• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال فروشگاه آیدل (CEO-dol Mart )

author-img

توسط : سحر صادق ارزیاب کدومو

4 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

7455 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

داستان اعضای سابق یک گروه موسیقی است که بر حسب اتفاق متوجه می شوند مالک  فروشگاهی شده اند که در مرز ورشکستگی است و اعضای گروه باید با همکاری و اتحاد با یکدیگر برای نجات آن تلاش کنند.

پیام داستان تاکید بر کار گروهی و و مسئولیت پذیری است و به دلیل فضای نسبتا سالم آن برای نوجوانان بالای 12 سال قابل مشاهده است .

 

ژانر : کمدی

سال 2023 1 فصل 10 قسمتی – میانگین هر قسمت 50 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال فروشگاه آیدل سریال آموزنده و ارزشمندی در ژانر خود است که می توان گفت علاوه بر جذابیت های دیداری آن برای نوجوانان می توان روی محتوای مناسب آن نیز سرمایه گذاری کرد .

این سریال سرتاسر بیانگر فراز و فرودهای جوانانی است که در زندگی خود و حتی به واسطه اطرافیان خویش به چالش کشیده می شوند و هنوز به طور کامل متوجه استعداد ها و جوهر وجودی خود نیستند.

شخصیت های داستان در طول سریال هم در حوزه کسب وکار و هم در حوزه روابط صمیمانه خود، به پختگی لازم می رسند و چگونگی رسیدن به این مرحله و تبیین آن می تواند برای نوجوان شما تاثیرات و تلنگرهای مثبتی در زمینه مسئولیت پذیری را به همراه داشته باشد .

 در این سریال والدین می توانند با تاکید بر روحیه کمک رسانی شخصیت ها که فضای مثبتی را در سریال رقم زده است به بعد اجتماعی مسئولیت پذیری به عنوان یک هنجار پررنگ در سریال اشاره کنند.

برجسته سازی این بعد از داستان برای نوجوان شما می تواند از طریق تبیین های مختلف از جانب والدین ایجاد شود .

در طول سریال ما شاهد غم و ماجرای نه چندان آشکاری که در ادامه داستان به آن پرداخت می شود یعنی مرگ شخصیت سونگ هیون هی هستیم که تاثیر آن در زندگی 5 شخصیت دیگر مشاهده می شود و در برخی همچون سانگ وو این تاثیر بیشتر از دیگران است .

برای فرزند خود این موضوع را برجسته کنید که به رفتارهای شخصیت ها در طول و انتهای سریال توجه لازم را داشته باشند تا بتوانند برای خود تحلیل و نتیجه گیری های دقیق تری در برداشت ها ، پیشرفت ها و عقب نشینی های ذهنی و رفتاری شخصیت ها داشته باشند تا در نهایت به‌خاطر اطلاعات آموزنده و مفیدی که از سریال کسب کرده اند از زمانی که برای تماشای آن گذاشته اند حس رضایت داشته باشند .

در این سریال آشنایی با راه های کسب و کار نیز مشاهده می شود و گاهی وارد جزئیات می شود برای مثال حتی نحوه جایزیگنی بخش های مختلف فروشگاه و نزدیک و دوری خوراکی های مختلف را نیز مورد توجه و موثر در خریداری و راحتی مشتری مطرح می سازد .

در بخشی از سریال به موضوع همخونه شدن یه ریم و هورانگ اشاره می شود که ریشه در تفاوت های فرهنگی دارد که  می بایستی آن را برای فرزند خود تبیین کرد.

هر کدام از شخصیت های داستان در طول سریال با به چالش کشیدن مسئولیت پذیری خود در جهات مختلف ، ابعاد بالقوه خود را به توانمندی های بالفعل تبدیل می کنند .

مثلا در صحنه های تقسیم بندی وظایف در سریال مشاهده می کنیم که یونگ مین به عنوان فردی که در روستای خود یک قصاب بوده است در فروشگاه نیز در این فضا فعالیت خود را ادامه می دهد  .

یکی از برجسته ترین نکات، ایجاد حس عزت نفس و اعتماد به توانمندی فردی خود در طول سریال است.

خلاصه:

سریال فروشگاه آیدل سریال آموزنده و مفیدی برای تماشای نوجوانان ارزیابی شده است که در آن به فرایند رشد فکری و ذهن اقتصادی شخصیت های سریال و ارتقای مسئولیت پذیری آنان توجه خاصی شده است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره محور مسئولیت پذیری و یاری گری با فرزند خود به گفت و گو بپردازید .

از فرزندتان بخواهید میزان مسئولیت پذیری خود را بسنجد .

پرسشگر میزان تاثیر همکاری و اتحادی که در سریال مشاهده کرده است باشید .

 

خلاصه:

 تا به حال راجع به چگونگی افزایش میزان مسئولیت پذیری نوجوانان فکر کرده اید ؟

داستان اثر

داستان حول محور 6 مرد جوان می‌گردد که عضو یک گروه موسیقی بودند و به عنوان آیدل زندگی خود را می‌گذراندند. یک روز پس از اجرای خود با خبر ناگوار مرگ یکی از اعضای گروه مواجهه می‌شوند؛ پس از آن گروه موسیقی آن ها از هم می‌پاشد و از یکدیگر جدا می‌گردند.

یک روز شین ته هو با خوردن الکل مست می شود و کنار فروشگاه بورام ، هشیاری خود را ازدست می دهد و پلیس او را دستگیر می کند؛ زمانی که هورانگ برای بررسی اوضاع او به پاسگاه می‌رود متوجه می‌شوند سند فروشگاه بورام به نام اعضای تیم است.

