• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال موش بزرگ/دهن‌لق (Big Mouth/Big Mouse)

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

10204 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«موش بزرگ» سریالی در ژانر حقوقی، جنایی است که ماجرای وکیلی معمولی را روایت می‌کند که به طور اتفاقی و از روی بدشانسی درگیر یک شبکه بزرگ از ثروت، قدرت و فساد می‌شود. او تلاش می‌کند تا ریشه‌های فساد در این شبکه را کشف و نابود کند. با توجه به داستان، این سریال درجۀ بالایی از خشونت و ناهنجاری دارد.

ژانر : جنایی حقوقی

سال 2022 16 قسمت 60 دقیقه جزئیات کامل اثر
30 مناسب خانواده 21 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 10 +
بر اساس 8 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«موش بزرگ» داستان شهری است که به شدت درگیر فساد سازمان‌یافته شده‌است. شهرداری، زندان، انواع صنایع، بیمارستان و سیستم حقوقی درگیر این فساد هستند. در این بین شخصیت اصلی داستان یعنی چانگ‌هو به طور اتفاقی وارد مبارزه علیه این فساد می‌‌شود. چانگ‌هو می‌تواند بعد از اینکه بی‌گناهی خودش را اثبات کرد از معرکه کنار بکشد اما همراه همسرش تصمیم می‌گیرد که به خاطر مردمی که دچار رنج و سختی شده‌اند به مبارزه ادامه بدهد و در این راه حتی حاضر می‌شوند که جان خود را هم فدا می‌کنند.

این سریال علاوه بر جذابیت داستانی و تعلیق بالا برای کشف معما، قصۀ خوبی برای گفت‌وگو در مورد نحوۀ مبارزه با فساد و ظلم دارد. هیچ‌یک از طرفین این قصه به طور کلی پاک و عاری از گناه نیستند اما می‌توان در مورد عملکرد هر یک صحبت کرد.

برخلاف اغلب سریال‌های کره‌ای که داستان یک زوج جوان تازه عاشق شده را روایت می‌کنند این قصه در مورد مرد و زنی است که چند سال است با یکدیگر ازدواج کرده‌اند. رابطۀ این دو در طول داستان به طور ظریفی به نمایش در می‌آید. عشق آن‌ها دیگر شامل لحظاتی عاشقانه و رمانتیک نیست و تبدیل به رابطه‌ای عمیق از جنس وفاداری، اعتماد و حمایت شده‌است. به طوری که دلیل موفقیتشان همراهی با یکدیگر است. در قسمتی همسر چانگ‌هو خطاب به او می‌گوید که «فراموش نکند یک خانواده دارد.» و می‌تواند همراه با خانواده‌اش از این مشکل عبور کند و در نهایت نیز موفق می‌شود.

یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال در انتهای اثر می‌میرد، گرچه مرگ او قهرمانانه و در راه مبارزه با فساد است اما ممکن است برای بیننده ایجاد ناراحتی کند. به همین ترتیب تماشای این سریال برای افرادی که چنین حساسیت‌هایی دارند توصیه نمی‌شود.

خشونت و ناهنجاری سریال با توجه به ژانر داستان، نسبتاً بالاست. ضرب و شتم، تهدید به قتل، زن‌بارگی، دزدی، توطئه و ... در طول سریال دیده می‌شود. حتی شخصیت‌های مثبت نیز به دلیل فضای سریال در مواردی مرتکب چنین رفتارهایی می‌شوند. بنابراین باید توجه داشت که این رفتارها، چون از سوی شخصیت‌های مثبت انجام می‌شود، پسندیده تلقی نشود.

به طور کلی «موش بزرگ» سریالی هیجان‌انگیز و نفس‌گیر است که در کنار موارد منفی می‌تواند پیام‌های مثبتی را نیز منتقل کند.

