• امروز : 20 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال سقوط آزاد عشق (Crash Landing on You)

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

8070 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«سقوط آزاد عشق» در ظاهر یک درام عاشقانه است اما در بستر داستانی خود شرایط دو کشور کره‌ جنوبی و شمالی را به تصویر می‌کشد و وضعیت این دو همسایه را مقایسه می‌کند. باید توجه کرد آنچه در این سریال روایت می‌شود از زاویه‌ی دید کشور سازنده‌ی فیلم، یعنی کره ‌جنوبی است.

ژانر : عاشقانه

سال 2019-2020 1 فصل. 16 قسمت 70 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
31 مناسب خانواده 12 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 17 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

هسته‌ی اصلی داستان سریال «سقوط آزاد عشق» یک مرز ساختگی در بین یک ملت است. مرزی که در اثر اختلافات دنیای معاصر ایجاد شده و یک ملت با فرهنگ مشترک را از یکدیگر جدا کرده ‌است. دو شخصیت اصلی این قصه با وجود اینکه بهم علاقه ‌دارند با توجه به مشکلات دو کشور نمی‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند. این مرزهای ساختگی در دنیای معاصر کم نیستند و می‌توان به ضررهای فرهنگی آن‌ اشاره کرد. تصویری که این اثر از کره‌ شمالی ارائه می‌کند، تصویری از یک کشور فقیر با سیستم دولتی فاسد است که آدم‌های خوبی در آن زندگی می‌کنند که مورد ظلم واقع شده‌اند. اطلاعات فعلی دنیا از وضعیت داخلی کره شمالی، محدود به خاطرات فراریان این کشور است که توسط کشورهای رقیب منتشر شده. بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که چنین تصویری مطلقاً درست یا مطلقاً غلط است، تنها می‌توان به نوجوانان گوشزد کرد که این اثر از زاویه‌ی دید رقیب کره شمالی روایت شده ‌است.

در کنار این نکته، سریال «سقوط عشق» و به طور کلی سریال‌های کره‌ای در کنار ذکر ضعف‌های ساختاری کره جنوبی، تصویری زیبا و رویایی از کشور خود ارائه می‌کنند. در این اثر با مقایسه دو کره شمالی و جنوبی چنین تصویری پررنگ‌تر است. این تصویر فانتزی در ذهن نوجوانان ایرانی موجب ناامیدی و یأس از وضعیت خودشان است. تا حدی که آرزو می‌کنند در کره جنوبی به دنیا آمده ‌بودند. در کنار تماشای این سریال‌ها باید به نوجوانان گوشزد کرد که این تصویر تنها بخشی از واقعیت است و آن‌ها نیز مانند تمامی کشورهای جهان مشکلات و سختی‌هایی دارند که حتی مواردی از آن در سریال‌هایشان هم دیده می‌شود. برای مثال در همین سریال علاقه‌ی آسیب‌زننده مردم کره به شایعات فضای مجازی، درگیری و رقابت میان خانواده‌های ثروتمند، فساد موجود در شرکت‌های بزرگ و ... به تصویر کشیده‌ شده ‌است.

علاوه بر این باید توجه کرد که ژانر این اثر کمدی رمانتیک است. سریال‌های کره‌ای با این ژانر اغلب عاشقانه‌ای پاک و بی‌نقص را به تصویر می‌کشند. کلیشه‌هایی که در این داستان‌ها وجود دارد. (مانند سقوط دختری از آسمان و برخورد با یک پسر حمایتگر، یا دیدار عاشقان در گذشته و سرنوشت آنها در رسیدن به هم) مواردی هستند که تنها در داستان‌ها اتفاق می‌افتند. فارغ از فوایدی که تماشای این ژانر سریال‌ها دارد، باید توجه کرد که باعث شکل‌گیری تصوری فانتزی از عشق در ذهن نوجوانان نشود. علاوه بر این نکته‌، زنان اصلی سریال الگویی مشخص از زیبایی را ارائه می‌دهند مانند پوست سفید، باریک‌اندام بودن و... باید توجه داشت ‌که چنین تصویری به عنوان زیبایی مطلق در ذهن دختران نوجوان موجب کمبود اعتماد به نفس آن‌ها و حس کافی نبودن نشود.

