• امروز : 14 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال سایه و استخوان (shadow and bone)

author-img

توسط : مهسا خاکپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3092 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
سریال «سایه و استخوان» یک دنیای تاریک جنگ‌زده‌ را روایت می‌کند. یک دیوار تاریک به نام «فولد» با موجوداتی اهریمنی خود چند کشور را از هم جدا کرده است، تا زمانی که دختری با قدرت احضار خورشید متوجه قدرت‌هایش می‌شود. او می‌تواند نجات‌دهنده‌ی مردم از تاریکی باشد. این سریال خشونت‌هایی از جنس جادوی سیاه و جنگ و نیز ناهنجاری‌هایی مانند همجنسگرایی را به نمایش می‌گذارد.

ژانر : فانتزی تاریک

سال 2021 8 قسمتِ حدودا 50 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال «سایه و استخوان» محصول سال 2021، در ژانر فانتزی تاریک است.  این سریال بر اساس مجموعه رمان‌های پرفروش دنیای گریشا از «لی باردوگو» ساخته شده است. رده بندی سنی این فیلم براساس نسخه‌ی بدون سانسور است. نسخه‌ی پالایش شده‌ی فیلم می‌تواند برای سنین پایین‌تر استفاده شود.

فیلم ساختار روایی پیچیده‌ای دارد. فضای کلی سریال تاریک است. در یک طرف دیوار جادوگرهایی به نام گریشا توانسته‌اند ارج و قرب بالایی پیدا کند و زندگی مجلل‌تری از عامه‌ی مردم داشته باشند. در طرف دیگر دیوار، گریشا‌ها به عنوان زنان و مردان فاسدی شناخته می‌شوند که هرگز نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؛ بنابراین تمام گریشا‌ها را شکار می‌کنند. اصل به وجود آمدن این دیوار هم بخاطر همین شکار افراطی جادوگران است.

سریال ارزش‌های دوگانه‌ای را به تصویر می‌کشد که هر دو طرف را به افراط کشانده و باعث ایجاد جنگی شده که جادوگر و غیر جادوگر به عنوان انسان‌ها‌، قربانی‌های این جنگ عظیم هستند. در دنیای واقعی هم اتفاقات این چنینی نیز سرچشمه‌ی بسیاری از جنگ‌ها بوده است. ارزش‌های متفاوت و خشونت‌طلبی‌های افراطی که از کودکی در سر انسان‌ها کاشته و پرداخته می‌شود می‌تواند ترسیم‌کننده‌ی چنین دنیایی باشد. والدین می‌توانند در مورد این افراطی‌گری‌ها در خانواده صحبت کنند، از پیامد‌های جنگ حرف بزنید و از فرزند خود بپرسید چه چیزی باعث می‌شود که انسان‌ها به روی هم اسلحه بکشند.

شخصیت اصلی داستان «الینا»، می‌تواند جذابیت الگویی بالایی را برای نوجوانان داشته باشد. یک دختر معمولی با چهره‌ای ساده که متوجه قدرت‌هایش می‌شود و حالا می‌خواهد همه‌ی مردم را نجات دهد و از آن‌ها در برابر تاریکی محافظت کند. این دختر تا جایگاه یک قدیس برای مردم بالا می‌رود؛ زیرا از ابتدا به عنوان یک منجی، منتظر او بوده‌اند. الینا دختر شجاعی است و برای این مبارزه علیه تاریکی تنها بر قدرت‌های ویژه‌اش تکیه نمی‌کند بلکه او با شجاعت با مشکلات رو به رو می‌شود. والدین می‌توانند درباره‌ی صفات الینا با فرزندان خود صحبت کنند و ذهن آنها را به سمت ویژگی‌های واقعی این دختر که می‌تواند الگوپذیر نیز باشد هدایت کنند.