خلاصه آنچه لازم است والدین بدانند:

این سریال داستان شهری است که درگیر فساد سازمان‌یافته است و وکیلی معمولی بنیاد این فساد را نابود می‌کند. با توجه به ژانر، شاخص خشونت و ناهنجاری اثر بالاست و شخصیت‌های مثبت این داستان کاملاً به دور از اشتباه نیستند و رفتارهای غلطی نیز از آن‌ها سر می‌زند اما در کنار این موارد رفتارهای مثبتی نیز از خود نشان می‌دهند که می‌تواند پیام‌های مفیدی داشته باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در مورد شهر گوچون و مشکلاتش صحبت کنید. چطور فساد در ابعاد مختلف این شهر نفوذ کرده‌بود و راه حل چنین مشکلی چه بود؟

در مورد تلاش‌های چانگ‌هو و همسرش برای افشا کردن حقیقت صحبت کنید.

در مورد رابطۀ چانگ‌هو و همسرش گفت‌وگو کنید. رابطۀ آن‌ها با دوستان و اطرافیانشان را بررسی کنید.

در مورد نحوۀ مبارزه چانگ‌هو با فساد گفت‌وگو کنید. آیا می‌توان هر مسیری را هرچند نادرست، برای رسیدن به یک هدف والا برگزید؟

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

در مورد رابطۀ بین شخصیت‌ها و اعمال آن‌ها در طول داستان گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

«پارک چانگ‌هو» وکیل جوان و کارنابلدی است که تابه‌حال در هیچ یک از پرونده‌هایش موفق نشده به همین ترتیب بدهی زیادی دارد و در آستانۀ جدا شدن از همسرش است. در همین شرایط شهردار شهر گوچون «چوی دوها» از او می‌خواهد تا وکیل سه نفر از افراد سرشناس شهر باشد که به تازگی به خاطر پروندۀ قتلی به زندان افتادند. شهردار صراحتاً اعلام می‌کند که دنبال وکیلی هستند که کاری بلد نباشد و صرفاً دستورات آن‌ها را اجرا کند. چانگ‌هو به دلیل وضعیت دشوار زندگی‌اش و نیاز به پول، درخواست شهردار را می‌پذیرد اما همین مسأله سبب می‌شود که وارد یک بازی پیچیدۀ قدرت شود. بعد از مدتی او را به جرم اینکه یکی از مشهورترین تبهکاران گمنام کره جنوبی، به نام «موش بزرگ» است، دستگیر می‌کنند و مدارک زیادی را در محل کار او می‌یابند. چانگ‌هو که از این وضعیت به شدت شوکه شده به زندان می‌رود و احساس می‌کند که دیگر همۀ زندگی‌اش را باخته است و راهی برای نجات ندارد. او که مدرکی برای اثبات بی‌گناهی‌اش ندارد، تلاش می‌کند که خودش را بکشد اما هر بار تلاش برای خودکشی نتیجۀ عکس می‌دهد و اهالی زندان تصور می‌کنند که او واقعا موش بزرگ است. در نهایت چانگ‌هو تصمیم می‌گیرد که خودش را به جای موش بزرگ جا بزند و با پیدا کردن تبهکار واقعی بی‌گناهی‌اش را اثبات کند. در این جریان همسرش که بسیار به او وفادار است نیز همراه می‌شود و به کمک هم تلاش می‌کنند تا موش بزرگ واقعی را پیدا کنند. چانگ هو و «می‌هو» یک شبکۀ عظیم از فساد را کشف می‌کنند که انواع جرائم مانند اختلاس، قتل، کشتار دسته جمعی و ... را در پروندۀ خود دارد و تصمیم می‌گیرند که این شبکه را رسوا کنند. در نهایت و پس از کشمکش فراوان، چانگ‌هو هویت واقعی موش بزرگ را کشف می‌کند اما تبهکار واقعی، کشته می‌شود و شبکه زیرزمینی طرفداران او، چانگ‌هو را به عنوان موش بزرگ بعدی انتخاب می‌کنند. شبکۀ طرفداران موش بزرگ، در حقیقت افرادی هستند که به طور ناشناس تلاش می‌کنند تا فساد افراد سرشناس، مانند شهردار را برملا کنند و آن‌ها را به سزای اعمالشان برسانند. در نهایت همسر چانگ‌هو در این درگیری و در اثر نزدیکی به مواد سمی، به سرطان خون دچار می‌شود و می‌میرد و چانگ‌هو زندگی خود را به عنوان موش‌بزرگ و انتقام‌گیرنده از قاتلان همسرش ادامه می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: جانگ یونگ‌چول Jang Young-chul

