• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال ماشین تحریر شیکاگو (Chicago Typewriter)

author-img

توسط : ریحانه یافتیان ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

5652 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سریال «ماشین تحریر شیکاگو» محصول ۲۰۱۷ کره جنوبی و در ژانری فانتزی و عاشقانه در بستری تاریخی-سیاسی‌ست که روایتی عاشقانه را در بسترِ استقلال‌طلبی‌ها در دوران استعمار کره توسط ژاپن روایت می‌کند. این سریال دارای خشونت، ناهنجاری و پیام مثبت قابل‌توجهی‌ست.

ژانر : عاشقانه فانتزی

سال 2017 ۱۶ قسمت، هر قسمت حدود ۷۰ دقیقه جزئیات کامل اثر
16 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال «ماشین تحریر شیکاگو» محصول ۲۰۱۷ کره جنوبی و در ژانری فانتزی و عاشقانه می‌باشد که محتوایی تاریخی-سیاسی داشته و به برحه‌ای از تاریخِ کره جنوبی در زمان استعمار توسط ژاپن در سال ۱۹۳۰ می‌پردازد. با توجه به محتوای ذکر شده، این اثر دارای پیام و الگوی مثبت قابل توجهی‌ست. در سراسر این اثر شاهدِ ایستادگیِ برخی کره‌ای‌ها علیه استعمارِ ژاپن و تلاششان برای استقلال‌طلبی هستیم. شخصیت‌های اصلیِ سریال افرادی شجاع، فداکار، مصمم و با اراده، باهوش و مبارزه‌طلب هستند که در راهِ رسیدن به هدف خویش (یعنی: مبارزه با ظلم حاکم و برقراریِ آزادی و استقلال) از خود ترس و ضعفی نشان نمی‌دهند. شما می‌توانید بر این پیام‌های مهم مثل فداکاری و یا ظلم‌ستیزی تمرکز کرده و مصداق‌های آن را در کشورهای دیگر به ویژه ایران جست‌وجو کنید. نمونه‌های متعددی از مبارزه علیه استعمار و استقلال‌طلبی در جهان وجود دارند که علاوه بر بارِ آموزشی، دارای پیام‌های مثبتِ فراوانی هستند و تحقیق و گفت‌وگو درباره‌ی آن‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. همچنین بحث کنید که آیا افرادی همچون شخصیت‌های اصلیِ این سریال که روحیه‌ی مبارزه‌طلبی داشته و افرادی شجاع و فداکار بودند، می‌شناسید؟ نمونه‌های مختلف را از سراسر جهان پیدا کرده و در مورد این اشخاص و ویژگی‌های رفتاری و نتایجِ فعالیت‌هایشان گفت‌وگو کنید. همچنین در این سریال شاهد هستیم که در کنارِ افرادِ مبارزی چون: «سو هی‌یونگ»، «سوهیون» و «شین یول»؛ همواره افرادی چون «یانگ مین» حضور دارند که به کشور و آرمان‌های تعالیِ انسانی پشت کرده و منافع شخصی خویش را بر منافع جمعی و شیوه‌ی صحیحِ زندگی ترجیح می‌دهند. درباره‌ی این دو دسته افرادِ مبارز - خائن نیز گفتگویی را شکل دهید و ببینید چه عواملی موجب بروز این تفاوت‌ها شده و نتیجه‌ی رفتارِ هر یک از آن‌ها چگونه می‌تواند باشد؟ لازم به ذکر است که این اثر دارای ناهنجاری‌های مختلفی چون: نمایش روابط عاشقانه، مصرف مشروبات الکلی و کشیدن سیگار، پوشش نامناسب خانم‌ها در برخی سکانس‌ها، نمایش رقص خانم‌ها و آقایان و موارد مشابه دیگری می‌باشد و ما نسخه‌ی پالایش‌شده را برای تماشا توصیه می‌کنیم.

مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ژانرِ این سریال فانتزی است و با توجه به این موضوع، ما شاهد مواردِ غیر قابل تعمیم و دور از ذهنی هستیم که می‌تواند گمراه‌کننده باشد. برای نمونه لازم است بر این مسئله تأکید گردد که مواردی چون: تناسخ یافتنِ افراد، ملاقاتِ یک طرفدار با فرد محبوبش و وارد شدن به رابطه‌ای عاشقانه با او، توانمند بودنِ یک فرد (جون سول) در زمینه‌های بسیار و متنوع و  نمونه‌های مشابهِ دیگری که در سریال به‌ویژه در سکانس‌های مربوط به زمان حال وجود دارند؛ بسیار نادر و تقریباً دور از ذهن و ناممکن هستند و باید بتوانیم مرز بین خیال و واقعیت را تشخیص داده و به خیال‌پردازی‌های افراطی دچار نشویم.

خلاصه: بر شخصیت‌های اصلیِ سریال در زمان گذشته که الگوهای مهمی هستند تمرکز کرده و درباره‌ی ویژگی‌های مثبتِ آن‌ها چون: ایستادگی در برابر ظلم، مبارزه طلبی، اراده، شجاعت و … گفتگو کنید. سعی کنید نمونه‌های مختلفی از قیام‌های مردمی، گروه‌های استقلال‌طلب و افراد مبارز را در جهان پیدا کرده و در مورد آن‌ها به تحقیق و مباحثه بپردازید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اگر می‌خواهید بحثی چالشی‌تر را تجربه کنید، به این سوالات فکر کرده و در مورد آن‌ها گفتگو کنید:

- دلیل شکل‌گیری گروه «جوانان چوسان» چه بود؟ چه لزومی برای شکل‌گیریِ آن و تحملِ زحمات فراوان وجود داشت؟

- چرا شخصیت «یانگ مین» با سه شخصیت اصلیِ داستان درگیر و مخالف بود؟ چه مسائلی می‌تواند موجب تفاوت دیدگاه آن‌ها باشد؟

- کدام یک از سه شخصیتِ اصلی رفتارهای صحیح‌تر و عاقلانه‌تری را از خود نشان می‌داد؟

خلاصه:

۱. بحث حول محور «دلایل استقلال‌طلبی و مبارزه علیه استعمار»