فروشگاه بورام در آستانه ورشکستگی و تعطیلی است و اعضای گروه پس از فراز و نشیب های فراوان تصمیم می‌گیرند تا خود را وقف گرداندن آن کنند؛ بدین شکل پس از گذشت 5 سال آن ها دوباره کنار هم جمع می‌شوند و این تازه شروع مشکلات و ماجراهای اعضای گروه برای موفقیت در گرداندن فروشگاه است. آن ها در این مسیر تجربه های متفاوتی را کسب می کنند که در آن هم شکست و هم پیروزی وجود دارد. افراد مختلفی نیز همچون آقای پارک و یه ریم در این راه پرپیچ و خم به آن ها یاری می‌رسانند.این 6 جوان در هر قسمت و بر سر موضوعات مختلفی درگیر بحث و جدل می شوند که گاه به ناراحتی و ناکامی فردی از گروه می انجامد اما این ناکامی مقدمات خوشنودی و پیشرفت های آینده آن ها را در ادامه سریال فراهم می کند؛ برای نمونه در صحنه ای جویی جون در خریداری ماهی ها دچار خطا شده است و این باعث ناراحتی و ناامیدی او می گردد اما در ادامه با تمرین و تکرار توانست که از پس آن بربیاید.

آنان در مسیر خود سختی ها و چالش هایی را نیز تحمل می کنند برای مثال در بخشی از داستان مجبور می شوند برای کسب اطلاعات در مورد غذای انتخابی برنامه تلویزیونی ، دوباره برای مدتی هرچند کوتاه در فضای رسانه ای قرار گیرند؛ فضایی که نه تنها یادآور دوران پیشین آن ها است بلکه افراد مختلفی هم در آن محیط به دنبال طعنه زنی هایی از اتفاقات تلخ گذشته این گروه هستند.

در طول سریال اعضای گروه متوجه می شوند که این فروشگاه از پدربزرگ هیون هی، عضو فوت شده گروه برای آنها به جای مانده است. در واقع یادگاری و امانتی از دوست آن‌هاست که این موضوع انگیزه بیشتری را برای نگهداری و محافظت از فروشگاه در آنان ایجاد می کند. در عین حال دشمن اصلی که در ابتدای سریال با ماسک و در تاریکی به طور ناگهانی ظاهر می شود و سعی در ایجاد مانع و خراب کردن فروشگاه دارد فردی است که نسبت فامیلی با هیون هی دارد و به دلیل تنفری که از خانواده او برایش ایجاد شده می‌خواهد دست به این کار بزند و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمی کند برای مثال در صحنه ای شاهد این هستیم که او کالاهایی با تاریخ انقضاء گذشته را در فروشگاه جاساز می کند تا بتواند با گزارش تخلف به طور قانونی برای آنها مشکل ایجاد کند .

در ادامه سریال مشاهده خواهید کرد که بدلیل مسائل و مشکلات فروشگاه پای پدر و مادر هیون هی نیز به این ماجراها باز می شود بدین صورت که اعضای گروه درگیر پیدا کردن آن دو می‌شوند و حتی بخاطر این مساله در برنامه رادیویی نیز شرکت می کنند و پس از پیدا کردن خانواده هیون هی و فهمیدن ارزش زیاد این فروشگاه برای آن‌ها، اعضای گروه تصمیم می گیرند تا فروشگاه را به پدر و مادر هیون هی بسپارند تا حداقل در جایی مشغول به کار شوند که بوی خاطراتشان را دارد.

جزئیات اثر

کارگردان: Lee Yoo-yeon

نویسنده: Jung Gyeong-rim

تهیه کننده: Oh Hwan-min / Kim Gyeong-tae / Ko Yu-gyeom

نام بازیگران: Lee Shin-young / Xiumin / Hyungwon / Choi Jung-woon

/Choi Won-myeong /Lee Sae-on

نام شخصیت‌ها:

شین ته هو : پسر محاسبه گر  داستان که پس از جدایی از دوستان خود  برای سپری کردن زندگی ، درموسسه خواهرش درحال  تدریس تکواندو است .

چوی هورانگ : شخصیتی که  رهبری گروه را بر عهده داشته و از مسئولیت پذیری بالایی برخوردار است و پس از تصمیم به منحل کردن گروه موسیقی، خود را با کارهای ساختمانی  مشغول ساخته است .

جویی جون : پسر خوش پوش گروه که پس از جدا شدن از اعضا، فروشگاه اینترنتی لباس خود را تاسیس می‌کند اما در این کار موفق نیست.

اون یونگ مین :  پسر آرام روستایی که پس از جدا شدن مسیرش از اعضای گروه موسیقی به روستای خود باز می گردد و سعی می کند همراه با خاطرات گذشته در کنار مادر و پدرش به قصابی مشغول  شود.

یونگ سانگ وو : پسر مهربان و صلح جوی گروه موسیقی که علیرغم از هم پاشیدن گروه و سختی جدایی از اعضای خود همچنان سعی می کند در شهری دیگر ارتباط خود را با موسیقی حفظ کند .

اوه یه ریم : دختر سخت‌کوش داستان که برای استخدام‌شدن در یک اداره دولتی مدام در تلاش است اما به دلیل اضطراب بالا موفق نمی‌گردد. او به اعضای گروه برای اداره‌کردن فروشگاه کمک می‌کند.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: TVING

مخاطب اثر: نوجوانان / بزرگسالان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سمانه عزیزی

۱۰ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

رنگ رنگین کمانی لباسها معنا دار نیست؟

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فروشگاه آیدل

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!