• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال شاهزاده زیر شیروانی (Rooftop Prince)

author-img

توسط : ریحانه یافتیان ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

7880 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سریال «شاهزاده زیر شیروانی» محصول ۲۰۱۲ کره جنوبی با مخاطب جوان می‌باشد که داستانِ وقوع یک قتل در قصر و برملا شدنِ خیانت‌ها را، با سفرِ شخصیت‌های اصلی در زمان و قالبی فانتزی/تاریخی روایت می‌کند. ناهنجاری اجتماعیِ این سریال با توجه به میزانِ قابل توجهِ حسادت‌ها و توطئه‌چینی‌ها، نسبتاً بالاست.

ژانر : عاشقانه فانتزی کمدی

سال 2012 ۲۰ قسمت، هر قسمت حدود ۷۰ دقیقه جزئیات کامل اثر
15 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

آنچه لازم است والدین بدانند: سریال شاهزاده زیر شیروانی محصول ۲۰۱۲ کره جنوبی با مخاطب جوان و در ژانری فانتزی، کمدی و عاشقانه می‌باشد که به روایتی تاریخی از وقوع یک قتل و حسادت‌ها و توطئه‌چینی‌ها در دوران چوسان قدیم و در دوران مدرن می‌پردازد. میزان ترس و خشونت این سریال بالا نیست اما با توجه به صریح بودنِ سکانس‌ها و همچنین این موضوع که این موارد درون خانواده رخ می‌دهند، نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اگر فرزندتان نسبت به خشونت‌های درون سریال همچون قتل و یا رفتارهایی چون خیانت و حسادت درون خانواده حساسیت دارد و یا خاطره‌ای تلخ را تجربه می‌کند؛ تماشای این سریال را با توصیه‌های لازمه همراه سازید. پیام و الگوی مثبت سریال نیز اندک بوده و اصولاً به جز رفتارهای مثبتی چون: سخت‌کوشی، مهربانی و خلوص نیت از سوی شخصیت اصلی (پاکه‌آ)، مورد ویژه‌ی دیگری را شاهد نیستیم. با توجه به تفاوت شاخصی که میان ویژگی‌های رفتاریِ شخصیت‌های اصلی در دو طرفِ ماجرا یعنی «پاکه‌آ و تائه‌یونگ - سه‌نا و تائه‌مو» وجود دارد؛ می‌توانید به مقایسه‌ای منطقی و اخلاقی پرداخته و فرزند خود را نسبت به دوری‌گزینی از رفتارهای شخصیت‌های منفی همچون: حسادت‌ها، خیانت‌ها، دروغگویی‌ها و ... ترغیب کرده و ضمناً او را نسبت به الگوبرداری از ویژگی‌های شخصیت‌های مثبت همچون: داشتن خلوص نیت، حمایتگری و مهربانی تشویق نمایید. نکته اصلی که باید در مورد این سریال مورد توجه قرار گیرد میزان ناهنجاری آن می‌باشد. با توجه به اینکه اصل روایت داستان بر خیانت و حسادت میان اعضای خانواده است و مکرراً چه در زمان قدیم و چه در روایتِ مدرن، شاهد حسادت و ظلم خواهرها و پسرعموها نسبت به هم و تلاش آن‌ها برای تصاحب جایگاهِ یکدیگر هستیم؛ توصیه‌های والدین می‌تواند موثر واقع گردد. با اشاره بر تخریب‌گر بودن رفتارهای شخصیت‌های منفی برای خود و دیگر شخصیت‌ها، ضمن تقبیح و تاکید بر اشتباه بودن این رفتارها، بر پیامدِ این ویژگی‌ها و مجازات شدن شخصیت‌های منفی نیز تمرکز کنید. می‌توانید بر این اصل که «تصاحب جایگاهی که متعلق به تو نبوده و به ناحق برای رسیدن به آن تلاش می‌کنی» و همچنین این موضوع که «بدرفتاری با اطرافیان و دورویی» بسیار ناشایست بوده و نتایج مخربی دارد، تمرکز کرده و فرزند خود را با حساس کردن نسبت به موضوعاتِ فوق، در ارتباط با اطرافیان به ویژه محل تحصیل (دوستان) و یا در آینده نسبت به جایگاه شغلی، راهنمایی کنید. لازم به ذکر است که به دلیل وجود دیگر نمونه‌های ناهنجاری همچون: مصرف مشروبات الکلی، هم‌خانگیِ دخترها و پسرها، وجود روابط آزادانه و نمایش سکانس‌های عاشقانه و ...، تماشای نسخه‌ی پالایش‌شده توصیه می‌گردد. ضمناً مواردی همچون تناسخ یافتن در سریال مطرح شده (که در کنارِ سفر در زمان، پایه و اساسِ سریال نیز هستند) که لازم است والدین ضمن ارائه‌ی دلایل شرعی و علمی، شبهات موجود را رفع کرده و ذهن فرزند خود را نسبت به حقیقتِ ماجرا و تفکیکِ واقعیت از تخیلات/اسطوره/خرافات، آماده و هدایت سازند.