۲. توجه به تفاوت شخصیتیِ افراد و بحث درباره‌ی منفعت فردی و جمعی

۳. تمرکز بر برحه‌های حساس موجود در زندگی و رفتارهای افراط و تفریطیِ افراد

داستان اثر

هان سه‌جو که نویسنده‌ای معروف و محبوب است پس از دستیابی به یک ماشین تحریرِ پر رمز و راز و همچنین ملاقات با دختری به نام جون سول که از طرفدارانِ پر و پا قرصِ اوست، شروع به دیدنِ خواب‌ها و یا به بیانی بهتر، یادآوریِ خاطراتی از دوران قدیم و عصر استعمار کره توسط ژاپن می‌کند. در واقع آن‌ها خود را تناسخ‌یافته‌ی افرادی از سال ۱۹۳۰ می‌یابند. او با همین ایده، شروع به نوشتنِ رمانی می‌کند اما به دلیل حواشی‌ای که برایش ایجاد شده و افسردگی‌ای که به موجبِ آن دچارش می‌گردد؛ نوشتن رمان را رها می‌کند. پس از مدتی او متوجه می‌شود که رمان در حالِ تکمیل شدن آن هم با ماشین تحریر و نه لپتاپِ شخصی‌اش بوده و در اینجا با جین‌اوه ملاقات می‌کند. جین‌اوه شبحی‌ست که فقط سه‌جو او را میبیند و قرار است به سه‌جو برای تکمیل کردنِ رمانش کمک کند و در عوض با بازآوریِ خاطرات و یافتنِ قاتلِ خویش، خود را از بلاتکلیفی و اسارتِ ماشین تحریر خلاص کند. در این بین، رفته‌رفته سه‌جو به جون‌سول نیز علاقه‌مند گردیده و هر دو در برخورد با یکدیگر، خاطراتی را از گذشته بخاطر می‌آورند. در واقع هر سه‌ی این افراد، گروهی استقلال‌طلب به نام «جوانان چوسان» را اداره می‌کردند و در پیِ رابطه‌ی سه‌جو و جون‌سول و همچنین تکمیل شدنِ رمان، خاطراتِ مربوط به سال ۱۹۳۰ و فعالیت‌های استقلال‌طلبانه‌ی خویش و ضمناً روابط احساسی‌ای که داشته‌اند را بخاطر می‌آورند. آن‌ها همگی بخاطر می‌آورند که پس از دستگیریِ سوهیون (جون سول) توسط کره‌ای‌های خائن، شین‌یول (جین‌اوه) که عاشقِ او بوده و تحملِ دیدنِ شکنجه‌ی او را نداشته، محل اختفای هی‌یونگ (سه‌جو) را لو داده و به همین سبب موجب مرگ او و فروپاشیِ گروه استقبال‌طلب می‌شود. همچنین آن‌ها متوجه می‌شوند که سوهیون شروع به انتقام‌گیری کرده و تمامیِ خائنین حتی شین‌یول را کشته و در آخر نیز خود مُرده است. بازآوریِ این خاطرات موجب اندوهِ آن‌ها شده اما در نهایت همگی با این قضایا کنار می‌آیند. رمان نهایتاً تکمیل می‌گردد و جین‌اوه نیز از دنیای حاضر محو می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان: کیم چول‌کیو / Kim Cheol-kyu

نویسنده: جین سووان / Jin Soo-wan

نام تهیه کننده: کیم کی‌جه / Kim Ki-jae

نام بازیگران: یو آه‌این، ایم سوجونگ، گو کیونگ‌‌پیو / Yoo Ah-in, Im Soo-jung, Go Kyung-pyo

نام شخصیت‌ها:

هان سه‌جو / سو هی‌یونگ: نویسنده‌ای محبوب و معروف که در زمان حال (دوران مدرن) رمان‌هایی جذاب نوشته و طرفداران زیادی دارد و در زمان گذشته (۱۹۳۰) نیز رهبر یک گروه استقلال‌طلب بوده است.

جون سول / ریو سوهیون: دختری توانمند که مشغول کارهای کوچکِ خدمات‌رسانی و از طرفدارانِ بزرگ و اولیه‌ی سه‌جوست. او در زمان گذشته (۱۹۳۰) نیز عضو گروه استقلال‌طلب و خبررسانِ آن‌ها بوده است.

یو جین‌اوه / شین یول: مرد جوانِ خوش‌پوش و شوخ‌طبعی که به عنوان یک نویسنده‌ی شبح، به سه‌جو در نوشتنِ رمانِ اصلی‌اش کمک می‌کند. او در زمان گذشته (۱۹۳۰) رهبرِ دومِ گروه استقلال‌طلب و دوست صمیمی سه‌جو و عاشقِ جون سول بوده است.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: THE UNICORN, Studio Dragon

انتشار دهنده: tvN

جوایز و افتخارات: نامزد جایزه‌ی بهترین نقش مکمل مرد توسط «گو کیونگ‌پیو» برای Drama Award در The Seoul Awards 2017، نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر مردِ سال توسط «یو آه‌این» و نامزد جایزه‌ی درامای سال برای Soompi Award در Annual Soompi Awards 2018

مخاطب اثر: جوان

هشتگ: کره، کره جنوبی، کی‌دراما، کره‌ای، فانتزی، عاشقانه، کمدی، تاریخی، سیاسی، ماشین تحریر شیکاگو، استعمار، ژاپن، نویسنده، استقلال، آزادی، مبارزه، korea, south korea, korean, k-drama, fantasy, comedy, romantic, Japan, writer

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ماشین تحریر شیکاگو

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!