در کنار این موارد تماشای چنین اثری با توجه به نکات ذکر شده برای نوجوانان سرگرم‌کننده و در مواردی مفید است. شخصیت‌های قصه افرادی دلسوز و مهربان هستند و فضای کلی داستان شادی‌بخش و به دور از ناامیدی است و می‌تواند برای اوقات فراغت نوجوانان مناسب باشد.

خلاصه:

هسته‌ی اصلی این قصه مشکلاتی است که مرز ساختگی میان دو کشور کره جنوبی و شمالی برای مردم آن منطقه ایجاد کرده است، نمونه‌ چنین مرزهایی در جهان معاصر کم نیست و می‌توان در مورد آن با نوجوانان گفتگو کرد. علاوه بر آن نمی‌توان گفت تصویری که این اثر از کره‌شمالی روایت می‌کند مطلقاً درست یا نادرست است، اما می‌توان اشاره کرد که راوی این ماجرا کشور رقیب کره شمالی است. باید توجه کرد که این اثر تصویری فانتزی و رویایی از کشور کره جنوبی و عشق در ذهن نوجوانان ایجاد نکند و برای آن‌ها توضیح داده شود که همه‌ی ماجرا در قالب یک اثر هنری است و با واقعیت زندگی تفاوت دارد. فضای کلی این سریال شاد و به دور از ناامیدی است و می‌تواند برای اوقات فراغت نوجوانان سرگرم کننده باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با نوجوانان خود صحبت کنید که چرا «یون سه‌ری» و «ری‌جونگ‌هیوک» نمی‌توانستند در کشورهای خودشان با یکدیگر ازدواج کنند و ناچار به کشور سومی رفتند؟ چنین مشکلی به چه دلیل ایجاد شده‌  بود؟

با نوجوانان در مورد علت جدایی دو کره شمالی و جنوبی صحبت کنید. مثال‌های دیگری از این جدایی مانند جدایی آلمان غربی و شرقی را برای آن‌ها تشریح کنید و از آن‌ها بخواهید در مورد معضلاتی که چنین تفکیک‌هایی را ایجاد می‌کند گفتگو کنند.

از آن‌ها بخواهید در مورد تفاوت‌های دو کشور کره جنوبی و شمالی که در سریال به تصویر کشیده شده ‌بود صحبت کنند. از آن‌ها بپرسید آیا تصویری که این سریال ارائه کرده می‌تواند کل واقعیت را به تصویر کشیده باشد؟ یا تنها بخشی از آن است؟

از آن‌ها بپرسید نحوه‌ی آشنایی دو شخصیت اصلی و علاقه‌مندشدنشان به یکدیگر تا چه اندازه امکان تحقق در دنیای واقعی را دارد؟ در مورد کلیشه‌های فانتزی موجود در سریال با آن‌ها گفتگو کنید.

رفتارهای شخصیت‌های فرعی قصه را با یکدیگر بررسی کنید. مانند حمایت‌های سربازها و همکاری زنان دهکده.

در مورد مصرف مشروبات الکلی در این سریال با نوجوانان صحبت کنید. در مورد مضرات مشروبات الکلی و همینطور مشکلات وجود انسان‌های مست در سطح جامعه گفتگو کنید.

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

با فرزندان خود در مورد تفاوت‌های کره شمالی و جنوب، علت جدایی این دو کشور، مشکلاتی که مرزهای جعلی در دنیا ایجاد می‌کنند صحبت کنید. در مورد روایت عاشقانه‌ی داستان و میزان تطابق آن با واقعیت گفتگو کنید. رفتارهای مثبت و منفی شخصیت‌های فرعی را با یکدیگر مرور کنید و در مورد مضرات مصرف مشروبات الکلی توضیح بدهید.