خلاصه: مقایسه‌ی ویژگی‌های شخصیت‌های مثبت با شخصیت‌های منفی، ارائه‌ی توضیحاتی حول‌محور تناسخ، توصیه بر تماشای نسخه‌ی پالایش‌شده.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از جمله پرسش‌هایی که برای چالشی‌تر کردنِ بحث با فرزندتان می‌توانید داشته باشید:

- بنظرت دلیل اصلیِ حسادت‌های سه‌نا و تائه‌مو چه بود؟

- اگر مانند شاهزاده لی‌گاک در موقعیتِ جدید و ناشناخته‌ای قرار بگیری، چه کارهایی می‌کنی؟ بنظرت می‌توانی به خوبی سختی‌ها را تحمل کنی و خودت را تطبیق دهی؟

- در اطرافیان و یا دوستانت کسی را می‌شناسی که به دیگران حسادت کند و یا سعی کند برای آن‌ها مشکل‌تراشی کند؟ بنظرت راه‌حل صحیح در برخورد با آن‌ها چیست؟

خلاصه: تمرکز بر حسادت‌ها و خیانت‌های موجود در سریال و پرسش از فرزند در مورد امکان وجود موارد مشابه در زندگی شخصیِ او.

داستان اثر

در دوران چوسان دختر جوانی به نام هوایونگ منتظر است توسط خانواده‌اش به دربار معرفی شده تا ملکه‌ی آینده کشور باشد اما متوجه می‌شود که خواهر کوچکترش انتخاب شده و این موضوع موجب حسادت شدید او می‌گردد. در پی این حسادت و حادثه‌ای که رخ می‌دهد، دختر کوچک دچار آسیب شده و از ازدواج باز می‌ماند. دختر بزرگتر وارد قصر شده و با شاهزاده ازدواج می‌کند و خواهرش بویونگ نیز در قصر او را همراهی می‌کند. در دوران مدرن نیز شاهد هستیم که پس از وصلت پدر پاکه‌آ با مادر سه‌نا، حسادت‌ها ادامه داشته و خواهر کوچکتر مورد ظلم و حسادتِ خواهر بزرگش قرار می‌گیرد و نهایتاً گمشده و از خانواده دور می‌شود. از طرفی تائه‌مو که پسر عموی تائه‌یونگ است بر سر تصاحب وراثت شرکت با او مجادله داشته و به صورت اتفاقی موجب آسیب زدن و مرگ احتمالی وی می‌شود؛ او در دوران قدیم نیز به فکر تصاحب پادشاهی بوده و با کمک خاندان سلطنتی توطئه‌هایی را علیه پادشاه (لی‌گاک) برنامه‌ریزی می‌کند. در این بین با خبرِ قتل همسر شاهزاده، هیاهویی در قصر به راه افتاده و شاهزاده که به دنبال عاملانِ این قتل است، به صورتی جادویی و به همراهِ سه نفر از خدمه‌اش، در زمان سفر کرده و به دوران مدرن می‌آید. او پس از آشنایی با پاکه‌آ و گذراندن زندگی کنار او و یاد گرفتن اصولِ جامعه مدرن، همسرش (که خواهرِ پاکه‌آست) را در این دنیا نیز مشاهده می‌کند و سعی دارد مجدداً با او ازدواج کرده و سرنوشت خویش را تکرار کند. پس از درگیری‌های فراوان بین تائه‌یونگ و پاکه‌آ با تائه‌مو و سه‌نا، در انتها راز قتل همسر شاهزاده و همچنین گم شدن پاکه‌آ در کودکی مشخص شده و تائه‌مو و سه‌نا مجازات شده و تائه‌یونگ که به عبارتی تناسخ یافته‌ی پادشاه است، به پاکه‌آ ابراز علاقه کرده و در دوران مدرن او را همراهی می‌کند.

