• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال گامبی وزیر ‌(گامبی ملکه) (The Queen's Gambit)

author-img

توسط : فاطمه مقیم خان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

6895 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

اگر بخواهیم مینی‌سریال «گامبی وزیر» را در یک دسته‌بندی موضوعی قرار دهیم، می‌توانیم آن را اثری با درونمایه توانمندسازی زنان بخوانیم. گامبی وزیر داستان پیشرفت یک دختر یتیم به نام بث را روایت می‌کند که به تنهایی موفق می‌شود با بازی شطرنج که در سال‌های دور یک بازی کاملا مردانه تلقی می‌شد، زندگی خود را بگرداند و به قهرمان شطرنج تبدیل شود. بث در مسیر پیشرفت خود به قرص‌های آرام‌بخش و نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد پیدا می‌کند و نمایش نحوه‌ی استعمال قرص‌ها و تاثیرات آن بر عملکرد ذهنی بث، می‌تواند برای مخاطب نو‌جوان کنجکاوی بر‌انگیز باشد. این مینی‌سریال عنوان پر‌بازدید‌ترین محصول نت‌فلیکس را از‌ آن خود کرده است که البته برخی انتشار آن در ایام قرنطینه کرونا را در این آمار بی‌تاثیر نمی‌دانند.

سال 2020 ۷ قسمت (میانگین هر قسمت ۵۰ دقیقه) جزئیات کامل اثر
8 مناسب خانواده 9 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 17 +
بر اساس 4 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

لازم است والدین بدانند قهرمان این سریال دختری نوجوان و دائم‌الخمر است که به قرص‌های آرام‌بخش اعتیاد شدید دارد، سیگار می‌کشد و از مصرف مواد مخدری مانند گل هم اجتناب نمی‌کند. نمایش تاثیرگذاری قرص‌های آرام‌بخش بر ذهن بث هارمون (قهرمان فیلم) بدین شکل است که ذهن او بعد از خوردن قرص‌ها پویا و فعال می‌شود و می‌تواند صفحه شطرنج و تمام حرکات بازی را تصور کند و در ذهن خود با رقیب خیالی مسابقه دهد. این نحوه‌ی نمایش می‌تواند برای مخاطب نو‌جوان جذاب‌تر و کنجکاوی بر‌انگیز‌تر باشد، لذا تماشای این مجموعه به نوجوانان زیر ۱۷ سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

از آن‌جا که تماشای این سریال برای نوجوانان علاقه‌مند به بازی شطرنج می‌تواند جذاب باشد و با توجه به شناختی که از فرزند خود دارید، می‌توانید فرزندان بالای ۱۵ سال خود را در تماشای نسخه سانسور شده‌ی اثر همراهی کنید. (در نسخه‌ی اصلی صحنه‌هایی از برهنگی و رابطه جنسی نمایش داده می‌شود).

هم‌چنین لازم است والدین بدانند که بث در کودکی توسط پدرش ترک می‌شود، و در نوجوانی هم پدر‌خوانده‌اش خانه را ترک می‌کند. تمام این چالش‌ها زندگی بث را دشوار می‌کند و بث را به تنهایی زندگی کردن و تکیه نکردن به مرد‌ها عادت می‌دهد. او با هیج مردی ارتباط طولانی برقرار نمی‌کند و تنها به مردی عشق می‌ورزد که شائبه‌ی هم‌جنس باز بودن او در یکی از قسمت‌ها مطرح می‌شود.

می‌توانید در رابطه با عملکرد بث، ويژگی‌های شخصیتی او مانند اعتیاد به قرص و نوشیدن مشروبات الکلی که می‌تواند موفقیت او را در شطرنج متزلزل کند و هم‌چنین درباره‌ی اعتماد به نفس او و احساسات و هیجاناتی که هنگام برد و باخت در مسابقات تجربه می‌کند، با فرزند نوجوان خود صحبت کنید و از او بخواهید درباره‌ی این مسائل فکر کند و نظرات خود را با شما در میان بگذارد.