خلاصه: این سریال ساختار روایی پیچیده‌ای دارد. فضایی تاریک را به نمایش می‌گذارد که یک منجی به نام احضارکننده‌ی نور، برای رهایی همه ظهور پیدا می‌کند و مبارزه بین خیر و شر را به نمایش می‌گذارد. رده‌سنی پیشنهادی برای نسخه‌ی زبان اصلی است. والدین می‌توانند از نسخه‌ی پالایش‌شده برای سنین پایین‌تر استفاده کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چه چیزی باعث خاص‌تر شدن شخصیت الینا می‌شود؟

برای مبارزه‌ی او با تاریکی چه چیزی به جز قدرت‌هایش به درد او می‌خورد؟

کریگان ابتدا تنها قصد محافظت از هم‌نسلان خود را داشت، اما چه چیزی او را به مرتد سیاه تبدیل کرد؟ چرا خالق بودن برای او انقدر اهمیت دارد؟

چه چیزی در فیلم باعث به وجود آمدن جنگی بزرگ شد؟ در دنیای واقعی جنگ‌ها به چه دلایلی به وجود می‌آیند؟

خلاصه: چقدر وقایع این سریال را به دنیای واقعی نزدیک می‌بینی؟

داستان اثر

در یک دنیای جنگ‌زده، یک دیوار تاریک بزرگ به نام «فولد» وجود دارد که سرشار از موجودات اهریمنی است. عبور از فولد بسیار خطرناک است. پسری به نام «مال» به عنوان سرباز ارتش، مجبور به عبور از این دیوار می‌شود. دوست دوران کودکی‌اش «الینا» نمی‌تواند او را تنها بفرستد؛ پس با او همراه می‌شود. درون فولد موجودات اهریمنیِ تاریکی به آنها حمله می‌کنند و درست زمانی که قصد دریدن الینا را دارند قدرت‌های الینا ظهور پیدا می‌کند. او تبدیل به یک احضار‌کننده‌ی نور می‌شود. قدیسی که سال‌ها مردم منتظر آن بودند. کشتی آن‌ها سالم بر می‌گردد. «ژنرال کریگان» الینا را به عنوان آورنده‌ی نور که نویددهنده‌ی صلح و پایان جنگ است؛ به پادشاه معرفی می‌کند. او قصد آموزش الینا را دارد، اما الینا خیلی زود متوجه می‌شود که ژنرال کریگان درواقع همان مرتد تاریکی است که باعث ایجاد فولد شده است و حالا می‌خواهد با سواستفاده از قدرت الینا فولد را گسترش دهد تا قدرتمندترین قدرت دنیا شود. الینا از دست او فرار می‌کند. کریگان دوباره او را به دام می‌اندازد و با یک جادو قدرت الینا را در اختیار می‌گیرد. کریگان قصد دارد با فولد به همه‌ی کشور‌ها حمله کند و آن‌ها را فتح کند. الینا در مقابل او می‌ایستد و کریگان را از کشتی بیرون می‌اندازد تا خوراک موجودات تاریکی شود که خودش به وجود آورده است. الینا مجبور می‌شود مدتی فرار کند تا قدرت‌هایش را به اندازه‌ی از بین بردن فولد گسترش دهد. کریگان هم زنده می‌ماند و با موجودات تاریکی حرکت می‌کند.

جزئیات اثر

سازنده: اریک هیرزر/ Eric Heisserer

نویسنده/ مترجم: -

نام تهیه کننده: لی باردگو/ Leigh Bardugo

نام بازیگران: جسی می‌لی، بن بارنز، آرچی رنوکس/ Jessie Mei LiBen BarnesArchie Renaux

نام شخصیت‌ها:

الینا: دختری است که به عنوان یک نقشه‌کش معمولی بزرگ شده است، اما ناگهان متوجه قدرت‌های جادویی فراوانش می‌شود.

ژنرال کریگان: ژنرال مخصوص پادشاه است که به الینا کمک می‌کند. او قدرت کنترل تاریکی را دارد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: 21 Laps Entertainmen/ tNetflix/ Chronology Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سایه و استخوان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!