• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال خاطرات یک خون‌آشام (The Vampire Diaries)

author-img

توسط : مهسا خاکپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

7720 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«خاطرات یک خون‌آشام» سریالی در ژانر ترسناک، تخیلی و عاشقانه است و داستان شهری به نام میستیک فالز را روایت می‌کند که سال‌هاست درحال مبارزه با خون‌آشام‌ها و جادوگر‌ها و گرگینه‌هاست. دختری به نام الینا عاشق استفنن سالواتور می‌شود که یک خون‌آشام است و داستان را به سمت اتفاقات جدیدی پیش می‌برد.

ژانر : فانتزی

سال 2009-2017 8 فصل/171 قسمت/ هر قسمت حدود 44 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 58 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 6 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«خاطرات یک خون‌آشام» محصول سال 2009 به بعد است و یک سریال در ژانر تخیلی و عاشقانه است. این سریال داستان یک شهر به نام میستیک فالز را روایت می‌کند که سال‌هاست با موجودات ماورایی رودرروست و حالا یک دختر انسان به نام الینا عاشق یک خون‌آشام به نام استفن می‌شود و به راز او پی می‌برد. این سریال بین نوجوانان محبوبیت خاصی دارد. شخصیت‌های اصلی فیلم را نوجوانان تشکیل می‌دهند و اتفاقات سریال در دوره‌ی نوجوانی آن‌ها و از 16سالگی‌شان شروع می‌شود.

این سریال در ژانر ترسناک هم قرار می‌گیرد. خون‌آشام‌ها از خون انسان‌ها تغذیه می‌کنند و برای این کار بیشتر مواقع دندان‌های نیششان را در گلو و یا مچ فرد فرو می‌برند. همچنین انسان‌ها اگر از خون خون‌آشام بنوشند و بمیرند به‌عنوان یک خون‌آشام دوباره زنده می‌شوند و میل شدیدی به شکار انسان دارند.

در این فیلم، شخصیت‌ها (خون‌آشام و گرگینه و...) مدام در یک جنگ درونی با غریزه‌ی خود هستند و می‌خواهند از انسان‌ها درمقابل خودشان محافظت کنند. تلاش می‌کنند میل شدید خود را کنترل کنند که البته کنترل‌نکردن میلشان فجایع بسیاری مانند قتل‌عام انسان‌ها به همراه دارد.

مسئله‌ی قابل‌توجه در این فیلم روابط عاشقانه‌ی فیلم است که گاهی بدون ‌تعهد و وفاداری به نظر می‌رسد. دو برادر عاشق یک دختر می‌شوند و روابط دوستانه‌ی شخصیت‌ها به روابط عاشقانه تبدیل می‌شود و گاهی به‌سرعت از بین می‌رود. دیمن مدام با دختران مختلف قرار می‌گذارد و با آن‌ها می‌خوابد. کاترین مدام هر دو برادر را گول می‌زند و هردو را باهم می‌خواهد.

این ارتباطات پیچیدگی‌ها و توجیهات مختلفی دارند، اما می‌تواند باعث ایجاد نوعی سهل‌انگاری در روابط اجتماعی و عاشقانه‌ی نوجوانان شود. بنابراین خوب است حتماً درمورد چهارچوب‌های اخلاقی و لازم، ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه و پایان‌دادن صحیح به این روابط با فرزند خود صحبت کنید.

الینا در ابتدای فیلم عاشق استفن است اما بعد از تبدیل‌شدن به خون‌آشام تغییراتی در احساسات او ایجاد می‌شود و عاشق دیمن می‌شود. الینا باوجوداینکه متوجه می‌شود که استفن یک خون‌آشام است و ضعف‌های شخصیتی خطرناکی را از او می‌فهمد اما بازهم عاشق او می‌ماند. این اتفاق بین او و دیمن هم می‌افتد. بااینکه تمام دوستان او مخالف رابطه‌اش با دیمن هستند اما او رابطه‌ی عاشقانه‌اش را با دیمن حفظ می‌کند.

نوجوانان ممکن است به دلیل هیجانات دوران بلوغ و پس از آن مسائل احساسی را پررنگ‌تر تجربه کنند و حتی منطق لازم برای تصمیم‌گیری درست را در گرو احساسات غلیظ خود نادیده بگیرند.