خلاصه:

نوع نمایش استعمال آرام‌بخش‌ها و مواد مخدر در این سریال و تاثیرات شگفت انگیزی که بر ذهن می‌گذارند، می‌تواند برای نوجوانان کنجکاوی برانگیز باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزند نوجوان خود درباره‌ی هیجاناتی که بث هنگام برد و باخت تجربه می‌کند صحبت کنید. به نظرت بث چگونه با باخت‌های خود کنار می‌آید؟ باختن بث در مقابل قهرمان شطرنج جهان، چه تاثیری بر موفقیت‌های بعدی او گذاشت؟

به نظرت اگر وابستگی بث به قرص و مشروبات الکلی ادامه پیدا می‌کرد، در آینده چه اتفاقی برای بث می‌افتاد؟

آیا بازی شطرنج هم می‌تواند یک بازی تیمی باشد؟

روابط دوستانه و بازی‌گروهی در موفقیت‌های بث چه تاثیری داشتند؟

بث در نهایت متوجه شد که بدون قرص‌ها هم می‌تواند برنده باشد، به نظرت چرا در گذشته به این قرص‌ها وابسته شده بود؟

خلاصه: به نظرت اگر وابستگی بث به قرص و مشروبات الکلی ادامه پیدا می‌کرد، در آینده چه اتفاقی برای بث می‌افتاد؟

داستان اثر

سریال «گامبی وزیر» بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده است و داستان زندگی بث هارمون، نابغه‌ی شطرنج را روایت می‌کند. ماجرای این داستان حوالی سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد. بث دختری است که در نه سالگی یتیم می‌شود و مادر خود را در تصادف رانندگی از دست می‌دهد (پدر بث او و مادرش را در گذشته ترک کرده است) و برای زندگی به یتیم‌خانه‌ فرستاده می‌شود. بث برای اولین بار شطرنج را از سرایدار یتیم خانه، آقای شایبل می‌آموزد. او در مدت کوتاهی نبوغ زیادی در بازی شطرنج از خود نشان می‌دهد، آقای شایبل از یک مربی ممتاز شطرنج دعوت مي‌کند تا بازی بث را تماشا کند، و بث با استعداد خود او را متحیر می‌کند. در همین زمان از بث دعوت می‌شود در مسابقه‌ای شرکت کند و بث در کمال نا‌باوری به تنهایی تعداد زیادی از بازیکنان شطرنج را شکست می‌دهد.

در یتیم خانه به دختران قرص‌های آرامبخش داده می‌شود، بث به خوردن این قرص‌ها معتاد می‌شود، تا جایی که به خاطر زیاده‌روی در خوردن قرص‌ها مدیر یتیم خانه او را از بازی شطرنج محروم می‌کند.

 بث در سن ۱۵ سالگی توسط خانواده‌ی ویتلی به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود و به خانه‌ی آن‌ها می‌رود. آقای ویتلی به همسر خود بی‌توجه است و پس از مدتی او را ترک می‌کند و بث به همراه آلما ویتلی زندگی می‌کند. او از آقای شایبل کمک مالی می‌گیرد تا در مسابقه شطرنج شرکت کند. برخلاف تصور دیگران، بث به راحتی تمام بازیکنان تورنمنت را شکست می‌دهد و حتی قهرمان ایالتی شطرنج را هم می‌برد و با جایزه‌ی مسابقه برای خود صفحه شطرنج و لباس می‌خرد.

آلما ویتلی که بعد از رفتن همسرش از لحاظ مالی دچار مشکل شده است، بث را حمایت می‌کند تا در تمام مسابقات شطرنج آمریکا شرکت کند، آن‌ها روزگارشان را با جوایزی که بث در مسابقات شطرنج می‌برد، می‌گذرانند. آلما ویتلی به نوشیدن مشروب و استعمال قرص آرام‌بخش معتاد است و همین باعث می‌شود بث هم به خوردن قرص آرام‌بخش ادامه دهد و درگیر اعتیاد به مشروبات الکلی شود. آلما در یکی از سفرهایشان می‌میرد و بث در هفده سالگی دوباره یتیم می‌شود. بث به سرعت مشهور می‌شود و عنوان ملکه شطرنج آمریکا را از آن خود می‌کند. او به تنهایی در خانه ویتلی‌ها زندگی می‌کند و بعد از چند سال خانه را از آقای ویتلی می‌خرد. بث در سفر خود به شوروی که صاحب مشهور‌ترین قهرمانان شطرنج است، موفق می‌شود قهرمان شطرنج دنیا، بورگوف را شکست دهد. دوستان بث در این مسابقه به او کمک می‌کنند تا بهترین نتیجه را کسب کند، بث در همین سفر تلاش می‌کند تا قرص آرامبخش را که به گمان خودش عامل پیشرفت او در شرنج بوده است، ترک کند و از استعمال بی‌رویه‌ی مشروب دست بکشد.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: اسکات فرانک/آلن اسکات

نویسنده/ مترجم: بر اساس رمان گامبی وزیر اثر والتر تویس

نام بازیگران:

Anya Taylor-Joy

Bill Camp

Moses Ingram

Isla Johnston

Christiane Seidel

Rebecca Root

Chloe Pirrie

 نام شخصیت ها:

الیزابث هارمون(آنیا تیلور جوی): ملقب به بث، الیزابث نابغه‌ی شطرنجی است که در مسیر موفقیت با اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند.

