• امروز : 25 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال وقتی آن‌ها ما را می‌بینند (When They See Us)

author-img

توسط : یاسمن گودرزی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1576 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در سال ۱۹۸۹، در سنترال پارک نیویورک، به زنی سفیدپوست تعرض می‌شود. رسانه‌ها، مردم و مقامات آمریکا خواستار محکوم‌شدن چند نوجوان سیاه‌پوست هستند و سرنوشت این نوجوانان به سیاست‌های کشور آمریکا گره می‌خورد. سریال کوتاه «وقتی آن‌ها ما را می‌بینند» به تهیه‌کنندگی رابرت دنیرو در سال ۲۰۱۹ زندگی این نوجوانان را به تصویر می‌کشد.

ژانر : زندگی‌نامه

سال 2019 یک فصل. 4 قسمت. هر قسمت بین 63 تا 86 دقیقه. جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«وقتی آن‌ها ما را می‌بینند» سریالی اندوهناک است که می‌تواند مخاطب خود را عمیقاً متأثر کند. زیرِسوال‌بردن عدالت و عدالت‌طلبی در کشوری که بزرگ‌ترین مدّعی عدالت است سوژه‌ی اصلی اثر است که به یک واقعه‌ی تاریخی که در سال 1989 رخ داده است می‌پردازد.

پنج نوجوان سیاه‌پوست به اتهام تجاوز جنسی به زندان افتاده و دوازده سال بعد، بی‌گناهی آن‌ها اثبات می‌شود. در این مدّت روح و جسم آن‌ها در زندان صدمات زیادی می‌بیند. دنیای پس از آزادی، خانواده‌ها و رنجی که از دوری فرزندانشان می‌کشند مرکز اصلی داستان هستند.

لیندا (کارآگاه) اگرچه حامی حقوق زنان بود، اما در تصمیم‌گیری درباره‌ی بچه‌ها دچار اشتباه شد. او حاضر نشد بیشتر تحقیق کند و همین قضاوت زودهنگام زندگی پنج نوجوان را به مخاطره انداخت.

رسانه‌ها نیز نقش مهمی در روند این ماجرا داشتند. آن‌ها با حمایت مالی دونالد ترامپ علیه سیاه‌پوستان مطالب نژادپرستانه‌ای نوشته و اذهان عمومی را با مقاصد خود همراه می‌کردند. رسانه‌ها همیشه مستقل رفتار نمی‌کنند و گاهی با پول می‌شود بر محتوای آن‌ها اثر گذاشت. فرزند خود را از این مسئله آگاه کنید. به او بگویید افرادی که از زندان آزاد می‌شوند لزوماً انسان‌های فاسد و تبهکاری نیستند. باید آن‌ها را به‌عنوان شهروند پذیرفت تا بتوانند زندگی نرمالی را آغاز کنند و دوباره سمت اعمال شرورانه نروند.

خلاصه: فیلم به دلیل روایت یک واقعه‌ی تاریخی، بسیار متأثرکننده است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا لیندا تمام تلاش خود را نکرد تا پنج نوجوان به زندان نیفتند؟

آیا فداکاری کوری برای یوسف درست و به‌جا بود؟

جامعه موظف است چه برخوردی با افرادی که تازه از زندان آزاد می‌شوند داشته باشد؟

درباره‌ی اهمیت رسانه‌ها و تأثیر آن‌ها در روند محکومیت نوجوانان سیاه‌پوست گفت‌وگو کنید.

رفتارهای نژادپرستانه چه رفتارهایی هستند؟ نژادپرستی چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

خلاصه: درباره‌ی نژادپرستی و تبعات این مسئله بر فرد و جامعه با فرزند خود صحبت کنید.

داستان اثر

زمان داستان این سریال به آوریل 1989 بازمی‌گردد؛ وقتی خبر تجاوز جنسی به زنی سفیدپوست در نیویورک پخش می‌شود و پلیس 5 نوجوان سیاه‌پوست را که در زمان تجاوز، در آن محل حضور داشتند را به‌عنوان متهمان اصلی به دادگاه می‌کشاند. خبر این واقعه تیتر اول رسانه‌ها می‌شود!

پلیس آمریکا فشار روانی زیادی بر نوجوانان متهم‌شده وارد می‌کند تا از آن‌ها اعتراف بگیرد. پس از تشکیل دادگاه‌های متعدد این پنج نوجوان محکوم به تجاوز شده و نمی‌توانند بی‌گناهی خود را اثبات کنند. آن‌ها سال‌های زیادی در زندان می‌مانند و در این مدّت آسیب‌های جسمی و روانی زیادی متحمل می‌شوند. اما بعد از 12 سال، در سال 2001، متجاوز اصلی خود را معرفی کرده و به تعرض جنسی سنترال پارک اعتراف می‌کند.

پلیس که حالا از خود چهره‌ی منفور و بی‌مسئولیتی به جا گذاشته است از نگاه مردم آمریکا محکوم اصلی داستان سنترال پارک است.

جزئیات اثر

کارگردان: ایوا دوورنی / Ava DuVernay

نویسنده: ایوا دوورنی / جولیان بریس / رابین سویکرد / اتیکا لاک / میشل استربری Ava DuVernay / Julian Breece / Robin Swicord / Attica Locke / Michael Starrbury

تهیه کننده: رابرت دنیرو / جفری اسکول / جاناتان کینگ / جین رزنتال / اوا دوورنی Robert De Niro / Jeffrey Skoll / Jonathan King / Jane Rosenthal / Ava DuVernay

بازیگران: جی هارل جرروم / آسانته بلک / فردی میارز / مارکوز رودریگز / ورا فارمیگا / فلسیتی هافمن / Jharrel Jerome / Asante Blackk / Freddy Miyares / Marquis Rodriguez / Vera Farmiga / Felicity Huffmam

شخصیت‌ها:

ریموند: پسری که به همراه پدر و مادربزرگش زندگی می‌کند. زمانی‌که به زندان می‌افتد پدرش تلاش می‌کند با یک وکیل قدرتمند او را تبرئه کند. ری به چند سال حبس محکوم می‌شود. پس از آزادی متوجه می‌شود که پدرش ازدواج کرده و او دیگر جایی در خانه‌ی پدرش ندارد.

یوسف سلام: یک پسر سیاهپوست مسلمان است که به اتهام تعرض جنسی به حبس محکوم می‌شود. مادرش سعی دارد او را از دیگر دوستانش جدا کند تا متمرکز در تعلیم علوم دینی‌اش باشد.

کوین: نوازنده‌ی ترومپت است و با مادر و خواهرانش زندگی می‌کند. او توسط پلیس در سنترال پارک آسیب می‌بیند. در دوران حبس خواهرانش به او کمک می‌کنند تا روحیه‌اش را از دست ندهد.

کوری: او در واقعه‌ی سنترال پارک حضور ندارد و فقط زمان همراهی یوسف تا پاسگاه، پلیس به او شک می‌کند و او را نیز بازداشت می‌کند. کوری متهم اصلی شناخته می‌شود. او به حبس ابد محکوم شده اما پس از گذشت ۱۲ سال، زمانی‌که متهم اصلی خود را معرفی می‌کند آزاد می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Netflix

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد وقتی آن‌ها ما را می‌بینند

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!