به‌همین‌خاطر به‌طورکلّی تماشای فیلم‌های عاشقانه و خصوصاً این سریال با تمام پذیرش‌ها و منطق‌هایی که افراد در خصوص روابط احساسی خود دارند، به همراه خانواده توصیه می‌شود تا بعد از اتمام فیلم بتوانید با فرزند خود صحبت کنید و از او درمورد شخصیت‌ها و عملکرد آن‌ها سوال کنید. به اشتراک گذاشتن احساسات را تمرین کنید تا در صورت لزوم نوجوان خانواده‌ی خود را محیطی امن برای اشتراک احساساتش در نظر بگیرد.

در یک صحنه‌ی مهم، الینا از دیمن می‌پرسد: «چرا اجازه نمی‌دی آدم‌ها چهره‌ی خوب تو رو ببینن؟» و دیمن در جواب می‌گوید: «چون وقتی آدم‌ها خوبی می‌بینند انتظار خوبی دارند. من نمی‌خوام زندگیم رو براساس انتظارات مردم بنا کنم.» این سکانس می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، زیرا شخصیت دیمن از ابتدا با تمام کارهای خوب و بدی که انجام می‌دهد بسیار هیجان‌انگیز و جذّاب است.

او خطاهایی که انجام می‌دهد و صدمه‌هایی که به احساسات دیگران وارد می‌کند را می‌تواند با تلقین از بین ببرد و گاهی به نظر می‌رسد به واسطه‌ی محبوبیت او یا کارهای خوب دیگری که انجام می‌دهد این صدمات زودتر از آنچه در زندگی واقعی ممکن است اتفاق بیفتد بخشیده می‌شوند.

در سنین نوجوانی «هویّت» درحال شکل‌گیری است و نوجوانان مدام درحال آزمون و خطای رفتار‌ها و هویّت‌های مختلف هستند. نقش دیمن می‌تواند نقش الگویی پررنگی داشته باشد.

به‌طورکلّی پیام اصلی این سریال پذیرش خود و کنارآمدن با نیمه‌ی تاریک وجود خود است، اما سوال اصلی اینجاست که آیا در دنیای واقعی این حجم از پذیرش وجود دارد؟

خلاصه: این سریال خشونت‌های شدیدی را به نمایش می‌گذارد. روابط پیچیده‌ی دوستانه و عاشقانه‌ای در این اثر وجود دارد. پذیرش افراد با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها چه از سمت خود چه از سمت دوستان و خانواده به نظر پیام مهمی ‌است که در این اثر به نمایش گذاشته می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درمورد شخصیت الینا با فرزند خود صحبت کنید. احساسات در مسیر زندگی و رفتار او چه تاثیری دارد؟

از فرزند خود بپرسید به نظر شما الینا چطور با غم‌ها و سوگ‌های بزرگی که تجربه کرده است کنار آمد؟ آیا او همه‌ی هیجانات منفی خودش را سرکوب می‌کند؟

نظر فرزند خود را درمورد عشق الینا به دیمن بپرسید؟ آیا با تمام ضعف‌های شخصیتی دیمن این رابطه درست است؟ آیا به صِرف داشتن یک درگیری احساسی بزرگ می‌توان یک رابطه را شروع کرد؟

از فرزند خود بپرسید زمانی‌که افراد بدون منطق عاشق می‌شوند و رابطه‌ای ایجاد می‌کنند چه عواقبی ممکن است برای آن‌ها داشته باشد؟

از فرزند خود بپرسید چرا خانواده برای همه‌ی افراد در این فیلم خیلی اهمیت دارد؟ چه چیزی درباره‌ی خانواده آنقدر مهم و اثرگذار است؟

درمورد ویژگی‌های شخصیتی استفن با فرزند خود صحبت کنید؟ او برای مبارزه با غریزه‌اش چه کاری انجام می‌دهد؟ و چه راهکار واقعی‌ای برای پذیرش و کنارآمدن با بُعد تاریک وجود انسان‌ها وجود دارد؟

خلاصه: نظر فرزند خود را درمورد عشق الینا به دیمن بپرسید؟ آیا با تمام ضعف‌های شخصیتی دیمن این رابطه درست است؟ آیا به صِرف داشتن یک درگیری احساسی بزرگ می‌توان یک رابطه را شروع کرد؟

داستان اثر

این سریال در یک شهر قدیمی به نام میستیک فالز اتفاق می‌افتد. شهری که در طول فیلم مشخص می‌شود سال‌هاست درحال مبارزه با خون‌آشام‌هاست و جادوگران و گرگینه‌ها را در خود جای داده است. الینا به‌تازگی پدر و مادر خود را از دست داده و با دو برادر به نام‌های دیمن و استفن آشنا می‌شود و متوجه راز آن‌ها یعنی خون‌آشام بودنشان می‌شود.

