• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال خاطرات رهایی من (My Liberation Notes)

author-img

توسط : فاطمه زهرا باقری ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4505 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سریال خاطرات رهایی من، داستان چند جوان روستایی و یک غریبه‌ی مرموز را روایت می‌کند که در حومه سئول زندگی می‌کنند و در جستجوی مفهوم عشق و زندگی هستند. این سریال در ژانر برشی از زندگی و در سال ۲۰۲۲ میلادی از شبکه JTBC و Netflix پخش شده است.

ژانر : برشی از زندگی

سال 2022 16 قسمت ۶۰ دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
21 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال خاطرات رهایی من، برشی از زندگی افراد ناراحتی است که می‌خواهند در جامعه‌ی طبقاتی کره شادی را به‌دست بیاورند. و یک موشکافی عمیق و بی‌رحمانه از روابط انسان‌هاست.

خشونت این سریال در حد نسبتا پایینی است و اما ترس روانشناختی در این سریال زیاد است و حس ناامنی اقتصادی و اجتماعی زیادی در لایه‌های درونی آن وجود دارد. همچنین غم و افسردگی شخصیت‌های اصلی به مقدار زیادی دیده می‌شود.

ناهنجاری‌های اجتماعی این اثر که مصرف مشروبات الکلی و روابط آزاد هستند به نوع جدیدی بازنمایی شده‌اند که بهتر است با خانواده درباره جزئیات آن صحبت کنید. به طور مثال رابطه‌ی احساسی می‌جونگ و آقای گو به جز یک سکانس تقریبا هیچ صحنه غیراخلاقی ندارد اما شروع رابطه‌ی آن‌ها بدون اطلاع خانواده است و وابستگی احساسی آن‌ها برایشان به عنوان یک مرهم برای فرار از زخم‌های زندگی‌شان شکل می‌گیرد.

تفاوت بین افراد درونگرا و برونگرا و چالش‌های این دو گروه، در قسمت‌هایی از این سریال به تصویر کشیده شده است. می‌توانید با خانواده درباره تیپ‌های شخصیتی و درونگرایی و برونگرایی تحقیق کنید و باهم درباره این موضوعات گفتگو داشته باشید.

در سکانس‌های متعددی از این سریال، رابطه سرد اعضای خانواده با هم به خاطر غم و افسردگی و بی‌حوصلگی دیده می‌شود که ممکن است مخاطب را به این فکر بیاندازد که چطور می‌تواند مثل این خانواده نباشد. می‌توانید درباره شاداب کردن فضای خانه تحقیق کنید و ایده بدهید و در این مورد حرف بزنید.

این سریال واقعیت سختی زندگی در کره را به تصویر کشیده است و دیدن این سریال به افرادی که تصویری رویایی از مهاجرت به کره‌ جنوبی دارند توصیه می‌شود.

می‌جونگ افکار عمیقی دارد او درباره چیستی زندگی و چیستی خودش و اینکه بعد از مرگ به کجا می‌رود فکر می‌کند و درباره این موضوع سوال دارد. اما به خاطر اعتقاد نداشتن به چیزی احساس سردرگمی و افسردگی می‌کند. در واقع او دچار بحران وجودی است. او همچنین درباره مردمی که خود را به بیخیالی زده‌اند و از این سوالات سرسری عبور کرده‌اند احساس تاسف می‌کند. با خانواده درباره این احساسات و درباره اعتقادات دینی صحبت کنید. می‌توانید برای گسترده کردن اطلاعات بنیادی و عمیق با اعضای خانواده یک سیر مطالعاتی دینی را شروع کنید.

در این سریال یکی از موضوعات اصلی، بازنمایی زندگی و عشق مدرن انسان‌های افسرده است. و تفاوت‌های زوج‌ها و علت‌های بهم خوردن رابطه‌های عاشقانه به شکل های مختلف در این سریال بررسی می‌شود. می‌توانید درباره‌ی تاثیر دنیای ماشینی و مدرن امروز روی خلق و خوی افراد با خانواده تبادل نظر کنید.

این سریال درباره تاثیر حرف و عمل انسان‌ها روی یکدیگر تاکید دارد و مخاطب را متوجه این موضوع میکند که باید مراقب صحبت‌ها و اعمال خود باشد تا به دیگران آسیب نزند.

در اوایل سریال شکایت از تنهایی زیاد دیده می‌شود اما در انتهای آن ستایش تنهایی و انزوا را از آدم‌های فرسوده و خسته زیاد می‌بینم و سریال با درد و ناراحتی کمتری به پایان می‌رسد اما طعم تلخ این سریال ممکن است تا مدتها در ذهن مخاطب بماند. بنابراین اگر با دیدن این سریال احساس ناراحتی و افسردگی کردید به دیدن آن ادامه ندهید.

خلاصه:

خشونت و ترس این سریال نسبتا پایین است اما ناهنجاری اجتماعی در لایه‌های پایین‌تر این سریال وجود دارد که نیاز است به آن دقت شود. میزان غم و فرسودگی در این سریال بالاست. این سریال سختی زندگی در کشور کره را به تصویر کشیده است. همچنین این سریال پر از پیام‌های ریز و درشت اخلاقی و اجتماعی است که گاه مثبت و گاه منفی‌اند و بسته به برداشت مخاطب ممکن است سازنده یا مخرب باشند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره نگاه به زندگی و آینده و تفاوت زندگی در ایران و زندگی در خارج از کشور با خانواده صحبت کنید. همچنین می‌توانید درباره باورهای متفاوت مردم کره نسبت به مردم ایران تبادل نظر کنید.

