانجام مطلوب می‌رساند و هما و نادر برای پرونده پدر هما از او کمک می‌خواهند. او فرد بانفوذی است که برخلاف ظاهر مقتدرش، شخصیتی ترسو دارد. / هما حقی (سحر دولتشاهی)؛ دختر همایون حقی و نامزد نادر که می‌خواهند به‌زودی با یکدیگر ازدواج کنند./ نادر سرمد (پدرام شریفی)؛ نامزد هما که خانواده‌اش شیراز هستند و منتظر فرصتی است که به خواستگاری هما برود و همه‌چیز را رسمی کنند./ همایون حقی؛ پدر هما که راننده یک هجده‌چرخ است و شب تولدش به جرم حمل مواد مخدر دستگیر می‌شود. / کاوه (علی شادمان)؛ برادرزاده‌ی همایون حقی که مواد مخدر را در تریلی عمویش جاساز کرده بود. / حاجی دشتی (مهران احمدی)؛ رئیس کلانتری که قبل از انقلاب عضو ساواک بوده و حالا برای پرونده‌ی پدر هما، هما و نادر را به امیر شایگان ارجاع می‌دهد.

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حسام زمانی مقدم دولو

۲۰ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

اخه 5 سال به بالا؟؟؟!!!

بزرگسال

توسط : حسین جعفری رنجبر

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 13 +

داستان و کارگردانی فیلم از قسمت نخست تا میانی قسمت چهارم جذاب نفس گیر متفاوت به‌نظر می‌رسد و کم کم خیلی خنثی می‌شود و از اون تفاوت داستانی خبری نیست و از قسمت ششم یک فیلم متوسط با داستان ساده نسبتاً کلیشه‌ای تر رو‌به رو می‌شویم و آرام آرام وارد فضای نسبتاً متوسط که فیلمنامه هیچ هدف، ماجرا، حول محور ندارد خیلی بلاتکلیف سرگردون هرچه قدر جلو میرود خیلی معمولی می‌شود مثل اکثر سریال نمایش خانگی فقط برای جذب مخاطب با شروع متفاوت داستان و بازیگری نسبتاً قوی و داستان نو آغاز می‌شود و کم کم داستان خنثی می‌شود و بازیگری نسبت به سه چهار قسمت نخست تضعیف میشود

بزرگسال

توسط : محمد امین چکی پور

۱۹ خرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

بدبدبدبدبدبدددددددددددد

بزرگسال

توسط : محمد امین چکی پور

۱۹ خرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

بدبدبدبدبدبدددددددددددد

بزرگسال

توسط : سارا فروتن

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

سلام سالهاست خلاصه فیلم و سریال های کشورهای دیگر را که به زبان انگلیسی است میخوانم اما خلاصه سریال و فیلم هلی ایران بدترین خلاصه نویسی است تنها خلاصه خوبی که خواندم خلاصه شما بود خلاصه باید مخاطبی که اصلا سریال را ندیده را در نظر بگیرد که متاسفانه این جنبه اصلا لحاظ نمیشود.خلاصه شما طوری است که مخاطب بعد از خواندن آن و علاقمندی به مدضوع تصمیم میگیرد وقت بگذارد و سریال را تماشا کند. از شما بسیار سپاسگزارم

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد می‌خواهم زنده بمانم

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!