داستان اثر

سقوط آزاد عشق یک سریال عاشقانه در بستر دو کشور کره شمالی و جنوبی است. این داستان در کنار ماجرای عاشقانه بین شخصیت‌ها وضعیت این دو کشور را نیز به تصویر می‌کشد و مقایسه می‌کند. «یون‌سه‌ری» دختری اهل کره جنوبی و مدیرعامل یک شرکت بزرگ مد است. او چون فرزند نامشروع یک خانواده‌ی ثروتمند است شرایط خانوادگی سختی دارد و با برادران خود بر سر جانشینی پدر در رقابت است. «سه‌ری» در آزمایش پاراگلایدر شرکت خود، گرفتار طوفان می‌شود و در کره‌شمالی فرود می‌آید. در آنجا با کاپیتان «ری‌جونگ‌هیوک» برخورد می‌کند. بازگشت «سه‌ری» به کشور خود با توجه به روابط دو کره و شرایط متفاوت کره شمالی کار ساده‌ای نیست. اما «جیونگ‌هوک» تمام تلاش خود را می‌کند تا «سه‌ری» را به کره جنوبی برگرداند و در این مسیر به او علاقه‌مند می‎شود. هر دو می‌دانند که چنین عشقی سرانجامی ندارد و تلاش می‌کنند پس از بازگشت «سه‌ری» به کره جنوبی یکدیگر را فراموش کنند. اما مشکلی جدید ورق داستان را برمی‌گرداند. برادر بزرگ‌تر «جیونگ‌هوک» سال‌ها پیش در یک حادثه مشکوک تصادف اتومبیل کشته شده‌است. «جیونگ‌هوک» پس از بازگشت «سه‌ری» قاتل برادر خود را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود این قتل ناشی از یک فساد گسترده در سیستم حکومت کره شمالی است و قاتل نیز به کره‌ جنوبی فرار کرده‌ است. «جیونگ‌هوک» به دنبال قاتل به کره جنوبی می‌رود و مجدداً با «سه‌ری» ملاقات می‌کند. این بار «سه‌ری» به او کمک می‌کند تا قاتل برادر خود را دستگیر کند و در نهایت موفق می‌شوند. اما پلیس کره‌جنوبی «جیونگ‌هوک» را که غیرقانونی به این کشور وارد شده پیدا می‌کند و به کره شمالی باز می‌گرداند. «سه‌ری» و «جیونگ‌هوک» مجدداً از یکدیگر جدا می‌شوند. اما تصمیم می‌گیرند به کشور سومی بروند و ازدواج کنند و در سال، چندهفته‌ای یکدیگر را ملاقات کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Jung Hyo Lee/ لی جونگ هو

نویسنده:/ Ji Eun Park پارک جی اون

نام تهیه کننده: Young-woo  Jang/  جانگ یونگ وو

نام بازیگران: هیون بین hyun bin / سون‌یه جین son ye jin  / سو جی هه seo ji hye / کیم جونگ هیون Kim Jung-hyun

نام شخصیت ها:

یون‌سه‌ری: زنی حدوداً سی ساله اهل کره جنوبی است که مدیرعامل یک کمپانی بزرگ مد و لوازم آرایشی است. یون‌سه‌ری پدر ثروتمندی دارد و بناست به زودی به عنوان وارث پدرش معرفی شود. اما پیش از این اتفاق، در طی حوادثی سر از کره شمالی در می‌آورد و با کاپیتان ری‌جونگ‌هیوک آشنا می‌شود.

ری‌جونگ‌هیوک: سربازی اهل کره شمالی است که پیش از این یک نوازنده‌ی پیانو بوده ‌است. پس از مرگ مشکوک برادرش به ارتش کره شمالی می‌پیوندد. یک روز در یک گشت مرزی با یون‌سه‌ری رو به رو می‌شود که به طور اتفاقی از کره جنوبی به کره شمالی آمده.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: Studio Dragon / Culture Depot

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : امین فضل کاظمی

۲۱ آذر ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

دیدن نسخه سانسور شده آن را توصیه میکنم

بزرگسال

توسط : نسترن شالچی

۲۴ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

اگه بهم بگن پنج تا سریال کره ای معرفی کن قطعا یکیش این هست البته با آگاهی از نقد های خوب کدومو.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سقوط آزاد عشق

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!