أقای شایبل‌(بیل کمپ): سرایداری که در یتیم‌خانه به بث شطرنج را می‌آموزد.

آلما ویتلی(ماریل هلر): مادر‌خوانده‌ی بث که در سن ۱۵ سالگی او را به فرزندخواندگی می‌گیرد، شوهرش او را ترک کرده‌است و او نیز به نوشیدن مشروبات الکلی معتاد می‌شود.

تاونز (جیکوب فورچون لوید): یکی از دوستان شطرنج باز و خبرنگار بث که بث عاشق او می‌شود و احتمال هم‌جنس باز بودن او در سریال مطرح می‌شود.

واسیلی بورگوف(مارچین دوروچینسکی): شطرنج باز قهرمان جهان، اهل شوروی که سر‌سخت‌ترین رقیب بث هارمون است.

هری بلتیک (هری ملینگ): دوست و یکی از رقبای ایالتی بث که سعی می‌کند به بث کمک کند.

 بنی واتس (توماس برودی سنگستر): دوست و یکی از بزرگ‌ترین شطرنج‌باز‌های آمریکا و از رقبای بزرگ بث که یک بار بث را شکست می‌دهد. آن‌ها برای مدتی کوتاه وارد رابطه عاشقانه می‌شوند.

 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: NetFlix

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محمدحسین سلطانی

۶ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

سلام من نسخه سانسور شده(زبان اصلی) نماوا رو دیدم. بعد از دیدن این مینی سریال به شطرنج علاقمند شدم. شخصیت اصلی دائما نوشیدنی الکلی و... مصرف می‌کنه و این فیلم رو نمیشه با خانواده دید(خب حتا در نسخه سانسور شده). نوع پوشش شخصیت اصلی مناسب نیست(بعد از سانسور). برای رده بندی سنی برای یک محصول بنظرم نمیشه نسخه واحد پیچید‌ و به سنی که زدم دقت نکنید! (۱۶سالمه)

بزرگسال

توسط : محمدحسین سلطانی

۶ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

سلام من نسخه سانسور شده(زبان اصلی) نماوا رو دیدم. بعد از دیدن این مینی سریال به شطرنج علاقمند شدم. شخصیت اصلی دائما نوشیدنی الکلی و... مصرف می‌کنه و این فیلم رو نمیشه با خانواده دید(خب حتا در نسخه سانسور شده). نوع پوشش شخصیت اصلی مناسب نیست(بعد از سانسور). برای رده بندی سنی برای یک محصول بنظرم نمیشه نسخه واحد پیچید‌ و به سنی که زدم دقت نکنید! (۱۶سالمه)

بزرگسال

توسط : مهدی بابازاده

۲۵ اسفند ۱۳۹۹

مناسب سن 17 +

اولین چیزی که در این سریال شاید توی ذوق مخاطبان ایرانی می‌زد عدم توانایی ارتباط با نام ترجمه شده این سریال بود و هر‌ طور هم که ترجمه می‌شد نام گنگی برای این سریال بود اما شاید باید کسی شطرنج می‌دانست و نام این سریال را ترجمه میکرد در واقع Queen\'s Gambit یک تکنیک و تله در شطرنج است که فرد ملکه خود در شطرنج را قربانی میکند اما بگذریم خلاصه این سریال هرچه که بود شاید کمتر ربطی به شطرنج داشت و تمام هدف این سریال نشان دادن سلطه و غلبه لیبرالیسم و سرمایه داری بر اتحاد جماهیر شوروی و تفکرات کمونیستی بود تماما المان های سلطه و چیرگی و توسعه هژمونی آمریکا و خودباختگی بلوک شرق مقابل این هژمونی امریکا و لیبرال سرمایه داری در این سریال به چشم می‌خورد. و در واقع این سریال نیز خودش یک حقه بود حقه‌ای به اسم شطرنج «حقه‌ی ملکه»…

بزرگسال

توسط : 09375****37

۲۳ آذر ۱۳۹۹

مناسب سن 18 +

نام سریال قمار ملکه است، لطفا تصحیح فرمایید

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد گامبی وزیر ‌(گامبی ملکه)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!