جزئیات اثر

 

کارگردان: شین یون‌سوب / Shin Yoon-sub

نویسنده: لی هی‌میونگ / Lee Hee-myung

نام تهیه کننده: کیم یونگ‌جین / Kim Yong-jin

نام بازیگران:

هان جی‌مین، پارک یوچان، جانگ یومی، لی تائه‌سونگ، لی ته‌ری، جانگ سوک‌وون، چوی ووشیک /  Han Ji-min, Park Yoochun, Jeong Yu-mi, Lee Tae-sung, Lee Tae-ri, Jung Suk-won, Choi Woo-shik

نام شخصیت‌ها:

پارک‌ها (پاکه‌آ) / هونگ بویونگ: دختر جوان و مستقلی که در کودکی از خانواده‌ش جدا افتاده و پس از تحصیل و کار در آمریکا، به کره بازمی‌گردد و مغازه‌ای باز می‌کند.

شاهزاده لی‌گاک / یونگ تائه‌یونگ: مرد جوانی که در دوره‌ی چوسان ولیعهد بوده و در دوره‌ی حاضر نیز وارث شرکتی معروف و ثروتمند است.

هونگ سه‌نا / هونگ هوایونگ: خواهرخوانده‌ی پاکه‌آ که فردی خودخواه و فرصت‌طلب است. او در دوره‌ی چوسان همسرِ شاهزاده بوده.

شاهزاده موچانگ / یونگ تائه‌مو: پسر عموی لی‌گاک (تائه‌یونگ) و عاشقِ پنهانیِ سه‌نا (هوایونگ) که در دوره‌ی چوسان به دنبال تصاحب ولیعهدی و در دوره‌ی جدید به دنبال تصاحب وراثتِ شرکت است.

سونگ مان‌بو: از همراهانِ شاهزاده که فردی بسیار باهوش و اهل مطالعه است. (لباس سبز)

جانگ سوک‌وون: از همراهانِ شاهزاده که قدرتمند و خون‌سرد است. او پس از نجاتش از اعدام، به عنوان محافظِ شخصیِ شاهزاده لی‌گاک استخدام می‌شود. (لباس آبی)

دو چی‌سان: از همراهانِ شاهزاده و خواجه‌های دربار که نفوذ زیادی میان زنان و محبوبیتی بین مردان دارد. (لباس زرد)

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: SBS Plus

جوایز و افتخارات: برنده‌ی جایزه‌ی برترین جایزه‌ی بازیگران زن توسط «هان جی‌مین» در پنجمین دوره‌ی جوایز درامای کره‌ای، برنده‌ی جایزه‌ی برترین جایزه‌ی یک بازیگر مرد در یک درامای خاص توسط «پارک یوچان» و برنده‌ی جایزه‌ی برترین جایزه‌ی یک بازیگر زن در یک درامای خاص توسط «هان جی‌مین» و «جانگ یومی» و برنده‌ی جایزه‌ی ۱۰ ستاره‌ی برتر توسط «پارک یوچان» و «هان جی‌مین» و برنده‌ی جایزه‌ی محبوبیت توسط «پارک یوچان» و همچنین برنده‌ی جایزه‌ی بهترین زوج توسط «پارک یوچان» و «هان جی‌مین» در جوایز دراماهای ۲۰۱۲ kbs

مخاطب اثر: جوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : KHADEM ALZAHRA

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

سریال خیــــــــــــــــــلی خوبیه پر محتواست یعنی از دیگاه علمی که بخوایم بهش نگاه کنیم خیلی خوبه راجب یه باور کره ای ها (تناسخ) حرف میزنه که تو دین اسلام اون باور رو به طور مستقیم نقض میکنه اما تو دین اسلام یه چیز هایی مشابه به اون وجود داره

بزرگسال

توسط : ریحانه یافتیان

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 15 +

سریال طنزِ جالبیه. برای عوض شدنِ حال و هوا خوبه دیدنش.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شاهزاده زیر شیروانی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!