استفن تلاش می‌کند با داشتن یک رژیم، فقط از خون حیوانات استفاده کند؛ بنابراین نمی‌تواند غریزه‌ی خودش را درباره‌ی خون انسان کنترل کند. اما دیمن از خون انسان‌ها تغذیه می‌کند و می‌تواند خودش را کنترل کند. او انسان‌های بسیاری را به خون‌آشام تبدیل می‌کند. در طول سریال تعداد زیادی از افراد و نزدیکان الینا درگیر خون‌آشام‌ها و داستان‌هایشان می‌شوند و هربار افراد زیادی کشته می‌شوند و برای نجات جان بقیه معماهای بسیاری را حل می‌کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: مارکوس سیگا،جان داهی، راب هاردی / Marcos Siega ، John Dahl, Rob Hardy

نویسنده: جولی پک- کوین ویلیامسون/ Julie Plec, Kevin Williamson

تهیه کننده: جولی پک- کوین ویلیامسون/ Julie Plec, Kevin Williamson

بازیگران: نینا دبرا، پال ویسلی، ایان سامرهلدر/Nina Dobrev,Paul Wesley,Ian Somerhalder

شخصیت‌ها:

استفن: استفن سالواتور خون‌آشامی است که به شهر برگشته تا یک دختر را بیشتر بشناسد.

الینا: دختری که به‌تازگی پدر و مادر خود را از دست داده و در مدرسه با پسری آشنا می‌شود که راز‌های پنهانی دارد.

دیمن: برادر استفن است که مدام او را دنبال می‌کند. افسارگسیخته شکار می‌کند و نمی‌خواهد برای خوب‌بودن تلاشی بکند.

جرمی: برادر کوچک‌تر الیناست که به‌سختی با مرگ والدینش کنار می‌آید.

کاترین: همزاد الیناست که یک خون‌آشام شرور 500ساله است.

 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Outerbanks EntertainmentAlloy EntertainmentCBS Television Studios

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محسن خاوری

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مناسب سن 13 +

بهترین سریال جهان

بزرگسال

توسط : عارفه نژاد

۷ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

سریال بی نظیری هست،اما اگر ب همراه فرزندان زیر سن قانونی میبینید سانسور شدش رو دانلود کنید،واقعاااا حرف نداره منکه لذت بردم

بزرگسال

توسط : عارفه نژاد

۷ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

سریال بی نظیری هست،اما اگر ب همراه فرزندان زیر سن قانونی میبینید سانسور شدش رو دانلود کنید،واقعاااا حرف نداره منکه لذت بردم

بزرگسال

توسط : نگار یزدانیان

۳۰ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

بهترین سریالی بود که دیدم نمیشد گفت ترسناکه یعنی من خودم اصلااااا طرفدار فیلم ترسناک نیستم ولی این سریال ترسناک نیست ای کاش یه پلتفرمی بود که فقط صحنه ها رو سانسور میکرد و من اول توی فیلیمو میدیدم ولی هی سکانس میپرید و برای اینکه بیشتر لذت ببرم مجبور شدم بدون سانسور ببینم

بزرگسال

توسط : ایران دخت

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

فیلم خیلی جذابیه. من این سریال رو از فیلیمو به صورت سانسور شده دیدم اما با این حال بازم توصیه نمیکنم افراد زیر ۱۸ سال این فیلمو ببینن.

بزرگسال

توسط : ریحانه یافتیان

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 17 +

چندین سال پیش دیدمش و دوسش داشتم، مخصوصاً که محتوای خون‌آشامیش برام جذاب بود. اما چون کلا ناهنجاری‌های اخلاقی زیادی داره، به مخاطب‌های با سن کم توصیه نمی‌کنمش.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد خاطرات یک خون‌آشام

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!