می‌توانید از این سوالات استفاده کنید:

به نظرت زندگی توی کره چه سختی‌هایی داره؟

فکر میکنی چه چیزی شخصیت‌های اصلی این سریال رو افسرده کرده؟

یه خانواده‌ی ایده‌آل چه شکلیه؟

ما بعد از مرگ کجا میریم؟

خلاصه:

درباره مفاهیم و داستان این سریال با خانواده بحث و گفت‌گو کنید

داستان اثر

یک خانواده‌ی فقیر در در روستایی در حومه‌ی شهر سئول زندگی می‌کنند. فرزندان خانواده در چند شرکت در سئول کار می‌کنند و روزهای تعطیل هم در کنار پدر و مادرشان در مزرعه کار می‌کنند. یک کارگر الکلی کم‌حرف نیز درکنار خانواده آنها زندگی می‌کند. چانگ‌هی تنها پسر خانواده، می‌خواهد با آدمای موفق و پولدار بگردد تا خودش هم پولدار شود. او تلاش می‌کند تا از روستایشان نقل مکان کند. اما در واقعیت در جامعه‌ی سرمایه‌داری کره نمی‌تواند آن‌طور که می‌خواهد موفق باشد. می‌جونگ خواهر چانگ‌هی، می‌خواهد از احساس حقیر بودن رها شود و حس کمال داشته باشه پس از کارگر الکلی مزرعه در خواست عجیبی می‌کند، او به آقای گو می‌گوید که به جای اینکه از روی بیکاری الکل بخورد، او را ستایش کند و حتی از عشق هم بیشتر اون رو بپرستد تا هردو تغییر کنند. گو قبول می‌کند اما هیچکس نمی‌داند که گو درواقع یک خلافکار خطرناک است. می‌جونگ و آقای گو کم کم از یکدیگر تعریف و تمجید می‌کنند و به همدیگر حس مثبت می‌دهند. آنها یک رابطه‌ی خاص باهم پیدا می‌کنند. می‌جونگ در محیط کارش با مشکل روبروست.‌ شرکت اصرار دارد که همه کارمندان عضو یک کلوپ شوند تا بتوانند مفیدتر کار کنند. خانه‌ی می‌جونگ در روستا بسیار از محل کارش دور است و او نمی‌تواند مثل بقیه هرروز بعد از کار به خوشگذرانی در کلوپ بپردازد. اما رئیس‌های او سختی زندگی او را درک نمی‌کنند‌. می‌جونگ و دو نفر از همکاران گوشه‌گیرش مجبور می‌شوند یک کلوپ خاص برای خود دست و پا کنند. آنها کلوپ رهایی را تاسیس می‌کنند. در این کلوپ آنها سعی می‌کنند با حرف زدن و درددل کردن درباره مشکلات و ناراحتی‌هایشان حس رهایی پیدا کنند. می‌جونگ و آقای گو به تاثیر گذاشتن روی همدیگر ادامه می‌دهند و در انتها موفق می‌شوند نگاه یکدیگر به زندگی را تغییر دهند و کمی شادتر زندگی کنند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: کیم سئوک‌یون Kim Seok-yoon

نویسنده/ مترجم: پارک هه‌یانگ Park Hae-young

نام تهیه کننده:

نام بازیگران: Lee Min-ki - Kim Ji-won - Son seok-koo - Lee El / لی مین‌کی - کیم جی‌ون - سون سئوک‌کو - لی ال

نام شخصیت ها:

یوم می‌جونگ:

یک دختر غمگین با نگاه خاص به زندگی که رابطه‌ی عجیبی را با یک مرد الکلی شروع می‌کند. او برای رها شدن از حس ناامیدی و ناراحتی کلوپ رهایی را در محل کارش ایجاد می‌کند.

آقای گو:

یک خلافکار که بعد از حادثه‌ای دردناک در زندگی‌اش به زندگی مخفیانه در یک روستا روی می‌آورد. او یک فرد الکلی است و به درخواست عجیب می‌جونگ جواب مثبت می‌دهد. او در حالت عادی بسیار سرد و خشن است اما در کنار می‌جونگ نرم و مهربان رفتار می‌کند.

یوم چانگ‌هی:

پسری افسرده که احساس خود‌کم‌بینی زیادی دارد و سعی دارد پولدار و موفق شود. اما در ادامه او با سختکوشی قرض‌های پدرش را پرداخت می‌کند.

یوم گی‌جونگ:

دختر بزرگ خانواده‌ که آرزوی یک رابطه‌ی عاشقانه را دارد و عشقش را به جون ته‌هو اعتراف می‌کند.

جون ته‌هو:

مردی که همسرش از او طلاق گرفته است و دخترش را همراه خواهرهایش بزرگ می‌کند. او به درخواست گی‌جونگ با او وارد رابطه عاشقانه می‌شود.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: Studio Phoenix

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد خاطرات رهایی من

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!