نویسنده: کیم هارام Kim Ha-ram

نام تهیه کننده: آه این‌یونگ Ahn In-yong

نام بازیگران: لی جونگ‌سوک - ایم یونا – کیم جوهون

Lee Jong-suk-  Im Yoon-ah-  Kim Joo-hun

نام شخصیت ها:

پارک چانگ‌هو: وکیلی سطح پایین است که در هیچ یک از پرونده‌هایش موفقیت کسب نکرده، او وضعیت مالی نامناسبی دارد و در آستانه جدایی از همسرش است.

گو می‌هو: همسر پارک چانگ‌هو است، آن‌ها علاقۀ زیادی به یکدیگر دارند اما مشکلات مالی و دست و پا چلفتی بودن همسرش سبب شده به فکر جدایی بیفتد.

چوی دوها: شهردار شهر گوچون است که پارک چانگ‌هو را استخدام می‌کند تا وکیل سه نفر از افراد مهم شهر باشد و آن‌ها را از اتهام قتل تبرئه کند.

کشور سازنده: کرۀ جنوبی

کمپانی سازنده: ,Studio Dragon ,A-Man Project , MBC Disney+

مخاطب اثر: نوجوان - بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سمیرا مسلمی

۱۵ فروردین ۱۴۰۳

مناسب سن 12 +

سریال سرگم کننده ای بود، اتفاقا با دیدن کتک خوردن زندانی ها جوان ها می فهمند آدم ضعیف و آدم با اراده فرق می کنه. فقط باید بدونند فرهنگ ما با اونها فرق می کنه.

بزرگسال

توسط : لیلی محمدی

۲۸ مهر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

سریال خوبی هست اما سطح خشونت آن برای دیدن بچه‌ها زیادهست

بزرگسال

توسط : امیر مهدی فرخی

۱۶ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

اینجور فیلم ها خیلی مناسب جوان های ایرانی هست چون هم فرهنگ نزدیکی بین اسیایی ها هست و هم آموزندگی زیادی درون سریال واقعا عالی بود

بزرگسال

توسط : 00 00

۵ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

بهترین سریال

بزرگسال

توسط : فاطمه محمد علی ها

۲۰ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

خیلی دوسش داشتم و برای قسمت های بعدیش خیلی کنجکاو بودم و رابطشون خیلی کیوت بود و با قسمت اخر واقعا گریه کردم ولی خب از اون سریالایی نبود که با مرگ شخصیت اصلی همه وی مسخره تموم شه و یه جورایی اخرش جمع‌بندی داشت و اینکه نشون میداد نباید دربرابر ظلمی که بهتون میشه سکوت کنید

بزرگسال

توسط : یاس مظلوم

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

موضوع جالبی داشت و همیشه دوست داشتی که قسمت های بعدی رو ببینی ، بازیگر ها خیلی خوب نقش خودشون رو بازی کردند به طوری که طی فیلم باهاشون ارتباط برقرار میکیردی و همیشه حس هیجان رو بهت میداد

بزرگسال

توسط : نرگس علامه

۲۷ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

بهترین سریال هیجان انگیز و معمایی جنایی بود که در طول عمرم دیدم

بزرگسال

توسط : نرگس علامه

۲۷ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

بهترین سریال هیجان انگیز و معمایی جنایی بود که در طول عمرم دیدم

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد موش بزرگ/دهن‌لق

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!